GroenLinks wil van Zwolle dé fietsstad maken

Zwolle – Op maandag 21 december, de kortste dag van het jaar, start GroenLinks het meldpunt ‘Overal prettig fietsen’. Met verschillende soorten led-verlichting aan de fiets rijdt de fractie om 17.00 vanaf het wijkcentrum Holtenbroek langs enkele onplezierig aanvoelende (gedeeltes van) fietsroutes.

Vanaf dat moment kan iedereen op het meldpunt aangeven langs welke plekken hij of zij niet prettig fietst, maar ook welke mogelijkheden voor verbetering van deze plekken er zijn. GroenLinks wil dat Zwolle fietsstad nummer 1 van het land wordt. GL: "Dat betekent niet alleen dat we voldoende en goed onderhouden fietspaden en fietsstraten in de stad hebben. Het gaat er ook om dat mensen zich prettig voelen als ze ergens fietsen (sociale of subjectieve veiligheid). Dat is lang niet overal het geval."

Een paar voorbeelden van fietsroutes waar fietsers zich – zeker in het donker – niet altijd veilig voelen:

 Hasselterweg (brug over het Zwolle-IJsselkanaal tussen Blaloweg en Westenholte)

 Twistvlietbrug (tussen Holtenbroek en Stadshagen)

 Kranenburgweg (Berkum)

Deze plekken hebben gemeen dat ze er verlaten uitzien, dat er zijn geen woonhuizen in de buurt zijn en dat er geen of nauwelijks mensen in de directe omgeving zijn. Die factoren samen geven kennelijk een onplezierig gevoel, ook al worden de fietspaden behoorlijk verlicht.

Het meldpunt ‘Overal prettig fietsen’ is te vinden op www.groenlinkszwolle.nl/fietsroutes en is geopend tot 15 februari 2010. Daarnaast en daarna is het uiteraard mogelijk om onprettige fietsroutes te melden bij het landelijke meldpunt van Fietsersbond www.groenlinkszwolle.nl knop: ‘Mijn slechtste fietspad’). De als naargeestig ervaren plekken en de verbetersuggesties zullen eind februari worden gebundeld. De fractie van GroenLinks zal ze in de volgende gemeenteraadsperiode gebruiken om de fietsroutes te verbeteren.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “GroenLinks wil van Zwolle dé fietsstad maken”

  1. Zwolle fietsstad nummer 1??? Het zou fijn zijn… Maar misschien is het handig om dan eerst te regelen dat je je fiets bij Albert Heijn in Zwolle Zuid kunt plaatsen, in plaats van 100 meter van de ingang vandaan.

    Oh, en het fietspad op de Assendorperstraat het centrum uit, dus richting Assendorp, stopt opeens. Daar loopt het fietspad eigenlijk de stoep op. Levensgevaarlijk! Kunnen we daar ook iets aan doen?

    Nou, de overvolle stallingen bij het station, voorzijde, Westerlaan, zijn ook niet echt prettig.

    De veel te weinig plaatsen bij bushalte Troelstralaan (4 rekken voor vaak meer dan 12 fietsen, chaos!) getuigen niet van fietsvriendelijk inzicht.

    Ach, om nog maar te zwijgen van de slechte staat van veel geasfalteerde of betegelde fietspaadjes…

    Ja, Zwolle fietsstad: ik ben vóór! 🙁

  2. De minder prettige fietslokaties zijn toch al meer dan duidelijk geworden?
    Er hebben immers meerdere overvallen plaatsgevonden op bepaalde plekken.

    Zwolle blijkt al een fietsstad te zijn, alles staat bomvol met fietsen.
    Er zijn zelfs stallingsproblemen, dat is eigenlijk een groot compliment..

    Voor wat betreft veiligheid hoort de politie haar taken uit te voeren, maar ik zie erg weinig blauw op straat.
    Als er blauw op straat is kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat men het hoofd omdraait..

    Vandaag moest ik op het rodetorenplein op een bus wachten die te laat kwam.
    Ik zie daar en reeks borden, die vertellen dat de Bus er mag rijden en de fietser.

    Er waren 2 agenten op de fiets die voorbij kwamen en ter hoogte van de MediaMarkt stopten en rond keken.

    In die 5 minuten tijd hadden ze voor ca. 1000 euro kunnen opschrijven.
    Talloze autos die door een voetgangersgebied reden, bellende bestuurders, geparkeerde auto’s op het rode toren plein, etc, etc.

    Ze deden niks….

    En maar klagen dat de Politie moet bezuinigen.
    Met dit soort suffe agenten kan ik mij voorstellen dat er bezuinigingen nodig zijn!
    Aan de andere kant hebben we echte agenten op straat nodig!!!

  3. @miepie

    Groen links vindt de fietsproblemen bij het wkc niet erg. ze vinden de nieuwe maatregelen een betere oplossing voor alle partijen.

    Ook is de loopafstand voor fietsers korter dan die voor automobilisten in hun ogen (zou groen links de loopanden mee hebben gerekend..:) )

    Ik ga in ieder geval weer met de auto net zoals veel kennissen van mij. Totdat het zo druk wordt en je moet betalen voor de parkeergarage.

  4. Fietsparkeerproblemen

    In de reacties op het meldpunt Overal Prettig Fietsen wordt ook aandacht gevraagd voor het parkeren van fietsen. Daarop wil ik graag reageren.

    Als GroenLinkser wil ik graag fietsers bevoordelen boven autoverkeer. Aan de andere kant heb ik ook oog voor andere kwetsbare deelnemers aan het verkeer, (oudere) wandelaars, al dan niet met een rollator of scootmobiel, moeders met kinderen in een wagen, slechtzienden en anderen.

    Winkelcentrum Zwolle-Zuid
    De nieuwe maatregelen in winkelcentrum Zwolle-Zuid brengen volgens mij een beter evenwicht tot stand tussen de belangen van alle groepen verkeersdeelnemers. De loopafstand voor fietsers naar de ingang van de Albert Heijn is bijvoorbeeld nog altijd korter dan die voor automobilisten. Die paar meter verder lopen leveren voor voetgangers een veel prettiger, overzichtelijker en veiliger verblijfsklimaat op in de onderdoorgang, waar veel fietsen in dubbele rijen kriskras op de wandelroute stonden gestald.

    Ik denk dat het niet te veel gevraagd is van fietsers om rekening te houden met met name kwetsbare voetgangers en om niet overal en altijd pal voor de deur de fiets te stallen.

    Binnenstad en station
    Stiekem ben ik er als GroenLinkser wel een beetje blij mee dat er zó veel mensen de fiets nemen om naar de stad of het station te gaan, dat het een probleem wordt. Ik noem het dus een fijn probleem, ook al omdat het redelijk eenvoudig is op te lossen.

    Er zijn op plekken waar dat kan (achterzijde station) bijvoorbeeld al dubbele fietsrekken gezet. Zulke rekken kunnen nu ook snel op andere plekken in de stad verschijnen waar veel fietsen worden geparkeerd. Op de Westerlaan bijvoorbeeld.

    Voor toplocaties in de binnenstad zijn deze dubbele rekken niet zo geschikt. Gelukkig zijn er heel mooie fietsklemmen ontworpen voor in de binnenstad.
    Daarnaast kunnen op het trottoir aangegeven parkeervakken voor fietsen uitkomst bieden: in Amstelveen en Bussum bijvoorbeeld zijn parkeervakken ingericht omdat daar ook gemakkelijk bakfietsen kunnen worden gestald. (Een Haags vvd-raadslid beijverd zich om ook in de hofstad parkeerplekken voor bakfietsen in te richten!)

    Wij verwachten van die parkeervakken nog een ander voordeel. Door op straat duidelijk aan te geven waar wel en waar geen fietsen mogen staan, kunnen we het parkeergedrag van de Zwolse fietser ook verbeteren.
    Want eerlijk is eerlijk, wij ergeren ons soms ook groen en rood aan hinderlijk of zelfs gevaarlijk geparkeerde fietsen.

    Bij het stappen in de binnenstad worden sinds kort gele en rode kaarten uitgedeeld, misschien kunnen gele stickers worden geplakt op hinderlijk geparkeerde fietsen en rode stickers op fietsen die gevaar veroorzaken. Wij zien de stadswachten zelfs al wel met rode en gele verfbussen rondgaan om waarschuwings¬graffiti uit te delen??

    Ten slotte moet er natuurlijk alles aan worden gedaan om de ondergrondse parkeerlocaties optimaal te benutten. Het is nog even afwachten, maar op den duur komt er aan de Melkmarkt, in hartje stad, nog een inpandige fietsparkeergarage bij.

    Eind augustus sprak de gemeenteraad over het fietsparkeren; mijn pleidooi is te vinden op
    http://zwolle.groenlinks.nl/node/31718

  5. Onder fietsers vallen ieder jaar relatief veel doden. Bij het bestrijden van gladheid is weer eens te zien hoe dat komt: aandacht voor deze belangrijke groep verkeersdeelnemers is er niet echt bij de gemeente. Op fietspaden naar rotondes, bij bushalten en belangrijke fietsdoorstroomroutes op parallelwegen wordt niet of nauwelijks gestrooid, laat staan dat er sneeuw wordt weggeschoven. Sneeuw op wegen wordt op fietsstroken geschoven i.p.v. naar het midden van de weg. Kortom zolang fietsers in Zwolle nog polsen en andere botten mogen breken is deze stad het niet waard om nr. 1 te worden.

  6. begin ‘ns met fietspaden vegen en strooien. gister in Utrecht 10x beter, vanmiddag in ’t harde, hattem, elburg ook. NOg een lange weg te gaan om fietstad te worden. Maar; ik ben voor

  7. @ Patrick:
    In die dubbele fietsenrekken ad Zuidzuide van het station passen op de onderste rij geen fietsen met kinderzitjes!
    En niet iedereen is fysiek in staat z’n fiets omhoog te duwen (moederfietsen zijn vaak zwaar).
    En je fiets naast het rek zetten is evenmin een optie, want dan kan hij zomaar weggesleept worden.

  8. Wat vervelende plekken betreft:

    De bocht van de Oldermannenlaan (rechtsaf) naar de tunnel richting Zwarteweg/Burg Vos v Steenwijkln/Vrouwenln is echt niet fatsoenlijk te nemen.

    Ook vind ik het ‘fietserskruispunt’ aan het einde vd Van Karnebeektunnel (einde = vanuit Zuid gezien) richting
    V Karnebeekstr/station/Hertenstraat een ramp in de spits.Probeer daar dan maar eens linksaf te slaan terwijl de grote stroom rechtdoor gaat.

  9. Laat ik voorop stellen dat de infrastructuur voor fietsers in Zwolle best goed is naar mijn mening. Maar ruimte voor verbetering is er zeker:

    Ten slotte moet er natuurlijk alles aan worden gedaan om de ondergrondse parkeerlocaties optimaal te benutten. Het is nog even afwachten, maar op den duur komt er aan de Melkmarkt, in hartje stad, nog een inpandige fietsparkeergarage bij.

    Ondergronds is leuk maar dat betekent ook dat je omhoog/omlaag moet. Zeker als je veel boodschappen op je fiets hebt, is het soms een lastige opgave. (en in mijn geval met een driewieler van 45 kg zonder extra bagage niet te doen, maar goed, mijn voertuig is niet de meest doorsnee variant dus zijn er andere zaken die méér prioriteit hebben)

    Wat betreft het vegen e.d. Dat kan absoluu veel beter. Het Twistvlietpad in Stadshagen, een pad waar dagelijks honderden fietsers gebruik van maken, is nog zo goed als volledig besneeuwd. Ik heb met m’n driewieler nog wel het voordeel dat uitglijden minder snel gebeurt dus ik kan tamelijk goed doorfietsen. Maar de fietsers op ‘normale’ fietsen moeten toch behoorlijk ploeteren om rechtop te blijven. Dat past niet bij een imago van een stad die zich wil profilieren als DE fietsstad.
    Gisteren ben ik met de auto naar Dronten geweest. Tot m’n stomme verbazing waren de fietspaden tussen Kampen en Dronten bijna tot helemaal sneeuwvrij. De slechtste plekken waren zelfs goed te noemen in vergelijking met menig fietspad in Zwolle. Hier dus absoluut een verbeterpunt voor Zwolle.

  10. Het plan voor het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het station behelst toch ook een fietsenkelder op de plek van het huidige busstation aan de voorzijde?

    Een tip aan alle Zwolse gemeenteraadsleden, ga eens kijken hoe ze dat in Groningen hebben gedaan en leer van alle fouten die ze daar gemaakt hebben. In Groningen is een duur futuristische ding voor het monumentale station neergezet dat toen het eenmaal klaar was een stuk minder aangenaam leek dan op de impressies. Ook vanaf de opening bleek de kelder al veel te klein te zijn, ook al was het aantal plaatsen veel groter dan voorheen. Leer van die fouten en doe het beter zou ik zeggen.

    Een ander punt dat belangrijk is als je fietsstad wilt zijn, zorg dat de wachttijden bij stoplichten kort zijn voor fietsers. In Groningen lossen ze dit op door op kruisingen alle fietsers gelijktijdig groen te geven, het ziet er erg chaotisch uit, maar iedereen vindt uiteindelijk z’n weg. Dit gebeurt meerdere keren in de verkeersregelsequence waardoor je nooit lang hoeft te wachten als je fietser bent.

    Ik woon sinds 2003 in Groningen en kan dus goed die vergelijking maken. Ik denk dat beide steden veel van elkaar kunnen opsteken. Het valt mij op dat Zwolle de laatste jaren wat uit z’n schulp kruipt en steeds meer als ‘regionaal centrum’ begint te denken dan als de dorpse benadering die hier lang geheerst heeft. Een zeer goede zaak m.i.

  11. Dat gaat niet lukken…. Stadshagen is ont-zet-tend fiets-onvriendelijk. En dat bedoel ik letterlijk: de wijk is onvriendelijk voor de fiets zelf met al die drempels waar je op en af klapt (fiets bijvoorbeeld maar eens van het winkelcentrum naar de Milligerplas). En dan heb ik het nog niet eens over de bruggetjes aan de Frankhuizerallee waar je ook op en af klapt…

  12. Bericht door Tevens, op 19 december 2009 om 17:42
    Onder fietsers vallen ieder jaar relatief veel doden. Bij het bestrijden van gladheid is weer eens te zien hoe dat komt: aandacht voor deze belangrijke groep verkeersdeelnemers is er niet echt bij de gemeente. Op fietspaden naar rotondes, bij bushalten en belangrijke fietsdoorstroomroutes op parallelwegen wordt niet of nauwelijks gestrooid, laat staan dat er sneeuw wordt weggeschoven. Sneeuw op wegen wordt op fietsstroken geschoven i.p.v. naar het midden van de weg. Kortom zolang fietsers in Zwolle nog polsen en andere botten mogen breken is deze stad het niet waard om nr. 1 te worden.

    Ach jee…het sneeuwt eens een paar dagen en Holland is in nood hoor! Ja, laten we de gemeente de schuld geven van de sneeuw. Gewoon een beetje voorzichtig zijn op de fiets en er is niets aan de hand. Zelf ben ik ook bewust gisteren op de fiets naar de sportschool gegaan. Nou: het was goed te doen hoor!

    En hier in Groningen (is eens gekozen tot fietsstad nummer 1) zijn ook lang niet alle fietspaden schoon gemaakt!
    Daar komt nog bij: hartstikke leuk als je stad bijzonder populair wordt onder fietsers, maar het geeft ook een hoop zooi! Als ik zie hoeveel fietsers in Groningen voorrang “nemen”…verbaast het me dat ik zelf nog nooit iemand op de motorkap heb gehad! In de eerste plaats is het natuurlijk stom om zonder goed op te letten aan te nemen dat je voorrang zult krijgen van de automobilisten (iemand kan je immers ook over het hoofd zien). Daarnaast zijn er in Groningen zeer veel fietsers die zelfs voorrang nemen als ze het niet hebben!

Reacties zijn gesloten.