Breed onderzoek naar doorstroming rond centrum Zwolle

Zwolle – De doorgaande wegen rond de Zwolse binnenstad en de verbindingswegen van die ‘binnenring’ naar de rondwegen om de stad moeten in de toekomst zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. De gemeente gaat daarom in samenspraak met bewoners, (verkeers)organisaties en de provincie bepalen hoe dat het beste kan.

Onder de naam ‘In de ban van de ring’ wordt het komende jaar een plan gemaakt om de doorstroming van verkeer rond, van en naar de binnenstad optimaal te laten zijn. De verwachting is dat de komende jaren de verkeersdruk in Zwolle blijft toenemen. Dat leidt nu al tot problemen voor de doorstroming van het verkeer en voor de leefbaarheid in de stad. Burgemeester en wethouders van Zwolle hebben besloten dat de knelpunten het beste in samenhang aangepakt kunnen worden. Voor de zogenoemde ‘ buitenring’ van doorgaande wegen zijn daar al plannen voor gemaakt die momenteel worden uitgevoerd. Voor de ‘ binnenring’ moet dat de komende tijd gebeuren.

De gemeente wil daarbij, zoals al langer gebeurt, extra aandacht geven aan openbaar vervoer (bussen), fietsers en voetgangers. Het college heeft aangegeven bij het opstellen van de plannen ‘ zorgvuldig, herkenbaar en gestructureerd’ te werk te willen gaan. Omdat de verkeersstromen in de stad van grote invloed zijn op het Zwolse (leef)milieu wil de gemeente omwonenden en andere belanghebbenden intensief mee laten praten en denken over de manier waarop verkeer in de toekomst door de stad kan worden geleid. Omdat bij het maken van de plannen voor het nieuwe (regionale) busstation in de spoorzone al veel studie is gemaakt van de verkeersstromen in het gebied ten zuiden van de Zwolse binnenstad wordt op dat gebied eerst gefocust. Het college wil daarnaast ook aan de slag met het onderzoek naar en de inspraak voor het noordelijk deel van het wegennet rond de binnenstad. Uiteindelijk moet er een samenhangend verkeerscirculatieplan voor het hele doorgaande-wegennet in Zwolle zijn.

Artikel delen:
Reacties 11
  1. Het wegennet rondom het centrum is feitelijk hetzelfde als een jaar of 50 geleden, toen Zwolle 50.000 inwoners telde. Nu zijn we hard op weg naar de 140.000 inwoners, dus dan is het niet vreemd dat er problemen ontstaan.

  2. Moeten eerst nog naar de 120000 maar goed, wat is nou 20000 inwoners? Welke problemen hebben we het dan over? Is er ergens in deze wereld een stad van vergelijkbare afmeting die geen problemen heeft? Zijn er ?berhaupt steden waar geen problemen zijn op het gebied van verkeer?

  3. Groene golven werken niet met busprioriteiten. Groene golven luisteren vrij nauw qua inregeling, en als je op allerlei momenten busprio’s krijgt, heb je weinig aan je groene golf.

    Groene golf = busprio afschaffen. Scholieren kunnen best 1 minuutje langer wachten bij de ring.

  4. Busprio moeten ze sowieso afschaffen! Niet zozeer om de auto’s voor te laten gaan….maar voor de fietsers en voetgangers!
    Sta je in de regen voor het verkeerslicht te wachten…niets aan het handje…jouw tijd komt wel. Komt er zo’n kl*tebus aan en die kan gewoon doorhobbelen!

Reageer