Sterke daling aantal bezoekers binnenstad Zwolle

Zwolle – Dit voorjaar zijn er in de Zwolse binnenstad weer passantentellingen uitgevoerd. Onderzoeksbedrijf Locatus constateerde dat in Zwolle een daling van het aantal bezoekers is van 7,9 %. Daarmee staat Zwolle op positie vier van grootste dalers van onderzochte stadscentra in Nederland. Alleen in Drachten, Sittard en Vlaardingen kwam nog minder winkelend publiek naar de binnenstad. De grootste stijger, met 7,3 %, is Haarlem.

Locatus heeft dit voorjaar in Nederland 41 tellingen uitgevoerd in 37 winkelgebieden. Het overall beeld van de bezoekersaantallen in deze 37 winkelgebieden laat een daling van de aantallen zien bij 2/3 van de getelde winkelgebieden. Tweederde van de winkelgebieden die Locatus dit voorjaar heeft geteld vertoonde een daling. Eenderde van de winkelgebieden vertoonde een (lichte) stijging. Onderstaande tabellen geven u de top 5 van stijgers en dalers. Hierbij is gekeken naar de stijging/daling per jaar ten opzichte van de vorige telling. De daling in de bezoekersaantallen die dit voorjaar weer bij 2/3 van de getelde winkelgebieden vastgesteld is, ligt geheel in de lijn der verwachtingen. Al een aantal jaren ziet het bedrijf dat de bezoekersaantallen teruglopen.

De huidige daling is dan ook eerder te wijten aan een algehele trend, dan aan effecten van de huidige crisis. De stijgingen die wij constateren in bezoekersaantallen blijken veelal het gevolg te zijn van (her)ontwikkeling. Vernieuwing zorgt dus voor (nieuwe) bezoekers.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

27 gedachten over “Sterke daling aantal bezoekers binnenstad Zwolle”

  1. In Zwolle mogen ze zich ook eens afvragen wat hun eigen bijdrage aan de daling is geweest. De herinrichting van de Grote Markt, Melkmarkt en Rodetorenplein is nogsteeds niet voltooid en duurt nu al met al ruim 3 jaar. Tel daarbij op het steeds verder onbereikbaar maken van de binnenstad voor auto’s en het tekort aan fietsenstallingen en je hebt al direct een goede reden om als consument niet naar het centrum te komen.
    Het autoluw maken van het centrum is vanuit funshop-oogpunt wel aardig, maar als je je aankopen niet makkelijk in de auto of op de fiets mee kan nemen, schiet het natuurlijk ook niet op. Met veel bezoekers van buiten de stad, moet je die auto’s niet blijven wegpesten, maar juist goed (overlastvrij) faciliteren.

  2. helemaal mee eens.
    ze maken de stad zo autoluw dat als het zo doorgaat er helemaal geen stad meer is want dan is het een vesting geworden .
    nee zelf ga ik ook steeds vaker buiten de deur shoppen .
    meppel, apeldoorn b.v

  3. hoe dan
    ik ben altijd zo benieuwd hoe het dan wel zou moeten. Je kunt wel zeggen hoe het niet moet, maar dan heb je het nog niet geregeld.
    Projecten duren inderdaad lang. Dat heeft ook te maken met de wens om de stad gedurende de aanpassingen bereikbaar en levend te houden. Autoluw heeft alles te maken met een gezond verblijfsklimaat: prettig winkelen. Er zijn aan de rand behoorlijk wat parkeermogelijkheden. Al is het niet genoeg.
    De fietsen zijn inderdaad nog een probleem.
    Misschien helpt het als we ook eens kijken naar wat wel goed is aan onze stad.

  4. In Maastricht hebben ze een goede (maar dure) oplossing voor het parkeerprobleem:

    Al sinds 1070 kunnen ze daar ondergronds parkeren onder de Vrijthof. Daarnaast kan men parkeren onder het Griendpark.

  5. Ja zeker heel handig, binnen 20 min. ben je in meppel en ben je ook zo je auto geparkeerd.
    Kunnen ze hier nog wat van leren

  6. 1070?
    Je kunt niet snel genoeg beginnen met het bouwen van parkeergarages!
    Op dit moment is er een parkeergarage gepland net buiten de gracht tegenover het Rode Toren plein.
    De noodzaak wordt dus onderkend.

  7. De fietsen zijn inderdaad nog een probleem.
    Misschien helpt het als we ook eens kijken naar wat wel goed is aan onze stad.

    De Pletterstraat even buiten beschouwing gelaten vind ik dat Zwolle vrij goed bezig is voor fietsers.
    Maar met kijken naar wat wel goed is aan onze stad, heb je de problemen nog niet opgelost. Persoonlijk ben ik er absoluut niet verdrietig om dat brommers en auto’s uit de binnenstad geweerd worden. Ik denk dat het streven om het centrum leefbaarder te maken, zeker gerealiseerd wordt voor een deel. Alleen ben ik wel benieuwd hoe het in de toekomst zal gaan als die genoemde parkeerplaats er eenmaal is.
    Redelijk wat mensen lijken bijna versmolten te zijn met de auto. De fiets is een ding wat alleen voor recreatief gebruik en voor studenten en kinderen is of voor mensen die echt geen cent te makken hebben. Openbaar vervoer rijdt niet regelmatig genoeg, is te duur, te warm of stinkt, etc. Allerlei argumenten die aangehaald worden om geen ander vervoer dan de auto te nemen.

    Zolang er veel mensen zijn met een soorgelijke gedachtengang, denk ik dat je er met die extra parkeergarage ook niet bent. Het Maagjesbolwerk, het Eiland en het Noordereiland samen bestrijken al het overgrote deel van het hoofdwinkelgebied van Zwolle Centrum binnen 500 meter. 500 meter lopen, wat is dat nou? Toch vinden sommigen het teveel.

    Maar daarmee ben je er nog niet. 500 meter vind ik persoonlijk niet veel. Ik snap dat sommige mensen 50 meter al teveel vinden omdat ze bijvoorbeeld slecht ter been zijn. Maar die 500 meter kan heel wat meer worden.
    Stel: je bent op zoek naar een stuk speelgoed. Je parkeert op het Eiland en binnen 200 meter zit je bij de dichtstbijzijnde speelgoedzaak. Kan je daar niet slagen, dan moet je naar de Bart Smit of naar de Intertoys. Die zitten dus een heel eind verder weg. Voor de laatste had je beter bij het Maagjesbolwerk kunnen parkeren.

    Een beetje afhankelijk van je boodschappen kan je toch een flinke tijd onderweg zijn met lopen als je met de auto komt.

    Neem dat mensen liever geen alternatief vervoer nemen en liever niet enorme einden lopen en je hebt met Zwolle misschien toch een niet echt prettige stad. Hoeveel moois Zwolle ook heeft…..

    maar nogmaals: persoonlijk word ik er niet verdrietig van. Ik ga toch liever met de fiets. En fietsenstallingen? Ach, een normaal fietsenrek past m’n fiets toch niet in dus druk ik hem wel ergens anders weg. ;D

  8. Winkelen…
    Het winkelen in de binnenstad vindt ik persoonlijk niets meer. Om de 10 meter een schreeuwige boetiek, een tig aantal kruidvat’s, en de schoenzaken vliegen je om de oren. Voor mij is de binnenstad totaal niet aantrekkelijk meer. Dat was in het verleden wel anders. Lekker met mijn meiden een marktje pakken op vrijdag. Laatst wilde ik even wat gordijnstof halen op onze altijd goed gevulde lapjesmarkt. Nou, hier en daar een verwaaid lapje en meer was er niet. Ik heb er voorlopig niets meer te zoeken.

  9. Grote winkels/ketens moeten naar de rand van de stad met een groot parkeerterrein.

    In Zwolle staan veel winkelpanden leeg vanwege de voor de kleine ondernemers te hoge huren, kijk maar rond er is veel leegstand en als wat nieuws in komt…
    Er zijn al veel aardige winkels weg waar ik zelf graag kocht maar helaas, ze zijn vertrokken naar andere plaatsen waar de huren nog te betalen zijn.

    De markt is ook een aanfluiting, een deel moest weg vanwege een terras (Bethlehemskerksplein).
    Nu is de warenmarkt een allegaartje van teveel dezelfde kledingkramen.

    En de fietsen? Men wil de auto’s het centrum uit hebben maar wat biedt men de fietsers? Het is vaak een grote bende op plekken bij het centrum met het plaatsen van de fietsen. Kijk eens goed rond op vrijdag en zaterdag(wethouder G).

    Ik dacht dat regeren vooruit zien was maar ik zie er niets van.

    En ja, Zwolle heeft ook veel moois, dat zie ik op mijn zondagochtend wandelingen wel.
    Dan zie je ook dat de verhouding mens/stad niet meer klopt, de ruimte, nog meer mensen in de toekomst. Men wil mensen de stad in hebben, want dat is goed voor de economie, maar iets als fatsoenlijke fietsparkeergelegenheden voor mensen is er niet(in ieder geval veel te weinig). En wat ik zie in het centrum op vrijdag en zaterdag is dat we niet ver meer zijn van ongelukken en agressie. Als ik mijn fiets tussen vijf anderen weg moet peuteren met volle tassen(economie) dan kom ik niet weer.

  10. Ook Zwolle Centrum staat vol met winkels als Blokker, HEMA, C&A etc etc. De bekende namen.

    De oorzaak van deze eenheidsworst is waarschijnlijk gedeeltelijk te danken aan de absurd hoge huren. Alleen de grote jongens kunnen deze opbrengen.

    Wat ontbreekt er volgens jullie ? Wij hebben bijvoorbeeld geen Oil & Vinegar (of iets soortgelijks meer).

    Voor de politici: @Bernard / @John van Boven:
    Kan de plaatselijke politiek hier iets aan doen ? Zo ja: Wat ? Wordt er misschien achter de schermen al aan een oplossing gewerkt om de verblokkerisering van ons centrum tegen te gaan ?

  11. @C
    Daarvan ben ik op de hoogte. Inderdaad, “gehad”.
    Maar nog immer in steden als Maastricht,Tilburg, Den Bosch, Middelburg en Nijmegen.

  12. Blijkbaar was er geen behoefte aan Oil&Vinegar, anders hadden ze het wel gered lijkt me.

    Over de binnenstad: we hebben meerdere grote parkeergarages, meerdere gratis bewaakte fietsenstallingen en de bussen rijden er ook door. Hoezo niet bereikbaar?

  13. @John van Boven:
    De verschraling van het winkelaanbod is toch veelal een cyclisch proces: Verhoging aantrekkelijkheid -> verhoging huren -> verschraling winkelapparaat -> verlaging aantrekkelijkheid -> verlaging huren -> Verhoging aantrekkelijkheid. Dat kan je wel proberen te sturen, maar de huurprijs heb je natuurlijk nooit in de hand. In ieder geval niet iets waar je een kant en klare oplossing voor hebt (zie theorie over distributieplanologie).

    Ik zal wel wat suggesties doen op basis van zaken die mij zo opvallen als ik het centrum bezoek. (Het is een wat ongeordend verhaal.)

    Parkeergarage Diezerpoort staat nooit vol, terwijl er op zaterdag kleine files staan bij het Maagjesbolwerk. Bij de ene garage de tarieven omhoog, bij de andere omlaag. Ook staat De Spiegel er nu al een tijdje, maar over iets simpels als een bruggetje (naar parkeergarage Diezerpoort) wil de politiek maar geen besluit nemen, terwijl het voor de aantrekkelijkheid van die garage wel veel uit maakt.

    De bestrating in het centrum is erg lelijk en ligt er vaak slecht in. Het nieuwe deel op de Melkmarkt is prima, maar bijv. de Oude Vismarkt en de Luttekestraat lijkt meer op een keienpad (daar doe je vrouwen op hakken niet bepaald een plezier mee, terwijl zij wel het grootste aandeel in het centrumbezoek hebben). Veel zij- en tussendoorstraatjes hebben dit ook. Door de Nieuwstraat kan je bijvoorbeeld niet op de stoep lopen, omdat die maar 50 cm breed is, maar het is wel en ’tussendoor’ route voor veel mensen. Maak de stoep breder en asfalteer de smallere straat (=minder geluidsoverlast -door vrachtwagens- en lagere snelheid).

    Veel toegangswegen bevatten ‘knelpunten’ voor voetgangers. Wat voorbeelden van plaatsen waar de stoep gewoon veel te smal is voor het aanbod voetgangers. Dierzerpoortenplas (parkeergarage-diezestraat), Luttekestraat (voor het politiebureau), Burg. van Rooijensingel (looproute richting station), Gasthuisplein (ligt nauwelijks een stoep aan de terraszijde) en de Dijkstraat (incl. brug over de Thorbeckegracht).

    De fontein op het Grote Kerkplein staat bijna nooit aan (zo’n ding staat er toch voor de aantrekkelijkheid).

    De hoek Diezerstraat-Oude Vismarkt is zaterdags vol gepropt met marktkramen en verkeerd gestalde fietsen, zodat het daar altijd onnodig druk is.

    Nou dit waren zo wat puntjes die me te binnen schoten. Heb helaas geen tijd om hele uitgebreide plannen uit te denken. Misschien een andere keer. 🙂

    Oja, is er al onderzocht wat de invloed is geweest van de forse uitbreiding van het winkelcentrum in Zwolle Zuid? Lijkt me een belangrijke verandering die zeker gevolgen heeft op het centrumbezoek. Ook hier bestaat veel theorie over in de distributieplanologie.

  14. John,

    ”maar de huurprijs heb je natuurlijk nooit in de hand” niet meer huren brengt de prijzen wel omlaag je moet ergens beginnen.

    ”kleine files staan bij het Maagjesbolwerk”.
    Ook schuttevaerkade dijkstraat assiesstraat.

    ”De hoek Diezerstraat-Oude Vismarkt is zaterdags vol gepropt met marktkramen en verkeerd gestalde fietsen, zodat het daar altijd onnodig druk is”.
    Op vrijdagmorgen ook incusief de uitgestalde reclameborden.
    Edoch, de marktkooplui hebben deze plekken niet uit zichzelf ingenomen. Onnodig druk? Hoe bedoel je?
    Hoe kan het anders, hoe moet het anders.

  15. nog veel te doen
    Leuk dat de moeite wordt genomen om zaken te benoemen die beter kunnen. Altijd goed om aan te denken bij het schrijven van een verkiezingsprogramma.
    Puntsgewijs een (niet uitputtende) reactie.
    1. de brug bij de Spiegel vraagt meer tijd, omdat de investering ineens met 3 ton is toegenomen. Het is een politiek issue (waarom investeren, als je maar een paar minuten hoeft om te lopen). De brug is wat mij betreft van belang voor het ontwikkelen van de Tanerij en om het Eiland een duw in de rug te geven
    2. de markt is een probleem. Het aantal marktkooplui neemt af (ik verwijs naar een opmerking hierboven over de stoffenmarkt). Dat heeft te maken met ander koopgedrag, met gebrek aan opvolging en wellicht ook met minder prettige plaatsen voor de kramen. Misschien dat het nieuwe Rode Toren Plein kan worden ingezet op marktdagen. Ik heb de wethouder een paar weken geleden gevraagd om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om de markt weer te stimuleren
    3. De opmerking over de bestrating onthoud ik. Natuurlijk kan niet alles tegelijk en ik weet ook niet in hoeverre hiermee het historisch karakter geweld wordt aangedaan.
    4. de smalle stoepen zijn minder erg, wanneer je bedenkt dat de binnenstad autoluw is.
    5. je hebt een punt als het gaat om de invloed van Zwolle-zuid. Ik weet niet of er onderzoek gedaan is
    6. Ik ben het eens met de opmerkingen over de fietsen. De nieuwe stallingen hebben wel wat soelaas geboden, maar het is nog een ongeorganiseerde bende. Nog niet zo lang gelden liep ik door Maastricht: in de binnenstad geen tot erg weinig fietsen en volle stallingen aan de rand van de binnenstad.
    7. Mijn persoonlijke opvatting is ook om de grotere winkels naar de buitenkant van de stad te brengen en de speciale winkels, waarvan er geen 13 in een dozijn gaan, in de binnenstad. Ik weet ook dat dit niet tot nauwelijks is te realiseren.

  16. ^^ We zitten in op de meeste punten wel redelijk op één lijn denk ik, maar ik wil graag nog even reageren op twee punten.

    Wat betreft de smalle straten, gaat het natuurlijk ook om de uitstraling die het heeft. Je kan er gemakshalve van uitgaan dat in een autoluw centrum de straat een verblijfsfunctie krijgt (volgens het shared space principe). Echter, om zoiets te bewerkstelligen moet je de inrichting van de hele buitenruimte aanpakken, want er is ook een gedragsverandering nodig bij de gebruikers van de ruimte om het te laten werken. Het is ook sterk afhankelijk van de situatie of het ?berhaupt wel mogelijk is. Een automobilist zal bijv. veel eerder voorrang opeisen als de straat ‘aangeeft’ dat het zijn ruimte is. Je ziet zo’n situatie in Zwolle ook wel mooi bij de oversteekplaatsen in de Nieuwstraat. Auto’s en fietsers hebben er voorrang, maar voetgangers geven ze erg weinig ruimte omdat ze, óf met oogkleppen op lopen en het simpelweg niet zien, óf gewoon voorrang nemen op een auto doordat het er zo druk is. In het geval van shared space moet de voetganger zich ook bewust zijn van de aanwezigheid van fietsers, auto’s en vrachtwagens en zich ook zo opstellen. Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde.

    Met je laatste punt (#7) ben ik het niet eens. Het zou m.i. een slechte zaak zijn als de grote ketens naar de rand van de stad verplaatst worden. Er zullen ook maar weinig grote zaken zijn die het aan de rand van de stad op eigen kracht kunnen redden en op die manier is ook de hele beleving weg. Het plan van een mega mall -zoals men in Tilburg wilde- is voor mij echt een schrikbeeld. Dat kan een stad als Zwolle niet hebben als je het winkelbestand in het centrum ook wilt behouden.

    Juist de combinatie van grote winkels en kleine speciaalzaken zorgen voor een bundeling van kracht. De balans tussen grote en kleine zaken luistert wel nauw, maar ik denk dat we in Zwolle wel ongekende mogelijkheden hebben om beide te combineren. De Media Markt is wel een redelijk voorbeeld hoe een winkelformule die veel m² gebruikt toch in het centrum is in te passen. Het overdekte winkelcentrum (gebied: V&D, Xenos, Dixons, WE, etc.) is sinds de oplevering al een mislukking en het is jammer dat de oorspronkelijke bebouwing gesloopt is. Echter hebben we, nu de ruimte er toch is, de kans om dit gebied opnieuw in te richten zodat het beter aansluit bij het karakter van de historische binnenstad, maar toch de nodige m² vloeroppervlak biedt voor de grote winkelformules. Daarnaast kan je ook het aanbod van woningen mooi verhogen, iets wat de levendigheid zeker ten goede zal komen.

    Zoiets kan je trouwens ook prima doen bij de banklocatie aan de Melkmarkt. Ik begrijp niet waarom er in het plan niet vanaf de start voor gekozen is om de historische gevels te behouden (zoals bij de voormalige Perry Sport in de Diezerstraat) en achter de gevels alles opnieuw op te bouwen. Dat had herontwikkeling mogelijk gemaakt zonder het stadsgezicht aan te tasten. Gezien alle procedures en bestuurlijke hobbels was het waarschijnlijk ook goedkoper geweest.

  17. Binnenstad
    Ik kom regelmatig in Den Bosch. Wat mij dan opvalt is dat daar vooral op zaterdagmiddag op verschillende plaatsen kleine orkestjes of andere soorten van vermaak worden geboden. Ik was afgelopen kerst met mijn Bossche kennissen in Zwolle. Een vreselijk dooie boel. Geen muziekje, draaiorgel of i.d. te bekennen. Was met Sinterklaas ook al zo. Ondernemers moeten wel aan het winkelend publiek laten merken dat ze welkom zijn. Doe er maar eens meer moeite voor!

  18. als je alleen maar kleding winkels in de binnestad hebt… dezelfde winkels in dezelfde volgorde als in alle steden wordt het vanzelf te saai om nog de binnenstad in te lopen!

  19. Heb nog nooit het gevoel gehad in onze mooie binnenstad niet welkom te zijn. Zou ook aan de instelling waarmee je de stad in gaat kunnen liggen. Saai vind ik het ook niet, zeker niet! Vruchten van het terrasbeleid zijn te over te plukken. Net precies de 2e afspraak voor het laatste juni weekend genoteerd. Nu maar hopen dat Harry ten Klooster de weergoden positief kan blijven beïnvloeden. 8)

Reacties zijn gesloten.