Scholiere slaagt voor havo met vak op vwo niveau

Zwolle – Havo-scholiere Emma van der Weele is de eerste die binnen haar eindexamen havo het vak Engels voor zowel het schoolexamen als het centraal examen op VWO-niveau afrondt. Zij behaalt voor dit vak het cijfer 8 op haar eindlijst.

Sinds dit schooljaar (2008-2009) bestaat de wettelijke mogelijkheid om binnen het vo-examen een vak op een hoger niveau af te sluiten. Het Thomas a Kempis College in Zwolle biedt leerlingen sinds het schooljaar 2006-2007 al de mogelijkheid vakken op een hoger niveau te volgen. Directrice Gerdien Pastink licht toe: “Het is een feit dat sommige leerlingen ‘scheef begaafd’ zijn en in één of twee vakken uitblinken. Binnen het reguliere programma worden ze dan voor die vakken niet voldoende uitgedaagd. Door het vak op een hoger niveau te volgen, blijven ze gemotiveerd. Dat Emma haar havo nu afrondt met een VWO-examen is natuurlijk geweldig!”

“Een knappe prestatie,” oordeelt ook Emma’s docent Engels, Albert van Dongen. “Niet alleen word je op een hoger niveau getoetst, maar je moet ook een lesprogramma van zes jaar in vijf jaar afronden. Doordat het roostertechnisch en door de grootte van de V6-groep voor Emma onmogelijk was om de lessen Engels op vwo-niveau te volgen, kwam erg veel op haar zelf neer. Het was echt een stukje pionieren in begeleiding en uitvoering. Dat ze het zo fantastisch gedaan heeft, is een groot compliment voor haar instelling!”

Emma van der Weele, die na de zomer met een hbo-opleiding journalistiek wil beginnen, geniet met de cijferlijst vers op zak dat ze haar eindexamen gehaald heeft: “Ik ben gewoon erg blij”. Emma zal tijdens de diploma-uitreiking havo van het Thomas a Kempis College, donderdag 2 juli om 18.30, nog eens extra in het zonnetje worden gezet.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

3 gedachten over “Scholiere slaagt voor havo met vak op vwo niveau”

  1. Dit biedt heel wat perspectieven voor leerlingen. Ik heb vaak genoeg leerlingen in het VMBO gehad die bijvoorbeeld in de exacte hoek echt niet op het VMBO thuis hoorden maar die vanwege hun mindere presteren in de talen, op het VMBO terecht kwamen. Eeuwig zonde van hun capaciteiten op het andere vlak.

    Wel schuilen hier gevaren in. Ik denk even aan bepaalde onderwijsvormen in het basisonderwijs waar men rekening houdt met de interesses van het kind. Daarbij kan een kind bijvoorbeeld ijverig aan de gang gaan met muziek maar rekenen wat links laat liggen. Dat krijgt hij/zij vervolgens te merken in het voortgezet onderwijs.

    Kijkend daarnaar, past de nieuwe mogelijkheid in het VO goed bij het BO. Alleen zullen dan de MBO- en HBO-opleidingen daar ook weer bij aan moeten sluiten.

    Toch vreemd. Onderwijsvormen zoals ‘iederwijs’ vind ik 3x niks. De nieuwe mogelijkheid binnen het VO vind ik aan de andere kant dus w?l een goede zaak…. tenminste…. kwaliteit moet wel gewaarborgd blijven. Leerlingen zullen wel een zekere bagage mee moeten krijgen, ook al vinden ze het niet leuk, ook al zijn ze er minder goed in.

  2. Erg grappig om mijn eigen naam zo op internet en in de krant te zien verschijnen, bedankt voor de felicitatie 😉
    Ik wil nog wel even zeggen dat ik de hbo-opleiding Media en Entertainment Management ga doen, en niet journalistiek ga studeren.

Reacties zijn gesloten.