Drenthe wil vier treinen per uur Zwolle – Groningen

Assen – Eind 2010 moeten er vier treinen per uur rijden tussen Zwolle en Groningen, vindt gedeputeerde Rob Bats van de provincie Drenthe.

Op dit moment rijden er drie treinen per uur van en naar Zwolle. De Nederlandse Spoorwegen handhaven momenteel de oude dienstregeling, na de slepende discussie over vier treinen met als gevolg het opheffen van Hoogeveen als intercitystation. De VVD-gedeputeerde is ontevreden met de huidige dienstregeling. Bats is bang dat het spoorboekje onveranderd blijft tot de Hanzelijn in 2013 open gaat. De NS vinden dat de provincie zich onnodig ongerust maakt over de dienstregeling.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over “Drenthe wil vier treinen per uur Zwolle – Groningen”

  1. Humor. Assen en de provincie Drenthe moeten maar gaan klagen bij Hoogeveen, niet bij de NS, die heeft haar best werk gedaan.

    Er staat een fout in het artikel, want Hoogeveen is helemaal geen intercity station. De treinen die in Hoogeveen stoppen zijn gewoon stoptreinen. Alleen wordt die stoptrein-dienst gereden met een trein die pas vanaf Zwolle (in de richting van schiphol) een IC is -en andersom is het een stoptrein na Zwolle-. Als de redenering van Hoogeveen gevolgd wordt, zijn Meppel, Beilen en Haren ook IC stations… Behalve Zwolle en Groningen is er op dat traject maar één IC station en dat is Assen.

  2. Daar is de discussie weer.
    Aantal maanden geleden was er ook al rumour vanuit Meppel, dat het geen intercity-station meer zou worden, waardoor de mensen die vanuit Amersfoort naar Meppel wilden, in Zwolle moesten overstappen.
    Meppel, Hoogeveen, Beilen en Haren hebben 2 verbindingen per uur: een stoptrein en een trein die als intercity in Zwolle aankomt en als stoptrein verder gaat. Blijkbaar noemen ze dat een intercity, maar deze stations zijn geen intercity-stations.
    Nu er zoveel protest was tegen het schrappen van die rechtstreekse verbinding vanuit Amersfoort (immers: alleen stop in Assen en Groningen), heeft NS besloten alles bij het oude te laten, waardoor er 3 treinen per uur blijven tussen Zwolle en Groningen.
    En ja, nu is dat dus ook weer niet goed…

  3. Mijn auto heeft gelukkig na vertrek maar 1 stop en dat is de eindbestemming!

    Ik kan me best indenken dat het voor sommige openbaar vervoer reizigers onnodig lastig gemaakt wordt om het openbaar vervoer te nemen. Zo krijgen ze mensen toch nooit uit de auto?!? Want met dit soort dingen zie ik OV gewoon niet als een serieus alternatief.

  4. natuurlijk, laat rijden die handel. alle wegen slibben dicht, dus een goed idee. als de ns het nu ook nog eens voor elkaar zou kunnen krijgen dat het hele zwikkie op tijd rijdt is het helemaal voor de bakker.

  5. Ja, die IC moet stoppen te Hoogeveen. Hoogeveen is inderdaad geen IC-station, maar die is er helemaal niet in zuid-drenthe. Sterker nog: er is in Drenthe maar 1 IC-station, en die is in Assen. En dat is nou net het probleem! Een ZEER groot gedeelte van een provincie is niet per Intercity te bereiken. En van Hoogeveen mocht best die 2e stoptrein er komen, als de IC’s ook zouden gaan stoppen in Hoogeveen. Maar de NS was eigenwijs en cancelde alles en wees toen met de vinger naar Hoogeveen… Volgens mij zijn ze het toch echt zelf die het gecanceld hebben. 1 Minuut extra reistijd door een stop van de Intercity op Hoogeveen tot merk je ook niet echt. 😉 Trein heeft regelmatig meer vertraging. 😛

Reacties zijn gesloten.