Rodetorenplein afgesloten voor verkeer

Zwolle – Vrijdag 23 oktober wordt de poller op het Rodetorenplein in werking gesteld. De doorgaande route over het Rodetorenplein is daarmee definitief afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Verkeer van de Jufferenwal via de Buitenkant naar de Dijkstraat en vice versa is dan niet meer mogelijk. Alleen bussen, taxi´s, bevoorradend verkeer en nooddiensten mogen er nog langs.

 

De nieuwe situatie wordt met borden aangegeven. Het doorgaand verkeer moet voortaan gebruik maken van de binnenring (Schuttevaerkade de Pannenkoekendijk). Sinds de afronding van de werkzaamheden aan het Rodetorenplein de afgelopen zomer is het plein ingericht als voetgangersgebied. Over het plein loopt een busroute met op het plein een bushalte. De parkeerplaatsen op het Rodetorenplein blijven voorlopig gehandhaafd, tot de bouwactiviteiten voor het bouwblok op het Rodetorenplein van start gaan.

Aantrekkelijke binnenstadDe afsluiting voor gemotoriseerd verkeer van het Rodetorenplein komt voort uit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad 2004-2015. Samen met bewoners, gebruikers, bezoekers en andere betrokkenen zet de gemeente in op een mooie binnenstad waar het aangenaam verblijven is. Waar ruimte is om te winkelen en te werken, met ruimte voor de warenmarkt, voor terrassen en voor evenementen. Waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen en waar de auto een stapje terug doet. Maar ook een binnenstad die goed bereikbaar is en blijft door voldoende en duidelijk vindbare en parkeergelegenheid aan de randen van het centrum.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

27 gedachten over “Rodetorenplein afgesloten voor verkeer”

  1. de auto nog verder uit de stad bannen, je kunt met ouderen bijna niet meer bij de markt komen. Dit is weer zo’n staop om de stad voor hun minder bereikbaar te maken.

  2. Je kunt toch nog gewoon tot BIJ het Rodetorenplein komen? En anders de auto fijn parkeren in de parkeergarage en je komt OP het Rodetorenplein uit. Dat is maar net een paar meter verder lopen, dan mensen op het plein zelf eruit te zetten.

    Ik vond het altijd maar een drukke bedoening met auto’s die daar stil stonden te wachten op hun passagiers. En vervolgens lekker even negeerden dat er ook nog eens een zebra pad was waar mensen voorrang op hebben!

  3. weet jij wat het kost om je auto daar te parkeren plantje!!!
    Iemand uit je auto zetten, draaien met je auto weet je hoe dat er uit gaat zien, grote chaos.Lijkt mij niet de bedoeling. Maar ook jij bereikt de leeftijd der sterken misschien nog wel en dan zien we wel verder, wie dan leeft wie dan zorgt toch.

  4. weet jij wat het kost om je auto daar te parkeren plantje!!!

    Zeker! Áls ik met de auto in de stad móét zijn parkeer ik regelmatig daar.

    Iemand uit je auto zetten, draaien met je auto weet je hoe dat er uit gaat zien, grote chaos.

    Daar heb je wel gelijk in. Misschien hadden ze daar wat beter over na moeten denken. Echter, als ze de boel open hadden gelaten hadden ze wellicht gemakkelijker mensen kunnen laten uitstappen, maar dat levert denk ik ook de nodige overlast op (door anderen die er te hard door crossen!)

    Maar ook jij bereikt de leeftijd der sterken misschien nog wel en dan zien we wel verder, wie dan leeft wie dan zorgt toch.

    Dat is natuurlijk weer een onzin argument! Ik snap best dat ook ouderen graag de stad in willen. Het is ook niet zo, dat ik zeg dat ze dat niet mogen.
    Ben je zelf al zo oud, dat ze je met rollator ergens af moeten zetten? Volgens mij niet! Dus waarom zou ik er niets over mogen zeggen en jij wel?

    Andere optie: straatje rond de Peperbus in rijden. Is dat iets? Dan kunnen mensen lekker gemakkelijk uitgezet worden. Het is daar relatief rustig. En kun je met de je auto simpelweg om de Peperbus heen rijden en weer weg uit het centrum.

  5. plantje, ik heb inderdaad die leeftijd nog niet maar mijn moeder wel, ze is erg slecht ter been, en is afhankelijk van anderen die met haar mee gaan. Ga bijna nooit meer met haar de stad in, om dat we redelijk dicht bij de winkels willen parkeren, we doen dit steeds vaker in de omliggende winkelcenta of gemeentes, als het lukt laten we ons door iemand afzetten, maar je bent dan afhankelijk van derden.
    Maar wij blijven het jammer vinden dat het bijna niet lukt om de binnensatd bezoeken.

  6. Maar is mijn voorstel dan geen idee? (Rondom de Peperbus)

    Reden dat ik zo fel ben is, dat eigenlijk iedere oplossing voor een probleem door iemand anders (in dit geval ben jij dat) weer 10 problemen gevonden worden. Het is dus geen persoonlijke aanval op jou noch je moeder. Maar ik denk dat er iets meer in oplossingen dan in problemen gedacht moet worden.

    En anders is er nog altijd het openbaar vervoer wellicht?

  7. Menigeen die daar wel eens oversteekt weet dat je daar niet af kan met het bekende links-rechts-links kijken. Voor je het weet knalt er weer iemand langs. Hoewel dit vaak ook scooters/brommers zijn, zijn er ook veel automobilisten zijn die nog even extra gas geven. Prima oplossing dus het verder auto-luw maken van de stad.

    Parkeren mag dan wel wat kosten, maar je kunt ook prima met de bus. Dit is stukken goedkoper dan parkeren en zat bussen komen vlakbij de winkels. Prima oplossing dus voor de oudere mensen.

  8. ja heerlijk, de auto bij de mediamarkt in de parkeer garage zetten, vooral de toegangsweg daarnaartoe is heel prettig geregeld (NOT!). Elke zaterdag staat zowat de hele veerallee vol omdat men de auto zonodig daar moet parkeren, en die rotondes is helemaal een crime, liever weer stoplichten ipv die maffe rotondes, het verkeer loopt alleen maar meer vast zo>:(

  9. het is zo als plantje zegt de oplossing voor het 1 veroorzaakt een probleem voor een ander, het zij zo. We gaan steeds vaket buiten Zwolle winkelen het zij zo.

  10. Er staan grote gele borden die aangeven dat het RTP afgesloten is voor autoverkeer. Er staat borden “doodlopende weg”. Er staan borden “voetgangersgebied”. Dit alles vermag de Zwolse automobilist niet verleiden om die de route over het RTP te mijden, er wordt naar hartelust door en over het voetgangersgebied gereden, immers er wordt niet op gehandhaafd. Men wacht gewoon tot de pollers in werking zijn en het probleem zich vanzelf oplost. Onduidelijkheid dus nu voor iedereen die van het plein gebruikt maakt. Het wachten is op het eerste ongeval. Het zoveelste bewijs dat handhaving van (verkeers) regels in de binnenstad niet erg hoog op het prioriteitenlijstje staan. Ben benieuwd hoe ze straks de brommers van de nieuwe RTP-brug gaan weren. Ik schat in: niet dus

  11. Buurtbewoner: Heeft je moeder geen recht op taxivergoeding? Mijn schoonmoeder heeft dat ook en als ze dan met de taxi weggaat mag ze gratis 1 begeleider meenemen voor ik geloof 1 euro (kan ook 2 euro zijn).
    Vorige week ben ik met haar de stad ingeweest. Ik natuurlijk op de fiets en zij met de taxi en ze heeft zich af laten zetten bij/op het Meerminnenplein.

  12. Er is ook nog altijd de optie om mensen te droppen voor Sanders Bazaar naast de Belgische Keizer. Volgens mij is dat ongeveer in de marktkramen die er op zaterdag staan, dus centraler kan bijna niet. En verder lekker fietsen of met de bus!

  13. Zouden ze dan echt omhoog komen? En gaan ze ook werken. Afgelopen Zaterdagnacht stond ik in ieder geval weer met een sensor die niet op de poller reageerde.

    En over het parkeerprobleem. In Zwolle valt prima te parkeren. Denk ook aan de garage in de Pletterstraat, de nieuwe markt, en het Noordereiland. Allemaal op 5 minuten lopen van de binnenstad. Ik ken steden waar dat toch echt slechter geregeld is. En over de MediaMarkt: Daar moet je alleen op maandag en dinsdag willen komen en de rest van de week lekker links laten liggen.

  14. Ik vind Q park ook flink aan de prijs hoor. Het is dat we nog kaartjes van 1 uur parkeren van de bruiloft over hadden anders waren wij daar ook niet gaan staan. Maar wij gaan dan ook eigenlijk nooit met de auto naar de stad.

    Kan me wel voorstellen dat mensen die wat minder goed ter been zijn liever met de auto zouden gaan.

  15. Je kunt mensen op alle plekken bij centrum uit laten stappen. Kunnen ze niet meer goed lopen, dan gaat de bestuurder zijn voertuig even ergens betaalt parkeren en loopt dan met de betreffende dame of heer mee.
    Maar zoals altijd wil men het liefst met de auto voor de deur van de Hema staan. Luiheid,gaap.

  16. Wat een keurige service!

    Kunnen ze niet meer goed lopen, dan gaat de bestuurder zijn voertuig even ergens betaalt parkeren en loopt dan met de betreffende dame of heer mee.

  17. Zeker goede service! En plantje, ja, ik neem ook liefst de fiets en alleen de auto als het echt niet anders kan, bv als er kratten bier gehaald moeten worden (en dat gebeurt nog al eens;D)

  18. Och…in Maastricht deed ik mijn wekelijkse boodschappen ook gewoon op de postfiets. Kwam ik met een kratje bier achterop, de tassen vol en aardappels en wc papier op het rekje voor op de fiets van de heuvel af zeilen 😀

    Het is ook daarom dat ik persoonlijk voorkeur aan fietsen geef. Dat gaat allemaal prima.

    Mensen gaan gewoon een beetje tegenstribbelen zodra ze iets ontnomen wordt. (In dit geval met de auto over het Rodetorenplein.)

  19. Mooi onderwerp….het is me zaterdag wel gelukt. Maar ik baalde van mezelf Joppuh dat ik het stukje ernaast ben gaan lopen. Straks met verjaardagen wil ik de uitdaging wel aan, maar de stoepranden en het aflopende pad zijn een redelijke belemmering.

Reacties zijn gesloten.