Verkoop OV Chipkaart gestart in Zwolle

Zwolle – In de Zwolse binnenstad is donderdagmorgen de verkoop van de OV Chipkaart gestart. Bij Vivant de Tabakspot aan de Roggenstraat kocht wethouder H. Kenkhuis zijn eerste kaart.

10-12-2009_ov_chipkaart_verkooppunt_1.jpg

Als enige in de Zwolse binnenstad heeft de tabakswinkel de verkoop van de OV-Chipkaart in Zwolle gekregen. In West-Overijssel is het vanaf 1 november mogelijk om met de OV-chipkaart te reizen in de bussen van Connexxion. Vervoersbedrijven, provincies en regio’s willen de reizigers stap voor stap laten wennen aan het nieuwe systeem. Reizigers kunnen daarom voorlopig nog met hun strippenkaarten en abonnementen blijven reizen, maar wie dat wil kan al reizen met de OV-chipkaart. Dit geldt overigens alleen voor reizen op saldo per kilometer. De abonnementen blijven voorlopig gewoon in de huidige vorm bestaan en zijn nog niet op een OV-chipkaart te verkrijgen. In de loop van 2010 wordt de strippenkaart als vervoerbewijs afgeschaft. Reizigers worden hierover tijdig geïnformeerd.

10-12-2009_ov_chipkaart_verkooppunt_2.jpg

10-12-2009_ov_chipkaart_verkooppunt_5.jpg

10-12-2009_ov_chipkaart_verkooppunt_4.jpg

De tarieven zijn ongeveer gelijk aan die van de strippenkaart, maar ze worden berekend per kilometer in plaats van per zone. In West-Overijssel geldt een kilometertarief van 0,12 eurocent plus het basistarief van 0,75 eurocent. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd. Ouderen krijgen dezelfde leeftijdskorting als bij de strippenkaart als zij een persoonlijke OV-chipkaart aanschaffen. Vanaf 1 januari 2010 is het ook mogelijkheid om met 20% dalkorting te reizen via de OV-chipkaart.

10-12-2009_ov_chipkaart_verkooppunt_3.jpg

Ov-chipkaarten zijn te bestellen via www.ov-chipkaart.nl, maar ook aan te vragen bij Connexxion (www.connexxion.nl). Op de website van Connexxion kunnen reizigers ook terecht om het automatisch opladen van de persoonlijke chipkaarten aan te vragen. Daarnaast zijn er oplaadpunten op de stations voor reizigers met anonieme kaarten. Hier kunnen persoonlijke kaarten ook opgeladen worden. Eind 2009 komen er in West-Overijssel in totaal 48 verkoop- en oplaadpunten. Dit zullen plaatsen zijn bij gemakszaken zoals tabakswinkels, postkantoren en supermarkten. De exacte locaties zijn te vinden op www.ov-chipkaart.nl. Op deze website is ook meer informatie over de werking van de OV-chipkaart te vinden. De regio Oost-Nederland is na Rotterdam, Amsterdam, Noord-Holland, Almere, Utrecht en Friesland de volgende grote regio die de OV-chipkaart invoert in het openbaar vervoer. De OV-chipkaart wordt in fases in heel Nederland ingevoerd.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Verkoop OV Chipkaart gestart in Zwolle”

  1. Mij krijgen ze niet aan de chipkaart zolang:
    1) je dubbel instaptarief betaalt bij het reizen met verschillende aanbieders
    2) de bus een dusdanige omweg door mijn wijk maakt zodat de strippenkaart goedkoper is

  2. Wat een onzin, in de hele binnenstad is er dus maar één verkooppunt voor de OV-chip? Monopoliepositie van de Tabakspot. Wederom een punt om niet aan dat big brother kaartje te beginnen.
    Dat de OV-chip ook nog eens alleen in een tabakswinkel wordt verkocht gaat me helemaal te ver. Slecht voor de gezondheid, waar ik geen poot binnen wil zetten. Ik wil niet met rokers geassocieerd worden, laat staan met ze in een ruimte bevinden.

    Trouwens, op de strippenkaart staat vermeld dat hij een jaar geldig is na de eerst volgende tariefswijziging….. ben benieuwd hoe daar mee omgegaan wordt.

  3. Dat de OV-chip ook nog eens alleen in een tabakswinkel wordt verkocht gaat me helemaal te ver. Slecht voor de gezondheid, waar ik geen poot binnen wil zetten. Ik wil niet met rokers geassocieerd worden, laat staan met ze in een ruimte bevinden.

    Hoever ga je dan met je anti-roken???? Ik rook ook niet, maar haal wel mijn postzegels bij de tabakszaken waarin een postkantoortje zit. En ik ‘vergrijp’ mij ook wel eens aan een staatslot of een mooie verjaardagskaart. En ja, die haal ik vaak bij die tabaksshop met dat postkantoortje erin.

  4. ja bij mij kwam die beste Piet ook wel erg raar over hoor… alsof wij een soort Maffia zijn… maar gelukkig, wij zullen hem niet zien. Scheelt een hoop irritatie.

  5. Mij krijgen ze niet aan de chipkaart zolang:
    1) je dubbel instaptarief betaalt bij het reizen met verschillende aanbieders
    2) de bus een dusdanige omweg door mijn wijk maakt zodat de strippenkaart goedkoper is

    Ik ook liever niet, maar als je met de bus wilt blijven reizen zul je wel moeten toch? Je bent wel genoodzaakt. Ik denk dat je na 1 juli 2010 de bus niet meer inkomt met je strippenkaartje.

  6. Op zich handig ding, die chipkaart. Na wat mislukte pogingen (4 euro voor een enkele reis) doet íe het aardig. Nadeel is het verplichte uitchecken (mits je de volle pond van 4 euro wilt betalen dus). Tegennatuurlijk; dat ‘uitchecken’

    Voor mijn reis van Zwolle-Zuid naar Rode Toren Plein ben ik met lijn 2 maar liefst 1,56 euro kwijt; tegenover 96 cent met de strippenkaart of 1,20 met een dalkaart.

    conclusie: de chipkaart is dus voor deze rit 62% DUURDER! Sorry voor het woordgebruik; maar wat zijn dit voor schandalige praktijken???!!!!

    En dan maak ik gebruik van de gewone blauwe strippenkaart; nieteens van de roze met korting. Een kaartje kopen in de bus is nu zelfs
    30% goedkoper dan met de chipkaart….je verzint het toch niet? En die chipkaart is een manier om eerlijker te betalen? Nou…dan ben ik liever oneerlijk…

    Is het een idee om met mensen op eze site eens de prijs van een paar ‘normale’ ritten met zowel strippenkaart als chip te vergelijken? Dus van elke wijk naar het rode torenplein? Ik wil wel eens weten wat globaal die kostenverhoging is…

  7. Nog even dit:

    Als ouderen er voor kiezen geen persoonlijke chipkaart te nemen (je wordt dus voor een openbaar, door de overheid zwaar gesubsidieerde vorm van vervoer geacht 7,50 neer te leggen voor een kaart waarop al jouw reishistorie wordt bewaard), maar een ‘anonieme’ kaart (kost even veel, maar bv. je familie kan dr ook gebruik van maken) dan hebben we te maken met een prijsverhoging voor bovenstaande dit van: *trommelgeroffel*

    143% prijsverhoging voor 65+!

    Voor een ritje van Zwolle-Zuid naar het centrum met lijn 2 als je geen persoonlijke kaart koopt. Met persoonlijke kaart is en blijft de verhoging om en nabij de 62%. En dan wil de Raad gratis OV voor ouderen in Zwolle (hoe staat het daar eigenlijk mee). Hoe noem je dit? Ironisch?

  8. L,
    Ironisch is niet het goede woord, ik denk zelf meer aan oplichterij. Wat mij betreft wordt de computer die dit spul bijhoudt gehacked om onherstelbaar beschadigd te worden. 🙂

  9. Alle reizen gratis 😀 of misschien geld bijboeken per rit zodat, mocht de boel weer gerepareerd worden, je daarna weer even kan teren op het ’teruggekregen’ geld voor die oplichterij.

  10. Bericht door Arie, op 10 december 2009 om 13:44
    Mij krijgen ze niet aan de chipkaart zolang:

    2) de bus een dusdanige omweg door mijn wijk maakt zodat de strippenkaart goedkoper is

    Dat is waarschijnlijk ook de reden van de absurde prijsverhoging voor de rit. Er is sprake van een relatief hoge km-prijs in combinatie met een omrijdroute waar ik helemaal niet om vraag, laat staan dat ik daar nog voor wil betalen…

  11. Enkele reizen uitgezocht. Het blijkt dat je vooral van de wijken naar het centrum fors duurder uit bent. Hele kleine afstanden (1 km) of wat verder (15 km) is het maar ietsje duurder.

    Van / Naar Met Strippenkaart / Met Chipkaart Meerprijs
    Zuid-Rode Torenplein ?? 0,96 / ?? 1,54 +61%
    Berkum-Rode Torenplein ?? 0,96 / ?? 1,39 +44%
    Stadshagen-Eekwal ?? 0,96 / ?? 1,65 +72%
    Windesheim-Station ?? 1,92 / ?? 1,94 +1%
    Lichtmis-Station ?? 2,40 / ?? 2,72 +13%
    Westenholte-Ziekenhuis ?? 1,44 / ?? 1,95 +35%
    Aa-landen-Stadshagen ?? 1,44 / ?? 1,75 +21%
    Zuid-Kerkbrugje lijn 4 ?? 0,96 / ?? 1,35 +41%
    Zuid-Schuurmanstraat lijn 161 ?? 1,44 / ?? 1,24 -14%
    Dedemsvaart Magnolia-Station Zwolle ?? 4,32 / ?? 4,81 +11%

    TOTAAL ?? 16,80 / ?? 20,33 +21%

Reacties zijn gesloten.