De Rodetorenbrug en de Brug over de Achtergracht

Zwolle – Zijn de Rodetorenbrug en de Brug over de Achtergracht noodzakelijk? Hierover spreken gemeenteraadsleden en het college van burgemeester en wethouders al lange tijd. Maandag 21 september is er een meningsvorming tijdens het Raadsplein.

bruggen.jpg

Eerder dit jaar kon de gemeenteraad nog geen definitief besluit nemen. Een meerderheid vond dat de aanvullende notitie ‘nut en noodzaak Rodetorenbrug en Brug over de Achtergracht’ onvoldoende inzicht gaf. Daarop heeft de wethouder een nieuwe uitgebreide notitie gemaakt. Hierin staan nu uitvoerig alle aspecten die een rol spelen bij de discussie over de bruggen. Beperkte ruimte De binnenstad is van grote waarde voor Zwolle. De grachten geven het historische karakter nog meer allure. Maar deze grachten zorgen ook voor een beperkte ruimte in de binnenstad. Met de groei van de stad komen ook steeds meer mensen naar de binnenstad. Daarom kijkt de gemeente naar mogelijkheden om bijvoorbeeld parkeervoorzieningen net buiten de grachten te realiseren.

Om de binnenstad voor langzaam verkeer goed bereikbaar te houden is het noodzakelijk om verbindingen aan te leggen, vindt het college van burgemeester en wethouders. Vooral over de aanleg van de Rodetorenbrug zijn de meningen tussen het college en de gemeenteraad verdeeld. Discussiepunten Punten van discussie zijn: de verschijningsvorm, de vraag of er alleen maar voetgangers of ook fietsers mogen komen, de verkeersknoop die ontstaat op de Pannekoekendijk en de bereikbaarheid van de passantenhaven.

Artikel delen:
Reacties 18
  1. Ik vind die brug een typisch voorbeeld van gemeenschapsgeld-verkwisting. Maar als ie er toch zou komen, scheelt dat ’s nachts wel weer 400 meter kruipen op weg naar huis 8)

  2. Wat een wansmaak en wat een knieval voor de commercie in onze kleine compacte binnenstad. Het volgende college zal heel wat puin hebben op te ruimen

  3. Een brug te ver
    De Rodetorenbrug zal de toegang tot de binnenstad alleen maar enger maken. Het binnenkomend verkeer zal zich gaan concentreren rond het Rode Torenplein/Pannenkoekendijk.
    De economische bedrijvigheid in de rest van de binnenstad zal daardoor afnemen.
    Wat projectontwikkelaars graag willen hoeft de gemeente niet klakkeloos in te vullen. Er is in historisch Zwolle in de W.O.2 minder vernield als er na. Gemeente bestuurders stop daar mee.

  4. lekker populistische opmerking van je….. WO2…. kom op man, wat een vergelijk.

    Ooit bedacht dat ook meningen kunnen verschillen? Die bankenlocatie? Wat mij betreft lekker plat met die meuk. Het nieuwe gedeelte waar nu onderandere de Perrysport in zit: mooi wat mij betreft.

    Deze brug? lijkt me wat onzinnig voor fietsers maar mogelijk voor automobilisten wel interessant (howel ik nog altijd een groter voorstander ben van de fiets).

    Als we het toch over verkwisting hebben….. enig idee hoeveel afschrijving een auto heeft? Hoeveel hij kost in de wegenbelasting? In de verzekering? In brandstofverbruik? In onderhoud? In parkeergeld?
    Dat is toch wel heel wat.
    Maar goed, het laatste puntje kan de gemaakte kosten van de brug mogelijk weer opheffen?

  5. brug over de achtergracht,onzin.Brug pannekoekendijk nog grotere onzin.Twee bruggen vlak naast elkaar wat scheelt dat nou aan lopen.Recessie ja natuurlijk met dergelijke verkwistingen.

  6. @WFvN:
    Die bruggen zouden louter voor voetgangers en fietsers zijn ; niet voor auto’s dus.
    Ik vind deze bruggen net zo belachelijk als mensen die voor 1 halte de bus nemen tussen centrum en station (tenzij slecht te been, natuurlijk). Het is op zich alleen gemak voor mensen die te beroerd zijn om ook maar ietsje te lopen, want je wint er in beide gevallen hooguit 300 meter mee.

  7. Vind de toelichting, waarom er een Rodetorenpleinbrug moet komen duidelijk. Het vaak nu vaak nog maar net goed met bus, uit- en inrit parkeergarage, voorsorterende fietsers, rotonde op- en afrijdend verkeer.

  8. @Arie:
    Weet ik dat het in eerste instantie voor voetgangers is en daaraan geknoopt ook voor fietsers omdat die die voetgangersbrug toch vermoedelijk zouden ‘misbruiken’ en dus is er maar een fiets/voetgangersbrug van gemaakt.

    Maar wat ik bedoel met automobilisten is dus DE doelgroep waar het om draait: mensen die met de auto naar de stad gaan, de auto parkeren buiten de gracht op de plek waar de brug uit moet komen. Die brug is juist bedoeld voor parkeerders.

  9. Ik kende dat hele gebouw niet en ben maar eens op zoek gegaan op internet. Ik kwam toch wel een erg interessante link tegen met heel wat oude en nieuwe plaatjes van Zwolle:
    http://www.zwoltown.nl/fotoszwolle.htm

    Inderdaad wel jammer dat dat Gouveneushuis gesloopt is. En zo zijn er nog wel wat meer plekjes in Zwolle niet meer in ere hersteld (zoals bijvoorbeeld de molen op de Eekwal en die op Maagjesbolwerk).

    Ongetwijfeld worden er dingen gesloopt die niet in de smaak vallen bij de burger. Zo heeft de bankenlocatie ook flink wat aanhang. Ik zie veranderingen die ik zonde vind maar ook genoeg die ik w?l mooi vind.

  10. Die parkeergarage is eigenlijk het begin van alle ellende,helemaal verkeerd op die plek.Dat moet dus nu door een tweede brug goedgemaakt worden.

  11. Die garage zit juist op de perfecte plek. Kort bij de snelweg en ringweg, maar net buiten het loop- en winkelgebied. De perfecte plaats. Dat daar een extra brug voor wordt aangelegd lijkt mij dubbel winst. Zo ontlast je de drukke Kamperpoorterbrug en bevorder je het loop en fietsverkeer in het algemeen.

  12. Wethouder Cnossen wordt er bijgehaald om uit te leggen dat het verkeer dat je van de rotonde bij de Hoogstraat weg houdt er voor zorgt dat de verkeersdruk daar wordt opgelost/verminderd(?) en dat dat geen extra druk legt op de kruising Katerdijk / Pannenkoekendijk, m.a.w. dat het probleem niet wordt verplaatst. Nooit is het een probleem geweest voor voetgangers en fietsers om de binnenstad te bereiken, en nu ineens wel waaraan bovendien minimaal 2.000.000 gemeenschapsgeld moet worden besteed. Dat verder het fraai gereconstrueerde Rodetorenplein wordt verpest door uitzicht op een knoert van een brug is ook niet belangrijk meer. Dat de Passantenhaven voor een groot deel van de schepen niet meer bereikbaar is, och wie maalt daar om. Het economische belang is evident als je kijkt naar het belang van projectontwikkelaar Huiskamp, nl. gratis ontsluiting op kosten van de gemeenschap voor zijn horecaplannen op het voormalige Nietzmaneiland. Dat de winkeliers aan de andere kant van de binnenstad hun loop kwijtraken, omdat ook parkeerdek Noordereiland moet verdwijnen is blijkbaar economisch van minder belang.

  13. Brug over achtergracht: nee
    Brug Rodetorenplein: ja

    Je moet bij de brug over het Rodetorenplein, het project Willemspoort in gedachten houden. De kop van de Kamperpoort wordt een verlengde van de binnenstad met een grote bioscoop en supermarkt als ik me niet vergis. Zo krijg je straks van de Grote Markt tot en met de Willemspoort een mooi verblijfgebied waar mensen hun vrije tijd willen doorbrengen. Een loopbrug bij het Rodetorenplein verbind deze zones en is m.i. essentieel voor de slagingskans van Willemspoort. Ook al is het maar een paar honderd meter, mensen zijn vaak niet bereid om die paar honderd meter af te leggen, zie bijvoorbeeld de mislukte Diezerpoort. Mensen die straks de bioscoop uitkomen lopen moeten binnen twee minuten in een café kunnen zitten dat ze op 100 meter voor hun zien, ipv eerst een stuk om te moeten lopen. Wanneer de afstanden klein zijn zullen mensen eerder geneigd zijn om bioscoop, restaurant en café met elkaar te combineren.

    Ik begrijp best dat mensen zeggen, het is maar een klein stukje om. Maar zo werkt het in de praktijk simpelweg niet.

  14. @ Peter
    Een café/restaurant komt op minder dan 100 meter vanaf de bioscoop.
    N.l. De projectontwikkelaar Dick Huiskamp ontwikkelt een prachtlocatie in de vila naast de brug op het Nietzmaneiland voor al die genen die het kunnen betalen.
    De parkeergarage zal hoofdzakelijk worden gereserveerd voor bezoekers van de Supermarkt op het Willemsplein/Katerplein.
    Ook wordt de rontonde bij de hoogstraat niet ontlast want het meeste parkeer verkeer komt uit de veerallee.

  15. Een brug te ver!
    B&W zijn te lui om een paar meter om te lopen.
    Als deze bruggen er komen zal het een “brug te ver” zijn.
    Weggegooid geld maar dat is niet onbekend in Zwolle.

Reageer