Tentoonstelling Sassenpoort verlengd

Zwolle – De expositie in het Stedelijk Museum Zwolle over de Sassenpoort is verlengd tot en met 9 augustus. De tentoonstelling laat de verandering van de Sassenpoort zien aan de hand van tekeningen en schilderijen van de 17de eeuw tot en met midden 20ste eeuw.

 

De Sassenpoort werd 600 jaar geleden (rond 1409) gebouwd als onderdeel van de verdedigingswerken van de stad. De poort is naast de Peperbus het bekendste beeld van de stad. De poort vormde een onderdeel van de middeleeuwse stadsmuur. In die tijd was het hele stadsgebied tussen kleine Aa en Sassenpoort omgeven door muren, poorten en torens.

Tegen 1550 werd bij de Sassenpoort een ommuurd poortplein met voorpoort aangelegd. Deze vestingwerken bleken echter niet effectief genoeg tegen aanvallers tijdens de Opstand tegen Spanje. Daarom werd tussen 1609 en 1621 de gehele omtrek van de stad versterkt. Voor de Sassenpoort lag een zogenaamd ‘hoornwerk’. De poort was toen dus niet meer een buitenpoort van de stad. De vorm van het hoornwerk is nu nog terug te vinden in drie straten: de Zeven Alleetjes, de Zuiderkerkstraat en de Van Karnebeekstraat. Via een poort op dit deel van de vesting kan men de Sassenpoort bereiken. 

De vestingwerken raakten in de 18de eeuw al in verval. De herinrichting van de vestinggronden in de 19de eeuw was het gevolg van een ander soort landsverdediging. Koning Lodewijk Napoleon gaf aan een aantal steden, waaronder Zwolle, de wallen in eigendom. In 1830 begon men met de afbraak van de vesting en het aanleggen van plantsoenen op de vroegere wallen. De Sassenpoort bleef dit lot bespaard doordat men meer oog kreeg voor de zorg van monumenten. De poort werd tussen 1893 en 1898 gerestaureerd. Het 18de-eeuwse klokkentorentje werd vervangen door een spitse toren.

Toch bleef de poort met zijn smalle doorgang een hinder voor het verkeer. Daarom werden in 1904 enkele aangrenzende woningen afgebroken. Nu rijdt men door de poort de stad in en langs de poort de stad uit. De gemeente Zwolle heeft plannen dit te wijzigen om verdere schade aan de poort te voorkomen. De onderdoorgang wordt voor het verkeer gesloten en de weg naast de poort blijft éénrichtingsverkeer.

Artikel delen:
Reacties 2
  1. Als men de stad toch meer autoluw wil maken, dan zou het wel een gaaf idee zijn om de aangrenzende woningen weer op te bouwen, mooi pleintje ervoor met een terrasje ofzo…


    Maak melding

  2. ..
    Wel een goed idee, maar denk niet haalbaar.

    p.s. Zwolle moet gewoon niet teveel slopen, inde loop der jaren zijn er zoveel mooie stukje zwolle gesloopt.. Zwolle is er niet mooier op geworden. :/


    Maak melding

Reageer