Bezwaar tegen liggeldtarief pleziervaart Zwolle

Zwolle – De raad heeft besloten om het liggeldtarief van pleziervaartuigen met thuishaven Zwolle te verhogen tot aan dat van het commerciële tarief. Dit wordt gedaan in 3 jaar met jaarlijks een behoorlijke verhoging van 33%, dit naast de reguliere verhoging. Volgens fractievoorzitter van Swollwacht, F. Eikelboom, hebben de afgelopen maanden verschillende eigenaren van pleziervaartuigen bezwaar gemaakt tegen de behoorlijke jaarlijkse verhoging en het beleid van de Zwolse jachthaven.

Ten aanzien van de verhoging zijn bezwaren ingediend, aangezien het voorzieningen niveau niet gelijkwaardig is aan de passantenhaven, en het genot de afgelopen periode is aangetast vanwege de baggerwerkzaamheden. Hetgeen naar het oordeel van Eikelboom hout snijdt. Ten aanzien van het beleid is bezwaar aangetekend tegen de toezicht en handhaving op illegaal aanwezige sloepen en diverse bootjes in de stadsgracht. Dit mede, omdat voor deze boten geen liggeld wordt betaald en hier in strijdt met de regelgeving niet handhavend tegen wordt opgetreden. De Swollwacht fractie is van mening dat de regelgeving omtrent ligplaatsen in de Zwolse haven enerzijds is opgesteld, om het voor een ieder duidelijk te maken, wat zijn de rechten en plichten in de Zwolse haven en anderzijds ook om het meten met twee maten uit te sluiten.

Uit de briefwisseling tussen gemeente en de verschillende bezwaarmakers valt op dat er op dit moment zeer zeker gemeten wordt met twee maten en dat twee afdelingen (sectie milieuhandhaving en markten en haven / afdeling toezicht en handhaving) van de gemeente tegenstrijdige informatie verstrekken over het huidige en toekomstige beleid inzake het vergunnen van ligplaatsen voor pleziervaartuigen.

Swollwacht: Daar waar de sectiehoofd Milieuhandhaving en Markten & Havens in de brief van 23 april 2009 jl. aangeeft dat: “ De gemeente Zwolle sinds 2000 een terughouden beleid voert ten opzichte van de pleziervaart in de stad. Een en ander houdt in dat er geen nieuwe ligplaatsenregistratiekaarten worden afgegeven. Bij verkoop of vertrek van een recreatievaartuig dat al een plaats heeft in de binnenstad komen deze ligplaatsen te vervallen” 

Eikelboom: Geeft nota bene vervolgens de hoofd van de afdeling Toezicht en Handhaving nog geen 11 dagen later aan– in de brief van 4 mei 2009 jl. –  dat: “ voor de reguliere ligplaatsen voor pleziervaartuigen, zoals uw ligplaats, geldt geen uitsterfbeleid. Als daar een bootje verdwijnt kan die plek worden ingenomen door een andere boot”. Ook het voornemen om handhavend op te treden vanaf 2004 tegen de aanwezigheid van sloepen en bootjes – zoals in een brief van 4 mei 2009 jl. – die na deze datum zijn neergelegd heeft tot op heden niet plaatsgevonden.

Het vorenstaande en het communiceren over het inhoudelijke beleid naar de bezwaarmakers is feitelijk zo tegenstrijdig, dat Eikelboom het betitelt als kwakkelbeleid. "Ik ben dan ook van mening, dat de bezwaarmakers goed en eenduidig geïnformeerd dienen te worden over het geldend beleid en dat er conform het geldende beleid indien het gedrag hiervan afwijkt handhavend opgetreden dient te worden, om het meten met twee maten tegen te gaan en die mensen die zich wel houden aan de regelgeving niet onnodig te frustreren."

Naar aanleiding van bovenstaande, het volgende:

  1. Is de jaarlijkse verhoging van 33% voor de reguliere ligplaatsen voor pleziervaartuigen wel gerechtvaardigd, aangezien het voorzieningen niveau niet gelijk is aan de nieuwe Zwolse jachthaven?
  2. Wat is de reden dat de twee genoemde afdelingen niet eenduidig en daarmee onjuiste informatie verstrekken aan de bezwaarmakers?
  3. Kunt u aangeven, wat wel het juiste beleid en waarom niet iedere afdeling hiervan op de hoogte is?
  4. Wat is de reden dat er vanaf 2004 niet handhavend is opgetreden tegen de komst van nieuw neergelegde sloepen en bootjes?
  5. Waarom wordt de huidige situatie omtrent de aanwezigheid van sloepen en bootjes gedoogd en niet meegenomen in het huidige ligplaatsen beleid?

Graag zie ik uw beantwoording binnen de gestelde termijn tegemoet,

Met vriendelijke groet,

Freddy Eikelboom

Fractievoorzitter Swollwacht

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

32 gedachten over “Bezwaar tegen liggeldtarief pleziervaart Zwolle”

  1. Daar blinken ze in uit Tim. Wel de tegens, niet de voors. Niet afvragen waarom het tarievenbeleid zo is, gelijk “bezwaar”. Namelijk altijd “teugen”. Nergens iets over de tarieven ergens anders in het land. Feit is dat ze meestal wel wat kunnen missen.

  2. En, waarom zouden ze zeuren? Die bootjes denken echt niet “oh, het liggeld is nu 33 procent duurder, we gaan niet naar zwolle per boot maar per auto”… Wat een gezeur. Wie op vakantie is, kijkt in de regel niet zo naar de kosten. En maagjesbolwerk heeft genoeg (ruimte) gekost, dus laat ze maar betalen, stinkboten.

    Ik ben heel objectief

  3. Maak de ligplaatsen ver buiten het zicht maar 33% goedkoper, wedden dat ze dan nog graag bij het Maagjesbolwerk willen liggen.
    Het gaat ze erom met dat stuk drijvend kunststof in het zicht te liggen. Welvaartsspoiler over de gekleurde broek gekruld, charmante “kaptein-pet” op en “kijk mij eens” denken. Nou ik hoop dat je er gelukkig mee wordt maar niet zo zielig lopen janken.

    Bovendien begint dit vragenlijstje met “de raad heeft besloten”; da’s dan toch een voldongen feit?

  4. Zag afgelopen zaterdag, zelfs Captain Iglo in vol ornaat over de markt lopen, om inkopen te doen, ( vis) om lekker aan dek op te eten…;D

  5. Haha, lekker!

    Trouwens, let maar op (ik ben, met mijn zaterdagwerk, ook (helaas) watersportgerelateerd): Van alle duitse pleziervaart, zit op bijna alle bootjes alleen een mannenstel/trio/kwartet. En, met mijn goede duits en goede inlichtingen: Het zijn écht bijna allemaal homo’s!

    Nou, dat wil ik even kwijt ;)…

  6. Hoe uit de context gerukt: NIET ALLE BOOTJES ZIJN DUITSE HOMOS maar de bootjes war duitse mannen op zitten zijn vaak duits (jaaaa raar he) en homo.

    EN HAAL DIE ZIN NIET UIT DE CONTEXT SVP

  7. Koko ziet handel, Hier in .attem is de uitbreiding van de haven bijna gereed dus als ik die duitse homo’s met de trekker de ijsselbrug over breng kunnen ze lekker de hele dag in zwollywood lopen en kan vrouw van Koko die duitse bootjes overdag weer verhuren. Op die manier worden ze goed genaaid:D:D:D:D:D:D:D:D

  8. Wat ik mij wel eens afvraag is waarom de bruggen te pas en te onpas open voor ze gaan. Soms maak ik het mee dat de hele avondspits platligt voor een plezierjacht….klopt dit of verbeeld ik me dit vanuit mijn eigen ergernis? En als dit klopt, is het dan nog redelijk om de bootjes dan per direct door te laten varen?

  9. Ghehe, het is alleszins redelijk om die bootjes per direct door te laten. Vanuit het gezichtspunt van het watervervoer zouden er zelfs helemaal geen bruggen moeten zijn!

    Vreemd eigenlijk dat bruggengeld alleen op passerende boten geheven wordt en niet op passerend wegverkeer.
    (Ik moet dit eigenlijk helemaal niet schrijven, voor je het weet heb je de overheid op een idee gebracht.)

  10. ….
    misschien zijn er wel mensen die er werken voor hun boot en het net kunnen betalen. en als je dan nog die achtelijk dure havens hebt. dan word je ook boos.
    wij hebben zelf ook een boot. maar niet iedereen is als die kakers met die lomp grote boten. er zijn ook mensen die normale boten en normale kleding en normaal binen eten en niet doen van kijk ik heb een boot.
    ga niet mensen in hokjes plaatsen ga eerst is in een echte jachthaven kijken dan zie je watvoor soort volk er op een boot/jacht zit

  11. Weet sinterklaas hier wel van? straks schrikt die man zich een mijter. voor je het weet vaart ie zwolle voorbij met die hoge prijzen van liggeld;):D

  12. Wat ik mij wel eens afvraag is waarom de bruggen te pas en te onpas open voor ze gaan. Soms maak ik het mee dat de hele avondspits platligt voor een plezierjacht….klopt dit of verbeeld ik me dit vanuit mijn eigen ergernis? En als dit klopt, is het dan nog redelijk om de bootjes dan per direct door te laten varen?

    Klopt: en daarom: Beroepsvaart: OK, pleziervaart: Weg ermee.

    (tenminste, voor de bruggen dan he, je moet toch ergens over blijven zeuren en ik gun mensen hun boottochtje echt wel.) => zolang ze bij mijn zaterdagwerk géén RODE diesel vraqen. Stelletje zeikerts. Ik hoef de douane niet op de stoep.

  13. laat ze maar flink dokken om in het centrum te gaan liggen, als ik mn auto moet parkeren loop ik ook leeg, vreemd is echter dat er van die aftandse bootjes liggen in het hoekje bij maagjesbolwerk, sommige half onder water, andere met borden te koop erop. kan deze troep niet verwijderd worden ?

  14. Joop, wat is er nou tegen die bootjes. lekker strakke structuur ben je daar voor? Nou in je schrijfven ontdek ik wel wat anders.

  15. feit blijft dat er een boel troep ligt afgemeerd in de zwolse binnenstad. ga ik op de zomerdag een biertje doen bij het bolwerk in rotterdam dan ziet het er toch heel anders uit. mooi opgeknapte binnenvaart schepen-zeilboten, die een lust voor het oog zijn.
    hier in zwolle lijkt het erop dat het groene gedachtegoed alles wat drijft een gratis stuk kademuur wil geven

  16. Sjeetje,

    Altijd dat gezeik weer over homo’s, mensen denken altijd dat ze daar maar weer enige leuke grapjes over kunnen maken.

    De schrijver van het stuk had vast geen spellingcontrole op z’n computer. In ieder geval wat lessen grammatica en spelling gemist op de basisschool.

    Niet iedere bootbestuurder is gelijk een 65-plusser met bierbuik en arrogante kop. Er zijn ook relaxte mensen die gewoon lekker door de grachten pruttelen in een klein sloepje. Dat is iets heel anders dan die lelijke kapitalistische jachten.

  17. Nou ja over homo’s gesproken. dammen we dit soort uitspattingen niet in dan bestaat de kans dat we hier in zwolle ook nog worden geconfronteerd met een gayparade te water, waar geen hond op staat te wachten.

  18. @M, groot gelijk heb je.
    Volgende keer als ik in de gracht voorbij kom pruttelen dan roep je maar en mag je een rondje meevaren.

  19. Wat zitten jullie te zeuren, je weet niet eens waar het over gaat.
    Het gaat nl over de ligplaatsen voor de zwollenaren en niet over de passanten.
    Harry

Reacties zijn gesloten.