PvdA wil vaarverbod op de stadsgracht van Zwolle

Zwolle – Na een eerste vorstperiode in december lijkt 2010 te beginnen met een stevige winterperiode. Daarbij lijkt er ook weer een flinke ijslaag te komen, deskundigen praten al over een ijsvloer van 20 cm. In Zwolle wordt er sinds jaar en dag op meerdere plassen en ijsbanen geschaatst, maar voor Zwollenaren is het schaatsen op de stadgracht het absolute hoogtepunt. Het schaatsen op de stadsgracht biedt een schitterende blik op het historisch centrum van een heel andere kant.

In onderstaande tabel staat een grafiek met de verwachting voor Noordoost Nederland.

vaarverbod.jpg

PvdA raadslid Frankwin Mussche daarover: ’Vorig jaar kon er op gedeelten van de stadgracht geschaatst worden, maar het is al meer dan 10 jaar geleden dat je het hele rondje over de stadgracht kon schaatsen. Elke keer als er ijs ligt wordt het gedeelte bij het Rodetorenplein door schepen stuk gevaren, waardoor het volledige rondje onmogelijk wordt. Wij roepen daarom het college op om een vaarverbod voor de stadsgracht in te stellen, zodat we dit jaar van de vorstperiode gebruik kunnen maken om weer eens het rondje over de stadsgracht te kunnen schaatsen. Dat vaarverbod moet zo snel mogelijk ingesteld worden, voor de ijslaag weer kapot wordt gevaren door bijvoorbeeld baggerschepen.’

Hoewel de stadgracht op dit moment nog niet op alle plekken dicht ligt, rechtvaardigen de voorspellingen de verwachtingen dat dit wel zal gebeuren. Om te voorkomen dat het broze ijs al gelijk kapot gevaren wordt, zal er nu al een vaarverbod ingesteld dienen te worden.

Vanaf ca 7 cm is het ijs dik genoeg voor de eerste schaatsers, vanaf 12 cm kunnen KNSB toertochten plaatsvinden. Metereologen voorspellen dat deze ijsdiktes deze winter gehaald gaan worden. Inmiddels hebben de laatste binnenvaartschepen de stadgracht verlaten, zodat de beroepsvaart er geen hinder van zal ondervinden. Hoogstens zal het baggeren van de stadgracht vertraagd worden.

Het rondje stadsgracht biedt ook een unieke mogelijkheid voor een zogenaamde ‘stadsmarathon.’ De Zwolse ijsverenigingen hebben al een draaiboek klaarliggen voor ‘de Grote prijs van Zwolle’, een wedstrijd die vast een grote publiekstrekker kan zijn.

Artikel delen:
Reacties 45
  1. In de kop van Overijssel mag op provinciale vaarwegen niet meer worden gevaren.

    Het gaat ondermeer om kanaal Beukers – Steenwijk, vaarweg ganzendiep en het scheepvaartgat. Ook op de waterwegen in de gemeente Steenwijkerland mag niet meer gevaren worden. Met het vaarverbod hoopt de provincie schade aan bruggen en sluizen door de aanhoudende vorst te voorkomen. Het vaarverbod is ingegaan op 4 januari en zal gelden tot de temperaturen weer stijgen. Positief neveneffect van het vaarverbod is dat het ijs op veel plekken sneller dikker kan worden waardoor schaatsliefhebbers sneller veilig de ijzers onder kunnen binden.

    TV Oost

  2. Strak plan, wij hebben altijd al ruim op tijd overleg met de organisatoren van grote ijswedstrijden. Geliefd gebied wat dat betreft natuurlijk; De Wieden en De Weerribben.

  3. Het ijs kan mij ook gestolen worden. Wel leuk om te zien, ok. Maar nadat ik tijdens de speedbootwedstrijd, jaren geleden tijdens de Kamperui(t)dagen, iemand zag verongelukken…. hoeft dat ook niet meer van mij.

  4. Wat nou vaarverbod, ik wil een eenden zwem gebied hebben, over de gehele lengte van de stadsgracht. Gewoon met een stevige schuit door hele gracht heen, en dan weer terug naar Kampen.

    Zwolle IJSVRIJ, letterlijk.

  5. Ik vraag me af wanneer die schaatsbanen hier een keer open gaan.

    Wijthem enzo. hoe lang vriest het nou al wel al niet? Het kan toch niet zo lastig zijn om een beetje een klein ijsvloertje te maken 😉

    Wat zou het probleem zijn bij die ijsbanen? De sneeuw die is gevallen en het brek aan goede zamboni’s om het ijs schoon te vegen?

  6. Een wel erg belangrijk onderwerp om op politiek niveau te bespreken..
    De PVDA is hier de Partij van de Schaatsers. Een dure hobby voor een politieke partij. Zo te lezen heeft het verbod hoogste prioriteit.
    Andere onderwerpen kunnen daar kennelijk wel voor wijken, wij betalen wel.
    De beroepsvaart en baggerwerken worden plat gelegd, uitstel geeft kosten (wie betaald dat?).

  7. Ja PVDA we leggen een MILJOENENPROJECT stil voor schaatsplezier.

    Hoogstens zal het baggeren van de stadgracht vertraagd worden.

    Volgens mij is dát géén goede besteding van rijksuitgaven.

  8. Een vaarverbod wordt ook vaak genomen om bruggen en oevers te beschermen. Ik weet niet hoe kwetsbaar die hier zijn. Maar reparatiekosten daarvan kun je daar dan weer van aftrekken.

  9. Het is een grote schande dat een een of ander onbekend raadslid zich wil profileren door met een plan zoals aan te komen. erg makkelijk en dit wordt er waarschijnlijk gewoon ff doorgedrukt, omdat de zwollenaren “en masse” willen schaatsen. hetgeen ik toejuich, ik ben namelijk zelf ook geen onverdienstelijk schaatser. echter vind ik het schandelijk dat hier aanbestede projecten voor stil moeten liggen, dit kost bakken met gemeenschaps geld.
    Ik neem aan dat musche vrolijk wordt gefotografeerd bij de aftrap van het eerste grachtenrondje. kunnen we ook eens even zien wie musche nu eigenlijk is.

  10. Schaatsen op de stadsgracht,in de jaren 50 van de vorige eeuw kwam dat wel vaker voor.Tussen de Sassenpoorterbrug en de brug aan het begin van de Luttekestraat was een prachtige ijsbaan aangelegd.
    Daar bij die brug ,toen nog een mooie smalle brug ,stond mijn vader met een kraampje patat en limonade te verkopen.De aardappels werden ter plaatse met een hand bediende snijmachine ,die hij in Belgie had gekocht, in reepjes gesneden en gebakken.Dat was echte patat in een puntzakje.Mayonaise en piccalilly stonden op de toonbank met een lepel er in.Iedereen kon er dan van pakken wat hij wilde.
    Ik denk dat hij één de eerste was in Zwolle die patat verkocht.
    Ik weet dat Leben ,toen nog in een klein zaakje, in de, ik dacht Nieuwstraat ,dus ergens achter de afgebroken Sint Michaelskerk toen naast ijs als enige in zwolle toen ook patat verkocht.
    Later stond hij ook op de ijsbaan naast de Bosbleek.Ongeveer op de plaats waar het politiebureau heeft gestaan.
    Tja allemaal historie.

  11. Puur zodat er een rondje geschaatst kan worden? Onzin, kan op zat plekken straks geschaatst worden, maar wel de weg (waterweg dus slimmerds :P) openhouden voor de baggeraars.

  12. Bericht door bernard, op 4 januari 2010 om 23:48
    Een vaarverbod wordt ook vaak genomen om bruggen en oevers te beschermen. Ik weet niet hoe kwetsbaar die hier zijn. Maar reparatiekosten daarvan kun je daar dan weer van aftrekken.

    Het gaat ze om het schaatsen, lees het artikel maar goed 😉

  13. @ Tim & Hans; Niet zomaar wat aannemen. Beroepscheepvaart op die trajecten en baggerwerken worden idd plat door de temperaturen platgelegd. Geen extra economische schade/kosten.

    @ Verdieping, de schaatstopperT met steek:

    echter vind ik het schandelijk dat hier aanbestede projecten voor stil moeten liggen, dit kost bakken met gemeenschaps geld.

    Kun je dit, nogal populistische stukje tekst, uitleggen? Of is het een aanname?

  14. Ik kan me nog herinneren dat er een foto van alle Zwolse carnavalprinsen op het ijs van de stadsgracht is gemaakt. Dus nog even wachten tot eind januari/begin februari?
    Ik dacht dat de politiek wel wat anders te doen had dan over het ijs in de stadsgracht te gaan spreken!
    ,,Veel mensen verliezen hun verstand nooit, omdat ze het niet hebben”

  15. uit de grachten houden die boten!!!

    Dat baggeren kan echt wel even wachten!

    Is toch prachtig gezicht, al die schaatsers op de grachten? Oer Hollands!

  16. Zie liever een schaatsende massa op de grachten,met kraampjes koeken zopie langs de kanten.

    Dan een paar kunstkoeien in de grachten, die bakken met geld gekost hebben van de Zwolse bevolking,onder de noemer kunst.

  17. Freddie, Zwolle ligt niet in Holland!

    Zolang er gebaggert kan worden, doen. Kost klauwen met geld. En ze hoeven alleen maar de Thorbeckegracht richting het Rode Torenplein ijsvrij te houden. Dat is zo’n 15% van de totale gracht. De rest kan allemaal op geschaatst worden over een paar dagen.

  18. Tim:

    Het gaat ze om het schaatsen, lees het artikel maar goed

    Dat had ik ook wel begrepen, maar ik bedoelde de bescherming van bruggen en oevers ook meer als bijkomend voordeel.

  19. @ Zwolle

    “Dan een paar kunstkoeien in de grachten, die bakken met geld gekost hebben van de Zwolse bevolking,onder de noemer kunst.”

    Dat je de kunstkoeien niet mooi of leuk vond is een kwestie van smaak, maar ga geen onwaarheden verkondigen. Dat project is betaald door sponsoren uit het bedrijfsleven en service clubs en de opbrengst van de veiling was nog voor een goed doel ook. Heel jammer dat ze zo respectloos vernield werden. Maar ze zijn dus niet van jouw belastingcentjes betaald.

    Overigens, al was dat wel zo, ieder zijn ding. Ik ga toch ook niet zeuren over de medische kosten door al die gebroken polsen met bijkomend arbeidsverzuim door alle schaatspret.

    Voor alle duidelijkheid, ik vind het een leuk idee van Frankwin.

  20. Ik ga toch ook niet zeuren over de medische kosten door al die gebroken polsen met bijkomend arbeidsverzuim door alle schaatspret.

    En dat wordt toch hopenlijk ook niet van belastingcentjes betaald?

  21. @Natasja

    En dat wordt toch hopenlijk ook niet van belastingcentjes betaald?

    Indirect wel!
    Je spreekt hier over maatschappelijke kosten van sportblessures. Daar staat wel tegenover dat bewegen gezonder is dan niet bewegen dat bespaart de maatschappij weer geld. Maar ja, bewegen hoeft natuurlijk niet perse schaatsend of rennend. Achter iedere waarheid zit weer een andere.
    Wat ik er vooral mee wilde zeggen is dat het gewoon heel flauw is om af te geven op iets wat toevallig niet jouw ding is, maar waar anderen juist wel weer veel plezier aan beleven.
    Ik wens alle sportievelingen veel ijspret en de artistiekelingen veel inspiratie met dit mooie winterse weer.

  22. Rana, die botbreuk wordt van de ziektepremie betaald en het verzuim van de andere premies. Allen komen gewoon van het salaris af.

Reageer