Twijfels over onderzoek Leger des Heils

Met veel ophef , heeft het Leger des Heils in Zwolle kenbaar gemaakt, middels Aart Mosterd, oud Tweede Kamerlid voor het CDA, een onafhankelijk onderzoek te laten verrichten naar aanleiding van de beschuldigingen naar mogelijke onrechtmatigheden, die gedaan zijn door een aantal (oud) cliënten, die verenigd zijn in de stichting “De Onderste Steen Boven”.
 
“Dit is momenteel in Nederland de omgekeerde wereld, waarin een beschuldigde , zijn / haar onderzoek kan / mag leiden, en dus zal over een aantal maanden ongetwijfeld ” er zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd” , de uitslag zijn”, zegt voorzitter van de stichting Goossensen. Met verbazing heeft de stichting geconstateerd dat het gemeentebestuur van Zwolle zich achter dit onderzoek geschaard heeft, waarbij de gemeenteraad vrij recent een verzoek van de SP, om een onafhankelijk onderzoek, van tafel heeft geveegd. De stichting “De Onderste Steen Boven”, kan zich voorstellen dat het Leger des Heils, gesteund door o.a. het gemeentebestuur van de gemeente Zwolle een snelle uitkomst wil forceren, maar men realiseert zich blijkbaar niet, dat dit wel een heel éénzijdig onderzoek is.

Vervolg ingezonden brief:

Een onderzoek door de heer Mosterd , bij de gemeente Zwolle, zal op basis van de gronden waarop het voorstel van de SP is afgewezen, wel heel snel een voor het Leger des Heils positief resultaat opleveren.
 
Daarnaast heeft het gemeentebestuur / de gemeenreraad een behoorlijk Leger des Heils-gehalte.

Wethouder Dannenberg (CDA) is oud-directeur van het CWZW / Leger des Heils en heeft zelfs in een persoonlijk antwoord aan de voorzitter van de stichting , afwijkende antwoorden gegeven over de onrechtmatige inhoudingen op de inkomens van (oud)cliënten , mevrouw van Gijssel (ChristenUnie) is coördinator binnen het CWZW / Leger des Heils en heeft de bevoegdheid mee te beslissen over de subsidie voor haar eigen baan. Tevens kan wethouder Knol (PvdA) niet het respect en fatsoen opbrengen om te reageren op de feiten , die bij hem zijn aangebracht in december 2005.
 
Een onafhankelijk onderzoek is in onze ogen een onderzoek , waar beide partijen in gekend zijn en zich zouden kunnen scharen achter een voorzitter die voor alle partijen geaccepteerd wordt.
 
De stichting “De Onderste Steen Boven”, zet bij voorbaat grote vraagtekens bij de uitkomst , die te zijner tijd zal worden weergegeven door oud Tweede Kamerlid Mosterd (CDA) , want hij zal nooit kunnen beschikken over alle gegevens of inzage hebben in het bewijsmateriaal.
 
Het gemeentebestuur van Zwolle heeft baat bij een snelle uitkomst van dat onderzoek , aangezien het feit dat de vier falende bestuurspartners ( PvdA , CDA , GroenLinks / De Groenen en de ChristenUnie ) belang hebben bij een snel positief resultaat van dat onderzoek , om het falende beleid voor de toekenning van Bijzondere Bijstand onder het vloerkleed te vegen en geen verantwoording behoeven te geven over de wijze van het verhogen van de gemeentelijke belastingen met 100-150 % , door het Leger des Heils.
 
Ook de gemeente Zwolle kan zich hierin niet aan zijn verantwoordelijkheid onttrekken , want zonder toestemming van de in de afdeling bevolking ingeschreven inwoners , heeft de gemeente Zwolle aanslagen voor gemeentelijke belastingen verzonden naar het CWZW / Leger des Heils en heeft daarmee voor die burgers de kans weggenomen kwijtschelding aan te vragen en het Leger des Heils in de gelegenheid gesteld e.e.a. met maar liefst 150 % te verhogen.
 
De stichting “De Onderste Steen Boven” , geeft de heer Mosterd het advies , zich niet voor de vierspan van het Leger des Heils te laten spannen , want via de gerechtelijke procedure zou de uitkomst straks wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen.
 
Namens de Stichting “De Onderste Steen Boven”
 
S. Goossensen , voorzitter.  

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

19 gedachten over “Twijfels over onderzoek Leger des Heils”

  1. Hou nou eens op het Leger vals te beschuldigen. Als er 1 club integer mensen helpt zijn zij het wel! Alsof het Leger geld wil verdienen…. en naar wie gaat die winst dan? Majoor Boshart? Doe normaal. Heb respect voor de vele 1000 mensen die het Leger helpt!

  2. Dat er rare dingen gebeuren bij het Leger des Heils is wel duidelijk. Onbegrijpelijk dat het gemeentebestuur een eigen onderzoek toestaat.

  3. Hoe komen ze aan dat “Rode Schild” als logo?

    William Booth, Generaal / Oprichter, schrijft op 10 april 1912 het volgende:

    During the afternoon of this day something occurred that pleased him â???immensely â???:

    A motor car brought down a collection of flowers and fruit sent by Lord Rothschild and his two brothers.

    The construction of the collection was of the most beautiful kind. I had never seen better nor had the people about me.

    The fruit was of the most luxurious character, enormous strawberries, plums, pears, grapes, apples, and pine-apple.

    A note accompanied the gift, which pleased me more than anything else, because it seemed to show that his Lordship and brothers felt a real kindly interest in me, and in the work that I am doing, an interest which seemed to promise further practical co-operation in the future.

    Hmmm,.. okay,.. interessant… 8)

  4. http://www.salvationarmysouth.org/booth/v2-32.htm als je meer wil weten. Tgaat mij om het citaatje,… Wel aardig als je em begrijpt,…

  5. Een onafhankelijk, landelijk onderzoek eenzijdig? De onderzoeker is geen Leger-figuur, maar een zeer competent gewezen Tweede Kamerlid. Bovendien wordt het onderzoek breder getrokken dan Zwolle alleen. Niet bepaald een eenzijdig onderzoek dus.

    Heer Goossensen zou eerder blij moeten/kunnen zijn met dit onderzoek. Het wordt niet enkel een interne kijk van het Leger, waar hij wellicht nu voor zijn gevoel wel steeds tegenaan gelopen is. Ook de aardrijkskundige breedte zou hem aan moeten spreken, aangezien hij een landelijke stichting heeft opgericht, dus blijkbaar ook landelijke aspiraties heeft.

  6. Een onhafhankelijk ?©?©nzijdig onderzoek ?

    Ik denk dat de bovengenoemde Henk het niet helemaal goed begrepen heeft en of het nu lokaal of landelijk is , er veranderd daardoor niets aan de term ?©?©nzijdig.

    Het heeft ook niets met de heer Mosterd te maken , maar met de opdrachtgever het Leger des Heils.

    Zij hebben opdracht gegeven , dus ?©?©n opdrachtgever , dus een ?©?©nzijdig onderzoek.

    En als medewerker van het Leger des Heils zou je moeten weten wat er werkelijk aan de hand is , je hebt zelf vele maanden geleden aangegeven : Siemon we werken al met de gegevens die jij boven water gehaald hebt en heb je me niet in jouw e=mail aangegeven : Ja Siemon er zijn een hoop onduidelijkheden .

    Dus ik mag voor 100 % aannemen , dat jouw reactie zeer beslist niet objectief is.

  7. Landelijke aspiraties ?

    De gedacht “landelijke aspiraties” , mag Henk gelijk laten varen.
    Na 17 maanden onderzoek en 17 maanden gezocht te hebben naar hooe en wederhoor van het Leger des Heils , waarop vanaf die kant geen enkele inhoudelijke reactie kwam , is er een uitzending gekomen van “Een Vandaag” op 27 oktober 2006.

    Was het probleem eerst nog lokaal in Zwolle , aan de hand van die uitzending zijn er vele reacties uit heel den lande gekomen.
    Niet alleen van betrokkenen , maar ook van ex-medewerkers van het Leger des Heils.

    Misschien kan Henk begrijpen dat het bundelen van die gegevens en problematiek niets te maken hebben met aspiraties maar een zaak van onrecht bestrijden.

    Ook signalen van andere instanties , die al jaren bezig zijn e.e.a aan de kaak te stellen hebben niets met aspiraties te maken.

    En dat er straks een bundeling komt van meerdere instantie die tegen de handelswijze van het Leger des Heils , daar kan men op wachten , maar maak je niet ongerust , ik zal daarin niet de figuur met aspiraties naar meer zijn.

  8. Blijkbaar lijkt meneer Goossensen mij te kennen….
    MAar er zijn meerdere hondjes die Fikkie heten en daar ben ik er nu geloof ik eentje van. 😉

  9. Ik vraag mij af op welke gronden het gemeentebestuur nu bij het Leger zou kunnen of moeten ingrijpen of iets zou moeten laten onderzoeken….

    Het zijn notabene cli?«nten van het Leger zelf die toestemming aan het Leger geven om uiteindelijk de uitkering van de gemeente te mogen ontvangen. Waar zit dan het probleem? Niet bij de gemeente in ieder geval. Of moet die categorisch de rechtsgeldige volmacht negeren? Dus een eigen keus van een individu negeren ter bescherming van dat zelfde individu?

    Als potenti?«le cli?«nt van het Leger heb je een keus…. Teken die volmacht niet en vraag geen hulp van het Leger maar ga elders ter rade! Het had mij benieuwd of de heer Goossensen dan wel er weer bovenop was gekrabbeld.

  10. Siemon Goossensen, je maakt met je Leger obsessie jezelf volslagen belachelijk! Sure, zoals overal zullen er ook in het Leger rotte appels zijn, maar structureel is er nix mis. Anders krijgen ze ook geen goedkeuring van het goededoelen keurmerk.
    De pest is dat veel klanten van het Leger de schuld van hun problemen nooit bij zichzelf zoeken. Is het niet de Woningbouw, de sociale dienst of de ENECO dan is het wel de club die ze probeerd te helpen.

    Kijken of Siemon Goossensen ook genoeg ballen heeft als alles ok blijkt te zijn om al zijn onzin terug te trekken.

  11. Hmm, okay,. Dus als ik het goed begrijp, dan moet je aan het Leger des Heils je uitkering afstaan als je door hun geholpen wil worden? Dus dat je het leger laat bepalen hoe je centen mogen worden uitgegeven, opdat ze je zo goed mogelijk kunnen helpen? Dan lijkt me dat Mike gelijk heeft en dat de gemeente gewoon volgens de volmacht handelt. Ik vraag me dan nog steeds af waar “onrechtmatige inhoudingen” voor staat: Bedoelt men de gehele uitkering of een “soort van boete” die het Heilsleger aan lastige clienten uitdeelt? Ik vind het beide raar: De mensen die bij het leger aankloppen zijn al sloeber en zouden dan ook nog het laatste beetje cash afstaan aan een “barmhartige Sameritaan”? Ach-ja, je zou kunnen redeneren dat deze mensen niet in staat zijn om met geld om te gaan en dat het voor hun eigen bestwil is. Tja, zo leer je het nooit en ik vind het eigenlijk maar vreemd dat een hulporganisatie je uitkering opvreet; Het is zelfs weerzinwekkend indien je realiseert dat de organisatie zich juist richt op degene die dan al bijna niets meer had…. Dan lijkt het Leger dus meer op een dominerende curator dan een helpende hand… maar goed,. ik weet de details dus niet.. Kom er ook niet echt makkelijk achter met Google,.. Je zou als je wil nu wel kunnen stellen dat het Leger een vangnet is om mensen die buiten de norm vallen op te vangen: Eigenlijk dus een controlerend instituut die de onderste laag van onze bevolking in toom moet houden; Voor hun eigen bestwil,…. hehe.. tja.. normaliserende onderdrukking heet dat ook wel.. Na-gut, ik wil hier nu niet de vrijwilligers van het leger beschamen, aangezien deze mensen vanuit liefde en overtuiging werken; Toch mag je best kritisch kijken naar hoe de structuur van een hulp-organisatie is opgebouwd. Onderzoek hierna moet altijd kunnen en belangenverstrengeling hoort hierbij te worden vermeden. K,.. Dus wat zijn nu die “onrechtmatige inhoudingen” precies? (…en weet men al waarom dat schild rood van kleur is? )

  12. Arme naamgenoot van me. Zomaar een koude woordendouche over hem heen gestort, terwijl hij zich van geen kwaad bewust is. Want, Siemon, er zijn inderdaad meerdere Henk-en op deze weblog te vinden. Ik ben degene tot wie jij je klaarblijkelijk richt in je reactie om mijn naamgenoot. Echter, de wijze waarop laat wel weer zien hoe jij te werk gaat. Datgene wat gezegd wordt door iemand leg je graag in je eigen voordeel uit, waardoor je citaten niet de werkelijkheid weergeven. Ben benieuwd of dit ook de werkwijze is geweest in je andere stukken?

  13. Dus een groentenman of een bakker die het christelijke geloof aanhangt moet alles weggeven danwel verkopen tegen kostprijs? Wie betaalt dan de huur van het winkelpand, de loonkosten van het personeel, het eten voor de ondernemer, zijn ziektekosten etc etc?

  14. Je zou best vragen kunnen stellen m.b.t. de relatie tussen het Christendom en het kapitalisme,… maar inderdaad Henk-G; Alles weggeven zoals Jezus deed wordt inderdaad wat moeilijk in een individualistische maatschappij. (Het weggeven-zelf valt dan nog mee.. true.. maar het leven erna wordt wat hard…) Neemt niet weg dat het oude Christendom wel degelijk stelling innam als het ging om economische systemen. In het begin werden Christenen vervolgt vanwege hun overtuigingen. Jezus was namelijk niet gehaat door de Farizee?«n, omdat hij de zoon van God zou zijn; Meer bedreigend was de grote groep arme mensen die begrepen wat naastenliefde was en dat dit dus niet strookte met de woekerconstructie’s van de handelaar en schriftgeleerde. Later, toen het duidelijk was dat het Christendom niet te stoppen was, werd besloten om het tot offici?«el staatsgeloof te promoveren. Tja, if ya cant beat them, join them: De Roomse Kerk bepaalde vanaf dat moment de richting van het Christendom; Veel andere vormen van religie werden hierin verwerkt en daarmee werd ook de oorspronkelijke boodschap minder helder. Kritiek op economische constructie’s was geen basis-element meer, aangezien de Roomse Kerk en de Ceasar hand in hand gingen en je niet je eigen machtsbolwerk gaat verzwakken. Toch is er nog genoeg door de kerk-zelf over dit onderwerp geschreven.
    Het “ons-zo-geliefde” rente-systeem is een zwaar onderwerp geweest. Thomas van Aquino vond dit duivels: “Je kunt iemand geld lenen, maar je mag hem niet laten betalen voor de tijd dat hij het geld in handen heeft, aangezien de tijd van God is.” Uiteraard is dit al lang niet meer zo nobel als onze vriend Jezus, maar het geeft aan dat zelfs de kerk veroordelend sprak over het eisen van rente. Helaas ging Thomas verder en cre?«erde hij ruimte voor de bank en kerk om alsnog rente te vragen: Ze liepen immers een risico dat de “arme boerenpummel” zich zou dood werken op het gepachte land en dat men dan naar het geleende geld kon fluiten. Rente was duivels, maar de bank, wat soms in principe zelfs hetzelfde orgaan was als de kerk, mocht dit wel,.. Tja.. Na-gut, tegenwoordig hoor je de kerk maar zeer zelden spreken over economische systemen. O?³k, hoewel ik de achterliggende liefde waardeer, zie ik zeer zelden een hulporganisatie die kritisch kijkt naar hoe onze maatschappij in elkaar steekt. Een reden zou kunnen zijn dat een hulp-organisatie moeite heeft om haar sponsors te bekritiseren, indien deze voor een groot deel verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor gerezen problemen. In ieder geval is het zo dat de meeste organisatie’s zich met name richten op het probleem i.p.v. de oorzaak. Iets wat soms/meestal noodzakelijk is, maar geen structurele oplossing in zich draagt…. Goed,.. hoewel ik nog graag veel verder op details zou willen ingaan laat ik het hierbij; Het lijkt mij in ieder geval niet onterecht indien religieuze groepen en hulporganisatie’s zich meer verdiepen in economie en geschiedenis…. ….en als ze dan ?©cht goed hun best doen en duidelijk de problemen aanwijzen zullen ze net als Jezus door de gevestigde orde hard worden aangepakt.. Ach-ja,.. Aardige mythe misschien, maar in ieder geval zeer goed concept,.. Groet, Rinze,.. (Weet iemand nu al waarom het logo van het heilsleger een rood schild is? ;))

  15. Wie kan mij helpen aan het E- mail adres van Stichting de onderste steen boven van dhr siemon goossensen, ik heb interresant info voor hem.

    bij voorbaat dank

Reacties zijn gesloten.