SP vraagt om oplossing parkeren Oosterenk

Zwolle – De fractie van de SP vraagt het college in Zwolle om een oplossing voor het parkeren op bedrijventerrein Oosterenk. Het bedrijventerrein is ingericht als parkeerverbodzone voor het hele gebied. De reden hiervoor is dat de bedrijfspanden niet veilig bereikbaar waren voor bezoekers vanwege de vele geparkeerde auto’s langs de kant van de weg. Ook voor hulpdiensten bleek het bedrijventerrein hierdoor moeilijk bereikbaar. Sinds het parkeerverbod zijn de straten inderdaad autovrij, maar het probleem heeft zich verplaatst. De auto’s worden nu door de werknemers van het bedrijventerrein in de omliggende straten geparkeerd in de wijk Wipstrik, waar geen parkeerverbod geldt.

SP 3.jpg

SP-raadslid Edwin Koster: ‘Voor elk kantoorpand op de Oosterenk is een eigen mobiliteitsplan van toepassing. Het aantal parkeerplaatsen is beperkt, omdat werknemers die dicht bij het werk wonen geacht worden om met het openbaar vervoer of de fiets te komen. De praktijk wijst uit dat dit niet aansluit bij de behoefte van de werknemers. De SP wil dat er nagedacht wordt over een centrale parkeeroplossing in plaats van een parkeerterrein per kantoor. Bovendien moet er gekeken worden hoe het openbaar vervoer in dit gebied kan worden verbeterd.’  De SP wil van de wethouder weten hoe hij denkt de toegankelijkheid voor fietsers en het openbaar vervoer in dit gebied te verbeteren. Daarnaast vraagt de SP de wethouder na te denken over een centrale parkeeroplossing.

Artikel delen:
Reacties 9
  1. mobiliteitsmanager
    Op dit bedrijventerrein is een mobiliteitsmanager aan het werk. Binnenkort wordt zijn werk geevalueerd, zo lees ik in de begroting.
    Als ik Edwin hoor, helpt het weinig. Toch werken de bedrijven samen als het om een mobiliteitsplan gaat.
    Ik blijf pleiten voor een stedelijke werkgroep die de problematiek integraal aanpakt. Ik wil verder gaan dan de SP, die het per gebied bekijkt. Ik wil oplossingen die een stedelijk karakter hebben. Ook is mijn wens dat de gemeente een oordelende rol krijgt bij de mobiliteitsplannen. De burgers krijgen tenslotte te maken met de effecten (of het uitblijven daarvan) van dat beleid.
    Ik heb het donkerbruine vermoeden dat het beleid meer gericht is op het beperken van de investeringen in parkeerfaciliteiten.


    ⚠️ Meld

  2. Typisch geval van beleid (fiets/OV) wat niet strookt met de realiteit (auto).

    Wie zegt dat al die werknemers dicht bij het werk wonen? Oosterenk is bij uitstek een regionale werklocatie. Die komen echt niet met de fiets of het OV.


    ⚠️ Meld

  3. Tja, ik neem dan aan dat ze dat hebben onderzocht door bij de betreffende bedrijven na te vragen waar hun medewerkers wonen…

    Ik neem ook aan dat de werknemers (zoals half Nederland helaas doet) denken en een afstand van meer dan 3 km al als ‘verder van het werk wonen’ betitelen.

    Ik kan me bij sommige bedrijfstakken indenken dat het handiger is om met de auto te gaan.
    Ik kan me bij de meeste bedrijfstakken echter niet voorstellen dat dat allemaal met de auto moet en niet met de fiets ook kan.

    Dat de gemeente het luie beleid van de werknemers aan de kaak stelt op deze manier, vind ik dan ook niet geheel verkeerd. Of het ook zo uitpakt als dat je hoopt, tja dat is denk ik de echte vraag. Ik denk dat zolang mensen nog denken dat 3 km fietsen ver is, je kan regelen wat je wilt, maar dat de personen die het moeten uitvoeren zich er geen drol van aantrekken en gewoon met de auto blijven komen, zolang de voorzieningen goed zijn.

    Wat nou als de dichtstbijzijnde parkeerplek voor deze werknemers op meer dan 1 km ligt? Gaan mensen dan toch wat meer nadenken over de fiets nemen? Dat is dan de tijdelijke oplossing. Totdat mensen gaan nadenken dus en allemaal toch massaal de fiets gaan pakken, wat we voor ons nageslacht graag willen met zijn allen, want we willen natuurlijk niet tegen onze kleinkinderen later moeten zeggen: “opa/oma was te lui om de fiets te pakken en daarom moeten we nu allemaal met mondkapjes op buiten lopen….”


    ⚠️ Meld

  4. misschien had er beter moeten worden nagedacht voordat de groeistrategie van oosterenk werd ingezet? Achteraf zeggen dat iedereen maar op de fiets moet komen leidt tot niets. Zelfde als de opmerking dat iedereen die last heeft van de knip in stadshagen ook maar gewoon op de fiets moet komen. Klinkt mooi, ik zou het toejuichen, maar “dream on”.


    ⚠️ Meld

  5. Ik woon vlak bij een heel groot kantoor(Achmea) en wij hadden geen vergunningen. Je wilt echt niet weten hoeveel overlast we hebben. Nu wordt het gelukkig vergunninggebied bij ons. Achmea komt uit Meppel en al die mensen zouden met openbaar vervoer komen,yeah right!! ALLES staat hier vol. Ik wens de wijk sterkte waar nu de parkeerders met fiets weer naartoe gaan. De gemeente moet eens nadenken voor ze zulke kantoren toestaan. Straks gaat op de Zwartewaterallee weer zo’n complex open maar waar die auto’s dan weer heen moeten?
    Maak een heel groot parkeerterrein aan de rand van de stad en zet bussen in ofzo. Met alles in de vergunning en parkeerverboden gooien verplaats je het probleem alleen maar.


    ⚠️ Meld

Reageer