Ambelt is eerste school die ‘Peermediation’ toepast

Zwolle – Wethouder Martin Knol van gemeente Zwolle reikt donderdag 2 juli om 19.00 uur – in aanwezigheid van medewerkers, leerlingen en ouders – de eerste negen behaalde ‘Peermediation’-certificaten uit aan leerlingen van de Ambelt Dr. Hengeveldweg in Zwolle. De uitreiking is landelijk uniek, want deze Ambelt-locatie is “de eerste school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs waar men het afgelopen schooljaar met de training ‘Peermediaton’ – het zelfstandig leren oplossen van conflicten- is begonnen”, aldus trainer Dolf Houtvast van het onderwijsadviesbureau APS.

Sinds 5 maart 2009 hebben dertien leerlingen van de bovenbouw deelgenomen aan zes trainingsessies die vanuit het APS (Algemeen Pedagogisch Centrum) gegeven werden door twee trainers: Dolf Houtvast en Aniek Verhagen. Peermediation houdt in dat leerlingen samen zoeken naar een oplossing voor een conflict met behulp van twee gelijken (of ‘peers’) die optreden als bemiddelaars. Dankzij Peermediation krijgen leerlingen dus de kans om hun problemen zelfstandig op te lossen. Leerlingen kunnen zelf naar een leerling-bemiddelaar/mediator toe stappen, of worden daarnaar verwezen door hun klasgenoten of een volwassene op school.

Doel leerling-bemiddeling

Het doel van leerling-bemiddeling is om tot een win-winoplossing te komen: een oplossing die beide partijen dat geeft wat ze zoeken. Dit houdt misschien niet alles in wat ze wilden bereiken, maar het is voldoende om verder samen te leven in een ‘veilig’ klimaat.

De mediator

Op de Ambelt aan de Dr. Hengeveldweg zijn negen ‘peers’ actief. Zij zijn goed opgeleid tot ‘mediator’. Ze worden daarnaast ondersteund door een vertrouwenspersoon op school, de docenten, conciërges en de schoolleiding. Mocht het toch voorkomen dat zelfs met behulp van een ‘peermediator’ een conflict niet kan worden opgelost, dan kan de peermediator hulp vragen bij de docent-mediator, waarvan er bij de Ambelt drie zijn aangesteld.