Opleiding ‘Beroepskunstenaars in de klas’ in Zwolle

Zwolle – Vanaf september biedt Expertisecentrum kunsteducatie van ArtEZ hogeschool voor de kunsten de éénjarige opleiding ‘Beroepskunstenaars in de klas’. Deze opleiding geeft professionele kunstenaars de mogelijkheid om hun talenten in te zetten in het basisonderwijs. 

Initiatiefnemer Kunstenaars & CO – een landelijke organisatie die kunstenaars helpt om economische zelfstandigheid te verwerven – organiseert de opleiding ´Beroepskunstenaar in de klas´ sinds 2002 op vijf locaties in Nederland. Dit jaar wordt de opleiding in de regio Overijssel voor het eerst aangeboden door ArtEZ Expertisecentrum Kunsteducatie, in samenwerking met Kunst & Cultuur Overijssel en de Muzerie in Zwolle.  

De opleiding biedt kunstenaars, die een kunstvakopleiding hebben gevolgd of beroepsmatig actief zijn, de mogelijkheid om hun werk als kunstenaar te combineren met het enthousiast maken van kinderen voor kunst en cultuur. Landelijk deden al een paar honderd kunstenaars in allerlei disciplines mee. Zij vergrootten hiermee hun kansen om kunstprojecten uit te voeren op scholen in het basisonderwijs.  

De opleiding ‘Beroepskunstenaars in de Klas’ is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van OCW en Kunstenaars & Co. De opleiding kost € 4.250,– Geselecteerde deelnemers betalen zelf € 750, plus  de reiskosten en eventuele boeken en materiaalkosten. Aanmelden kan tot 10 mei.

Meer weten? www.beroepskunstenaarsindeklas.nl

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

47 gedachten over “Opleiding ‘Beroepskunstenaars in de klas’ in Zwolle”

  1. Het is algemeen bekend dat de doorsnee kunstenaar doorgaans meer creatieve dan educatieve talenten met zich meedraagt. beetje vreemd dan ook dat dit initiatief wordt opgestart. ik denk niet dat er iemand is die hier op staat te wachten. enkel de kunstenaar zelf, het zal financieel wel weer uit een vet gesubsidieerd overheidspotje komen.

  2. komen we nou nooit van dit slag volk af ? het topje van de ijsberg kan zichzelf bedruipen waarvoor respect, de rest zijn arme sloebers die voornamelijk door links nederland in de benen worden gehouden. jarenlang is er door klaplopers elke maand een flutwerkje geproduceerd en geruild tegen een uitkering. nu is er weer iets vergelijkbaars de wwik. ik denk dat nederland het enige land is waar zoiets kan. veel heeft het niet opgeleverd. in tegenstelling tot de rembrandts, de koekkoek,s en vele andere oude meesters is er van al die gesponsorde gasten niet 1 bekend

  3. Inderdaad joop, tegenwoordig halen de meeste kunstenaars hun inspiratie uit de fles en allerlei andere aanpalende gemoedsopwekkers. De lat voor de hedendaagse kunstenaars wordt mijns inziens steeds lager gelegd en met een goed babbeltje hengel je als kunstenaar al een mooie uitkering binnen.
    echte zwolse kunstenaars zoals bijvoorbeeld titus leeser en ari stronks zijn uitgestorven.

  4. tegenwoordig halen de meeste kunstenaars hun inspiratie uit de fles en allerlei andere aanpalende gemoedsopwekkers

    wat je denkt is meteen een feit of niet? :'(

  5. Weer typische opmerkingen van gasten die zich nergens in verdiepen al doet hun naam anders vermoeden. Lekker makkelijk generaliseren niet gehinderd door ook maar een beetje kennis van zaken.

    Nieuws flash: wist je dat van Gogh een probleem had met alcohol??!! vast niet…. 😮

  6. ja, niels van gogh zeker en niet alleen met alcohol. de doorsnee kunstenaar van tegenwoordig meet zich een soort van zelf aangemeten exentriciteit aan om zichzelf een beetje geloofwaardig te maken. stromingen en artistieke richtingen van de hedendaagse kunst komen over het algemeen voort uit het gemak waarmee een uitkering is te verkrijgen. hier en daar een uitzondering daargelaten door degenen die zich door talent, inzicht en technische kwaliteiten laten leiden

  7. ja, niels van gogh zeker en niet alleen met alcohol. de doorsnee kunstenaar van tegenwoordig meet zich een soort van zelf aangemeten exentriciteit aan om zichzelf een beetje geloofwaardig te maken.

    Ik ken ook mensen die zomaar wat roepen en die zichzelf van allerlei krachttermen en insinuaties bedienen om zichzelf een beetje geloofwaardig te maken.

    Overigens, Vincent van Gogh…..was het, die luste best een borrel.

  8. Het enige waar ik het met de heren zeurpieten wel mee eens ben is dat er hier en daar staaltjes “kunst” tussen zitten waarvan ik persoonlijk vind dat het geen kunst is om te bedenken en te maken.
    Dan doel ik een beetje op het puntje van zelf aangemeten exentriciteit. Anders gezegd: als ik overdag gewoon in pak netjes naar mijn kantoorbaan ga en ’s avonds nog even wat verf op een doek kwak vindt niemand het mooi. Als ik besluit over te stappen en te leven als kunstenaar kan ik er vele duizenden euro’s voor vragen. Dat vind ik wel wat vreemd.

    Een feit is ook, dat veel kunstenaars er wat anders dan de doorsnee Nederlander uitzien. Dat is ook niet gek… ze mogen hun gang gaan. Als ik zou mogen zou ik er op mijn werk ook anders bij lopen!

    Verder zijn verdieping en joop gewoon weer lekker op dreef met aannames en suggestieve redeneringen 🙂 Heren, als jullie al eens iets vaker vermelden dat het jullie mening betreft en geen feiten zou het een wereld van verschil zijn!

  9. Waarom moet je beroepskunstenaar worden? Dat kan toch ook naast je gewone baan? Nee, de meeste kunstenaars hebben het niet op met een 40 urige werkweek. Ze lopen liever door de stad en gaan af en toe op een terrasje zitten als de beurs het toe laat of anders op een bankje als de beurs wat minder is gevuld. En als je vraagt waarom, dan is het antwoord: inspiratie opdoen. Laat me niet lachen. Wat een kneuzen.

  10. Assendorper, waarom moet je beroepsstratenmaker worden, of beroepsreclameadviseur….waarom wordt iemand beroepsvoetballer, waarom wordt je beroepsastronaut? Waarom beroepskruidenier? kan toch ook in je vrije tijd, naast de ‘gewone baan’?
    je zegt ‘laat me niet lachen’….waarom niet? zou je goed doen

  11. vindt het toch vreemd dat mijn naam gewoon door een ander gekaapt wordt. Ik gebruik deze al jaren en nu is er opeens een dubbelganger… Assendorp is een erg tolerante wijk en ik begrijp dat er meer inwoners trots zijn op onze mooie wijk, maar enige originaliteit zou ik toch wel waarderen.

  12. Tja, overkomt mij ook regelmatig maar goed daar zijn er nog meer van. Wel jammer dat ik soms totaal niet eens ben met diegene. Prettig weekend!

  13. Mijn vorig bericht was nog niet af. @Assendorper, dan waren je laatste reacties (en dan niet die paar van vorige week) zeker van 1 of 2 jaar geleden.

  14. Ben het niet zo vaak met Dick eens , maar dit had ik niet beter kunnen verwoorden. @Assendorper II; ik behoor niet tot de dagelijkse grootgebruikers als Plantje, Ghehe, Dick, Opletter, Joop, Koko Hattem, maar als je hier wat vaker kwam, wist je beter. Tzal wel geen kwade opzet zijn, maar het zou je sieren als een andere naam verzint.

  15. volledig off topic; zo werd ik eens door een Marieke er op gewezen dat er reeds een Marieke op weblog rondstruinde… vandaar marieke de tweede… En nee, ik voel me niet op een tweede plaats gezet (mocht iemand ‘m willen inkoppen 😉 )

  16. @ASSENDORPER; ok. Als ik net beweer dat Assendorp zo tolerant is, kan ik nu natuurlijk niet moeijlijk doen. D’r zijn belangrijker zaken op de wereld dan een unieke naam. (Had ik mezelf ook niet moeten vernoemen naar een wijk met 10000 inwoners).
    Nu we dit off-topic-issue hebben opgelost; ik ben het niet eens met de eerste reactie van ASSENDORPER geplaatst onder de naam Assendorper 😛

  17. Assendorper, als je stratenmaker bent, dan zul je werken voor de overheid (of voor particulieren). Als je werkt voor de overheid, da zul je indirect betaalt worden door de gemeenschap. hetzelfde verhaal dus. Als je werkt voor een particulier, dan wordt je betaalt door iemand die belangen ziet in jouw werk. Schone zaak. Maar er zijn mensen die belangen zien in kunst, een schonen zaak dus om daar voor te willen betalen. 🙂

  18. En dan erbij: mijn werkdag begint om 5 uur (opstaan) en tegen 18.00 uur ben ik thuis. Een doorsnee kunstenaar ligt om 9 uur nog in bed om inspiratie op te doen.

  19. Stoer ASSENDORPER, persoonlijk vind ik mensen die hun geld in een halve dag verdienen meestal slimmer dan mensen die daar de hele dag voor nodig hebben, Ji staat vroeg op; een gemiddelde kunstenaar is misschein net thuis van zn werk als jij opstaat. Maar wat is het morele verschil tussen een werkdag van 8 tot 17 of van 14 tot 23?
    Ik werk voor een baas, ongesubsidieerd, sta op om 6 uur en ben altijd thuis na 18. So what?
    Van de kunst kunnen de meeste niet leven; het bericht ging over een opleiding waardoor kunstenaars hun mogelijkheden op de arbeidsmarkt wat verbreden. Wat is daar nou op tegen?

  20. Wat er op tegen is? Ik word ook niet gesubsidieerd om de weg te verbreden. En je maakt me niet wijs dat een kunstenaar een werkdag heeft van 14 tot 23 uur. Als ze van de kunst niet kunnen leven dan zoeken ze maar een baan erbij.

  21. Deze opleiding is er nu juist voor bedoeld om een baan te kunnen vinden als ze niet vd kunst kunnen leven.
    Onderwijs wordt in Nederland altijd gesubsidieerd. En als jij een opleiding volgt, trek je e kosten af vd belasting dus krijg je de facto dus ook subsidie.

  22. geschreven door ASSENDORPER, op 25 april 2009 om 23:07

    Wat er op tegen is? Ik word ook niet gesubsidieerd om de weg te verbreden.

    Onze wegenbouw wordt toch door de staat gefinancierd? 😉

  23. Zeer mooi initiatief. Wie hier het nut niet van inziet is een domoor.

    ”tegenwoordig halen de meeste kunstenaars hun inspiratie uit de fles en allerlei andere aanpalende gemoedsopwekkers”

    Wat een onzin.

    Kijk eens hoeveel ”kunstenaars” in het weekend door hun gezuip de boel vernielen in de stad.

  24. ASSENDORPER, nee het bedrijf waar je voor werkt wordt door de gemeente, de gemeenschap dus, betaalt. Je bedrijf maak er nog winst op ook. Jij wordt dus met je beroep meer in de watten gelegd door de gemeenschap dan de kunstenaars……

  25. Het blijft feit dat de meeste kunstenaars het surrealisme induiken om zo erg gemakkelijk nietszeggend werk in te leveren bij de gemeente.

  26. feit = meetbaar, feit = cijfers, feit = niet een indruk hebben en zeggen dat het een feit is

    Daarnaast,wat maakt het uit, je kunt natuurlijk altijd wel minder positieve kanten vinden als je een hekel hebt aan een groep mensen.

    Zal ik alvast beginnen met vooroordelen over stratenmakers en het beroep wat verdieping doet (wat dat ook moge wezen)? Of zullen we anderen gewoon een beetje in hun waarde laten en niet overal negatieve dingen over zeggen?

  27. @Ghehe, het verschil tussen een kunstenaar en ik is dat ik echt moet werken. En over de winst die ik maak? Soms leg ik geld toe en de andere keer hou ik wat over. Het is geen vetpot. Maar ik leg wel mooie patronen zonder de hand op te houden.

  28. Dat is mooi van die patronen en je zelfredzaamheid ASSENDORPER, ik waardeer dat (zonder scepsis). Toch vind ik jouw vak absoluut niet waardiger dan dat van kunstenaars. Zij werken anders, maar dat wil niet zeggen dat jij wel werkt en zij niet. Dat is een verschil dat jij wellicht denkt te zien, ik als niet-kunstenaar zie het niet.

    Het kunstenaarsvak is wellicht vrijer, maar niet minder intensief volgens mij.

Reacties zijn gesloten.