Japanse interesse in JenaXL

Zwolle – Woensdag 4 november kreeg JenaXL, de school voor Jenaplanonderwijs in Zwolle Zuid, bezoek van vier mensen uit Japan. De Japanse onderwijsdeskundigen bezochten de school om een praktijkvoorbeeld van een voorgezet Jenaplanonderwijsschool te zien. De bezoekers werden begeleid door Naoko Richters-Yasumoto. Naoko woont nu 15 jaar in Nederland en heeft enkele jaren geleden een boek geschreven over Jenaplan-onderwijs. Dit boek heeft de aandacht getrokken van de deskundigen in Tokyo. In Japan is het onderwijs van oudsher behoudend. De vorm van het onderwijs wordt voorgeschreven door de regering en docenten houden zich aan deze voorschriften. Sinds kort stelt de regering zich flexibeler op, waardoor deskundigen op het gebied van onderwijs zich oriënteren op andere onderwijsmethoden.

dsc_0467.jpg

Wat de Japanse bezoekers opviel aan de school is dat de leerlingen van JenaXL door gebruik van het ritmisch weekplan keuzes leren maken. In het ritmisch weekplan wisselen de vier basisactiviteiten (gesprek, spel, werk, vieren) elkaar in een vast ritme af tijdens de dag en de week. Leerlingen kunnen binnen dit weekplan zelf keuzes maken voor de vorm van hun leermomenten. Deze keuzevrijheid stimuleert leerlingen tot ontdekking en exploratie. Dit in tegenstelling tot het Japanse onderwijs, waar leerlingen…. De groep Japanners is ontvangen en door de school geleid door een aantal leerlingen van JenaXL. Dit is als zeer leuk ervaren door de gasten, die vragen aan de leerlingen (Xperts) konden stellen. Ook hebben de leerlingen veel vragen aan de Japanners gesteld. Dit was in het kader van wereldorientatie natuurlijk een mooie kans.  De vier Japanse gasten bezoeken deze week ook de Jenaplan conferentie in Papendal.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

2 gedachten over “Japanse interesse in JenaXL”

  1. @Admin:

    Dit in tegenstelling tot het Japanse onderwijs, waar leerlingen De groep Japanners is ontvangen en door de school geleid door een aantal leerlingen van JenaXL.

    Deze zin klopt niet en ik ben best geïnteresseerd in wat hier nog tussen moet, kan dat nog achterhaald worden?

Reacties zijn gesloten.