Weeralarm ook voor regio Zwolle

Zwolle – Het KNMI heeft zondag iets na 10.30 uur een weeralarm afgegeven. ”In een groot deel van het land sneeuwt het matig tot zwaar. Verder staat er veel wind en hebben we te maken met sneeuwjacht. De sneeuw en de overlast houden tot in de middag aan”, aldus het weerinstituut. Dat zal ook voor de regio Zwolle gelden.

17-12-2009_winter_in_zwolle_12.jpg 

Een woordvoerder van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) zegt dat de sneeuw vooralsnog niet tot grote problemen op de wegen leidt. Wel gaan in nauw overleg met Rijkswaterstaat strooiwagens de wegen op. Zaterdag waarschuwden het KNMI en Rijkswaterstaat automobilisten al voor slecht begaanbare wegen door het winterse weer. De ANWB raadt automobilisten af de weg op te gaan. De sneeuw veroorzaakt veel overlast, aldus een woordvoerder zondagochtend. ”Veel snelwegen zijn niet goed te berijden.” Volgens hem hebben zich veel ongelukken voorgedaan waarbij auto’s weggleden en in een sloot of greppel belandden. De ANWB geeft aan dat de A28 slecht begaanbaar is.

Het KNMI verwacht dat er zondag in het hele land tussen de vijf en tien centimeter sneeuw kan vallen bij een temperatuur die op de meeste plaatsen niet boven het vriespunt uit zal komen. 

Spoorbeheerder ProRail heeft zondag iets na 10.00 uur een negatief reisadvies afgegeven voor treinreizigers. Volgens een woordvoerster is op sommige trajecten helemaal geen treinverkeer mogelijk, op andere trajecten rijden de treinen zeer onregelmatig.

Op de trajecten Leeuwarden-Stavoren en Leeuwarden-Harlingen rijden zondag voorlopig geen treinen. Dat heeft een woordvoerster van vervoerder Arriva laten weten.

Volgens haar zijn enkele wissels bevroren. Op de andere trajecten van Arriva in de regio rijden minder treinen dan normaal.

Diverse vervoersbedrijven hebben zondagochtend besloten de bussen in de garages te houden in verband met de weersomstandigheden. Zo heeft Veolia in Brabant besloten niet uit te rijden.

Het busbedrijf oordeelt van uur tot uur of de situatie op de weg veilig is. Op de meeste plaatsen is tussen 10 en 15 centimeter sneeuw gevallen.

sneeuwradar.jpg

Een woordvoerder hoopt dat in de loop van de ochtend busverkeer mogelijk is in de steden. Veel grote plaatsen verwachten zondag veel mensen wegens koopzondag en kerstactiviteiten. Voor de regiolijnen vreest Veolia zondag het ergste.

Ook Connexxion heeft besloten de chauffeurs voorlopig binnen te houden. Het bedrijf bekijkt de situatie om 10.00 uur opnieuw. Wel is al duidelijk dat de bussen in Friesland in ieder geval tot het middaguur niet rijden.

Vervoersbedrijf HTM heeft het bus- en tramverkeer in Den Haag en omgeving stilgelegd. Dat liet een woordvoerster zondagochtend weten.

Voor de bussen werd het te onveilig om de weg op te gaan, de trams hadden te maken met defecte wissels als gevolg van de sneeuwval.

Het GVB in Amsterdam heeft nog weinig last van de weersomstandigheden. Wel rijden de bussen met wat vertraging.

Het vliegverkeer op Schiphol heeft zondagochtend wel wat last van de weersomstandigheden, maar de problemen vallen tot nu toe mee.

Reizigers moeten rekening houden met vertragingen tot drie kwartier. Volgens een woordvoerster zijn sneeuwploegen hard bezig om de banen schoon te houden.

De hevige sneeuwval zorgt in de provincie Groningen voor grote problemen. Zowel de grote als de regionale wegen zijn slecht berijdbaar. Strooiauto’s hebben grote moeite om de wegen schoon te houden. Grote ongelukken hebben zich nog niet voorgedaan, zo meldde de politie zondagochtend.

Volgens een woordvoerder van de politie houden reizigers zich goed aan het door de ANWB gegeven negatieve reisadvies. ”We zien erg weinig verkeer op de weg”, aldus de zegsman.

De snelwegen A7 en A28 zijn slecht begaanbaar. De situatie op de ringweg rond de stad Groningen is volgens de politie niet veel beter.

Ook het busverkeer in Groningen ligt plat. Vervoerder Qbuzz besloot zondagochtend de bussen van de weg te halen, nadat bleek dat de omstandigheden op de weg onveilig waren. De dienstregeling wordt hervat zodra de situatie verbeterd.

Het is nog onduidelijk hoe de werkweek maandag gaat beginnen. "Naar verwachting wordt het ietsje warmer, dat betekent dat de sneeuw kan smelten, maar het kan ook gaan ijzelen", zegt een woordvoerder van de Verkeersinformatiedienst.

Hij raadt automobilisten vooral aan rechts te blijven rijden. "Daar is het meeste verkeer al geweest en daar is dus het meeste zout in de sneeuw gedrukt."

Bron: nu.nl

Artikel delen:
Reacties 117
  1. Bericht NS:

    Weersomstandigheden zorgen ervoor dat de treinen vandaag in een aangepaste dienstregeling rijden.
    Houdt u rekening met vertraging, extra overstappen en uitval van treinen.

    Advies: Maak, indien mogelijk vandaag geen gebruik van de trein of stel uw reis uit.

    Er rijden zeer beperkt of geen treinen tussen:

    ⤢ Deventer – Zwolle/Zutphen

    In de loop van de dag wordt bekeken of er maandag 21 december ook een aangepaste dienstregeling noodzakelijk is.

  2. Ook wij wagen het er maar niet op.
    Het was de bedoeling om naar Lelystad te gaan op verjaardags visite.
    Maar dat doen we dus maar niet en als ik het goed begrijp,rijden de bussen toch niet.
    Dus vandaag maar een lekker thuisblijfdagje.

  3. Ik hoorde inderdaad net dat er geen stadsbussen rijden inderdaad, even snel mijn zus naar haar werk toegebracht. Er is trouwens nog maar mondjesmaat geveegd en slecht gestrooid, het is écht link op de weg.

  4. Het grootste probleem is dat bestuurders zich moeilijk aan de situatie kunnen/willen aanpassen. En met aanpassen bedoel ik o.a. dat mensen zelf in moeten zien als het verstandig is om de weg op te gaan. Hier moet eerst een weeralarm worden afgegeven want gebeurt dat niet dan denken de meeste mensen ooooohhh niets aan de hand hoor. Wat te denken in Scandinavië? Daar ligt 4x zoveel en gaat alles gewoon door.

  5. @ KoKo denk dat de mensen in scandinavië ook veel meer ingesteld zijn op sneeuw, dus de meeste auto’s daar zijn 4 wiel aangedreven rijden op sneeuwbanden, dus ik vind het appels met peren vergelijken.

  6. @ingrid, sorry maar jouw reactie vind in slappe hap, ik vind namelijk wel dat koko gelijk heeft maar iedereen wil gewoon op de normale droge manier blijven rijden, terwijl dat absoluut niet kan.

    Men dient zich ten alle tijden aan te passen aan de omstandigheid, laat dat iedere automobilist dat dan ook een doen.

    Veel plezier gewenst in de sneeuw voor ieder die dit leuk vind, en ander lekker bij de kachel.

  7. Ken nog wel mensen die met de auto richting mooie binnenstad zijn gegaan. Wil die “sigarenboer” eigenlijk ook nog een keer bezoeken….maar nu even niet. Heeft zijn charme toch ook wel Koko…bij ons komt het ook niet zo vaak voor.

  8. Ben net weer thuis van autorit. De situatie verslechtert snel. Door verwaaiing ontstaan sneeuwduinen. Zat een aantal keren bijna vast. Moet je toch op pad neem warme kleding en vooral een schop (batse) mee om jezelf uit zo’n sneeuwduin te graven. Het beste advies is: blijf thuis of ga te voet! 8)

  9. @ingrid, de 4 wiel aangedreven auto’s daar valt wel mee hoor daar rijden er hier ook genoeg van. Ik heb daar een paar jaar gewerkt en heb daar in vele auto’s gereden maar met alles was het goed te doen. Dick het heeft zeker zijn charme, mag van mij nog wel ff duren. Nu eerst even met m’n vrouw mee naar zwollywood koko jr ophalen van zijn logeeradres 😀 (met onze 2 wiel aangedreven vito

  10. Nou ik zit boven voor het raam(voetjes tegen de verwarming)maar ik zie ondanks de weersomstandigheden ook wel cowboys nog met een bloedgang over de weg scheuren.:(

  11. Wél stoer natuurlijk, zeker als je vrienden of (beter) een meisje in de auto hebt. Stoer…dat dan weer wel. Dé ene die ik ken is idd nergens bang voor. De ander een hele verantwoordelijke vader….met mijn dochter.

  12. Nou wij zijn vanmiddag wel met auto richting zuid vertrokken, maar bij de bocht Drapenierlaan weer omgedraaid de andere richting op… naar huis… Het was uitbreken troef en daar zit je met kids in de auto niet op te wachten natuurlijk…
    Mijn man vond het onverantwoord om verder te rijden en ik geef hem gelijk. Het is de ellende niet waard om dan door te gaan.
    Wat helemaal sneu was: mijn man ging naar zuid met de fiets en daar aangekomen bleken de winkels niet open te zijn…

    Voor iedereen die het toch gaat proberen vandaag: sterkte alvast en zorg inderdaad voor warme kleren en koek en zopie voor als je vast komt te zitten!

  13. Zo, retourtje Stadshagen-Marslanden zit erop. 16 kilometer totaal en daar heb ik een uur over gedaan. Geen wonder met al die sneeuw.

    Ik ben er nu ook wel achter dat sneeuw op het wegdek nog niet de grootste ellende is maar de sneeus in de wielkasten van m’n fiets. Thuis aangekomen heb ik m’n fiets maar even wat met de wielen op en neer laten stuiteren. Toen kwam er toch een flinke vrachts sneeuw onder weg komen.

    Wel lekker weer verder.

  14. De ANWB raadt automobilisten aan niet meer de weg op te gaan. Hoewel in sommige delen van het land de sneeuw inmiddels is gepasseerd, kan de weg nog steeds erg glad zijn.

    “Weersta de verleiding om op pad te gaan als het stopt met sneeuwen”, zegt een woordvoerder. “Het sneeuwen is straks dan voorbij, in de avond krijgen we last van bevriezing.”

  15. @marianne, nou ik zou zeggen: pak die auto en ga eens express een beetje glijden en uitbreken op plekjes waar het kan. Dan heb je er geen enkele angst meer voor en kan je redelijk doortuffen.
    Die kleine van mij roept alleen maar “nog een keer” 😉
    Persoonlijk vind ik die paniek met een paar vlokjes sneeuw behoorlijk overdreven…

  16. Geen paniek hier hoor en ik reed niet zelf h?… 😛
    De sneeuw in met de auto was geen probleem voor me afgelopen week maar als je in een bocht met 10 km/u al uitbreekt dan ga ik niet ‘lekker’ even uitproberen wat er gebeurt als je hard rijdt… Heeft niks met lef te maken, maar alles met verstand…

  17. Hoor net op de radio: NS raad voor morgen ook het reizen met de trein af. Thuis blijven vind ik geen optie. Dan maar met de auto? Zal dan ook niet zo geweldig zijn. Wat is wijsheid?

  18. @Me:
    Glijden en uitbreken is natuurlijk machtig mooi. Zeker als kerel kan je daar enorm van genieten maar dan bij voorkeur nog altijd als je het zelf wil en ook onder controle hebt.

    Als het gaat om glijden, uitbreken en corrigeren heb ik toch wel de nodige ervaring opgedaan op verschillende vlakken. De schrobmachine van de Hanos jaren geleden toen ik er nog als parttimer werkte. Expres laten uitbreken zodat de achterkant van het ding precies met z’n trekker strak langs de kant kwam te staan. Met m’n velomobiel (trapauto met het uiterlijk van Nemo en de twee voorgangers van m’n huidige fiets) ook prachtig. Achterwielaandrijving dus eerst sturen, achterrem even aantikken (kon met m’n vorige fiets, niet met de huidige) en dan stevig trappen om zo een 360/donut te maken, of in ieder geval proberen. Ik zoek graag de grenzen op, zet m’n driewieler op 2 wielen in bochten, dat soort gein.
    Maar er zijn grenzen. En die grens was er voor mij vandaag wel. Ik weet ook dat je soms last kan hebben met uitbreken waar geen houden meer aan is (ja, ook ervaring mee helaas). Ik ken het hele principe van het mee- en tegensturen, het wel/niet remmen, het wel/niet gas geven met voorwielaandrijving en met achterwielaandrijving. Been there, done that. Maar het gemak waarmee m’n auto (zonder winterbandjes) vandaag al uitbrak gaf mij toch even een indicatie dat het gewoonweg niet verstandig was om door te rijden. Ik houd het graag wel verantwoord, zeker als ik met een wat zwaarder voertuig (lees: auto, want met de fiets ben ik minder voorzichtig) rijd die een potentiëel moordwapen is mits verkeerd gebruikt.

  19. Dat zou voor menig mens geen kwaad kunnen inderdaad. Maar nog liever heb ik dat mensen weten waar de grens van hun voertuig ligt bij bepaalde omstandigheden zodat die slipcursus niet eens nodig is. Anders krijg je weer die schijnveiligheid waar men op gaat rekenen en dus roekelozer rijden omdat men toch wel die cursus gehad heeft…..

  20. Hele goeie!
    Als OV al niet rijdt, waarom zouden mensen dan zelf hun leven en waren moeten riskeren? Spikebanden zijn in Nederland nog altijd niet toegestaan. En als OV niet meer rijdt, zijn winterbanden vaak ook al niet voldoende om goed en veilig te kunnen rijden. Het scheelt wel maar garandeert niets (spikes weet ik trouwens niet, nooit mee gereden). Goed, de sneeuwkettingen zijn wel toegestaan. Massaal sneeuwkettingen om dus?

  21. Diverse sites zijn het er niet over eens. Zo lees ik:

    In Nederland is het gebruik van sneeuwkettingen op de weg verboden, en zijn winterbanden normaal toegestaan (al is het raadzaam om deze niet in de zomer te gebruiken!)

    Maar ook lees ik

    Geen specifieke regelgeving voor het gebruik van sneeuwkettingen in Nederland

    Maar ik heb de vraag voor de gein eens voorgelegd op een politieforum. http://tinyurl.com/y87xxgz

  22. Ik beveel het volgen van een slipcursus ook ontzettend aan. Moeten ze niet verplichten. Er wordt al te veel verplicht en verboden.

    Ondanks dat het nadeel dat men een korte tijd na zo’n cursus inderdaad iets te overmoedig rijdt weegt dit niet op tegen de voordelen die het heeft. Je kent de grenzen en weet hoe je moet reageren in bepaalde situaties. Dat laatste is erg belangrijk. Je hoort veel foute beweringen in de wandelgangen daarover.

  23. Een slipcursus….
    Rond 1800 uur hoorden we een klap.
    In de weg zit een héél flauwe bocht (30 km zone, maar dat zegt niks..) en ja hoor een autootje op de buurman zijn leasauto afgeketst.
    Mijn prive WA verzekerde autootje net missend.

    De bestuurder vertelde een slipcursus te hebben gevolgd.
    Dat slippen is dan ook gelukt, alleen de beheersing niet helemaal.

    Ik heb mijn auto nu maar even uit de gevarenzone gezet.

  24. Je kent de grenzen en weet hoe je moet reageren in bepaalde situaties.

    Daar wil ik me volledig bij aansluiten. Maar of het opweegt tegen de nadelen waarbij men dus iets te overmoedig aan het rijden gaat, dat wil ik niet zo al te hard roepen. Als men zichzelf met auto en al om een boom vouwt, tja…. maar als er anderen bij betrokken zijn dan weet ik het zo net nog niet.

    Daarbij komt wel dat het een ervaring is die je toch wat vaker op moet doen en eigenlijk ook enigszins bij moet houden wil het effectief zijn en blijven.

  25. gewoon gezond verstand gebruiken en voorzichtig doen. Vanmiddag zonder probleem naar Biddinghuizen gereden vv (Flevonice; 5 km prima geveegd ‘natuurijs’)

  26. Ben vandaag zelf ook ff de weg op gegaan met me voorwiel aangedreven auto.
    Tuurlijk was het glad, maar ook zonder winter banden was het best te doen.
    Rijden is vooruit zien, helaas willen veel bestuurders dat niet echt inzien.
    Er zijn veel te veel mensen overtuigd van hun kunnen.
    Daarbij is natuurlijk hun auto perfect, en kennen ze die door en door.
    Helaas vergeten ze dat optijd vaart minderen voor bv een kruispunt heel veel kan schelen.
    En als je slipt, eerst koppeling in en dan voet van het gas.

    p.s ja ja in landen als scandinavië rijden ze echt met 4×4’s alleen.
    Als je maar oplet dan heb je geen 4×4 nodig.
    En dan erbij een beetje kennis is ook wel handig voor je het over voordeel van een 4×4 hebt.
    Meeste 4×4’s heb je niet xtreem veel meer grip mee als een voorwiel aandrijving.
    Die geven vaak meer vermogen naar het wiel wat het meeste vermogen kwijt kan.
    Dus het wiel wat slipt of los van de grond is.
    Nee een 4×4 daar heb je wat aan, pc hoofstraat trekkers heb je niks aan.

  27. @WFvN nou,nou… vind je reactie enigszins overdreven hoor… Als je echt met dit weer regelmatig van ondergoed moet wisselen zou ik eerder zeggen “Think I’ve seen that, think I’ve done that”……
    Niks aan het handje, gewoon een beetje oefenen met het bakkie en kan je je prima verplaatsen.
    Als je ook na het volgen van de slipcursus de auto niet onder controle hebt, zou ik maar eens gaan oefenen met de huidige auto. Na het volgen van een slipcursus heb je alleen geleerd wat mogelijk je kan helpen als je in een slip komt. Of je het gebruikt, hangt af van je reflex en dat kan je alleen krijgen door te oefenen en niet door in boekjes te snuffelen……

  28. @Me:
    Jij hebt blijkbaar nooit meegemaakt dat uitbreken dermate snel ging dat tegensturen geen effect meer had?
    Ook met genoeg oefening kan het gewoon verkeerd gaan.
    Let wel: ik spreek uit ervaring. Niks boekjes snuffelen.
    Goed, het was niet met de auto maar met de fiets dat het verkeerd ging maar juist met de fiets heb ik véél ervaring met lekker driftend de bocht doorgaan. En fiets (driewieler) of auto, het principe is hetzelfde. Zorg gewoon dat je voorwielen de glijrichting blijven volgen en hij trekt zichzelf wel bij…… niet altijd dus helaas.
    En ga nou AUB niet weer aan komen zetten met oefenen en te trage reflex.

  29. Bericht door ben, op 20 december 2009 om 13:11
    @ingrid, sorry maar jouw reactie vind in slappe hap, ik vind namelijk wel dat koko gelijk heeft maar iedereen wil gewoon op de normale droge manier blijven rijden, terwijl dat absoluut niet kan.

    Men dient zich ten alle tijden aan te passen aan de omstandigheid, laat dat iedere automobilist dat dan ook een doen.

    Tja…maar als je ziet, dat de Burgemeester de Vos van Steenwijklaan al lang schoon is en mensen nog steeds stapvoets voorbij komen rijden… En de verschillen zijn ook zo groot. De één rijdt gewoon normaal en let goed op, de ander rijdt idioot traag en zorgt dat anderen moeten remmen (terwijl dat nu juist niet handig is!)

  30. Bericht door Me., op 20 december 2009 om 18:18
    @marianne, nou ik zou zeggen: pak die auto en ga eens express een beetje glijden en uitbreken op plekjes waar het kan. Dan heb je er geen enkele angst meer voor en kan je redelijk doortuffen.
    Die kleine van mij roept alleen maar “nog een keer”
    Persoonlijk vind ik die paniek met een paar vlokjes sneeuw behoorlijk overdreven…

    Nu vind ik het jammer, dat er niet meer te plussen is!

    Ik vond het ook altijd leuk als mijn vader dat deed. En nu ik zelf een auto heb voel ik me net weer een klein kind als ik op een lege parkeerplaats even wat rondjes kan draaien 😀

  31. Ben vanochtend weer vanuit Stadshagen richting Raalte gereden (en verder) via de Middelweg, Wipstrikkerallee, en bij de Isala de ring op.

    Het was vies, veel blubber op de weg, 20 km/h rijden door Zwolle, maar het was best te doen. En ik heb er ‘gewoon’ zomerbanden onderliggen. Gewoon rustig aan doen. De ring was redelijk schoon, de provinciale wegen ook.

  32. @WFvN Idd, ik dat nog nooit meegemaakt met de vele jaren autoervaring. En als je de auto geheel niet meer onder controle hebt door dit weer ontbreekt het je toch echt in verkeersinzicht. Ik weet wel: geldt uiteraard niet voor jou maar wel voor alle overige bewoners van deze aardbol.
    Als je het wel vaak hebt, zit er toch echt iets niet snor met je kunde/reflexen/gedrag of wat dan ook. Dat laatste vermoed ik eerder, omdat je ook met het karretje van je werkgever en met de fiets je niet wenst te gedragen.
    Dat je je niet wil aanpassen op de fiets is iets wat veel automobilisten steekt, maar hier ging het er toch echt over of de paniek nu gegrond is ja of nee.
    En zo erg is het allemaal niet – dat komt nog komende dagen als de sneeuw begint te smelten en een ijslaag gaat vormen. Dan is het pas oppassen geblazen.
    Maar dat hoeft nog steeds niet te beteken dat je nu niet meer de weg op kan – zoals je hier beweerde in dit topic en mensen zelfs voor hun leven moeten vrezen en onverantwoord bezig zijn.

  33. Wij hebben een rondje Stadshagen-Westenholte-Marslanden-Stadioncomplex-Hessenpoort-Stadshagen gemaakt. Grotendeels viel er goed te rijden. In Stadshagen was het dan wel rustig aan doen en in Westenholte ook maar verder kon je eigenlijk normaal rijden. Alleen was soms afremmen wel even wat rustiger aan doen. 2x heeft ABS heel kort van zich laten horen. Maar gewoon tijdig gas los en terugschakelen om zo op de motor verder af te remmen en rijden gaat goed.

  34. @Me:

    Weet je was, je heb helemaal gelijk. Jij weet het beter, Jij weet precies hoe ik in elkaar steek, jij weet precies wat ik meegemaakt heb en hoe het gebeurde, waarom het gebeurde, onder welke omstandigheden etc.

    Mag ik je aanraken?

  35. @ ME die discussie is zinloos.
    Ligfiets rijders hebben eigen regels.
    Daarom zijn ze ook zo aso dat ze in de vroege morgen gewoon over een 80 km weg mogen rijden.
    Fietspad naast de weg is natuurlijk niet voor hun he….
    Dat daardoor enkele auto’s vol in de remmen moeten zal ze een zorg wezen.
    Tja zo is het wel gevaarlijk op de weg ja……..:o

  36. Antikerst is er gistermiddag/avond op uit geweest met een vrachtwagencombinatie en moet dat zodadelijk weer.
    Rustig rijden in zowel beladen als onbeladen toestand.
    En skeit hebben aan die drammers die je zonodig toch willen opjagen en inhalen op provinciale wegen.
    En komen die dan in de slip of raken van de weg?
    Jammer dan…

  37. Hm, zie ik daar nog een gefrustreerde automobilist? Me had er ook al wat last van had ik zo’n idee van. En dan beginnen over verkeersinzicht. Een beetje automobilist hoeft niet te remmen voor eventueel trager verkeer op de rijbaan (dat kunnen ook brommer, tractoren, etc. zijn).

    Nee, in de slip raken door zoiets? Zeker de ruiten niet goed schoon gemaakt ofzo.

    En fietspad niet voor ‘ons’? Jammer joh, zowel rijbaan als fietspad zijn voor ‘ons’.

  38. Hahaha die WFvN. Geen verkeersinzicht, ook nog niet tegen tegenspraak kunnen, aso gedragen tonen en nog slechte kennis van mensen ook nog. Hoe gek kan je het maken.
    Even voor de helderheid: jij begint over hoe enorm gevaarlijk het allemaal is. Jij geeft aan dat je je niet gedraagt in het verkeer op de fiets. Jij geeft aan dat je je niet gedraagt met de spullen van je werkgever. Vervolgens geef je anderen “de schuld” van jouw gedrag. Bravo! Zo leren we de ware aard van de fietsersbond kennen (ben jij daar ook lid van?)
    Nog even over je mensenkennis: neen, jij mag mij niet aanraken.
    En on-topic: neen, het is niet gevaarlijk op de weg, mits je je voertuig een beetje kent natuurlijk.
    En als jij je niet kan beheersen – blijf dan aub thuis. Scheelt anderen een hoop ellende.
    En voordat je nu gefrustreerd op de fiets stapt: helaas moet ik je mededelen dat je reflexen aan kan leren. Dat leert iedere motorrijder. Dus goed oefenen, ook bij gladheid. Suc6!

  39. Hoe typerend toch.

    De automobilist bonjourt fietsers op drie wielen die breder zijn dan 75 cm gewoon met bruut geweld van de rijbaan terwijl die fietser daar gewoon mag rijden.
    De automobilist beticht die fietsers van gevaarlijk gedrag
    De automobilist beticht die fietser van rijden op plekken waar dat niet mag
    De automobilist beticht die fietser ervan dat hij gebrek aan verkeersinzicht heeft
    De automobilist beticht die fietser ervan dat automobilisten door hem in de ankers moeten door zijn aanwezigheid op de rijbaan.

    Daar staat tegenover dat:

    De automobilist zich menig maal op fietspaden begeeft terwijl dat dus NIET mag (hoofdstuk 2.1 artikel 10 punt 1 blz 10)
    De automobilist niet op de hoogte is van de verkeersregels want die fietser mag daar rijden (hoofdstuk 2.1 artikel 5 punt 4 blz. 10)
    De automobilist zelf dus niet anticipeert op het verkeer (hij moet immers in de ankers) door gebrek aan verkeersinzicht en verkeerskennis
    De automobilist zelf een gevaar is door niet vooruit te kijken en niet tijdig gas terug te nemen en daarmee ook een wet overtreedt (hoofdstuk 1.1 artikel 5 blz 6)
    De automobilist wel zo’n bikkel is dat hij met z’n 1000kg een ‘grote bek’ durft te geven tegen een zwakker verkeersdeelnemer maar dat niet doet bij zwaardere voertuigen zoals tractoren, graafmachines, etc., voertuigen met veel grotere massa dus.

    Conclusie: De automobilst maakt zich zelf schuldig aan àlle beschuldigingen die hij bij die fietser neerlegt.

    Doe jij dat voor de gein ook eens omgekeerd. Laat maar zien waar staat dat jij met je auto wel op het fietspad mag komen, waar staat dat ik niet met mijn driewielige fiets van meer dan 75 cm op de rijbaan mag. Wees een vent. Bewijs m’n ongelijk of geef anders toe.
    Ik zal je een beetje helpen: die fietser mag niet rijden op autowegen en ook niet op autosnelwegen en op plekken met bord C1, C9, C14 en C15 op blz. 61

    Bron: Wegenverkeerswet
    http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland 2009_tcm195-259273.pdf

  40. En nu nog even wat inhoudelijker:

    Jij geeft aan dat je je niet gedraagt in het verkeer op de fiets.

    Hoezo? Waar maak jij dat uit op?

    Jij geeft aan dat je je niet gedraagt met de spullen van je werkgever

    Spullen van m’n werkgever? Welke spullen van m’n werkgever? Zowel auto als fiets zijn van mezelf. De fiets is zelfs zonder de fietsregeling gekocht.

    Wat betreft gevaar op de weg: dat ontstaat zodra opgefokte kereltjes als jij achter het stuur van een auto kruipen terwijl ze overduidelijk geen drol verstand hebben van de regels en menen dat het asfalt voor hun alleen is. (ik verwijs nog even terug naar de wetteksten uit m’n vorige bericht)

  41. Me laat ik wel zeggen dat niet iedereen zo zelfverzekerd is…

    Ik heb vandaag voor het eerst gereden in deze omstandigheden, ik heb 4 maanden me rijbewijs en moet zeggen dat het me bijzonder goed af gaat. Natuurlijk vind ik het wel dood eng en glij ik met een bochtje hier en daar wel wat weg maar verder is het goed te doen. Ook moet ik nog even wat wennen aan het remmen met zo’n ondergrond.

  42. Beetje kort geheugen WFvN?

    Ik zoek graag de grenzen op, zet m’n driewieler op 2 wielen in bochten, dat soort gein.

    De schrobmachine van de Hanos jaren geleden toen ik er nog als parttimer werkte. Expres laten uitbreken zodat de achterkant van het ding precies met z’n trekker strak langs de kant kwam te staan.

    En de volgende kul:

    dat ontstaat zodra opgefokte kereltjes als jij achter het stuur van een auto kruipen terwijl ze overduidelijk geen drol verstand hebben van de regels en menen dat het asfalt voor hun alleen is. (ik verwijs nog even terug naar de wetteksten uit m’n vorige bericht)

    Waar maak je dat uit op? De enige die hier opgefokt reageert ben jij. Jij bent ook diegene die mij wegzet als macho kereltje (en joost mag weten waar je dat weer vandaan droomt). Stoer hoor…..
    En wetteksten: heb ik het toch weer over dat je het verkeer beleeft met lettertjes en daarmee het eigen gedrag weer goed proberen te praten.
    En vervolgens geef je weer een geheel andere draai aan het verhaal dat ik bananen op de weg moet goedkeuren 🙂 Staat er ergens dat ik dat niet doe ofzo?
    Neem een happie ijs – koel je tenminste van af 🙂

  43. @natascha -tuurlijk is niet iedereen even zelfverzekerd en dat geeft ook niks. Maar juist als je twijfelt wordt er vaak verkeerd gereageerd met glijden. Ook jou zou ik dan ook van harte willen aanraden om eens expres te gaan glijden op een afgelegen plekje – merk je tenminste wat je auto kan zonder daarbij schade te veroorzaken. En het verhoogt je eigen zelfverzekerdheid gegarandeerd… De eerste keer van de skipiste is ook eng, maar na een paar keer speel je er gewoon mee. 🙂

  44. Ah juist, zo van het werk. Maar hoezo? Als je het apparaat onder controle hebt en zo de trekker strak in de hoek kan zetten, is daar toch niets mis mee? Net als het slippen van jou waar die kleine van je zo dol op is? Toch?

    Wat betreft dat verkeer. Tja, als jij je ook niet kan gedragen… Glijden op plekjes waar dat kan. Ik doe het ook op plekjes waar het kan. Wie de bal kaatst….

    Maar goed, jij kent me zóóóó goed toch?

  45. kleine wijziging: het wetverhaal was niet voor jou bedoeld maar voor Ronald. Heb ik niet goed neergezet maar ik hoop dat je dat wel ziet als je z’n bericht doorleest.

  46. Maar hoezo? Als je het apparaat onder controle hebt en zo de trekker strak in de hoek kan zetten, is daar toch niets mis mee?

    Jawel, want het is gewoon niet toegestaan – vraag maar aan je werkgever of je dat van hem mag ja of nee op de werkplek.
    Wordt je niet geleerd bij de opleiding die bij dergelijke apparaten hoort…….

    Glijden op plekjes waar dat kan. Ik doe het ook op plekjes waar het kan. Wie de bal kaatst….

    Heb jij een privé fietspad dan? Of is het de openbare weg waar je je misdraagt?
    Of doe je het op openbare plekjes waar jij van vindt dat het kan?

    Nee hoor, ik ken je niet goed. Je vertelt zelf zo wel genoeg 🙂

  47. En weer weet Me precies hoe alles zit. Prachtig gevalletje weer. Inhoudelijk reageren heeft daar dus totaal geen zin want je weet het toch beter ook al ben je er nooit bij geweest.

    Maar gelukkig toch nog een tikje onzekerheid? Je stelt een vraag in plaats van dat je een aanname doet! *Applaus*

    Wat betreft de openbare plekjes….. weet je wat er allemaal valt onder de openbare weg? Vermoedelijk zelfs je eigen oprit (ik ga er even vanuit dat je er geen fysieke afsluiting voor hebt in de vorm van een hek, ketting oid.)

    Maar toch even vanaf het begin van het verhaal want ik het niet de indruk dat je zelf in de gaten hebt wat je zelf allemaal zegt/doet.

    Ik geef aan dat m’n auto vrij gemakkelijk aan het glijden ging en dat ik het niet verantwoord vond om verder te rijden, dat voor mij een grens bereikt was.
    Jij maakt er vervolgens van dat ik het in m’n broek doe van angst (onderbroeken wisselen)

    Ik mag dus niet gewoon de keuze maken dat ik weinig trek heb om een hele rit (of een redelijk deel daarvan) aan het glibberen te gaan. Goed, dat weet je vantevoren niet natuurlijk.
    Ik houd het graag verantwoord met de auto. Ik kan dan 100x de boel netjes kunnen corrigeren (zoals ook die eerste bocht), dat wil nog niet zeggen dat ik daar trek in heb. Als ik wil gaan ‘spelen’ met de auto, doe ik dat wel op een afgelegen plekje maar niet in het verkeer.
    Met een fiets of auto rijden zit toch wel een groot verschil in en dat kan je rustig uitdrukken in duizend kilogram.

    Maar goed, als ik besluit niet te rijden ben ik dus een schijterd.
    Zoek ik de grenzen op met m’n fiets dan maak jij daarvan dat ik een aso ben.
    Verder weet je zo goed te vertellen wat ik allemaal wel/niet kan en weet.
    Jij mag rustig zeggen:

    Na het volgen van een slipcursus heb je alleen geleerd wat mogelijk je kan helpen als je in een slip komt.

    Maar als ik aangeef dat ik bepaalde situaties heb meegemaakt, dan blijkt ineens dat een slipcursus ALTIJD helpt, zo niet, dan heb ik geen verkeersinzicht?

    En als je de auto geheel niet meer onder controle hebt door dit weer ontbreekt het je toch echt in verkeersinzicht.

    (het is me even niet geheel duidelijk wat voertuigcontrole in dit geval te maken heeft met verkeersinzicht, maar dat terzijde)

    Wat betreft het opgefokte automobilistje:

    Dat je je niet wil aanpassen op de fiets is iets wat veel automobilisten steekt

    Ik meen hier te lezen dat jij zo’n automobilist die zich meent te moeten storen aan mijn aanwezigheid. Hoe ben ik bezig dat automobilisten zich gestoken voelen?

    Dan ben je nog leuk bezig m’n woorden te verdraaien:

    Maar dat hoeft nog steeds niet te beteken dat je nu niet meer de weg op kan – zoals je hier beweerde in dit topic en mensen zelfs voor hun leven moeten vrezen en onverantwoord bezig zijn.

    Leven vrezen? Dat maak jij ervan. Ik heb aangegeven dat je met een auto een potentiëel moordwapen hebt. Ik heb niet gezegd dat mensen dood gaan met deze gladheid door auto’s (gelukkig is het meestal blikschade omdat de snelheden vaak lager liggen met deze omstandigheden). Doden in het verkeer vallen niet door mensen die aangereden worden door fietsen maar wel door auto’s. Met een auto dien je minimaal zo verantwoordelijk om te springen als met een lichter voertuig. Het roze papiertje heb je niet voor niets. En daar houd ik rekening mee. Ik heb verder ook geen trek in schade rijden.

    Mag ik je nog even een advies geven? Eigenlijk is het niet mijn advies maar je eigen. Neem het ter harte:

    En als jij je niet kan beheersen – blijf dan aub thuis. Scheelt anderen een hoop ellende.

    Ik beheers me dus wel door gewoon thuis te blijven met de auto. Misschien zou jij dat ook kunnen doen in plaats van actief je slipcursusje in de praktijk te brengen. Zoals ik het begrijp neem je de regels van de wet niet zo nauw:

    En wetteksten: heb ik het toch weer over dat je het verkeer beleeft met lettertjes

    Die lettertjes hebben een inhoud. En die inhoud geeft aan dat bepaalde voertuigen (waaronder de mijne) gewoon bepaalde dingen mogen zoals elke wet wel iets aangeeft dat er rechten, plichten of verboden zijn. Maar als ik een wet aandraag, dan zie ik ineens alleen de lettertjes en niet de inhoud? En dan zit ik m’n eigen gedrag goed te praten? Dus ik moet de inhoud van wetteksten niet zo nauw nemen? Of ben jij zo’n figuur die vindt dat rood gewoon donker oranje is? (ik ben het met je eens dat de wet niet 100% direct toe te passen valt in het verkeer)

    Je kan me van allerlei dingen gaan beschuldigen maar ik vind dat je vanaf het begin al raar bezig bent, dingen loopt te verdraaien, mij woorden in de mond legt, etc.

  48. Even onderaan en op niemand in het bijzonder: vanmiddag stond ik bij de stoplichten kruizing Middelweg -Aalanden vanaf Stadshagen. Rechterbaan gestrooid, linkerbaan nog flink wat sneeuw. Je past je rijstijl aan, en dan heb je nog van de goochems die op de linkerbaan gaan staan omdat jij toch maar ‘krap aan’ 50 rijdt terwijl je daar niet sneller mag. Staan ze naast je te gassen en het stoplicht springt op groen, en wegwezen. Gelijk in een slip geraken, en vlak voor je auto langsdraaien. Nu hield ik die goochem al in de gaten, maar is het nu zo moeilijk om met deze omstandigheden jezelf even ‘in te houden’?????

  49. Op 80 km wegen mag je niet fietsen als er zich een fietspad kort naast bevind!
    En ik doel op gedragingen en je woorden.
    Die raken kant nog wal.
    En dan ook nog gelijk wijzen:o:o
    Bevind me vaker op de fiets en de brommer dan in de auto.
    Maar heb al regelmatig auto’s vol op de rem zien gaan vanwege die ligfietsen s’ochtens.
    Dat is gewoon levensgevaarlijk.
    Je verwacht op een donkere snelweg toch ook geen brom mobiel?
    Net zo gevaarlijk als in de sneeuw rijden en beweren dat je alles weet van rijden en slippen maar toch andere afraad de weg op te gaan.
    Het rijden is zo gevaarlijk als je het zelf maakt!!!!

  50. Op 80 km wegen mag je niet fietsen als er zich een fietspad kort naast bevind!

    zucht….. lees m’n bericht nou gewoon. Lees de bijbehorende wetteksten. Ik heb het gemakkelijk voor je gemaakt door zowel hoofdstuk, artikel als punt en bladzijde aan te wijzen. Hoe moeilijk kan het dan nog zijn?

    Dat mensen het niet verwachten maakt nog niet dat het niet mag of dat het gevaarlijk is. Een graafmachine verwacht ik ook niet op de weg, tenminste, ik rijd er niet elke dag achter, niet elke week en gemiddeld genomen zelfs niet elke maand. Kortom: komt ook weinig voor. Maar dat mag geen reden zijn om vol in de remmen te moeten gaan. Dat is dus waar een stukje vooruit kijken voor nodig is en een stuk anticiperen. Als men met de auto vol in de ankers moet betekent dat dat men niet goed ingeschat heeft.

    Op een donkere snelweg een brommobiel verwachten? Nee, dat verwacht je niet. Toch gebeurt het wel eens (wat dus niet mag). Maar is dat een excuus om er vervolgens met 120 achterop te klappen? Volgens mij heb je dan toch echt een probleem als chauffeur want je ogen heb je dan niet voldoende de kost gegeven. Het is net wat je zegt: Het rijden is zo gevaarlijk als je het zelf maakt.

    Ik ben trouwens wel even benieuwd waar jij dan ’s morgens rijdt dat je het zo vaak ziet. (het mag overigens alléén met fietsen op meer dan twee wielen die breder zijn dan 75 cm of eventueel fietsen met aanhanger die breder zijn dan 75cm maar dat laatste zal vast niet het geval zijn geweest)

  51. Bericht door Natascha, op 21 december 2009 om 20:47
    Me laat ik wel zeggen dat niet iedereen zo zelfverzekerd is…

    Ik heb vandaag voor het eerst gereden in deze omstandigheden, ik heb 4 maanden me rijbewijs en moet zeggen dat het me bijzonder goed af gaat. Natuurlijk vind ik het wel dood eng en glij ik met een bochtje hier en daar wel wat weg maar verder is het goed te doen. Ook moet ik nog even wat wennen aan het remmen met zo’n ondergrond.

    Hey Natascha! Goed dat je het even geprobeerd hebt! 🙂 Heb je het gewoon geprobeerd om eens te kijken hoe het beviel? Of moest je ook echt ergens heen? Het handigste is het om het gewoon te testen als je toch nergens heen moet.
    Gewoon even op een parkeerplaats. Kijken wat er gebeurt als ie uitbreekt, kijken hoe lang dat duurt…hoe je het tegen kunt gaan. En vooral belangrijk: kijken hoe je kunt uitwijken zonder uit te breken, kijken hoe je het beste kunt remmen en wegrijden.

    Waarom vond je het doodeng? Bekijk het even rationeel: wat was het ergste dat er kon gebeuren? Lijkt mij: je rijdt iemand aan. (En dat is dan ook het meest extreme.) Zorg dan (als je het toch aan het testen bent) dat je dusdanig rustig rijdt dat iemand nog aan de kant kan springen als je echt niet meer zou kunnen remmen. En eventueel toeter je even kort als je op iemand afglijdt die niet door heeft dat jij je auto niet meer onder controle hebt. Maar dat natuurlijk alleen in het meeeeest extreme geval, dat het echt niet meer goed gaat!

  52. Rijden is vooruit zien, iets wat ik inmiddels toch aardig doe.
    Wel makkelijk om je er zo af te maken, moeten de mensen maar beter opletten.
    Zie ook regelmatig s’ochtens fietsers zonder licht.
    Leuk als het op een smal fietspad is en door werkzaamheden er fietsverkeer in 2 richtingen op 1 weg deel wordt samengevoegd.
    O ja dat is net zo veilig als met ong 40km pu??? op een 80 km weg natuurlijk.
    Niemand verwacht een fiets op de rijbaan zo rond 6 uur in de morgen.
    Zeker niet met sneeuw.
    Dus dan mag ik aan nemen dat het geen verantwoorde situatie is.
    En dat gemekker over de wet, als zelfs de politie aangeeft dat het niet verantwoord is….
    Maar ja je hebt altijd mensen die menen dat ze overal zo goed in zijn dat alleen wat hun zeggen en denken de juiste is.
    Want als hun zeggen dat het te gevaarlijk is op de weg, dan is dat zo.

    Nou ben blij dat we nog steeds in nederland het recht hebben op een eigen mening.
    En tot nu toe acht ik het nog steeds vertrouwd om met welk vervoermiddel dan ook de weg op te gaan.
    Alleen dan wel op wegen waar men je verwacht!!!!

  53. Maar ja je hebt altijd mensen die menen dat ze overal zo goed in zijn dat alleen wat hun zeggen en denken de juiste is.
    Want als hun zeggen dat het te gevaarlijk is op de weg, dan is dat zo.

    Fijn dat je jezelf zo goed kent.

  54. Zou toch echt zeggen dat Rene B fam van je is WFvN.
    Vormen een eigen mening en wat een ander ook zegt, ze blijven hun eigen mening vasthouden.

  55. Tjonge, wat een slap gel*l van je.

    Eerst keihard beweren dat ik iets niet mag. Waarom niet? Nja, omdat jij dat vindt blijkbaar.
    Ik weerleg dat met gewoon keiharde verkeersregels/-wetten. Jij blijft gewoon stug brullen dat ik het niet mag.
    Nog een keer moet ik je wijzen op de regels. En dan ineens zijn er weer andere dingen aan de hand waarom ik het niet zou mogen.

    Enerzijds zeg je dat je in het verkeer moet vooruit kijken. Maar als ik me aan de regels houd en gebruik maak van een bepaalde regel, dan ben ik gevaarlijk bezig, ook al kijkt de automobilist zo goed uit, ook al kijkt hij zo ver vooruit, ook al anticipeert hij goed. Nee, ik ben gevaarlijk bezig terwijl ik me aan de regels houd.
    Wel voorkijken maar toch in de ankers moeten, ook al zo’n sterk argument.

    Ook hier wil k je eigen commentaar op jezelf terugkaatsen. Je blijft toch gewoon je mening vasthouden waarbij je notabene zelf argumenten aandraagt die tegen andere argumenten van je zelf ingaan. Man…….. word wakker.

  56. Zucht waar het mij gewoon om gaat is dat het een gevaarlijke situatie is om op een 80 km weg te fietsen.
    Helemaal vanwege het slechte zicht en het verschil met snelheid.
    En dat waarschijnlijk geen enkele automobilist daar rekening mee houd.
    PUNT

    En met wat voor weer dan ook dient gewoon een ieder zelf te beslissen of hij of zij het nog veilig vindt op de weg.
    Als dan iemand met volgens zeggen zoveel ervaring vindt dat het niet veilig is betekend dat nog niet dat het voor een ander te gevaarlijk op de weg is.

  57. Helemaal vanwege het slechte zicht en het verschil met snelheid.

    Hm ja…. ik zal met slecht zicht op de rijbaan gaan…… Waar maak jij dat uit op?
    Verschil in snelheid? Als auto’s zich aan de snelheid houden zal het verschil tussen auto’s en mij kleiner zijn dan die tussen fietsers op het fietspad en mij.
    Daarbij heb ik het vorig jaar met slecht wegdek op het fietspad gedaan. Auto’s reden op dat moment dezelfde snelheid als ik toen ik op de rijbaan ging, zowel de auto’s voor me als die achter me. Want als het wegdek slecht is door sneeuw ben je als automobilist ook niet goed bij je hoofd als je wel 80 gaat jakkeren. En dat was toen niet het geval.
    Ik snap je punt dus echt niet (maar dat heb je ook niet omdat je enerzijds uitgaat van slechte omstandigheden maar anderzijds wel snelheden noemt die bij goede snelheden horen) PUNT.

    Dat eenieder voor zichzelf moet beslissen of hij/zij het veilig vindt op de weg, ben ik het geheel mee eens. Maar dat mag ik van ME weer niet zeggen. En van jou blijkbaar ook niet als ik de rijbaan op ga. Dus wat klets je nou? Zodra ik de rijbaan op ga, maak ik ook een overweging tussen wat veiliger is en ik ga echt niet voor de onveriligere optie, ik ben nog niet levensmoe.

    Zwam dus lekker een eind op.

  58. Foutje in m’n vorige bericht:

    (maar dat heb je ook niet omdat je enerzijds uitgaat van slechte omstandigheden maar anderzijds wel snelheden noemt die bij goede snelheden omstandigheden horen) PUNT.

  59. @Me:

    hier ging het er toch echt over of de paniek nu gegrond is ja of nee.

    (reactie op WFvN)

    Ik kan je hier niet meer volgen hoor, want jij hebt het over paniek, maar ik heb het eerder over gezond verstand gebruiken, jij vertaald dat zelf naar paniek die ik zou hebben gehad, terwijl ik die paniek totaal niet gevoeld heb!

    Waar heb je het dus over?
    Jij beschuldigt mensen van niet genoeg durven en tegelijkertijd dat ze niet alles moeten doen… En begin nu niet weer alles verkeerd uit te leggen wat anderen zeggen, maar begin nou eens met eerlijk zijn naar jezelf, zodat al die grootspraak eindelijk in de ‘fantasiewereld’ blijven en we het hier weer gaan hebben over de werkelijkheid.
    Ik weet dat jochies graag scheuren, heb er zelf zo één in huis, maar dit loopt nu toch echt de spuigaten uit en ik geloof de helft niet meer van wat al die ‘jochies’ hier nu aan het beweren zijn…

    Ik geloof wel de verhalen van mensen die zeggen een anti-slipcursus te hebben gevolgd en dat er dan toch wat mis kan gaan. We zijn allemaal onderhevig aan onze reflexen en ik ben het zelf dus liever voor door niet te gaan rijden als ik het niet vertrouw. Daar is toch niks mis mee? Dat er durfals zijn die de weg op gaan om even lekker uit te breken… Moeten zij weten. Is voor mij een reden extra om te zorgen dat ik dan lekker thuis zit of een eindje ga lopen voor de broodnodige boodschappen.

  60. @ Ronald!:

    op 21 december 2009 om 15:19
    @ ME die discussie is zinloos.
    Ligfiets rijders hebben eigen regels.
    Daarom zijn ze ook zo aso dat ze in de vroege morgen gewoon over een 80 km weg mogen rijden.
    Fietspad naast de weg is natuurlijk niet voor hun he….

    Wat een belachelijke reactie zeg. Beetje gefrustreerd of zo?
    Ik ben een ligfietsster die zich toch aardig aan de regels probeert te houden en omdat mijn conditie niet ongelooflijk goed is, rijd ik gewoon op de fietspaden. Ik vind jouw beschuldiging dan ook totaal nergens op slaan!

    Ik krijg bij jouw reacties meer het idee dat je aan het flamen bent dan dat je serieus reageert. Lees eerst eens een mening en laat het even tot je doordringen wat iemand bedoelt.
    Misschien zie je dan ook dat het hier niet de ligfietsers zijn die rare acties omschrijven te doen in het verkeer, maar de automobilisten… Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn auto’s nog altijd gevaarlijker voorwerpen in het verkeer dan de lichte fietsjes…

  61. Geen enkel vervoer is echt gevaarlijk, de bestuurder van het voertuig is het probleem!!
    En uitzonderingen bevestigen de regel.
    Ik zie meerdere malen per week 2/3 verschillende ligfietsen zich op een 80 km weg begeven.
    Daar mag ik best van vinden dat dat een gevaarlijke situatie is.
    Dat er dan iemand is die zo’n fiets bestuurd en aangeeft dat het heel normaal is schiet bij meerdere mensen in het verkeerde keelgat.
    Als die persoon (zoals vele het lezen) van mening is dat als hij de weg niet op durft met alle ervaring het gevaarlijk is….
    Tja dan heb ik daar een mening over.

    Vraag een willekeurig persoon in nederland wat gevaarlijker is.
    Denk dat als je zelf een beetje nadenkt je het niet eens hoeft te vragen.

  62. @Ronald!!:
    Nou, ik vraag het met regelmaat aan mensen om me heen… En raad nou eens wat de meeste mensen zeggen…

    Jij zegt:

    Nou ben blij dat we nog steeds in nederland het recht hebben op een eigen mening.
    En tot nu toe acht ik het nog steeds vertrouwd om met welk vervoermiddel dan ook de weg op te gaan.

    Zoals je zelf al aangeeft, ga jij ook nog wel een keer om en op een ligfiets rijden en dan pas zal je duidelijk worden dat je beter voor anderen kan kijken omdat de meesten je niet verwachten aan te treffen op veel plekken. Maar dat de meesten mij duidelijk maakten dat zijzelf degenen waren die niet goed gekeken hadden, dat zal jou misschien verbazen, maar bij mij bevestigt dat mijn idee dat mensen niet goed kijken. En begint daar niet altijd de ellende in het verkeer?

    Wat betreft dat ‘Daar mag ik best van vinden dat dat een gevaarlijke situatie is.’ Ja, dat mag je! En ik mag vinden dat ik slim ben door niet te gaan autorijden bij te glad weer…

  63. Nova (N2, 22:15)
    – Door het barre winterweer draait het treinverkeer al dagen op halve kracht. Iedereen is boos op ProRail. ProRail en de NS reageren vanavond op alle beschuldigingen

    Zo had het ook gekund 😀

  64. Als die persoon (zoals vele het lezen) van mening is dat als hij de weg niet op durft met alle ervaring het gevaarlijk is….
    Tja dan heb ik daar een mening over.

    Niet durft of niet wil? Niet weer dingetjes bij gaan verzinnen.

    Vraag een willekeurig persoon in nederland wat gevaarlijker is.

    Vraag aan een willekeurig persoon in de middeleeuwen of de aarde rond of plat is…..

    Dingen, ook meningen zijn aan verandering onderhevig. Maar dat velen een bepaalde mening of gedachte hebben, maakt dat wel ‘de normaal’ maar dat hoeft nog niet de waarheid te zijn. En vaak zijn er meerdere waarheden. En dat heeft weer te maken met de kant waarvan men de situatie benadert. Jij beschouwt het als gevaarlijk. Bij mij ligt dat toch net even anders. Mij zie je niet in een drukke verkeersstroom op een 80-km-weg rijden maar zo heel af en toe wel eens op een plek waar op een kilometer afstand misschien één auto rijdt en dus voldoende zicht vooruit heeft om mij te zien (ik heb altijd licht aan om daarbij te helpen) en in te schatten wat mijn snelheid is. Maar wat ik al zei: af-en-toe. Ik ken wel iemand die het dagelijks doet maar die rijdt nog een stukje harder dan ik.

    Denk dat als je zelf een beetje nadenkt je het niet eens hoeft te vragen.

    Och nee. Dat antwoord is vrij duidelijk. Maar ook de standaard opmerkingen als ‘ligfietsen zijn gevaarlijk’, ‘ligfietsen zijn te laag’ (terwijl ze geen problemen hebben om me dat duidelijk te maken nadat ze me gezien hebben en terwijl ze geen problemen hebben om de strepen op de weg te zien die toch echt beduidend lager zijn), ‘van ligfietsen krijg je een stijve nek’ en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal generalisaties waarbij een stuk persoonlijke ervaring ontbreekt.

    Maar ook ik stel de vraag nog een keer: waar zie je die ligfietser(s) rijden? Ben ik wel even benieuwd naar (en ook wie het zijn)

  65. @marianne

    Ik kan je hier niet meer volgen hoor, want jij hebt het over paniek, maar ik heb het eerder over gezond verstand gebruiken, jij vertaald dat zelf naar paniek die ik zou hebben gehad, terwijl ik die paniek totaal niet gevoeld heb!

    Nope, ik heb jou nergens een paniekzaaier genoemd. Als je leest in de postings zie je staan

    Persoonlijk vind ik die paniek met een paar vlokjes sneeuw behoorlijk overdreven…

    en dat was in algemene zin, omdat WFvN het “onverantwoord” noemt om de weg op te gaan, mede in combinatie met de “reisadviezen” die door de diverse organisaties gegeven werden. Thats it.
    Ik heb nergens beweerd dat jij paniek maakt – ik heb wel aangegeven dat je (als je erg onzeker bent met dit weer) gewoon ergens met de auto moet “Spelen”.

    We zijn allemaal onderhevig aan onze reflexen en ik ben het zelf dus liever voor door niet te gaan rijden als ik het niet vertrouw. Daar is toch niks mis mee?

    Daar is idd niets mis mee. Maar vergeet niet dat je reflexen moet trainen, en dus een cursusje (wellicht lang geleden) zeker geen enkele veiligheid geeft aangezien de juiste reflexen gewoon ontbreken.

    Dat er durfals zijn die de weg op gaan om even lekker uit te breken…

    Ik weet niet of je mij daarmee bedoelt, want ik heb dat iig nergens beweerd. Ik heb gezegd

    nou ik zou zeggen: pak die auto en ga eens express een beetje glijden en uitbreken op plekjes waar het kan

    Ik hoop dus dat jij geen woorden gaat verdraaien 🙂

  66. En weer weet Me precies hoe alles zit. Prachtig gevalletje weer. Inhoudelijk reageren heeft daar dus totaal geen zin want je weet het toch beter ook al ben je er nooit bij geweest.

    Maar gelukkig toch nog een tikje onzekerheid? Je stelt een vraag in plaats van dat je een aanname doet! *Applaus*

    En gelukkig weet WFvN weer precies hoe het allemaal zit.
    Mag ik je aanraken?

    Wat betreft de openbare plekjes….. weet je wat er allemaal valt onder de openbare weg? Vermoedelijk zelfs je eigen oprit (ik ga er even vanuit dat je er geen fysieke afsluiting voor hebt in de vorm van een hek, ketting oid.)

    Maar toch even vanaf het begin van het verhaal want ik het niet de indruk dat je zelf in de gaten hebt wat je zelf allemaal zegt/doet.

    Ik geef aan dat m’n auto vrij gemakkelijk aan het glijden ging en dat ik het niet verantwoord vond om verder te rijden, dat voor mij een grens bereikt was.
    Jij maakt er vervolgens van dat ik het in m’n broek doe van angst (onderbroeken wisselen)

    Je verdraait de zaak. Onderbroekjes wisselen ging erover dat je het onverantwoord vond op dat moment op de weg te gaan. Niet dat jij niet de weg op wil – dat moet je zelf weten.

    En gezien je reacties en korte lontje alhier is het misschien maar beter ook.

    Leven vrezen? Dat maak jij ervan.

    Oh ja joh? Om je geheugen wederom op te frissen:

    Als OV al niet rijdt, waarom zouden mensen dan zelf hun leven en waren moeten riskeren?

    Doden in het verkeer

    Is dat het enige in het verkeer dat je interesseert? En wat nu als je banaan over overstekende pensionado aanrijdt? Of een klein kind terwijl jij met hoge snelheid op je aan komt rijden vind je schijnbaar niet interessant.
    Want

    En als jij je niet kan beheersen – blijf dan aub thuis. Scheelt anderen een hoop ellende.

    Ik beheers me dus wel door gewoon thuis te blijven met de auto.

    Je wil je alleen beheersen met de auto, en niet met de fiets (op 2 wielen door de bocht enzo / karretje van je baas misbruiken)

    Misschien zou jij dat ook kunnen doen in plaats van actief je slipcursusje in de praktijk te brengen. Zoals ik het begrijp neem je de regels van de wet niet zo nauw

    Hier begin je weer vanalles te verzinnen. Waar baseer je dat op?

    En wetteksten: heb ik het toch weer over dat je het verkeer beleeft met lettertjes

    Die lettertjes hebben een inhoud.

    Dat zeggen inderdaad de mannetjes die leven naar lettertjes.
    Wat dan vaak vergeten wordt is dat die lettertjes verzonnen zijn met een doel, en niet vanwege de lettertjes.

    e kan me van allerlei dingen gaan beschuldigen maar ik vind dat je vanaf het begin al raar bezig bent, dingen loopt te verdraaien, mij woorden in de mond legt, etc.

    Hear hear! Wie is hier nu eigenlijk de boel aan het verdraaien! Jij bent diegene die eerst begint met allerlei verwijten – nu efkes de zaakjes niet verdraaien h?
    Ik heb je vaak genoeg dingen laten zien waar je het zelf geschreven hebt. Toch weer een beetje last van kort geheugen of selectief lezen schijnbaar.

  67. Daar is idd niets mis mee. Maar vergeet niet dat je reflexen moet trainen, en dus een cursusje (wellicht lang geleden) zeker geen enkele veiligheid geeft aangezien de juiste reflexen gewoon ontbreken.

    Ja, maar zelfs al heb je die reflexen, dat wil nog niet zeggen dat je daarom maar de situaties moet opzoeken waarbij je ze nodig hebt. Auto’s verschillen, banden verschillen. Met de handel waarmee ik rijd, vond ik het op dat moment onverantwoord om door te rijden.
    Wat een ander doet, moet hij weten. Maar blijkbaar maak jij van mijn mening om voor mezelf te zeggen dat ik moet stoppen maar dat ik algemeen vind dat iedereen van de weg moet? Ik heb geen winterbanden. En blijkbaar koppel je mijn commentaar dus ook nog eens aan het negatieve reisadvies wat uitegeven was. Lekker dan, alsof ik verantwoordelijk ben voor dat reisadvies. Ik heb het in eerste instantie ook gewoon genegeerd. En zelfs weer terug thuis heb ik het genegeerd met de fiets (die overigens bar weinig last van glijden had)

    Ik ben het volledig met je eens dat die reflexen je een hoop ellende kunnen schelen. Het is me afgelopen tijd 2x gebeurd dat door externe omstandigheden (fietser die geen voorrang verleende bijvoorbeeld) ik een uitwijkmanoeuvre moest maken waarbij ik op 2 van de 3 wielen kwam te rijden en dat vlak voor een bocht met een snelheid van 28 km/h. En ja, op dat moment ben ik enorm blij dat ik ook vaker aan het ‘spelen’ geweest ben en dus zonder bruine strepen in m’n broek de fiets ?n op 3 wielen wist te krijgen ?n ook netjes de bocht rond kon krijgen. Wel jammer dat je zelf dingen gaat verzinnen waarbij je mijn ‘spelen’ als asogedrag aanmerkt (je bericht van 20:29) terwijl je zelf net zo goed ‘speelt’.

  68. @Mij:

    Ik heb nergens beweerd dat jij paniek maakt – ik heb wel aangegeven dat je (als je erg onzeker bent met dit weer) gewoon ergens met de auto moet “Spelen”.

    Ik moet niks…

    Typerend hoor hoe er gereageerd wordt vanuit de aloude opvatting “vrouwtjes durven niet dus die moeten we stimuleren, mannen die hetzelfde beweren noemen we mietjes”…
    Ik ga niks doen tegen mijn wil. Ik doe wat ik denk dat ik verantwoord vind. En ik beweer ook niet dat jij moet doen wat iemand anders zegt, maar ik relativeer wel wat jij tegen mij zegt te doen.

  69. Ja, maar zelfs al heb je die reflexen, dat wil nog niet zeggen dat je daarom maar de situaties moet opzoeken waarbij je ze nodig hebt. Auto’s verschillen, banden verschillen.

    Ik ben het volledig met je eens dat die reflexen je een hoop ellende kunnen schelen. Het is me afgelopen tijd 2x gebeurd……

    ik zou haast zeggen: precies dat is de reden om de grenzen op te zoeken. Uiteraard niet in de drukke winkelstraat.
    Door het opzoeken van de grenzen leer je juist kennen wat een auto kan. En juist omdat de ene auto zo sterk verschilt van de ander is het juist zo belangrijk om met de eigen auto die grenzen op te zoeken. bij slipcursussen zie je dus ook vaak het gebruik van de eigen auto….
    Hetzelfde geldt voor het remmen: er zijn veel mensen die niet eens een noodstop durven te maken omdat ze bang zijn dat de auto gaat slippen (ook tijdens “normale” weersomstandigheden). Maar als ze een keer ervaren hebben wat remmen eigenlijk kunnen….
    Bij motorrijlessen zie je dat ook heel sterk………

    Wel jammer dat je zelf dingen gaat verzinnen waarbij je mijn ‘spelen’ als asogedrag aanmerkt (je bericht van 20:29) terwijl je zelf net zo goed ‘speelt’.

    Da’s vrij simpel…. als jij aangeeft “artikeltje 5 voor de fietser” te zijn (bij oefenen) en mij als “sjonnie” wegzet omdat ik die grenzen op bepaalde plekken ook opzoek met de auto – krijg je pot en ketel.
    ik heb hier denk ik nu wel vaak genoeg aangegeven dat het zinvol is om expres de grenzen bij (in dit geval) gladheid op bepaalde plekken op te zoeken, dat geldt wat mij betreft zeker ook voor de fiets (doek zelf ook – niets mis mee).

  70. Bericht door Marrianne, op 22 december 2009 om 23:34
    @Mij:

    @Marjan
    Voor mij moet je niets. Maar je zal toch moeten eten om te blijven leven. Ga je mij dat nu ook verwijten?
    Diegene die niet zelfverzekerd is om te rijden met dit weer kan 3 dingen doen:
    1- thuis blijven
    2- met reserve ondergoed op pad en daarmee zichzelf en anderen in gevaar brengt (een onzekere bestuurder reageert in een gevaarlijke situatie per definitie verkeerd)
    3- maatregelen treffen om die onzekerheid weg te nemen.

    In dat laatste geval zal je toch wat moeten doen, want het gaat echt niet vanzelf over.

    Typerend hoor hoe er gereageerd wordt vanuit de aloude opvatting “vrouwtjes durven niet dus die moeten we stimuleren, mannen die hetzelfde beweren noemen we mietjes”..

    Gelukkig heb ik dat niet beweerd.

  71. Zal ik jullie alle 3 nou vertellen dat deze discussie helemaal nergens meer over gaat, jullie herhalen tig x hetzelfde. Jullie zijn het duidelijk niet met elkaar eens en zullen dat ook niet worden…:D

  72. @Natascha: Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt.

    Ik kap er dan ook mee want berichten, wat zeg ik, zelfs namen worden niet goed gelezen.

    @Me: je lijkt er expres Marjan van te hebben gemaakt nadat zij @Mij geplaatst had. Enig idee waarom ze dat gedaan heeft? Lees je eigen reacties op haar nog eens terug en kijk goed naar de naam waarmee je haar aanspreekt en de naam die ze daadwerkelijk heeft.

    Tabee, het ga je goed, etc.

  73. Jep, het is inderdaad praten tegen muren van verschillen in opvattingen, dus ik kap ook.
    Iedereen een veilige kerst en een gezond begin van het nieuwe jaar! Waarin hopelijk steeds minder vaak mijn naam verkeerd geschreven gaat worden…

  74. Ik kap er dan ook mee want berichten, wat zeg ik, zelfs namen worden niet goed gelezen.

    Goed idee. Een errutje vergeten is inderdaad een stuk erger dan iemand een andere naam geven (=boel verdraaien) 🙂

  75. Aan gezien enkele mensen het weer beter schijnen te weten kap ik der ook mee.
    Zie vanzelf wel een ligfiets vliegen binnen kort omdat er een auto is die op de 80 km weg (zuiderzeestraatweg) door de mist het ding over het hoofd ziet.

    En dan mag het zinnetje
    Ik zei het toch……
    Zeker met deze weersomstandigheden zit remmen er niet in…

  76. Het KNMI blijft waarschuwen voor gladheid. Ook woensdag en donderdag kunnen natte weggedeelten opvriezen, doordat op verschillende plaatsen de temperatuur onder nul komt.

  77. Kijk aan! Toch nog witte Kerst met verse sneeuw!

    Maar met een middagtemperatuur van 6 graden boven 0 zal het toch wel op regen uitdraaien.
    :'(

  78. 50km/h is ter hoogte van de Hanzelijn. Die 60 is alleen het beginstuk vanaf de IJsselbrug totdat je na het kruispunt de eerste paar huizen aan de linker- en rechterkant voorbij bent. Verder begint de 50 km/h ook weer wat eerder bij Hattemerbroek in verband met de rotonde die er nu ligt.

    Ik weet alleen zo even niet uit het hoofd of en hoeveel meter je 80 mag rijden tussen de Hanzelijn en de rand waar 50 in Hattemerbroek. Maar ik meen dat daar ook heel even 80 km/h is.

  79. Haha Plantje,
    Het lijkt mij een discussie die je eindeloos kunt voeren. Veel zal afhankelijk zijn wat mensen aan eigen inzicht hebbben in het verkeer, mijn mening is dat mensen zelf als chauffeur kundig moeten zijn om in te schatten of het verantwoord is. En volgens mij kan merendeel dat nog niet.

    Het rijexamen zou hier naar mijn idee er ook anders uit moeten zien.

    Neem nou afgelopen dinsdag, de voorspelling was slechter. Er zou veel ijzel zijn, zelf ben ik die dag naar belgië geweest en met gepaste snelheid (+/- 100) was het prima te doen.

    Nu moet ik er bij vertellen dat ik zelf nog niet achter het stuur zit, maar voorheen in mijn tijd als vrachtwagenchauffeur heb ik ook vaak door sneeuw en met ijzel gereden. Het is goed uitkijken en er bewust van zijn dat je de vracht niet uit kunt rijden zoals de planning is.

    Neem nou Noorwegen, als daar iemand net zijn rijbewijs heeft gehaald voor vrachtwagen en gaat werken in transport dan gaat er in de eerste maanden een begeleider mee. Het afrijden neemt daar ook een volle dag in beslag.

    Het afrijden hier zou ook wat meer gericht moeten zijn op gevaarlijke situaties en mag ook langer duren dan de gebruikelijke 60 minuten.

    Nu zullen er vast wel reacties gaan komen van hoeveel dat gaat kosten?
    Nou het lijkt mij nu aan schades en hulpverlening meer te kosten. Een verzekering zou dan de premies voor jongeren wat lager kunnen maken en dat geld kan dan besteed worden in het rijexamen.
    Lijkt mij aantrekkelijk voor zowel de automobilist als voor de verzekering.

  80. Kijk koko daar ben ik het wel mee eens.
    Een les in veiligheid.
    Maar dan niet alleen voor jongeren.
    Gewoon een verplicht deel van het lessen laten worden.
    Helaas zullen er dan ook weer een groot deel te overmoedig gaan worden als ze het rijbewijs hebben.

    p.s WFvN Als je der toch kijkt…..
    Voor bromfietsen is een plek gemaakt enkele jaren geleden waar ze de weg op kunnen.
    Bij dat info bord in Hattemerbroek.
    Mooi volk bij de gemeente, plaatsen ze dus nieuwe verkeersborden bij de nieuwe rotonde.
    Zo’n mooi rond blauw bord met een fiets, daar mag een brommer dus niet komen.
    Helaas zit ong 80 meter na de rotonde pas het punt voor brommers dat ze “veilig”de weg op kunnen.

    Er uit komen zullen we wel nooit doen.
    Maar als je dan toch zo op regels wil letten let daar dan ook eens op?

  81. Was mij ook opgevallen ja. Knap waardeloos inderdaad. Hoe brommers dat nou moeten doen? Willen ze de regels volgen, dan hebben ze toch echt een probleem en gaan ze brommerend niet in Hattemerbroek aankomen ;D
    Maar goed, mocht een overijverig agent wel gaan schrijven, dan denk ik dat ze wel een sterk punt voor de rechter hebben.

    Wat betreft ‘veilig’ de weg op kunnen van brommers, ik weet niet of jij die expres tussen aanhalingstekens gezet hebt, zo ja, dan zal dat vast zijn omdat je van veilig niet echt kan spreken. De bochten die de brommer moet maken op zo’n smal strookje tussen bromfietspad en rijbaan zijn nou niet echt geschikt om dat even lekker met voldoende snelheid te doen om daar in te kunnen voegen :+ Dat is òf op je muil gaan volgens mij òf zodanig langzaam rijden dat je er fatsoenlijk de bochten kan nemen maar weer niet lekker snelheid hebt om in te voegen.

  82. Ohja, de locatie had je dus genoemd: Zuiderzeestraatweg. Tijdstip wat je noemt is 6:00h
    Dan ben je daar vrij vroeg. Ik rijd er pas na 7:00h (ik vertrek om 7:00h van huis of later). Maar wel weet ik dat er eerder dan 7:00h een gele en een witte rijden richting Wezep. Twee snelle jongens waarvan ik van de witte weet dat hij zo’n beetje overal de rijbaan gebruikt, de gele weet ik zo niet maar binnen de bebouwde kom denk ik dat hij, net als ik, de rijbaan neemt. Daarbuiten weet ik het niet van hem.

    Maar als je er zo vroeg rijd, denk ik niet dat je mij ’s ochtends treft.

  83. De bocht voor brommers is zo gemaakt omdat ze dan niet met snelheid de weg op/af gaan.
    Zo kunnen ze beter kijken wat er op de weg rijd.
    Ik zie dat een beetje als proberen om met 30 in te voegen op de snelweg, maar dat is mijn mening.
    Zeker nu het nog glad is is het daar een drama.

    En trof er vorige week weer 3 aan op de weg waar je toch echt nog 80 mocht.
    En hun achterlichten mogen echt wel wat beter..
    Trouwens ik weet niet wat jij snel vindt, maar de 40 haalden ze niet hoor.
    Blijft er toch echt een flink snelheid verschil over.
    Buiten dan het feit dat bijna elke auto te hard rijd en zelfs de lijn naar nunspeet de 100 soms haalt daar….

    p.s vanmorgen was het weer een spiegel op de weg.
    Strooien was het nog te vroeg voor waarschijnlijk.

  84. Kijk het is natuurlijk alleen al zo, dat 80% van de automobilisten denkt dat ze bij de 20% beste bestuurders horen. Dat komt rekenkundig gezien al niet uit…

    Brommers op de weg is de grootste stommiteit die ze bedacht hebben! Ze rijden altijd rechts op de weg, zodat auto’s ze gaan inhalen. Dat gebeurt ook bij ons achter op de Burgemeester de Vos van Steenwijklaan waar gewoon een inhaalverbod is.

    Vanochtend glad op de weg? Niks van gemerkt 🙂

  85. @Ronald
    Wat betreft dat invoegen zitten we helemaal op één lijn. Te langzaam om het veilig te kunnen doen.

    Achterlichten? Je hebt er dus 3 gezien, welke 3e dat is, zou ik niet weten maar ik gok wel dat het allemaal dezelfde modellen zijn. Die hebben een Spanninga fietsachterlicht. En ook ik vind dat niet altijd genoeg. Vandaar dat ik mijn fiets voorzien heb van heel wat bruter werk. Ik kan de lichtsterkte laten variëren van laag tot zodanig fel dat het niet prettig is om erachter te rijden (mistlicht-functie noem ik het maar even, maar is ook niet bedoeld om te gebruiken als er iemand achter me rijdt). En remlicht wat nog een slagje feller is.

    Met de huidige omstandigheden zullen hun snelheden ook lager liggen. Maar van een witte weet ik dat hij van de zomer in ieder geval constant 50 op de teller had en soms zelfs daarboven (rotondes uitgezonderd).

    Hoewel ik in Hattemerbroek en Wezep vaak op de rijbaan te vinden ben, heb ik dat vorige week een paar keer niet gedaan omdat ik toen niet voldoende puf had om in ieder geval 40 te rijden. Dus heb ik toen voor het fietspad gekozen met maximaal 30.

    Verder, ik weet niet helemaal hoe jij de snelheid van ze bepaald hebt? Met de autoteller? Fietsteller? Geschat? GPS? Eigen snelheid aangepast aan die van die fietser(s)?
    Redelijk wat autotellers hebben vaak een afwijking, maar die geven dan doorgaans eerder een te hoge snelheid dan een te lage snelheid aan. Als een autoteller 40 aangeeft, dan zal de werkelijke snelheid eerder daaronder liggen dan daarboven.

    Maar gezien snelheden van velomobielen doorgaans hoger worden ingeschat, gok ik er even op dat je genoemde nog-geen-40 wel eens kan kloppen (ik kreeg al een keer te horen van iemand dat ik wel 60 reed terwijl het maar 30 km/h was; waarneming vanuit z’n flat waar ik langs reed; verder krijg ik ook wel eens van vrolijke automobilisten m’n snelheid toegeroepen kregen met een duim omhoog. Alleen de genoemde snelheid is vaak hoger dan wat ik op m’n teller heb)

    @Plantje:
    Brommers op de weg. Tja, waarom ze die niet net die 5 km/h extra hebben gegeven zodat ze normaal met het verkeer mee kunnen komen is mij een raadsel. Over de 30 waarmee ze eerst op de rijbaan moesten zal ik het maar helemáál niet hebben….
    Maar brommers mogen ook wel wat assertiever zijn. Gewoon midden of net iets links van het midden van de rijstrook rijden. Scheelt heel wat gevaarlijke inhaalacties. En mocht men wel gaan inhalen (desnoods waar niet toegestaan), dan heeft de brommer nog een halve rijbaan rechts van zich om zich eventueel uit de voeten te kunnen maken.

    Bij mijn weten rijden motorrijders ook nooit angstvallig strak langs de rechter streep van de rijbaan.

  86. Vanavond en komende nacht grote kans op gevaarlijke gladheid door IJZEL. Het KNMI heeft een voorwaarschuwing voor extreem weer afgegeven: In de loop van de avond neemt vanuit het zuiden de kans op ijzel sterk toe. De ijzel breidt zich daarna snel over grote delen van het land uit. In het westen van het land kan ook enige tijd (natte) sneeuw vallen. Op veel plaatsen kan het gevaarlijk glad worden.

  87. Maar brommers mogen ook wel wat assertiever zijn. Gewoon midden of net iets links van het midden van de rijstrook rijden. Scheelt heel wat gevaarlijke inhaalacties. En mocht men wel gaan inhalen (desnoods waar niet toegestaan), dan heeft de brommer nog een halve rijbaan rechts van zich om zich eventueel uit de voeten te kunnen maken.

    Bij mijn weten rijden motorrijders ook nooit angstvallig strak langs de rechter streep van de rijbaan.

    Precies! Brommers moeten zich gewoon hetzelfde gedragen als motoren op de weg. En dus ook NIET links of rechts langs me komen frotten als ik bij een verkeerslicht (waar het niet bijzonder druk is) sta te wachten met de auto.

  88. Bericht door Marcello, op 24 december 2009 om 12:35
    Vanavond en komende nacht grote kans op gevaarlijke gladheid door IJZEL. Het KNMI heeft een voorwaarschuwing voor extreem weer afgegeven: In de loop van de avond neemt vanuit het zuiden de kans op ijzel sterk toe. De ijzel breidt zich daarna snel over grote delen van het land uit. In het westen van het land kan ook enige tijd (natte) sneeuw vallen. Op veel plaatsen kan het gevaarlijk glad worden.

    Dank je… ik denk dat ze dan vandaag pech gehad hebben hier op het werk!

  89. Gisteravond, vannacht en net was Zwolle uitstekend te fietsen. Behalve in oud-Westenholte…het is me gelukt mijn doel fietsend te bereiken en er te vertrekken….maar dan is dan ook alles meegezegd.

    Mooi de nuchterheid daar van de veelal oudere bewoners…dan gaan we toch lopen.
    Ook mooi en beschamend tegelijk….buren helpen met sneeuwvrij maken. Beschamend? Neuh, niet echt 😉
    Maar, ik heb er hier net als veel buren nog niet veel aan gedaan 😀

Reageer