Aanrijding op A28

Zwolle – Op de A28 vond donderdagmiddag 24 september een aanrijding plaats waarbij zes personenauto’s betrokken waren. Persoonlijk letsel deed zich niet voor.

De aanrijding ontstond doordat een 48-jarige bestuurster uit Apeldoorn plotseling moest remmen. Zij kon een botsing met de auto voor haar, bestuurd door een 56-jarige man uit Hillegom, niet meer voorkomen. Als gevolg van de aanrijding raakten ook vier andere auto’s betrokken bij de aanrijding. Twee auto’s werden afgesleept.

Artikel delen:
Reacties 24
  1. Niet voldoende afstand dus, hoe vaak hangen ze wel niet op jouw bumper? Je hoeft nog geen 10 minuten op de snelweg te rijden of je merkt alweer dat je stroop aan je bumper hebt zitten.;D

  2. Je mag 120 op een snelweg Danny. Iets extra intrappen kan geen kwaad, de pliesie hanteerd een marge. Als je dan, zoals ik, een bekeuring krijgt voor 6km (gecorrigeerd) moet je em ook dragen als een heer. Net héél iets teveel gegeven:'(

  3. Ik snap de overeenkomst met bumperkleven niet Dick?

    Ik als beginnend bestuurder zie heel vaak dat auto’s te dicht op elkaar zitten….. Zien mensen dan echt de gevaren er niet van in? Ik zelf vind het echt dood eng.

  4. Ik heb daar ook altijd last van! Zijn altijd dezelfde auto’s voor me die maar niet weten afstand te houden 😀
    Nee, geintje…

    Natascha: afstand houden is belangrijk, maar hou maar eens werkelijk de verplichte 2 seconden afstand. En rij dan maar eens in de spits richting of door de randstad. Dan kun je constant afremmen, omdat mensen hun auto er tussen gooien terwijl je aan het inhalen bent!

  5. @ Natasch, soms kleven mensen bumper omdat ze vinden dat de voorganger te langzaam rijdt. Dure manier van een signaal doorgeven als je bekeurd wordt of een ongeluk veroorzaakt. Het is idd ook wel eng. Pleit wél voor een beetje doorrijden, waar het kan.

  6. @ Plantje, ook uit “Denkend aan Holland” vandaag op een ander draadje gepost blijkt dat wij wel een héél brutaal land zijn. Wel eens té, je ziet het ook goed aan het rijgedrag idd.

  7. Met name in het verkeer! Ik moet zeggen, dat ik mezelf ook wel eens schuldig maak aan wat irritatie. Maar goed…ik probeer dat te vermijden.

    Onlangs had ik op de A28 iemand voor me, die constant links bleef rijden. Ik was al enkele keren naar rechts en weer naar links gegaan om te laten zien dat daar plaats genoeg was. (Vaak is de beweging van een auto achter iemand al genoeg om even wakker te schrikken en te realiseren dat je inderdaad naar rechts kunt.)
    Op een gegeven moment kwam ik weer naar links en diegene voor me vond, dat ik afstand moest nemen. Hij liet dat zien door VOL op de rem te gaan. Met piepende banden zag ik de auto voor ons scheef trekken.
    Zelf heb ik een vele modernere auto, dus het was voor mij een kwestie van even stevig remmen (ABS hoefde nog niets te doen), maar toch…het had ook HEEL anders kunnen aflopen! Enkel doordat zo iemand me wat duidelijk wilde maken op een stomme manier.
    Toen ben ik inderdaad zo asociaal geweest er rechts voorbij te gaan. En PROMPT gaat die auto achter me ook naar rechts! Nou ja zeg!

    Doorrijden is inderdaad ook gewoon belangrijk. Als je niet snel wil rijden is dat prima. Dan hobbel je lekker op de rechterbaan. Als je in wil halen zorg je, dat je vóórdat je gaat inhalen in ieder geval 120 km/uur rijdt.
    Vrachtwagenchauffeurs laat ik er vaak nog wel tussen. Die mannen en vrouwen verdienen er hun brood mee en vervoeren onze spullen.

  8. En bedankt he plantje:P;)

    Ik heb mijn eerste zelfstandige snelweg ervaring in Duitsland opgedaan dus het was behoorlijk wennen toen ik vorig week van Apeldoorn terug naar Zwolle reed;D

  9. Natascha: afstand houden is belangrijk, maar hou maar eens werkelijk de verplichte 2 seconden afstand. En rij dan maar eens in de spits richting of door de randstad. Dan kun je constant afremmen, omdat mensen hun auto er tussen gooien terwijl je aan het inhalen bent!

    Waarom remmen? gas los laten is vaak al voldoende.
    Ik sta elke middag tussen Apeldoorn en Zwolle in een schrikreactie remactie file. Laten we gewoon afstand houden en niet als een gek op 2 cm van je voorganger te zitten. En als een ander het niet doet dan betekend dat dus niet om het zelf niet meer te doen.

    Geef je medeweggebruikers de ruimte en laat dan 1 iemand het goede voorbeeld geven.

  10. Ja, gas loslaten is inderdaad wel voldoende om die afstand van 2 seconden weer te halen, maar dan ga je een beetje voorbij aan het probleem wat ik probeer aan te stippen.

    Test het maar eens uit: echt 2 seconden afstand houden. Velen houden “redelijk wat afstand”. Dat is erg netjes en ook belangrijk, maar als je het narekent zal het in weinig gevallen 2 seconden zijn; eerder maximaal 2 tellen.

    Maar goed…stel je probeert het. Dan gebeurt vaak het volgende. Je komt rustig aan rijden -minding your own business- 120 km/uur op de rechterbaan. Voor je zie je dat het wat drukker wordt en je ziet een eindje voor je een vrachtwagen voor je op de rechterbaan. Dus je gaat netjes naar links en sluit aan bij de andere auto’s die een aantal auto’s achter de vrachtwagen en de vrachtwagen aan het inhalen zijn en je houdt dus twee seconden achter de laatste auto waar je achter aan sluit! Dan zul je zien, dat uit die rij met auto’s áchter de vrachtwagen die je aan het inhalen bent telkens automobilisten naar links komen. Ze zien immer, dat jij netjes wat ruimte voor ze overlaat! Vervolgens mag jij remmen of gas loslaten (en inderdaad met 2 seconden afstand kun je prima gas loslaten) om te zorgen dat je weer 2 seconden afstand krijgt. Geen probleem. Je hobbelt even wat minder snel. Maar de volgende ziet weer dat je netjes ruimte laat en voegt ook in. En je kunt hetzelfde weer doen. (Ik ben nog niet klaar met zeuren ;)) Dat gaat zo een aantal keren door, waardoor je telkens minder snel dan 120 km/uur moet rijden om te zorgen dat je je 2 seconden afstand weer krijgt. Achter je beginnen ze zich ook druk te maken, omdat jij er telkens mensen tussenlaat. Je hebt gelijk als je zegt, dat dat hun probleem is en dat mensen elkaar de ruimte moeten geven en maar moeten wachten! Maar zij beginnen dus wel te plakken en het zal niet lang duren voordat de eerste weer naar rechts gaat en je rechts voorbij komt. Als die dan weer invoegt kun jij je 2 seconden afstand weer gaan houden! Misschien is het uiteindelijk beter weer naar rechts te gaan totdat je ineens naar links kunt gaan en mét behoud van 2 seconden afstand een rijtje auto’s in kunt halen!

    Dit heb ik zelf ook gewoon zo geprobeerd hoor! Het enige, dat ik aan wil geven is dat de wettelijk verplichte afstand van 2 seconden ERG veel is. Wel ben ik het met je eens dat het verkeer er beter aan toe is als mensen om te beginnen in ieder geval eens wat meer afstand zouden nemen! (En ik denk dat dat iets is waar ik zelf ook op moet letten!)

  11. je ziet een eindje voor je een vrachtwagen voor je op de rechterbaan.

    Dus je voegt te vroeg in?
    Er komt een keer een moment dat je een noodstop moet maken, dat is het moment dat je of blij bent met die 2 seconden of bij jezelf denkt “had ik maar”

  12. Dus je voegt te vroeg in?

    Wie zegt dat? Je voegt niet in… je gaat gewoon inhalen. Maar voor je zijn ongetwijfeld nog meer auto’s die ook aan het inhalen zijn en daar houd je 2 seconden afstand van.
    Het is ook zeer goed mogelijk, dat tussen jou en de vrachtwagen ook nog wat auto’s zitten die minder snel rijden. Dus die haal je ook gewoon in.

    Ik heb in de afgelopen jaren echt wel eens een noodstop moeten maken. Ik was dan altijd blij, dat ik voldoende afstand heb gehouden om deze noodstop te kunnen maken. En ik heb één keer meegemaakt, dat de auto achter mij het niet redde en dus vol achterop knalde 🙁
    Maar ik blijf er bij, dat 2 seconden (1…mississippi…2…mississippi…) VEEL is. En in het hedendaagse verkeer krijg je van andere weggebruikers ook zeker te weinig ruimte om 2 seconden aan te houden.

    Ik zuig het ook niet allemaal uit mijn duim hoor. Een jaartje of zo geleden heb ik ergens gelezen dat we een dik probleem zouden hebben (file technisch gezien) als iedereen de 2 seconden aan ging houden. Kwam van verkeersofficier van justitie of ministerie van verkeer en waterstaat of zo.
    Dat is een beetje te vergelijken met: men wil meer mensen in de trein. Maar als iedereen die nu “te veel” is waardoor we file hebben over zou stappen op de trein, zouden de treinen het niet aan kunnen. (En ik heb zelfs vaak het gevoel, dat de NS het nu al niet aan kan ;))

    Ik ben het wel met je eens dat afstand houden belangrijk is hoor. Maar 2 seconden blijft veel.

    Ik ga maar weer eens in de tuin klussen. Veel te mooi weer om binnen te hangen! 😀

  13. @plantje, die 2 seconden moeten mensen NIET in de file aanhouden.
    Maar na gisteren kan ik toch wel concluderen dat doordeweeks fijner rijden is dan in het weekend (ff naar sittard).
    Veel file’s, onnodig links blijven rijden en als klapper een aantal auto’s op elkaar.

  14. Naar Limburg ga ik alleen met vakantie of voor de FCZ.
    Ik mag dagelijks op en neer naar Apeldoorn, ’s ochtends relatief rustig, ’s middags (na 17:00 uur) een drama.
    Ik stond ook in de kijkersfile van het onderwerp…

  15. En die file bij Arnhem? Wat was daar dan want het was weer ineens uit het niets opgelost….

    Pff bij Eindhoven was het ook drama, volgens mij was daar ook ergens een ongeluk gebeurd. Ben blij dat Mars terug reed.

  16. Met de tunnels bij Roermond en Swalmen dicht is dat ook niets…

    Mijn ritje naar Zuid-Limburg op 11 september heeft me nog 43 euro extra gekost kwam ik net achter 🙁 134 waar ik 120 mocht. En daar blijft dan 9 km/uur te snel van over.
    Volgens mij moet ik echt een minder snelle auto hebben! Dit is veel te leuk om snel mee te rijden! 😉

  17. Och…al is het niet sneller: ik vind het eigenlijk een leukere route. Dus ondanks dat overal aangegeven staat dat je om moet rijden neem ik deze route vaak wel. Bovendien kom ik dan langs Venray en kan ik nog altijd bij bekenden op visite…

Reageer