Gevaarlijke situaties voor woningen Pletterstraat

Zwolle – De Pletterstraat is een straat waar zowel autoverkeer als fiets- en loopverkeer  plaats vindt. Door het toegepaste straatmateriaal gaan fietsers en brommers over het gedeelte dat bekleed is met oude Waaltjes en scheren daarbij vlak langs de woningen. Hoewel dit deel niet bestemd is voor fiets en brommerverkeer, wordt er toch gebruik van gemaakt vanwege het ontbreken van belemmerende maatregelen.  Bewoners van de Pletterstraat hebben regelmatig aandacht gevraagd voor de onveilige situatie in de straat, zegt VVD Zwolle.

Dit heeft  inmiddels geleid tot het aanpassen van de manier waarop de deuren open gaan. De deuren gaan nu naar binnen open in plaats van naar buiten. Daarmee is een belangrijke stap gezet om levensgevaarlijke situaties te voorkomen( brommers en fietsen die tegen openslaande deuren aan rijden. Maar met deze oplossing is het gevaar op ongelukken niet voorbij. Omdat brommers en fietsers  nog steeds vlak langs de huizen rijden bestaat nog steeds het gevaar dat mensen die uit hun woning stappen overreden worden. De VVD Zwolle ontvangt nog regelmatig klachten van de bewoners van de Pletterstraat. Bijna ongelukken waar ook kinderen bij betrokken zouden kunnen raken, zijn aan de orde van de dag en de bewoners vrezen het moment dat het echt mis gaat. De VVD Zwolle is van menig dat zo snel mogelijk maatregelen getroffen dienen te worden om de veiligheid van bewoners te verbeteren.

Hierover heeft de VVD Zwolle de volgende vragen:

  1. is de onveilige situatie voor bewoners bij het verlaten van hun pand u bekend?
  2. klopt het dat bewoners uit dit gebied deze onveilige situatie al meermalen bij de gemeente hebben aangekaard?
  3. welke maatregelen heeft u genomen om de veiligheid van de bewoners te verbeteren
  4. is het verhogen van het gebied met de oude Waaltjes voor de huizen van de bewoners, zodat er een soort stoep ontstaat  een optie om het fiets- en brommerverkeer voor de woningen van de bewoners tegen te gaan.
  5. welke andere mogelijkheden wilt u onderzoeken om een eind aan deze onveilige  situatie te maken.

Namens de VVD fractie,

René de Heer

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

25 gedachten over “Gevaarlijke situaties voor woningen Pletterstraat”

  1. eerts ff een parkeerverbod instellen daar voor al de ijsco boergangers en al het andere verkeer inclusief de bezoekers van de parkeergarage hebben een normale situatie en hoeven niet meer te zigzaggen tussen al deze geparkeerde autos daar
    Waaltjes pffffffffff wat een onzin zeg, is de pletterstraat de enige straat in nederland met waaltjes? wel leuk bedacht als zondebok.

  2. Groot gelijk scooterrijder, laat er maar eens intensief gecontroleerd worden op de kortparkeerders die te beroerd zijn om een stukje verder te lopen of parkeergeld te betalen voor het halen van hun ijssies.

  3. Een verhoging plaatsen zal niks uitrichten, mensen blijven de Waaltjes ontwijken omdat het een verschrikkelijk stuk fietsen is.
    Dus mijn conclusie is, richt de hele straat opnieuw in en maak van de Waaltjes een voetpad en van de klinkers het fietspad.

  4. Ik vind het bericht nogal vreemd opgesteld. Ja, zowel auto’s, fietsers, brommers, snorfietsers als voetgangers maken gebruik van de Pletterstraat. Het gedeelte waarover gesproken wordt, is volgens mij niet meer het stuk vanaf de parkeergarage tot aan de dichtstbijzijnde brug maar juist het stuk tussen de parkeergarage en de brug bij de V&D in de buurt. De genoemde probleemstenen liggen alleen op dat laatste stuk. Alleen op dat laatste stuk heb je dat fietsers vlak langs de huizen rijden, over de gladde stenen, in plaats van over die hobbelkeien in het midden.

    De Pletterstraat heeft helemaal bovenaan de lijst gestaan met ‘slechtste fietspaden’ van Nederland op de site van de Fietsersbond. Maar nee, de gemeente wilde niets weten van de klachten, de huidige constructie met de huidige stenen staat zo mooi….. (de gasten die beslist hebben, fietsen/brommeren volgens mij zelf nooit door de Pletterstraat want alleen een onervaren persoon verzint zoiets….)

    Dit is een zoveelste voorbeeld waarbij de gemeente niet lijkt te willen luisteren naar de bevolking.

    Tjonge, wat een ‘onverwachte’ situatie die hier is opgetreden….

  5. Okee, volgende voorspelling:

    Ze gaan de waaltjes inderdaad verhogen tot een soort stoep. De hobbelkeien zullen nog steeds niet slijten omdat ze nog steeds niet gebruikt worden. Fietsers zullen liever twéé keer het stoeprandje nemen om vervolgens over de verhoogde waaltjes te rijden in plaats van over het hobbelige middenstuk.
    Samengevat: probleem blijft bestaan maar wel geld over de balk geflikkerd voor het verhogen van de waaltjes zonder dat het effect heeft.

  6. @Gerrit: volgens mij vergis je je in de naam van de stenen.
    De waaltjes zijn die langwerpige dingen die vlak langs de huizen liggen. Die zijn aangenaam genoeg om over te fietsen/lopen. Die hobbelkeien in het midden, hoe die heten, weet ik niet maar dat zijn dus niet de waaltjes.

  7. laat de voetgangers daar maar is duidelijk maken dat ze op een fietspad lopen steeds…
    mensen zijn vaak suicidaal daar….gewoon door blijven lopen en niet kijken of er wat aan komt.. want ik ben tog een voetganger in de binnenstad.

  8. Met foto…
    Het fietspad heeft al vaker ter discussie gestaan ook al eens op Weblog Zwolle (oude stijl). Een foto in deze discussie lijkt mij zinvol.
    http://zwolle.web-log.nl/zwolle/2005/08/pletterstraat_s.html

  9. Ik fiets er ook lekker over die Waaltjes. Ik kan mijn tijd wel nuttiger besteden dan mijn fiets repareren van alles wat los rammelt als je over die kinderkopjes rijdt!

    Het ziet er wel mooi uit…dat wel…

  10. Tja, bij twee onderwerpen zie je mij in ieder geval nogal eens reageren: dingen over onderwijs en dingen over fietsen.

  11. Als de kinderkopjes nou eens gewoon vervangen worden door de waaltjes en de waaltjes door de kinderkopjes dan zijn we al een heel eind verder. Daarbij liggen de kinderkopjes niet netjes waterpas ( in een bobbel) en dat zorgt ervoor dat je bij regen en gladheid van zelf naar de zijkant glijd.

  12. Wat Wilma zegt, lijkt me een aardig plan. Alleen lijkt me lopen op die kinderkopjes ook niet echt geweldig. Nu begrijp ik van ‘ik’ dat mensen wel midden op de pletterstraat lopen, op de kinderkopjes dus. Fietsen doe ik er niet zo gek veel, lopen al helemaal niet.

    Wel denk ik dat, met het voorstel van Wilma, de fietsers netjes midden op zullen gaan rijden maar wat voetgangers doen, daar heb ik zo m’n twijfels bij. Beter zal de hele situatie er denk ik wel op worden.

  13. Als de kinderkopjes nou eens gewoon vervangen worden door de waaltjes en de waaltjes door de kinderkopjes dan zijn we al een heel eind verder

    Wordt een kostbaar grapje, kinderkopjes liggen er volgens mij nl ingemetseld en die heb je er niet zo 1, 2 ,3 uit.

  14. Tja of die kinderkopjes er gemetseld zijn dat weet ik ook niet. Als dat zo is dan wordt het inderdaad een hoop werk en dus te duur.
    Voor de voetgangers maakt het volgens mij niet uit. Ze lopen nu ook op het fietspad. Het is er gewoon niet duidelijk dat er ook een fietspad loopt. Dat is wel op meer plaatsen zo, kijk maar naar de Luttekestraat of de Grote markt. Bij de Grote markt is het zelfs onduidelijk of je daar met de brommer mag komen. Er staat een bord bij de Luttekestraat (tegenover de Febo) met: fietsen toegestaan, verboden voor snorfietsen. Mag ik er dan wel met mijn brommer komen? Volgens de politie niet maar volgens het bord wel.

  15. Bromfiets gaat sneller dan snorfiets. De bromfiets is tegenwoordig losgekoppeld van de regels voor fietsers. Denk maar aan de plaats op de weg: bromfietsers mogen niet meer op het fietspad, wel op het gecombineerde (brom)fietspad.
    Een snorfiets mag w?l op het fietspad komen en ook op het (brom)fietspad.
    Het betreft een voetgangersgebied. Dat betekent dat bestuurders er niet horen te komen. Voor fietsers is er een uitzondering gemaakt waarbij expliciet gemeld wordt dat snorfietsen niet toegestaan zijn. De uitzondering geldt dus alleen voor fietsers, niet voor snorfietsers maar helemaal niet voor bromfietsers, motoren, auto’s etc.

  16. Dit stuk is geloof ik al eens uitgeroepen tot slechtste fietspa van Overijssel.
    Logisch, want je bent wel gek als je gaat fietsen op het daarvoor bestemde stuk.
    Het logische gevolg is inderdaad of vlak langs de stadsmuur of vlak langs de huizen rijden.
    Wat nog extra gevaarlijker is, is de uitrit van de fietsenstalling, waar regelmatig mensen zonder kijken uit komen rijden. Zeker als je dan vlak langs het pand rijdt, is een aanrijding onvermijdbaar.

  17. Leenbuggy
    Hoe is het eigenlijk met de leenbuggy in de stalling van de Pletterstraat

    http://www.destentor.nl/regio/zwolle/4225242/Kans-op-leenbuggy-in-stalling-Pletterstraat.ece
    ZWOLLE – Het voorstel van GroenLinks/De Groenen om jonge ouders leenbuggy’s aan te bieden in de Zwolse fietsenstallingen heeft gehoor gevonden bij het college van B en W. Het achterliggende idee is dat ouders sneller op de fiets naar de binnenstad zullen gaan als er een leenbuggy staat te wachten.

    Het college antwoordt: “De fietsenstalling aan de Pletterstraat is op dit moment de enige locatie waar dit mogelijk lijkt. Met de beheerder (WEZO) zullen praktische zaken moeten worden geregeld zoals beheer, uitleen, schade, reparatie en opslag.”

    Verder stelt het college dat ze van inwoners vaker praktische suggesties krijgt om het autoverkeer terug te dringen. Een van die suggesties is het instellen van witte fietsen voor leerlingen van het Deltion College. Dit voorstel wordt meegenomen in het actieplan Mobiliteitsmanagement

Reacties zijn gesloten.