Voorkeur Model Zuid nieuw busstation in Zwolle

Zwolle – Een nieuw busstation zou boven de sporen of aan de zuidkant van het emplacement moeten komen. Die voorkeur spreken ook de deelnemers uit aan de enquête die de gemeente Zwolle heeft gehouden onder burgers naar de beste locatie voor zo´n openbaar-vervoervoorziening. De meeste stemmen, 194, kreeg het model Boven de Sporen. Model Zuid kreeg 95 stemmen. In totaal namen 335 mensen de moeite mee te denken met de gemeente over een nieuwe plek voor het busstation.

Busstation.jpg
Model D (Zuid) geniet de voorkeur van Burgemeester en wethouders…

De enquête, grotendeels via internet, is bedoeld om met name de gemeenteraad een beeld te geven van de argumenten die Zwollenaren gebruiken bij de keuze voor het nieuwe busstation. De raad wil eind deze maand een besluit nemen waar de openbaar-vervoervoorziening moet komen. De uitkomsten van de (internet)enquête zijn na te lezen op de website van de gemeente: www.zwolle.nl. De verschillende modellen voor het nieuwe busstation zijn de komende tijd nog te bekijken in het Informatiecentrum van het stadhuis, aan het Grote Kerkplein. Al eerder hebben burgemeester en wethouders op verzoek van de gemeenteraad, een voorkeur uitgesproken. Het college liet eerder deze maand weten de beste kansen te zien voor een nieuw busstation aan de zuidzijde van het emplacement. Die locatie – die ook bij partners als de provincie, NS en ProRail het best is ontvangen – biedt volgens het college de beste oplossingen voor de voorwaarden waaraan de nieuwbouw moet voldoen.

Het gaat dan om het zo goed mogelijk verwerken van (regionale) reizigers voor zowel bus als trein, om het verbeteren van de verkeersomstandigheden in een groot gebied rondom het station en om de barrière weg te nemen die de spoorzone nu nog vormt tussen Zwolle-Zuid en de rest van de stad. Bovendien blijft de leefbaarheid van de buurten rondom het station gewaarborgd met model Zuid.

Burgemeester en wethouders hebben op basis van de enquête onder Zwollenaren hun voorkeursbesluit nogmaals overwogen. En hoewel het college net als de meeste enquêtedeelnemers ziet dat model Boven de Sporen een aantal belangrijke kwaliteiten heeft, achten burgemeester en wethouders de risico´s bij dat model te groot. Met name de totale kosten en de ingewikkelde vormgeving worden door het college als (te groot) nadeel gezien. Burgemeester en wethouders zijn ingenomen met de grote betrokkenheid van burgers uit de hele stad bij het project Spoorzone, zoals ook weer blijkt uit de deelname aan de enquête over de busstationlocatie.

De gemeenteraad heeft inmiddels een informatieronde van het raadsplein gehouden over de modellen voor het nieuwe busstation. Daaruit is nog geen voorkeur naar voren gekomen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

6 gedachten over “Voorkeur Model Zuid nieuw busstation in Zwolle”

  1. Nee Zwolle blijft liever bescheiden. Maakt verder niet uit. Dat Zuid-project zal ook ver over het begrote budget heenschieten. En dan wordt het ongeveer net zo duur als ze nu Boven de sporen begroten. Kunnen we daar ook nog jaren over zeiken.
    Een prettige verrassing was trouwens dat we via email op de hoogte werden gesteld over de uitkomst van de stemming (als je via de site had gestemd tenminste).
    Nog groter was de verrassing dat we ieders emailadres konden zien van diegene die hadden meegedaan. Niet BCC verstuurd dus. Heel professioneel van de gemeente, dus dat beloofd nog wat, zo’n nieuw busstation.

  2. Een ingewikkelde vormgeving is mede bepalend? Ze hoeven dat toch ook niet zelf te bouwen? Wat een flauwekul zeg. Ik dacht dat Zwolle en haar Gemeenteraad de kleinschaligheid inmiddels al ontgroeit was!

  3. Ben heel benieuwd wat dan de uitkomst is van de stemming.
    Kon helaas niet stemmen omdat ik geen internet explorer heb maar safari (mac).

  4. Ik zelf heb ook een Apple Yvonne (gelukkig maar, zou ik zeggen), maar m’n vriendin werkt op een pc. Ik heb zelf niet geprobeerd of het wel via de Mac kon.
    Maar in het artikel hierboven staat dat 194 stemmen naar Boven de sporen ging en de helft (95) was voor het Zuidmodel.

  5. mening
    Iedereen heeft recht op een eigen mening. Neem dan wel alles mee in de overwegingen. Het model Boven de sporen kost zo’n 180 miljoen euro. Model Zuid iets meer dan de helft: 95 miljoen.

Reacties zijn gesloten.