N340 Zwolle – Ommen wordt 100 kilometer weg

Zwolle – Provinciale Staten van Overijssel hebben gisteravond een besluit genomen over de toekomst van de N340, de weg tussen Zwolle en Ommen. Er komt van Zwolle tot Ankum een nieuwe (100 kilometer per uur) omleiding met vier rijstroken. Van daar tot Varssen blijft het een 100 kilometer tweebaansweg op het huidige tracé. Van Varssen tot Ariërveld (N48) wordt de weg opnieuw vierbaans.  

Dit zogenaamde combinatie alternatief kreeg na een lang en moeilijk debat een meerderheid. (34 voor en 10 stemmen tegen). Dat vergde de nodige compromissen, maar Provinciale Staten waren aan het begin van het debat unaniem: er moest en zou een besluit vallen op 14 oktober, om de bewoners niet langer in onzekerheid te laten.


Het CDA vond de Noordelijke omleiding -een nieuw tracé met 4 rijstroken achter Oudleusen en Witharen- verreweg de beste oplossing, maar gaf daarbij aan vóór het combinatiealternatief te kiezen wanneer de stemmen zouden staken. VVD en Solidara toonden zich eveneens voorstanders van de Noordelijke omleiding. Maar ook samen met het CDA zou dit amendement niet op een meerderheid kunnen rekenen. De ChristenUnie en de SGP waren van meet af aan voorstander van het combinatiealternatief.  
De PvdA koos voor een duurzame Netwerk 80 kilometer variant waarbij de knelpunten in het huidige tracé zouden moeten worden opgelost. De PvdA vond daarbij Groen Links en de SP aan haar zijde, maar ook dit zou bij stemming evenmin een meerderheid krijgen in de Staten van Overijssel. De PvdA trok zich daarna terug. “Dat is geen kwestie van bakzeil halen, maar van gezond verstand. We hebben geen zin in symboolpolitiek” aldus PvdA fractievoorzitter Wim Dalhuisen “Doorstroming en verkeersveiligheid waren voor ons altijd de uitgangspunten. De Netwerk 80 variant faciliteert onvoldoende en bij het combinatiealternatief staat de leefbaarheid onder druk” zo vatte Laura Antuma (CDA) het dilemma samen “Wij vinden de Noordelijke variant de beste oplossing maar als de stemmen staken gaan we voor het combinatiealternatief. Uitstel lost niets op” De VVD sloot zich gedeeltelijk aan bij dit compromis.

Artikel delen:
Reacties 4
  1. Baans en strooks. Het blijft lastig 😉

    Jammer dat de 2×2 noordelijke route er niet komt. Als je het doet, doe het dan goed denk ik. Over 10 jaar zal Dalfsen – Ommen met 2×1 ook niet voldoende blijken, kan je weer aan de gang.

  2. Inderdaad…stroken en banen is een verschil dat velen niet weten te maken!

    Op zich wel blij, dat er eindelijke een keer een aanpassing van 80 naar 100 gedaan wordt! Normaal gezien houden aanpassingen alleen maar in, dat de maximum snelheid omlaag gaat. Als er 2×2 rijstroken komen (zoals ik wel begrijp) zal er wel veel gegraaid kunnen worden! Iedereen gaat daar natuurlijk 120 km/uur rijden! Ze zouden er verstandig aan doen ruimte voor vluchtstrook over te houden…als ze dan nog wat geld over hebben… 😉

    Ah…helaas…zie nu ook, dat het maar een stukje 2×2 wordt. Dat is dus gewoon verplaatsen van het probleem!

    Gewoon een dikke snelweg tussen Zwolle en Ommen leggen! 😀

  3. Dat men nog steeds niet door heeft dat 2baans 100km wegen niet werken, er hoeft maar een vrachtwagen te rijden en je bent dat voordeel kwijt. Daarnaast was een compleet nieuwe weg natuurlijk een beter alternatief geweest, maar dat zal ook wel weer van alles met de kosten te maken gehad hebben. Huppekee, gelijk de A34 aanleggen. 😀

  4. Hoe gelijk heeft Chris gekregen!!!
    Zeker nu met de verkeersveiligheid problemen in Nieuwleusen.

Reacties zijn gesloten.