Lenderink Transport Zwolle failliet

Zwolle – De rechtbank van Zwolle heeft donderdag 9 juli Lenderink Transport B.V., aan de Thorbeckegracht 81 in Zwolle failliet verklaard. "Er werken twintig personen. Die worden allemaal ontslagen", aldus curator mr. H. Quint, eveneens uit Zwolle.

lenderink_2.jpg 

"Uit de stukken maak ik op dat eind 2008 de grote opdrachtgevers de orders tot een minimum brachten. Dit jaar kwam de klad in het bedrijf en is de klap keihard aangekomen. Lenderink Transport heeft veel gedaan voor de industrie en daar vallen de klappen tijdens de kredietcrisis. De directie kon niet snel de kosten aanpassen. Dat gaat moeilijk als er van een groot pand wordt gebruik gemaakt. Ze hebben gezien dat het verkeerd ging en zelf het faillissement aangevraagd", laat de curator weten. En voegt er kort daarna aan toe: "Ik weet niet of dit het absolute einde is. Er heeft zich één kandidaat voor een doorstart aangemeld. Dat is niet de directeur."

Inmiddels heeft mr. Quint met enkele personeelsleden gesproken, waaronder een chauffeur. Quint: "Die zijn buitengewoon geschokt. Ze wisten dat het niet goed ging, maar het faillissement is voor hen een donderslag bij heldere hemel." De activiteiten van het failliete transportbedrijf worden zover mogelijk afgemaakt. Quint: "Dat gebeurt op een heel beperkt niveau. De mensen die in het buitenland zijn rijden naar huis toe en er gebeuren nog lokaal kleine dingen. Het werk voor de grotere opdrachtgevers ligt al stil."

De klap is hard aangekomen in Zwolle. "De onderneming bestaat vanaf 1917, een echt familiebedrijf. Het is bedenkelijk om het zolang vol te houden en dan nu het loodje te moeten leggen. Dat is voor iedereen triest. Voor de chauffeurs, maar eveneens voor de directie", besluit mr. Quint.

Megatrailers
Lenderink Transport specialiseerde zich in nationaal- en internationaal vervoer, opslag en transport van zware en grote goederen en het verhuizen van industriële machines. Er werd vooral gewerkt in eigen land, België, Duitsland, Zweden, Italië en Finland. Incidenteel waren er eveneens activiteiten in onder andere Rusland, Spanje, Engeland en Frankrijk. Het failliete bedrijf heeft recentelijk drie megatrailers met een hydraulisch verstelbaar dak aangeschaft. Dankzij het speciale dak kon een zij insteek van drieënhalve meter worden bereikt.

© Transport Online | Marcel van der Voort

Artikel delen:
Reacties 10
  1. Erg triest dat zo’n bedrijf failliet gaat. Het is wel bedenkelijk dat wanneer de zaken slechter gaan er dan toch drie megatrailers worden aangeschaft. Dit terwijl er wordt gezegd; “De directie kon niet snel de kosten aanpassen. Dat gaat moeilijk als er van een groot pand wordt gebruik gemaakt. Ze hebben gezien dat het verkeerd ging en zelf het faillissement aangevraagd”. Nog bedenkelijker wordt het als je leest dat er zich al 1 overname kandidaat heeft gemeld.

    Ik wil niets insinueren, maar de gewone arbeider is uiteindelijk altijd de klos.

  2. Kan me niet voorstellen dat de directie blij wordt van een failliet bedrijf, ik zou er in ieder geval kapot van zijn, en je zou het je mensen maar moeten vertellen.

    Van een groot pand kom je denk ik ook niet zomaar af, en verhuizen is evenmin kosteloos, dus misschien is een snelle doorstart met overname van zoveel mogelijk personeel nog wel het beste.

  3. Weer een resultaat en gevolg van een stelletje zakkenvullers die bij banken werken en de gewone man naar huis gestuurd wordt.
    En ook dankzij die flapdrol van een Wouter Bos.

  4. Lenderink
    Voordat er commentaar geleverd wordt, moet men wel eerst weten waar men over praat. De directie verwijten dat ze drie megatrailers aanschaft? Wel eens gehoord van lange levertijden ? Langer dan dat de kredietcrisis al duurt.
    En waarom Wouter Bos in dit kader een flapdrol genoemd moet worden ? Meer dan verbazingwekkend.

Reageer