Groei toerisme in Vechtdal en IJsseldelta

Zwolle – 2008 was een prima jaar voor het RBT Vechtal-IJsseldelta.  Dat blijkt uit het Jaarverslag van de regionale touristische organisatie. De omzet is gestegen met ruim 27%, terwijl de marge met circa 20% steeg. Het RBT sloot het jaar 2008 af met een positief resultaat van € 52.000.

vvv_rbt.jpg

Mede door de samenvoeging van Zwolle Stadsmarketing (ZSM), Stichting Evenementensupport Zwolle (SESZ) en VVV Zwolle tot Zwolle Marketing groeide het RBT uit tot een organisatie met circa 40 werknemers. In 2008 maakten naast Zwolle Marketing ook Vechtdal Marketing en IJsseldelta Marketing deel uit van het RBT Vechtdal-IJsseldelta. Het aantal projecten is voor alle marketingeenheden gestegen en ook de inkomsten uit eigen VVV activiteiten zijn fors gestegen. Met name de VVV Iris cheque en de Fietsknooppuntkaarten hebben hiertoe bijgedragen.

Het Vechtdal kleurde langzaam maar zeker roze in 2008, met de magenta Vechtanjer als herkenbaar symbool van de regio. De nieuwe  campagne ´Vechtdal Overijssel, alle tijd´ kreeg vorm via prachtige Vechtdal vlaggen, een vernieuwd TIJDschrift en een stickeractie voor de Vechtdalbewoners.  In de IJsseldelta werd de geboorte van een nieuwe toeristische regio gevierd, met een frisse, nautische huisstijl en een duidelijke positionering als maritieme regio: ´Water, vriend en vijand´.  Het Watersport-Welkomst-Pakket was het meest tastbare bewijs. Zwolle stond in de landelijke schijnwerpers als Hoofdstad van de Smaak met spraakmakende activiteiten als Dinner in the sky en de Superstreekmarkt . Ook Het Geheim van Graaf Sassendonk kreeg nationale bekendheid, onder meer door het AVRO programma Wie is de mol junior.

Mede door bovengenoemde inspanningen steeg het aantal overnachtingen in het Vechtdal in 2008 met 13% tot ruim 3 miljoen. In Kampen en Zwolle gingen de bestedingen van toeristische bezoekers met respectievelijk 9 en 8% omhoog. Dat is opmerkelijk, omdat de trend onder de circa 30 grote en middelgrote steden van Nederland licht dalend was (-3%).

RBT Vechtdal-IJsseldelta trekt de positieve ontwikkelingen in 2009 door. In 2009 ligt de focus op betere internetsites, professionele webmarketing en goede marketingcampagnes. In Zwolle wordt in het najaar een nieuw communicatieconcept gepresenteerd, waarin blauwvingers een belangrijke rol spelen. Vanaf 1 april 2009 is ook de Kop van Overijssel een merk  van het RBT. De naam van het merk wordt binnenkort veranderd in WaterReijk Weerribben Wieden, een naam die recht doet aan de kwaliteiten van het gebied.

Voor het complete jaarverslag 2008 zie www.rbtvechtdalijsseldelta.nl

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

1 gedachte over “Groei toerisme in Vechtdal en IJsseldelta”

Reacties zijn gesloten.