VVD stelt vragen over afsluiting sluiproute Stadshagen

Zwolle – Vanaf maandag sluit het college van Zwolle de parkeergarage in Stadshagen af met slagbomen. Op deze manier wil het college voorkomen dat mensen de parkeergarage gebruiken als een alternatief voor de verkeersknip in Stadshagen. De VVD Zwolle is van mening dat daarmee het middel erger wordt dan de kwaal, vooral omdat met het afsluiten van de parkeergarage het college bezig is met het bestrijden van symptomen en niet kijkt naar de oorzaak van het gebruik van de parkeergarage als sluiproute.

11-01-2010_parkeergarage_stadshagen_1.jpg

De onmogelijkheid om met de auto van de noordkant naar de zuidkant van Stadshagen te rijden is vele inwoners van Stadshagen een doorn in het oog, zegt de fractievoorzitter van de VVD René de Heer. "Het belemmert mensen in het halen van hun wekelijkse boodschappen, het bezoeken van hun bank, het halen en brengen van kinderen naar school en het bezoek aan de vele gezondheid- en cultuurvoorzieningen in het centrum van Stadshagen. Juist doordat mensen met de auto ruim 10 minuten moeten omrijden, gaan ze op zoek naar een alternatief. Bovendien is er een groep mensen afhankelijk van de auto. Deze groep wordt met het afsluiten van de parkeergarage onevenredig belast."

11-01-2010_parkeergarage_stadshagen_5.jpg

11-01-2010_parkeergarage_stadshagen_3.jpg

11-01-2010_parkeergarage_stadshagen_2.jpg

De VVD Zwolle heeft hierover een bericht ontvangen van een inwoner van Stadshagen. In dat bericht geeft de inwoner aan als gevolg van haar handicap de auto nodig te hebben en niet in staat is grote stukken om te rijden. De afsluiting van de parkeergarage dwingt deze inwoner nu om toch om te rijden, maar tegelijkertijd wordt het haar onmogelijk gemaakt gebruik te maken van de parkeergarage. Door het ontbreken van een stempelautomaat bij de lift, kan ze niet de benodigde stempel halen om de inrijkaart om te zetten in een uitrijkaart. Op deze manier wordt zowel de verkeersknip als de afsluiting van de parkeerplaats een dubbele belemmering.

11-01-2010_parkeergarage_stadshagen_4.jpg

De VVD Zwolle heeft de volgende vragen voor het college:

  1. Is de afsluiting van de parkeergarage afgestemd met vertegenwoordigers van de gehandicaptenraad;
  2. op welke manier worden mensen die niet in staat zijn hun inrijkaart om te zetten in een uitrijkaart in staat gesteld wel gebruik te maken van de parkeergarage voor het bezoek aan winkels en voorzieningen;
  3. in hoeverre kunt u garanderen dat mensen die een vergelijkbaar verhaal hebben als de bewuste inwoner van Stadshagen niet onnodig belemmerd worden in hun bewegingsvrijheid;
  4. is dit voorbeeld niet een aanleiding om af te stappen van het beleid de verkeersknip ongeacht alles te handhaven en uit te zien naar het vinden van een structurele oplossing om ook voor auto’s een kortere verbinding tussen de noord- en zuidkant van stadhagen mogelijk te maken. 

 

VVD Zwolle

René de Heer

Artikel delen:
Reacties 154
  1. HET IS EEN SCHANDE, Stadshagen is een onneembare vesting aan het worden, het winkelcentrum is vanaf mijn woning 300 meter hemelsbreed, maar wij moeten 4 kilometer omrijden om daar te komen, na afsluiting zal dit alleen maar erger worden. als ik dagelijks naar het winkelcentrum moet met hele kleine kinderen, wat dus op de fiets niet te doen is, ben ik op jaarbasis 180,= aan brandstof kwijt!!!
    Laat staan dat dit erg milieubelastend is qua co uitstoot….
    En dit alleen van mijzelf, hele wijken moeten omrijden om kinderen naar school te rijden, naar doktoren of sportcentra te rijden…
    Bedankt college, vraag me af wie er bij u op de rekenkamer zit, maar diegene zal wel geen hart voor het milieu hebben, of gesonsord worden door 1 van de grote oliemaatschapijen.

  2. Deze dicussie houd niet op, toen stadshagen gebouwd werd is er toch gekozen om dit gedeelte autoluw te maken. Dus toen jullie er voor kozen om hier te gaan wonen was dit bekend.Een oplossing is er volgens mij niet.Behalve door de parkeergarage rijden.
    Of denken jullie hier anders over

  3. het winkelcentrum is vanaf mijn woning 300 meter hemelsbreed, maar wij moeten 4 kilometer omrijden om daar te komen

    Je zou veel geld kunnen besparen door deze 300 meter te voet af te leggen!

  4. Als ik met spoed naar het gezondheidshuis zou moeten met mijn zoontje ben ik als ik niet meer door de parkeergarage kan meer dan een kwartier bezig als het tegenzit. Dan kan ik bijna net zo goed direct naar het ziekenhuis rijden…

    Als ze willen dat er geen mensen meer door de garage gaan rijden… kunnen ze dan van de “overtoom” (dat fietspad voor die fitnesszaal) geen rijbaan maken.

  5. 300 meter en dat is een afstand zeg belachelijk de mensen worden echt lui.Ik loop dagelijks vier keer per dag met mijn hondje wel meer dan 300 meter en dan zo,n iemand daar in stadshagen klagen. Niettemin we bewegen veel te weinig dus 300 meter per dag is niks

  6. Bericht door M.Nolten, op 10 januari 2010 om 00:27
    het winkelcentrum is vanaf mijn woning 300 meter hemelsbreed, maar wij moeten 4 kilometer omrijden om daar te komen

    Ik zou het zeer waarderen als je nog een keer zou reageren om bovenstaande uitspraak toe te lichten…
    In mijn beleving is het winkelcentrum namelijk nog altijd van twee kanten te benaderen. Dus als het hemelsbreed 300 meter is kan het nooit 4 km zijn om er te komen!

    Voor de rest eens met alle andere commentaren 😀 Met de auto naar de sportschool, sowieso…300 meter 🙂 Haha!

  7. 300 meter is wat overdreven, maar het is natuurlijk volslagen naief van de gemeente Zwolle om te denken dat een wijk van 20.000 inwoners geen verkeer tussen beide delen zou genereren.

  8. Da’s een ander verhaal.

    Maar mensen klagen erover dat ze het winkelcentrum niet kunnen benaderen en daarvoor 4 km moeten omrijden. DAT lijkt me onzin. Het winkelcentrum is namelijk van twee kanten te benaderen!

  9. Maar mensen klagen erover dat ze het winkelcentrum niet kunnen benaderen en daarvoor 4 km moeten omrijden. DAT lijkt me onzin. Het winkelcentrum is namelijk van twee kanten te benaderen

    Het winkelcentrum wel, maar het gezondheidshuis niet.

  10. Ik ben het eens met Ingrid; er is met de bouw van de wijk besloten om geen doorgaand verkeer mogelijk te maken in het centrum. De situatie is jarenlang gedoogd in het voordeel van de automobilisten. En nu moet er dus in sommige gevallen omgereden worden. Ik wil hier niet beweren dat dat handig is. Maar het was te verwachten.
    Ik moest door deze discussie trouwens meteen denken aan Westenholte. Ook zo’n wijk waar je altijd om moet rijden om ergens te komen. De eerste jaren van de nieuwbouwwijk was er zelfs niet eens een verbinding met de oudbouw.

  11. Toch heeft de VVD wel een punt. Als er zoveel gebruik gemaakt wordt van een sluiproute is er blijkbaar vraag naar. Deze vraag wordt door de politiek echter volledig genegeerd.

    Overigens is de oplossing vrij eenvoudig: even naar boven lopen, kaartje stempelen en weer doorrijden. Zeker ’s morgens is dit goed te doen.

  12. De VVD heeft zeker een punt.. het had alleen zoden aan de dijk gezet als ze hem 3 jaar eerder hadden gesteld…. Beetje mosterd na de maaltijd.

  13. Natuurlijk is er vraag naar een kortere route! Dat is op zich ook helemaal niet gek!

    Maar gezien alle discussies die er al over geweest zijn denk ik niet dat je die mogelijkheid nog hoeft te verwachten!

  14. Als ik met spoed naar het gezondheidshuis zou moeten met mijn zoontje ben ik als ik niet meer door de parkeergarage kan meer dan een kwartier bezig als het tegenzit. Dan kan ik bijna net zo goed direct naar het ziekenhuis rijden…

    Zet je auto in de parkeergarage, roltrapje omhoog, weg oversteken, en zie daar vlak voor je: het gezondheidshuis! Probleem opgelost.

  15. Rare jongens die Stadshagenezen!

    Niet allemaal hoor Bernard…. deze Stadshagenees woont 500 meter van de C1000 af en is er in de 5 jaar dat de C1000 daar zit nog nóóit met de auto naar de winkel geweest maar altijd lopend of met de fiets.

    Wel geinig trouwens…. zie je in het winkelcentrum de buren via de rolband de parkeergarage inlopen als ik naar huis loop. Eenmaal het parkeerterrein afgelopen zie ik ze uit de garage rijden. Tegen de tijd dat ik thuis ben, zie ik de buren de straat inrijden.

  16. @Peter:

    Toch heeft de VVD wel een punt. Als er zoveel gebruik gemaakt wordt van een sluiproute is er blijkbaar vraag naar

    Ik vind dat de VVD helemáál geen punt heeft. Als ik het namelijk analoog wil doortrekken, dan zou van ons mandelig achterpad een doorgaande straat gemaakt moeten worden. Zo’n beetje alle trottoirs bij ons in de straat moeten worden omgezet in parkeervakken. En waarom? Omdat veel mensen in auto’s te lui zijn om een parkeervak op te zoeken wat 20 meter verderop zit en omdat ze nog te verd*md zijn om gewoon het blok om te rijden via doorgaande wegen maar gewoon bij mensen over het achterpad te crossen.

    Nee, wat mij betreft heeft de VVD daar absoluut géén punt.

  17. Ik ben het eens met plantje je kunt aan beide kanten van het centrum parkeren en naar de winkels en naar het gezondheidshuis. Dat is net zover als ik op mijn fiets naar arts in de stad moet.

  18. WFvN dat gebeurd ons ook vaak als we met de fiets naar de stad gaan uit Westenholte ,ze rijden ons voorbij en bij de parkeergarage fietsen we hun weer voorbij en het kost ons geen benzine en parkeergeld

  19. De VVD Zwolle heeft de volgende vragen voor het college:

    Is de afsluiting van de parkeergarage afgestemd met vertegenwoordigers van de gehandicaptenraad;
    op welke manier worden mensen die niet in staat zijn hun inrijkaart om te zetten in een uitrijkaart in staat gesteld wel gebruik te maken van de parkeergarage voor het bezoek aan winkels en voorzieningen;
    in hoeverre kunt u garanderen dat mensen die een vergelijkbaar verhaal hebben als de bewuste inwoner van Stadshagen niet onnodig belemmerd worden in hun bewegingsvrijheid;
    is dit voorbeeld niet een aanleiding om af te stappen van het beleid de verkeersknip ongeacht alles te handhaven en uit te zien naar het vinden van een structurele oplossing om ook voor auto??s een kortere verbinding tussen de noord- en zuidkant van stadhagen mogelijk te maken.

    Deze mensen hebben een parkeerkaart voor invaliden. Waarom niet als gemeente Zwolle deze mensen een soort van abonnement geven welke mogelijk maakt zonder te stempelen door te rijden??? Uitzondering op de regel zeg maar. Je neemt ze dan helemaal niets meer af, en kunnen op hun eigen tempo via de lift naar de auto gaan en legaal sluipverkeer uitvoeren om bij hun therapieën ed te komen.

  20. Jullie hebben het alleen maar over de bereikbaarheid van het winkelcentrum via de parkeergarage. Men is druk bezig om van Stadshagen een vestingwijk te maken.Het is gewoon een ramp om van het ene deel van Stadshagen in het andere te komen om wat voor reden dan ook. Ik woon zelf bij de slagboom aan de Mastenbroekerallee. Kijk eens wat daar plaatsvind. Een slagboom waar alleen hulpdiensten en de stadsbus door mogen. Wat schetst onze verbazing ….. particuliere auto’s, rova auto’s, auto’s van energie bedrijven, taxi’s, ze maken allemaal gebruik van deze route. Dit is dan toch ook niet de bedoeling. De sluipweg voor de gemeente ?

  21. Grappig. In de binnenstad hebben ze precies hetzelfde gedaan. Sinds de pollers bij het kerkbrugje en op het Rode Torenplein zijn geplaatst is de binnenstad precies door midden gesneden.
    Ik werk in 2 bedrijven die elk in het andere deel staan. Moet ik daar met de auto dingen naar toe brengen moet ik nu over de binnenring van het centrum met al het tijdsverlies van dien. De ring rond de binnenstad is volgens mij de drukste van Europa. Degene die dat verzonnen heeft heeft ook de hersens van een visstick!

  22. Beste mensen,

    met dit weer op de fiets met baby’s/hele kleine kinderen??
    En dan 3 zakken boodschappen mee terugnemen zeker??
    Beste mensen, denk eerst eens na voordat u reageert!
    ben bang dat degene die voor afsluiting zijn zelf al uit de luiers zijn, of zelf alweer in de luiers zitten…
    Bedoel dit puur speculatief, denk eens aan gehandicapten, noodsituatie’s, b.v. de ambulances die hier (in het verleden) klem reden op die mooie bussluizen…
    autovrij is geen probleem, maar dan ook geen stadsbussen en taxi’s toelaten die wel langs de schoolroute,s mogen rijden, terwijl de burgers die het financieele platform dragen in deze wijk, om moeten rijden voor hun boodschappen.
    Ook betekend dit 4 kilometer omrijden om bv naar het centrum van zwolle te rijden, of de dagelijkse rit naar de A28.
    Daarnaast heb ik geen fiets, en al had ik er 1 weiger ik nog te fietsen.
    Betaal toch niet voor niets wegenbelasting.
    Boodschappen doe ik tegenwoordig in de Kamperpoort, mijn ouwe wijk, geef daar liever mijn hardverdiende centen uit als in dat belachelijke winkelcentrum , waar je van de sokken geblazen word als het ook maar een beetje waait!

  23. Bericht door M.Nolten, op 10 januari 2010 om 12:49
    Beste mensen,

    met dit weer op de fiets met baby’s/hele kleine kinderen??
    En dan 3 zakken boodschappen mee terugnemen zeker??
    Beste mensen, denk eerst eens na voordat u reageert!

    Nou niet zo gepikeerd doen!

    Wel goed dat je nog even reageert, maar je geeft geen antwoord…

    , terwijl de burgers die het financieele platform dragen in deze wijk, om moeten rijden voor hun boodschappen.

    Nogmaals de vraag: HOE KOM JE ERBIJ, DAT JE OM MOET RIJDEN VOOR JE BOODSCHAPPEN?!?

    -Je kunt van beide kanten bij het winkelcentrum komen
    -Je kunt je auto in de parkeergarage zetten

    Als je dan toch boodschappen gaat doen ben je ook al boven en dus kun je ook prima even het kaartje afstempelen.

    Kijk, dat mensen het vervelend vinden dat ze niet meer door de parkeergarage kunnen zonder uit te stappen is een feit. (Wat ik daar van vind laat ik even buiten beschouwing met betrekking tot het bovenstaande punt dat je maakt.) Maar dat je er last van hebt als je boodschappen gaat doen is een ontzettend NON-ARGUMENT.

    Dus in plaats van je punt gewoon te herhalen ben ik benieuwd naar de verklaring.

    autovrij is geen probleem, maar dan ook geen stadsbussen en taxi’s toelaten

    Zo is die wijk nu eenmaal opgezet. Dus autovrij is enkel voor de burgers. Lijkt me sterk dat dat een verrassing is.

    Daarnaast heb ik geen fiets, en al had ik er 1 weiger ik nog te fietsen.
    Betaal toch niet voor niets wegenbelasting.

    Even uitwaaien zou anders misschien goed voor je zijn 😀 (Als je zegt dat je het weigert kun je weinig meelevende reacties verwachten.)
    Ok, je betaalt niet voor niets wegenbelasting. Maar ja…ik betaal ook wegenbelasting voor de motor. Terwijl ik daar vrij weinig op rij. Zoek een leuke partij die van de wegenbelasting af wil zou ik zeggen!

  24. Is het niet zo dat de wegenbelasting komt te vervallen ergens in de komende jaren? Komt de kilometerheffing 😀 Laat maar komen die heffing.

    En als je problemen hebt met die wegenbelasting van nu, kan je natuurlijk óók de auto de deur uit doen. Scheelt heel wat geld:
    1) onderhoudskosten (en evt. APK)
    2) verzekering
    3) wegenbelasting
    4) enorme afschrijving

    En het mooie is, als je een fiets neemt en de auto de deur uit doet, heb je al die kosten niet of dramatisch minder. Sterker nog: je mag dan fietsen op wegen die bekostigd worden van wegenbelasting betaald door anderen! Netto winst dus 8)

    WFVN heeft een auto maar z’n fiets maakt heel wat meer kilometers per jaar maar moppert niet over de wegenbelasting

  25. Is het niet zo dat de wegenbelasting komt te vervallen ergens in de komende jaren? Komt de kilometerheffing

    Dan begint iedereen nog harder te piepen met die paar kilometer omrijden! 🙂

    De auto de deur uit is niet voor iedereen een optie.
    Ik heb een leaseauto en dat is bijzonder gemakkelijk. Een collega van me kwam met de trein naar Groningen, maar hij gaat nu toch ook een auto bestellen. OV is gewoon geen volwaardige vervanging!

    Mijn vriendin heeft ook een eigen autootje. Ook die gaat niet de deur uit! Soms moet ze om 6 uur ’s ochtends beginnen met werken. (In de december periode zelfs soms om 4 of 5 uur, maar dat zijn uitzonderingen.) En dan voelt ze zich niet op haar gemak om in haar eentje door de tunnels van Zwolle Zuid naar Stadshagen te fietsen. (Niet alleen de tunnels zijn een probleem, maar goed…dan raken we te ver van het topic af.) Bovendien moet ze dan wel HEEL vroeg vertrekken!

    Als ik een keer een andere baan zoek gaat de leaseauto waarschijnlijk wel de deur uit. Het plantenvrouwtje krijgt dan een andere auto (zodat het een volwaardige gezinsauto is die we in het weekend voor ons zelf kunnen gebruiken) en ik ga op de fiets.

  26. Auto de deur uit geen optie? Voor velen niet denk ik inderdaad. Maar dat was m’n punt ook niet. Hij betaalt wegenbelasting en wil daar elke cent van terug zien. Vandaar dat ik het aankaartte, het kan nog veel goedkoper als hij zo op de centen is.
    Ik ben groot fietsfanaat en zou graag de auto de deur uit willen doen…. maar soms is het ding toch wel erg praktisch (ook ik ben soms liever lui dan moe)

    Het was dus gekscherend bedoeld maar verder niet serieus.

  27. Okie…ironie begrepen 😀

    M.Nolten moet dus eigenlijk juist MEER auto rijden. Dan kan ie de wegenbelasting voor het volle pond benutten! Omrijden loont zich dus alleen maar. Dat maakt de betaalde wegenbelasting NOG rendabeler 😉

  28. Persoonlijk snap ik ook niets van de verkeersknip. Ik kan nog begrijpen dat een gemeente kiest voor het autoluw maken van een wijk. Maar de argumenten die daarna komen slaan de plank volledig mis.

    Stadshagen is een vinexwijk. Vaak zijn het dan ook forenzen die wonen in een dergelijke wijk. Deze mensen hebben de auto nog om bij hun werk te komen. Je verplicht mensen dus om de kinderen eerst op de fiets naar school te brengen (zeg 10 min) daarna dezelfde 10 minuten terug naar huis fietsen. Daar de fiets weer op bergen, auto instappen en vervolgens naar het werk toe. Dat betekent dus 40 extra minuten per dag!!

    Om op tijd te komen bij scholen/kinderdagverblijven/tandartsen/huisartsen moet je ook nog eerder weg van je werk.

    Kortom, zoals al eerder gezegd hier. Pak niet de sluiproute aan, maar kijk naar de oorzaak van het gebruik van de sluiproute. Na 15 jaar is het misschien wel zo dat het verkeersplan uit 1995 niet meer werkt. Gemeente, het is geen schande om tot nieuwe inzichten te komen, wij noemen dit voortschrijdend inzicht.

  29. ?én van de doelen was dus het autoluw maken. In woonstraten vind ik dat persoonlijk erg prettig moet ik je zeggen. Nu hebben we niet enorme stromen met auto’s die met 50 door onze 30-zone jakkeren maar alleen de bus, brommers en een handjevol auto’s van bewoners (of bezoekers ervan) in dit hoekje van de wijk.
    Maar de Werkerlaan is geen woonstraat. Ook de hoofdbaan van de Belvederelaan niet. Parallel liggen nog weggetjes waar de woningen aan zitten. Wat dat betreft zou die knip wellicht niet nodig hoeven zijn.

    Maar ik ben benieuwd hoe groot de stroom auto’s zou worden als de knip volledig opgeheven zou worden (op welke manier dan ook, voor mijn part door de sloot bij het gezondheidshuis dicht te gooien en daar een weg voor auto’s aan te leggen die dan loopt tussen Werkerlaan en de Overtoom). Het zou me niets verbazen als dat een enorm druk gebeuren gaat worden. Ik weet niet of je zo’n hoofd-ader dwars door het centrum wil hebben waar meerdere scholen liggen. Dat doel bestaat volgens mij nog altijd.

  30. @Stadshagenaar:
    Je kan ook de andere huisartsenpost als vast adres kiezen…

    Verder vind ik dit hele artikel nergens op slaan.
    De VVD gaat ervanuit dat iedereen die er onderdoor gaat invalide is, nou ik wil hen wel uit de droom helpen, want ik kom met grote regelmaat over de werkerlaan als kruisend verkeer en ik kijk dus ook met enige regelmaat in de auto’s die onder het winkelcentrum door willen rijden of er net onderdoor komen, maar daar zitten ouders in met kinderen die te lui zijn om om te rijden of op de fiets te stappen of lopend te gaan zoals ik dan meestal doe.
    Ik snap best dat er altijd mensen zijn die genoodzaakt zijn om de auto te pakken, maar aangezien er bij de bouw van het huis waar iedereen in Stadshagen in woont al duidelijk was en aangegeven werd bij verkoop dat er een knip in de wijk zou zitten en blijven, hebben deze mensen niet goed geïnformeerd bij het nemen van hun beslissing en heb ik met hen geen medelijden!
    Tuurlijk zou ik ook liver willen dat je makkelijk van de ene kant van de wijk naar de andere kan met de auto, maar om nu de vermoorde onschuld uit te gaan hangen en het als argument geven dat het belachelijk is dat deze knip er is, is voor mij geen argument!

  31. Al die overwegend (Groen) links reakties hier…pfff…!
    Er zijn nou eenmaal mensen die aan de andere kant van het winkelcentrum moeten zijn om hun kind weg te brengen en OOK nog op tijd op een werk moeten zijn…. !
    En die mensen werken niet allemaal op een paar 100 (fiets)meters van hun werk ja…! Ik denk dat je hierbij over 60-70% van de wijk praat die de auto echt gewoon nodig is…
    Laat de gemeente maar gewoon een ECHT onderzoek doen… ik denk dat dat fietspad om WC- stadshagen heeeeeel snel een autoweg is..

    En nog een persoonlijk note… fietsen doen we zomers wel als we er zin in hebben… en niet omdat omdat 1 of andere milieu- freak dat beter voor ons vindt.!

  32. Door Stampre

    Je verplicht mensen dus om de kinderen eerst op de fiets naar school te brengen (zeg 10 min) daarna dezelfde 10 minuten terug naar huis fietsen. Daar de fiets weer op bergen, auto instappen en vervolgens naar het werk toe. Dat betekent dus 40 extra minuten per dag!!

    Voorzover ik weet is die wijk door die knip autoluw. Dan kunnen die kinderen gewoon zelf naar school fietsen en hoef je ze helemaal niet te brengen. 40 minuten winst dus.

  33. En nog een persoonlijk note… fietsen doen we zomers wel als we er zin in hebben… en niet omdat omdat 1 of andere milieu- freak dat beter voor ons vindt.!

    Indien mogelijk fiets ik, omdat het:
    -Beter is voor mijn gezondheid
    -Sneller is om in de stad te komen
    -Minder duur aan parkeren is (kosten van het er naartoe rijden zijn te verwaarlozen met een lease auto)

    Maar zeker niet vanwege het milieu! Volgens mij is “de auto laten staan” als oplossing voor milieuvraagstukken de verkeerde richting. De auto’s die er zijn zullen er altijd zijn, ze zullen ook gewoon gebruikt worden. De enige oplossing zit hem in: de auto’s die er rijden milieuvriendelijker maken.

    Bericht door GB, op 10 januari 2010 om 14:45
    Al die overwegend (Groen) links reakties hier…pfff…!
    Er zijn nou eenmaal mensen die aan de andere kant van het winkelcentrum moeten zijn om hun kind weg te brengen en OOK nog op tijd op een werk moeten zijn…. !

    Mijn reacties zijn in ieder geval helemaal niet vanuit een (Groen) linkse achtergrond!
    Maar laten we nu even wel wezen: je moet nu 4 km meer rijden…hoeveel minuten is dat nu?

  34. Toch machtig goed dat anderen mij weer beter kennen dan ik zelf. Heb ik potdorie al bijna 20 jaar verkeerd gestemd! Jaren stem ik centrum rechts maar blijkbaar ben ik links en had ik dus bijvoorbeeld Groen Links moeten stemmen. Tjonge, had dat eerder gezegd…..

    Voor mij hetzelfde als Plantje:
    In eerste instantie doe ik het voor m’n eigen gezondheid. Niks 300 meter autorijden om vervolgens te gaan sporten.
    Het scheelt me geld voor de sportschool en brandstofkosten maar met mijn fiets vervalt zelfs dat punt. Gezondheid is gewoon m’n hoofddoel. Dat het voor het miilieu nog eens beter is, is gewoon mooi meegenomen maar niet mijn doel.

    60-70% die echt absoluut de auto nodig heeft? Misschien wel. Maar misschien zitten er ook genoeg figuren bij die ht gewoon vertikken om de auto te nemen en die allerhande non-argumenten gaan zitten verzinnen om maar voldoende excuses te hebben om niet te hoeven lopen/fietsen en zelfs keihard gaan zitten verzinnen om zelfs niet om te hoeven rijden. Ik sluit me dan ook graag aan bij het commentaar van Sil een eind terug.

    En fietsen kan je ook ’s winters doen omdat je het leuk vindt hoor…..

    @Bernard: ik laat m’n dochter van 5 nog echt niet alleen naar school gaan, al zou ze geen enkele auto tegenkomen op haar route. Voor oudere kinderen (en hun ouders) zou dat tijdsverschil wellicht best kunnen meewerken overigen.

  35. Iedereen weet toch dat je CDA stemt WF? Verder vind ik dit een gaap-draadje. Omdat hier alle reacties op het topic van 2 (?) dagen geleden nog eens over worden gedaan. René de H. is toch 1 van die 2 kerels (Dogger de ander) die mensen liep te charteren om in de klankbordgroep te gaan 😮 Maar da’s inerdaad al een jaar of 8 geleden.

  36. Blijkbaar weet niet iedereen dat. Ik heb overigens een flink aantal jaren geleden ook een keer VVD gestemd. Maar goed, dat boeit verder ook allemaal niet. Alleen jammer dat die kortzichtige vooroordelen naar voren komen zodra je loopt of de fiets gebruikt. En nog mooier dat juist die automobilisten die anderen betichten van groen (links) te zijn zich juist zo’n zorgen maken om het milieu zodra ze om moeten rijden. Ik snap het niet…… (eigenlijk wel…. gewoon lullen in je eigen straatje heet dat)

  37. stadshagen is zo vaag gebouwd dat ons klanten soms een half uur en soms langer staan te wachten omdat we een straat niet in kunnen komen doordat alles is afgesloten met palen al dan niet eenrichtingswegen of wat ook,wat een maand geleden nog open was is nu ineens gesloten,steeds als je een route heb gevonden gebeurd dat en kan je weer op zoek naar een nieuwe, kortom maak stadshagen makkelijker toegangkelijk want zoals het nu is ………gewoon een doolhof>:(

  38. @taxi chauffeur:
    ?én richtingsverkeerwegen zijn er maar héél weinig in Stadshagen. Bij mijn weten alleen bij de Wendtakker. Verder natuurlijk wel daar waar een straat bestaat uit twee wegen met een groenstrook ertussen maar om daar nou te spreken van éénrichtingsverkeer….
    En dat ‘een maand geleden nog open was nu ineens gesloten’ komt ook maar bar weinig voor. Tja, misschien daar waar nog gebouwd wordt, daar willen ze nog wel eens hopen zand, buizen of ander spul op de weg leggen om doorgaand verkeer te hinderen maar in de gebieden waar alles al tijden af is, zijn maar weinig wijzigingen. Je suggereert dat zeker elke 2 maanden wel iets afgesloten wordt. Zou wat zijn, dan komen we Stadshagen nooit meer uit 😀

    Doolhof ben ik overigens wel met je eens.

  39. heb nooit gesnapt waarom mensen in Cityhagen gingen wonen. En deze discussie en de vragen van de vvd bevestigen het nog maar eens. Als je toch weet dat het een autoonvriendelijk opgezette wijk is en je gaat er toch perse wonen, dan moet je ook niet zeuren over het feit dat die parkeergarage wordt afgesloten voor sluipverkeer. Sterker nog voor de veiligheid is het ook alleen maar beter dat die parkeergarage wordt afgesloten.

  40. Yep, deze vragen zijn enkel voor politiek gewin. Zij weten ook hoe het 8 jaar geleden is gegaan. Zij weten ook dat dat, om genoemde redenen alleen al, niet terug te draaien is. René en Dogger waren erbij, zoals hier en op het andere draadje te lezen valt. Volgens mij stemde VVD zelfs in eerste aanleg (jaren ’90) voor.

    Parkeergarages afsluiten voor sluipverkeer is natuurlijk ook logisch.

    Jammer dat jij blijkbaar zo’n verKNIPt beeld van Stadshagen hebt. Het is hier uitstekend, gevarieerd en gezellig wonen. Hoor niet anders als tevreden geluiden om mij heen. Jij bent ongetwijfeld zo’n “Bei uns ist alles besser”-type…. Vasthouden dat beeld, zou ik zeggen. En gefeliciteerd 😀

  41. Ik vind het ronduit geweldig dat zoveel mensen discusiëren over iets waar ze niets mee te maken hebben.

    Ga nu gewoon eens maandag a.s. kijken tussen 7.00 en 9.00 en aanschouw de enorme file die ontstaat in de parkeergarage en oordeel dan nog eens.

    Ik vermoed dat binnen een week de discussie en de file is opgelost en dat we weer gewoon doorgaan met ons leven.

    Bij de weg: Stadshagen is een schitterende wijk om te wonen.;)

  42. Haha dat was je zelf zeker, Harry? Slagbomen staan al minstens vanaf Oud & Nieuw gewoon open. Volgens mij zijn ze toen gesabboteerd. Bovendien is er ook daar uitstekend gestrooid. Merkte ik gister.

  43. Misschien wel maar als mensen weten (of denken te weten) dat het geen zin heeft er naartoe te rijden….

    Maarja, net als met de pollers en de slagboom bij de Twistvlietbrug, had je ook kunnen verwachten dat de boel nog niet zou werken natuurlijk 😉

  44. Er vallen me een paar zaken op, als ik de discussie tot nu toe lees.
    – De opmerkingen worden vooral gemaakt vanuit het eigen belang. Ik kan me daar iets bij voorstellen, want daarom reageer je natuurlijk ook. Het maakt het wel lastiger om, als er een discussie over komt in de gemeenteraad, de goede afweging te maken.
    – er is ooit besloten om een verkeersknip aan te brengen en daarmee rekening te houden bij de opbouw van de wijk Toen zat de VVD in het college). Die verkeersknip had vooral te maken met de veiligheid van voetgangers (vooral schoolkinderen) en fietsers. Dus autoluw. Als er al opnieuw over nagdedacht gaat worden, dan zullen de belangen van de automobolisten moeten worden afgewogen tegen die van voetgangers en fietsers. Hierover heb ik (nog) niets gelezen in de reacties.

    Mijn vraag is dan ook: hoe weeg ik de belangen van de beide groepen (automobilisten aan de ene kant en voetgangers en fietsers aan de andere kant). Dat vraagt wel breder kijken dan het eigen belang. Dat vraagt ook het onderkennen van de verschillende kwetsbaarheden van beide groepen.
    Als er eerst is gekozen voor de voetgangers en fietsers met als resultaat de knip, dan kun je zo’n beslissing nooit terugdraaien zonder in beeld te hebben wat de gevolgen zijn voor die groep weggebruikers.

  45. Ik ben het met je eens John, mensen moeten met zeer goede argumenten komen om de bestaande knip op te kunnen laten heffen. Nu klinkt er teveel eigenbelang door in de verhaaltjes.

  46. Iedereen praat uit eigen belang,John Laat tussen haakjes ook even weten dat vvd toen in college zat en dat is ook zo.M.a.w CU nog niet.Zijn er nog nooit beslissingen genomen die later terug gedraait zijn omdat het een verkeerde beslissing was??.Was er nou werkelijk zoveel aan de hand in die parkeergarage,ik heb er nog nooit in een file gestaan,zoals ik altijd zie bij de Garage de Jufferenwal.

  47. @ Wichert, vind het wel zo eerlijk om te melden dat je het toen en toen verkeerd hebt gezien. En waarom je er op terug wilt komen. Dacht dat ik hier van jou had gelezen dat je het goed vond dat de parkeergarage geen doorgaande weg meer was?

  48. Dick ik heb geschreven dat het wat mijzelf betreft niet hoeft.Ik zet mijn auto(zeer zeldzaam) in de garage zoals laatst toen ik een t.v op moest halen .Anders ga ik toch echt op de fiets.Dit alles slaat puur op mijn beleving maar die is ondergeschikt aan de wensen die er in stadshagen zijn.Dit is en blijft een oeverloze discussie tussen voor en tegenstanders.Maar er moet toch echt een hele goede reden zijn om een besluit terug te draaien.b.v 75% van de inwoners zijn voor????

  49. De verkeersknip is een voorbeeld van betutteling door de overheid. Ik wordt als bewoner van Stadshagen in mijn beweging beperkt. Hemelsbreed woon ik 300 meter van het winkelcentrum. Maar met de auto moet ik 1200 meter rijden! Slecht voor het milieu dacht ik. Nu die pesterij met de kaartjes. Ik ga voor de weekendboodschappen maar weer naar de AA landen zoals vroeger. De gemeente moet beseffen dat er meer in het leven is dan fietsers. Mensen hebben soms een hele goede reden om voor de auto te kiezen maar dat wordt meteen van tafel geveegd door de milieuclubs.

  50. Ok, dat was je eigen mening. Denk dat enorm veel mensen in Stadshagen ondertussen erg aan de situatie zijn gehecht. Het is natuulijk ook niet logisch dat een parkeergarage als sluiproute wordt gebruikt. Bovendien, maar dat heb ik hier nu zo vaak neergezet; kan het volgens mij nooit (na 10 jaar) worden teruggedraaid. Om genoemde redenen, heb het er ook eens met Freddy over gehad. Kan mezelf nixxx verwijten, heb er toen alles aan gedaan, nu weet ik niet anders meer. Uitstekende wijk om te wonen: Stadshagen. Dé fietswijk van Zwolle.

  51. Fietswijk van Zwolle komt door het tunneltje naar Westenholte kom je nog eens onder de mensen.Ik weet niet hoe lang v Dijk al in Stadshagen woont,maar boodschappen in de AA landen vergt vaak ook enige moeite om te parkeren.Het tocht er niet zo en je loopt wel llekker droog,vind het zelf de mooiste en gezelligste van Zwolle.Alles wat ik in Westenholte kan kopen koop ik daar natuurlijk. Samen meken we de wijk

  52. Hallo mensen
    Ik ben minder valide en beweeg mij in een rolstoel. Samen met mijn dochter gaan wij samen naar Bart Smit, ik parkeer mijn auto op de invaliden parkeerplaats naast de lift, ik pak mijn rolstoel uit de auto en rol naar de winkel, of ik loop nog even naar de Bart Smit ( kleine afstanden kan ik nog lopen) , maar hoe moet het nu ?? Ik kan niet het hele stuk van de Bart Smit naar de roltrap lopen of in mijn rolstoel.
    Waarom geen stempelautomaat ook bij de lift ??
    Hopende dat het vanavond een goede discussie wordt en dat er een oplossing komt voor de minder validen

    Groetjes
    AE

  53. Wichert, jij en ik denken niet verschillend over eigen belang (mijn opmerking: De opmerkingen worden vooral gemaakt vanuit het eigen belang. Ik kan me daar iets bij voorstellen, want daarom reageer je natuurlijk ook).
    Mijn boodschap is, dat het dan lastig is om een goede afweging te maken aan de hand van de afwegingen die ooit gemaakt zijn, en in het voordeel uitvielen van de fietsers en de voetgangers.
    Ik schrik van de opmerking hierboven dat er meer in het leven is dan fietsers. Ik zelf vooral aan de scholieren die met regelmaat de Werkerlaan over (moeten) steken.
    Wijzend op wat Plantje er al over heeft geschreven (je kunt van 2 kanten de parkeergarage in) begrijp ik de laatste opmerking niet over de 1200 meter met de auto, als je 300 meter van het winkelcentrum woont.

    Ik heb nog steeds niemand gelezen die een afweging maakt tussen de automobilisten aan de ene kant en de voetgangers (scholieren) en fietsers aan de andere kant (behalve de opmerking dat er meer in het leven is dan fietsers).

  54. Voor de duidelijkheid: er komt vanavond geen discussie. Het zijn modelinge vragen, die door de wethouder worden beantwoord. Er is dan nog ruimte voor 1 aanvullende vraag van de indiener (VVD) en voor eventuele aanvulende vragen van andere fracties. Maar geen discussie.
    Dit is de afgesproken procedure voor mondelinge vragen.

  55. John ben het met je eens wat dat laatste betreft,die afweging is vreselijk moeilijk .En Arjan ik denk dat over dergelijke dingen juist gepraat gaat worden.Ook de zeer aktieve gehandicaptenraad zal zich nog wel weren neem ik aan.

  56. De fietsvriendelijkheid in Stadshagen is niet afhankelijk van de verkeersknip. Er zijn goede fietspaden waarmee je de verschillende functies in Stadshagen goed kunt bereiken. Waar het om gaat is dat de knip ooit is ingezet om te zorgen voor een autoluw centrum, maar ook dat is niet afhankelijk van de knip. Immers het centrum is op zichzelf genomen een voetgangers gebied. Wat wel waar is, is dat inmiddels geconstateerd mag worden dat de knip leidt tot onwenselijke problemen. De gemeente is nu bezig met het bestrijden van deze problemen en kijkt niet naar de oorzaak, namelijk de knip. Het lijkt mij alleszins redelijk dat onderzoek juist wel te doen. En dat is wat mij betreft niet een belangenafweging tussen verschillende groepen, maar juist kijken naar de zorg voor het bereikbaar maken van Stadshagen voor alle mogelijkheden van vervoer. Het is dus niet een of – of verhaal, maar een en – en verhaal. Een wijk met de omvang van Stadshagen met meer dan een gemiddelde bewoning door gezinnen met kinderen die allebei werken heeft nu eenmaal als eigenschap dat er voor sommige zaken ook een auto nodig is (in de winter om kleine kinderen naar school te brengen, het halen van de weekboodschappen e.d.) Het nodeloos laten omrijden van autoverkeer wordt dan snel uitgelegd als autopesten en dat kan niet de bedoeling zijn. Nu Stadshagen voor fietsers en voetgangers een goede wijk is met gescheiden banen voor verschillende verkeersstromen en 30 kilometerzones, is het ook tijd te erkennen dat het leggen van een knip in de wijk misschien op de tekentafel een stedenbouwkundig goed instrument leek, maar dat in de uitvoering blijkt dat het doel op een andere manier bereikt is (door aanleg van goede fiets en voetgangers paden) en daarmee de knip geen nut meer heeft.
    Wij zaten als VVD in het college toe de besluiten vielen over Stadshagen. Ik ken de stemverklaring over de knip niet meer uit mijn hoofd, maar ben meer dan bereid toe te geven dat het idee een slecht idee was wat nu opnieuw bekeken moeten worden en uiteindelijk opgelost.

  57. dit is duidelijke taal,nu weet iedereen waar het over gaat en kan ook begrijpen waar de vragen vandaan komen en waarom ze gesteld zijn.Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat Dogger hier ook al eens vragen over had gesteld.

  58. Waarover gaat dit?
    We wisten toch allemaal dat het er eens van zal komen dat de parkeergarage niet als sluiproute gebruikt kan worden.
    Laten we blij zijn dat het parkeren nog altijd gratis is!
    Vanuit Westenholte is het zelfs lopend een klein stukje, het wordt anders als je vanuit Westenholte naar de Watersniphof moet! Want dan moet je (met de auto) over ‘s-Heerenbroek of over de Zwartwaterallee!
    ,,Klaag niet om wat gij niet verhelpen kan, poog te verhelpen wat u klagen doet”!

  59. De verkeersknip was een slecht idee. Uiteindelijk kost het de ondernemers klanten omdat het winkelcentrum slecht bereikbaar is. De hele wijk is trouwens een grote behendigheidsproef. Stel dat er brand uitbreekt en de brandweer komt aan de verkeerde kant van het winkelcentrum te staan?
    We laten ons als bewoners toch niet opsluiten in onze eigen wijk?

  60. Uiteindelijk kost het de ondernemers klanten omdat het winkelcentrum slecht bereikbaar is.

    Ik ken maar weinig winkelcentra die zo mooi van twee kanten te bereiken zijn! Sterker nog: als je door Stadshagen wil kom je telkens weer bij dat winkelcentrum uit. Dus ik begrijp nog steeds niet hoe men er bij komt dat het winkelcentrum bereikbaar is en dat de winkeliers klanten gaat kosten!
    Als je wil gaan winkelen kun je je auto ook in de parkeergarage zetten. En als je dan toch boven bent hoef je alleen maar even gratis het kaartje af te stempelen. Wat is nu het probleem?!?

    Stel dat er brand uitbreekt en de brandweer komt aan de verkeerde kant van het winkelcentrum te staan?

    Denk je echt dat de brandweer geen gebruik zou maken van de busbanen?!? Des te beter dat de boel dan dicht is voor gewoon verkeer: de brandweer kan er lekker snel door, want er staan geen rijen met ramptoeristen in hun autootje te wachten op de busbaan.

  61. Wat als de brandweer aan de verkeerde kant van het winkelcentrum komt te staan?
    Allereerst zou ik dat knap knullig vinden van de brandweer. Maar dat terzijde. Mooie is dat de brandweer beschikt over allerhande sleuteltjes om diverse paaltjes te kunnen verwijderen om toch op de plaats van bestemming te komen.

    @rene de heer
    Problemen? Welke problemen zijn dat?
    Goed één zie ik er. Die wordt ook aangekaart door een minder valide persoon hier in dit topic. Er is geen automaat bij de lift. Dat valt toch vrij eenvoudig op te lossen door ook daar een automaat te plaatsen.
    Maar verder? Welke problemen?

    Het nodeloos laten omrijden van autoverkeer wordt dan snel uitgelegd als autopesten en dat kan niet de bedoeling zijn

    Deze vind ik wel héél sterk. Volgens mij bedoel je wat anders dan er staat. Want ik vind het ook zo dat het niet de bedoeling is dat het wordt uitgelegd als autopesten. Het is geen autopesten namelijk. Het is het leefbaar maken van een wijk door autoverkeer te verminderen op bepaalde plekken.

    Ik neem het voor lief dat ik met de auto om moet rijden als ik bijvoorbeeld naar Westenholte wil. Ik ben blij met de constructie van de wijk qua infrastructuur, ook al is het voor de auto (voor mezelf, voor eventuele gasten, etc.) niet altijd even handig.

    @John van Boven: het schoolverkeer is absoluut genoemd, alleen moet je daarvoor een paar dagen terug kijken in het andere bericht waarin de afsluiting aangekondigd wordt. Ik ben blij dat het al geen doorgaande weg was en dat nu ook sluipverkeer geweerd gaat worden. Het rijgedrag van heel wat auto’s laat behoorlijk te wensen over bij de fietsersoversteek van de Muurmeesterstraat. Automobilisten die gewoon met 50 van de parkeerplaats af komen of erop rijden zonder rekening te houden met het fietspad (overigens zijn er ook fietsers en brommers die zich daar wel eens schuldig aan maken alleen is de impact een heel stuk minder mocht het tot een aanrijding komen)

  62. Ik woon al vanaf 2001 in stadshagen, maar ken maar de helft van de wijk. Met dank aan de verkeersknip. Het moet wel een verknipte persoon zijn geweest die dit bedacht heeft. Tekenend voor het amateurisme en de madurodam mentaliteit van de lokale politiek.

  63. Update:
    Foto’s geplaatst.

    Maandag gaf een mevrouw informatie over de ingestelde afsluiting van de doorgang door de parkeergarage.
    De slagbomen sonden bij het uitrijden de hele dag open!

    Het laatste nieuws uit de raadszaal is (dankzij Twitter jvb038), dat de wethouder nog geen alternatief aangedragen heeft gekregen voor de knip in Stadshagen. Er wordt nader gekeken naar de nadelige effecten voor gehandicapten.

  64. Twitteren vanuit de raadzaal zou verboden moeten worden. In elke zichzelf respecterende vergadering zouden de gsm en ander communicatie-apparatuur uit moeten staan.

    Mits er vanaf de publieke tribune wordt getwittert. 😉 Eén Rat Verhagen is wel genoeg voor NL.

  65. Nu lees ik het bericht toch: Da’s de tendens op dit moment in NL. Wel klagen en janken, maar niet met alternatieven komen. Durven zucht!
    Graag verwijs ik nog eens naar Jannes:

    Klaag niet om wat gij niet verhelpen kan, poog te verhelpen wat u klagen doet

  66. de verkeersknip werkt natuurlijk pas goed als ook de bussluizen(oude wetering) werkzaam zijn en blijven,de parkeer garage is prima opgelost zo.:o

  67. VVD stelt vragen over afsluiting sluiproute Stadshagen

    De gemeenteraadverkiezingen zijn weer in aantocht. Men is weer druk bezig met het verzamelen van stemmen.

  68. Ik woon al vanaf 2001 in stadshagen, maar ken maar de helft van de wijk. Met dank aan de verkeersknip. Het moet wel een verknipte persoon zijn geweest die dit bedacht heeft. Tekenend voor het amateurisme en de madurodam mentaliteit van de lokale politiek.

    Je zou ook eens op een mooie zomerdag de FIETS kunnen pakken en door het niet ontdekte deel van stadshagen fietsen.

  69. Wat zou er gebeuren met alle plaatsen waar voetgangers, fietsers en auto’s oversteken als de verkeersknip zou worden opgeheven? Want dat gaat een gigantische verkeersstroom opleveren als 70% van stadshagen van deze weg gebruik zou maken. Als fietser of voetganger of automobilist uit de aanliggende straat kom je hier nooit de weg meer over of er moeten nog meer verkeerslichten geplaatst worden, want daar hebben we er nog niet genoeg van. Ik zeg verkeersknip houden voor de veiligheid van deze verkeersdeelnemers.

  70. Inderdaad. Het was vaak een crime om de Werkerlaan over te steken als ik m’n dochter naar school bracht (lopend) vanwege de massa’s auto’s die erlangs reden (en nu dus hopelijk niet meer rijden). Oversteken kon dan omdat er gelukkig nog een fietspad zit wat in de voorrang zit waardoor je kon oversteken zodra de hele stroom auto’s stil stond vanwege overstekende fietsers. Maar op momenten dat het even rustiger was qua fietsers, was het gewoon uitkijken met oversteken. Want rustig rijden is er ook niet bij.

    Slechte zaak trouwens dat er geen fatsoenlijke oversteekplekken zijn voor voetgangers, maar goed, da’s offtopic.

    Morgen heb ik pappadag en zorg ik dus weer voor het wegbrengen en ophalen. Ik ben benieuwd. Hopen dat de slagbomen natuurlijk wel in werking zijn gesteld zodat ik kan vergelijken of het beter is of niet.

  71. Ik blijf het verbazend vinden dat mensen vallen over 4 kilometer omrijden. Op het moment dat een auto wordt gestart is het al belastend voor het milieu. Dan maakt die 4 kilometer helemaal niets meer uit.

  72. Blijft het punt staan: als de omrijdende automobilist zich toch zo enorme zorgen maakt over het milieu, waarom dan de auto nemen in plaats van de fiets of de benenwagen?
    Niet dat ik A. van Dijk wil betichten dat hij schermt met dat argument, ik neem hem alleen even als voorbeeld vanwege de genoemde afstanden, maar als je 300 meter van het winkelcentrum woont en je neemt de auto om dan meer dan een kilometer te rijden…..

    Nogmaals: Of A. van Dijk zoiets zou beweren, weet ik niet. Maar ik denk dat menig persoon die baalt van het omrijden en begint te schermen met het milieu, toch ook vrij vaak vrij gemakkelijk de auto neemt voor kortere afstanden terwijl dat soms helemaal niet nodig is.

    Ik sluit me bij Edwin aan. Ook ik vind het verbazingwekkend.

  73. 2x 4 = 8km , stel 100 man doet dat per dag = 800km, 200 werkdagen per jaar = 160.000km …. hoezo niet milieuvervuilend?….

    De auto is op korte afstanden meer milieuvervuilend dan op langere afstanden. Dus als je voor korte afstanden de auto laat staan en voor langere afstanden 4 km omrijdt, spaar je het milieu.

  74. Dus vanaf morgen stapt elke klager op de fiets voor de korte ritjes. Jullie zijn zo bezorgd over die 4 km extra, dan is het ook een kleine moeite om vaker met de fiets of ov te gaan. Het is immers in het belang van het milieu.
    😀

  75. En voor onze milieu aanbidders heb ik nog een stukje gevonden.

    Nu is de keuze voor openbaar vervoer al een flinke stap naar een individueel minder vervuilend leven. Als je een dag in de week de trein zou nemen, bespaar je per jaar 800 kilometer. Of ga met de fiets, aangezien de helft van de autoritten korter is dan 7,5 kilometer. Deze tochtjes met de auto zijn namelijk éxtra vervuilend, constateert Milieu Centraal, doordat de automotor en de katalysator nog koud zijn en de verbranding niet optimaal is. Bovendien slijt de automotor sneller bij veel gebruik op korte stukjes. Wie dus op de fiets stapt, bespaart zonder het echt te merken al snel duizend kilometer per jaar én een flink bedrag aan abonnementsgeld voor de sportschool.

    klik

  76. misschien dat iemand op het briljante idee eens zou komen dat mensen 4km moeten omrijden om aan de ANDERE KANT van de wijk te komen en NIET om bij het winkelcentrum te komen?….
    En ik ga met de auto naar het WC omdat ik absoluut niet van plan ben om met 2 of 3 zware boodschappentassen en een krat bier achterop te gaan fietsen als ik een auto voor de deur heb…
    Voor kleine dingen pak ik gewoon de fiets, dan is de auto onzin. Maar voor de A28 moet ik 4km omrijden, dat is gewoon absurd. Genoeg mensen op bezoek gehad die opmerkingen maakten over het omrijden om bij mij te komen! Kost ze 8km extra.

  77. Routebeschrijving naar Zandzegge van Beukenallee, 8043 Zwolle
    8,2 km ?? ca. 15 min.
    Via Hasselterweg/N331

    Routebeschrijving naar Zandzegge van Beukenallee, 8043 Zwolle
    5,9 km ?? ca. 16 min.
    Via Frankhuizerallee

    Routebeschrijving naar Zandzegge van Beukenallee, 8043 Zwolle
    7,5 km ?? ca. 14 min.
    Via Zwartewaterallee

    Schokkende resultaten van google maps

  78. @Freddie
    Dat briljante idee had ik ook wel. Als ik naar bijvoorbeeld Westenholte wil, moet ik ook 4 kilometer omrijden. De afstand wordt zo’n beetje verdubbeld.
    Maar mij gaat het om die mensen die zo ijverig schermen met het milieu terwijl ze dus met de auto enorme stukken omrijden voor iets wat 300 meter verderop te voet of met de fiets nog sneller te bereiken is. Die partij heeft voor een groot gedeelte geen recht van spreken vind ik of op z’n minst mogen ze hun ‘argument’ over het milieu weglaten.

  79. De eerste dode is een aantal jaren geleden al gevallen toen de ambulance te laat aankwam door de bussluizen.
    Zelf heb ik het meegemaakt dat de politie bijna een moeder met kind van de fiets reed omdat de dienders in paniek waren omdat ze niet bij iemand konden komen die met een hardinfarct op het gras langs een fietspad lag.
    Een sluiproute door de parkeergarage is geen optie maar gooi de wijk niet potdicht.

  80. Dat klopt niet helemaal Johan… er zijn 2 ambu’s op af gegaan, 1 kwam vast te zitten, de andere was helaas te laat om het slachtoffer nog te kunnen redden

  81. Routebeschrijving naar Goudplevierstraat van beukenallee (is a28 ) , 8043 Zwolle
    5,9 km ?? ca. 17 min.
    Via Belvederelaan

    Routebeschrijving naar Goudplevierstraat van beukenallee, 8043 Zwolle
    8,8 km ?? ca. 17 min.
    Via Hasselterweg/N331

    Routebeschrijving naar Goudplevierstraat van Beukenallee, 8043 Zwolle
    7,5 km ?? ca. 15 min.
    Via Zwartewaterallee

    Ik zie nog steeds minder dan 4 kilometer verschil en in reistijd maakt het helemaal niets uit. Soms is de omweg zelfs sneller.

  82. @Johan:

    omdat de dienders in paniek

    Als dàt het geval is…… dan heeft dat meer met de rijdende diender te maken dan met de wijk. Een paniekfiguur zit zeker niet op de juiste stoel als dat is van een voorrangsvoertuig.

  83. Wat een belachelijke argumenten worden er aangedragen…
    Nu weer (Freddie) dat het uitmaakt dat de knip er is dat je langer moet rijden om bij de A28 te komen… Het moet niet gekker worden! Dat maakt helemaal niet uit!
    Nog nooit gehoord van de meerdere opritten die Zwolle kent om op de A28 te komen?

    En dan A. van Dijk die beweert dat het de schuld is van de verkeersknip dat hij de andere helft van Stadshagen niet kent… Alsof elke inwoner van een wijk elke straat leert kennen vanuit een auto! Dat doe je dan toch lopend of met de fiets?
    Ik ken zelfs in mijn deel van de wijk niet elke straatnaam… Dat wil niet zeggen dat ik dat deel niet ken, maar dat ik niet genoeg moeite heb genomen om dat deel te leren kennen.

    Het is zo makkelijk om de schuld bij iets of iemand anders dan jezelf te leggen…

  84. Nog een paar leuken over de A28:

    Wil je vanaf het Gezondheidshuis naar de oprit bij Zwolle Zuid, dan is dat 7,2 kilometer. Zou de knip er niet zijn, dan scheelt dat best wel. Maar bij lange na geen 4 kilometer. Zou je onder de parkeergarage door kunnen, dan is het nog 4,5 kilometer (plus de afstand om onder de garage door te komen en het parkeerterrein af te rijden) rijden naar precies hetzelfde punt. Scheelt dus nog geen 2,7 kilometer.

    Dan omgekeerd. Naar precies hetzelfde punt op de snelweg bij oprit Noord.
    Vanaf het Gezondheidshuis is het 6,2 kilometer. Vanaf de andere kant 6,8 kilometer. Kortom: nu helemáál een klein verschil. Die ‘knip’ is echt lang niet het grootste probleem als het gaat om de A28.

  85. Al dat omrijden is een grote ergenis. Ik vind de gratis parkeerkaartjes weer een voorbeeld van het bedenken van een regel om een oplossing te vinden. En als dit niet werkt komt er wel weer een ander regeltje om dat dan weer op te lossen. Je kunt regel op regel stapelen maar dat levert geen structurele oplossing op.
    Als men geen sluipverkeer wil onder het winkelcentrum moet dat centrum niet precies op die knip gezet worden. Dus het winkelcentrum of de knip dient te worden verplaatst, of de knip dient te worden opgeheven.

  86. Voorstel: Winkelcentrum net als de voetbalvelden aan de rand van stadshagen. Met een mooi ruim parkeerterrein van asfalt, dus zonder boompjes, randjes en andere obstakels. Met goede fiets en autoverbindingen.
    Bij de verkeersknip kan dan het cultuurhuis uitgebreid worden.

  87. Aan de rand kan het geen winkelcentrum meer zijn 8)

    Aan de rand kunnen minder huizen er rondomheen staan en wordt de gemiddelde afstand tussen huizen en het winkelgebied dus groter. Meer mensen zullen met de auto gaan.Slecht voor het milieu 😛
    Maar ach, waar praten we over. Als je 300 meter van het winkelcentrum af woont en dan nog de auto neemt om een kilometer om te rijden, dan boeit dat niet. De auto wordt toch al gebruikt.

  88. Dat is een kwestie van durven kiezen. Als je een ambitieus winkelcentrum neerzet met aan de andere kant een aantal logistieke beperkingen dan kan je wachten op problemen. Kies dan voor een centrum op een goed bereikbare plek en geef het midden van de wijk dan een sterke culturele functie met wellicht leuke horecavoorzieningen. Een gemeente moet zijn inschattingsfouten ook durven toegeven en als men echt wil is er een hoop mogelijk.

  89. en als men echt wil is er een hoop mogelijk.

    Die spreuk kunnen we ook op ándere plekken toepassen. En nou ga ik niet weer zeggen wat, want dan word ik direct weer voor groene jongen uitgemaakt.

  90. Trouwens, het winkelcentrum is gewoon goed bereikbaar……… dus daarvoor hoeft het niet verplaatst te worden naar de rand van Stadshagen. Dat je niet met de auto van de ene naar de andere kant kan maakt het centrum nog niet slecht bereikbaar (anders wordt het voor het gezondheidshuis hoewel je in redelijk wat gevallen ook kan kiezen voor parkeren in de garage en dan vanaf daar lopen. En dat laatste moet je dan wel kunnen natuurlijk maar de meeste mensen die er naarbinnen gaan zijn gewoon mobiel).
    Je kan praten als een brugman maar je ‘argumenten’ vind ik weinig steekhoudend.

  91. Inderdaad. Het was vaak een crime om de Werkerlaan over te steken als ik m’n dochter naar school bracht (lopend) vanwege de massa’s auto’s die erlangs reden (en nu dus hopelijk niet meer rijden). Oversteken kon dan omdat er gelukkig nog een fietspad zit wat in de voorrang zit waardoor je kon oversteken zodra de hele stroom auto’s stil stond vanwege overstekende fietsers. Maar op momenten dat het even rustiger was qua fietsers, was het gewoon uitkijken met oversteken. Want rustig rijden is er ook niet bij.

    Gisteren en vanmorgen alweer een grote drukte bij het bruggetje op de Veldbeemdgras. Niet door de garage? Dan rijden we daar gewoon naar toe, zetten onze auto ergens links of rechts, en brengen zo de kinderen via het bruggetje wel even snel naar school. Onoverzichtelijk situatie op de momenten dat de school aan of uit gaat bij dat bruggetje, voorals omdat de fietsers van verschillende kanten komen.

  92. Welkom in de wereld van de luie ouders. Dit is dagelijkse praktijk bij meerdere basisscholen.
    Even los van het feit of het brengen met de auto een kwestie van luiheid is, het gedrag wat erna volgt valt bij mij zeker wel onder de noemer ‘lui’. Mik je auto zo dicht mogelijk bij de plaats van bestemming neer. Parkeervak of niet, maakt niet uit. Stoep? Kan je uitstekend op parkeren. Dwars voor een fietspad? Geweldige plek om te stoppen en je kind te droppen. Dat je daarmee fietsers hindert, maakt ook niet uit.

    Zolang mensen nog de tijd hebben om flinke stukken om te rijden.

    Hoewel… Veldbeemgras zou voor mij maar 2,1 kilometer zijn met de auto terwijl naar Belvederelaan maarliefst 5,2 kilometer is.
    Maar ik doe het gewoon lekker met het fietsje of de benenwagen. Lopend ben ik net zo snel onderweg als de kortste route met de auto.
    Met de fiets is het nog geen 2 minuten. Met de fiets kan ik dus sneller heen en weer rijden dan met de auto de kortste route.

  93. Gemeente Zwolle heeft destijds totaal verkeerd ingeschat hoe groot het probleem rond het winkelcentrum zou worden. Dat mensen tegenwoordig lui zijn, dat is algemeen bekend. Maar je hebt ook nog heel veel mensen die slecht ter been zijn en van de auto afhankelijk zijn. stel dat je dan aan de kant van de werkerlaan woont en je apotheek of huisarts zit aan de kant van de belvederelaan, tja, dan heb je wel een probleem. Ik heb niet de indruk dat de gemeente heeft gekeken naar het effect voor het milieu. Voor de bewoners bij het winkelcentrum is er welliswaar geen doorgaand verkeer meer nu, maar al dat omrijden is wel veel belastender voor het milieu in de directe omgeving. En dan die parkeerkaartjes…. alles is gratis, maar je moet wel een kaartje trekken, papierverslindend en dus slecht voor het milieu. DIt hele systeem is achterhaald.

    Kijk voor mensen die dichtbij het winkelcentrum wonen is lopen of fietsen zeker een alternatief. Maar voor het gros, wat ver van het wkc of gezondheidshuis woont, is dat geen optie, zeker lopen niet.

    Het klopt dat deze hele situatie al in het toenmalige bestemmingsplan is vermeld. Maar dat een gemeente een wijk met ruim 20.000 inwoners op deze manier van noord naar zuid afsluit, is natuurlijk maf. Daarbij…. bussluizen in een woonwijk, een dure Twistvlietbrug die alleen door een bus en fietsers wordt gebruikt, een ontsluiting van een wijk die met name aan de Aalandenkant nog steeds qua capaciteit volstrekt onvoldoende is. Nee, Zwolle moet eens een voorbeeld nemen aan andere gemeenten met hetzelfde inwoneraantal. Daar kan Zwolle nog een hoop van leren. Voor nu is het te hopen dat er ooit een iets betere oplossing komt.

  94. stel dat je dan aan de kant van de werkerlaan woont en je apotheek of huisarts zit aan de kant van de belvederelaan, tja, dan heb je wel een probleem.

    Even heel concreet: welk probleem heb je dan? Goed, je moet wat verder rijden als je dus inderdaad de auto neemt (moet nemen). Wil je dagelijks naar de dokter? Wil je dagelijks naar de apotheek?
    Ben je slecht ter been, dan kan je ook de apotheek vragen om het te bezorgen. In heel dramatische situaties (levensbedreigende) qua gezondheid zou ik niet naar de dokter gaan maar eerder 112 bellen. Dus nogmaals: wat is exact het probleem.

    Ik heb niet de indruk dat de gemeente heeft gekeken naar het effect voor het milieu.

    Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Echter is het wel zo dat het hart van Stadshagen lééfbaarder wordt. Minder uitstoot in het centrum. Mooi toch?

    Maar voor het gros, wat ver van het wkc of gezondheidshuis woont, is dat geen optie, zeker lopen niet.

    Lopen kan ik in komen. Maar met de fiets valt nog altijd heel veel te doen. Maar goed, als je aan het uiteinde van Stadshagen woont en graag de auto neemt voor de boodschappen, kan ik op zich ook nog inkomen. Maar dan nog blijft het winkelcentrum aan twee kanten bereikbaar. En als het gaat om dokter en/of apotheek, zie eerder commentaar waarbij alleen het laten bezorgen vervalt maar de frequentie?

    Daarbij…. bussluizen in een woonwijk, een dure Twistvlietbrug die alleen door een bus en fietsers wordt gebruikt, een ontsluiting van een wijk die met name aan de Aalandenkant nog steeds qua capaciteit volstrekt onvoldoende is.

    Ik heb er met m’n fiets geen last van. Maar ik sluit me wel volledig bij je aan. Sterker nog: ik vind de ontsluiting van Stadshagen ronduit beroerd voor auto’s. Of je nou de ene kant of de andere kant op gaat, maakt niet uit. Gisteren (voor de verandering eens de auto genomen) was de Mastenbroekerbrug weer eens op tilt geslagen. Bleef open staan. Tja, dan is er dus nog maar één weg uit Stadshagen met de auto.

  95. Ik hoop het. Het scheelt nogal wat drukte op de Werkerlaan en dus vermoedelijk ook op de Belvederelaan. Een stuk veiliger voor schoolgaande kinderen.

    Trouwens, nog even over die onzin van de dokter en de apotheek die zo moeilijk te bereiken zijn voor minder validen. Leuke is dat aan beide kanten van het winkelcentrum een apotheek zit en aan beide kanten een dokter.

  96. Laat die knip lekker zitten, die 2 kilometer omrijden is toch geen probleem, bovendien is omrijden even snel of sneller dan door een parkeergarage jakkeren.

  97. René de Heer laat zich even niet zien. Ik hoop toch antwoord te krijgen op m’n vragen.

    Maar goed, erg helder is het heerschap niet. Goede voorbeeld geven is er ook niet bij. Hij reed dus ook rustig onder de parkeergarage door en parkeren doen we bij voorkeur op een plek waar witte kruizen op het wegdek staan (ik weet het, die dingen hebben geen wettelijke betekenis maar zouden wel een duidelijke hint moeten geven aan met name automobilisten)

  98. Het omrijden is geen twee kilometer maar zes. Wanneer ik van mijn huis naar dat van mijn schoonouders moet (hemelsbreed 600 meter) moet ik bijna 6,5 kilometer rijden. Hoezo milieuontlasting…. Je doet er wanneer je pech hebt 20 minuten over. Pech wanneer je achter een bus zit, die stoppen te pas en te onpas OP de weg. Een weg waar of een verhoogde middenberm is aangebracht, of waar de bushalte zich vlak voor een verkeerssluis bevindt. Dit alles is bedacht door Wethouder Cnossen, zijn fantastische verkeersdeskundigen (kuch…) en wordt ondersteund door de klankbordgroep die voor 90% bestaat uit hetzelfde links christelijke kerkgenootschap als waar de wethouder zelf lid van is. (toeval?) Ik, en met mij vele anderen, heb er mijn buik meer dan vol van. Van dit incapabele stelletje.

  99. Dat valt zelfs met de benenwagen voor een gezond mens zeer goed te doen. Onze kleine van 2 doet dat zelfs zonder problemen…. heen en terug.

  100. Het opheffen van de knip zou voor overlast zorgen. De meeste bewoners willen echter geen knip. Nu hebben dus veel meer mensen overlast.
    Overlast is trouwens een subjectief begrip, en zodoende nauwelijks meetbaar.
    Ik mag niet meer door de parkeergarage, maar heb op mijn beurt last van al die fout geparkeerde fietsen voor de supermarkt omdat men te lui is om even naar de fietsenstalling te lopen. Volgens mij is dat ook een vorm van oneigenlijk gebruik van de ruimte. Komt er dan ook een parkeerautomaat voor de Albert Heijn?

  101. Acceptatie is ver te zoeken. Altijd maar zeiken en zeuren net zolang tot een nadeel een voordeel is geworden.

    Ik snap niet waar mensen zich druk om maken, een klein beetje omrijden om aan de andere kant te komen? Zo zie je ook nog eens wat van de wijk.

  102. Zusenzo als is dit werkelijk zo is moet er toch werk van gemaakt wordenhet is de eerste keer hoor dat deze brug geen capaciteit genoeg heeft,is dit onderzocht????

  103. Definitie klankbordgroep:
    speciaal samengestelde groep mensen die als luisterend oor fungeert of aangeeft wat er leeft in de samenleving

    Meerderheid van de bewoners is tegen de knip. De klankbordgroep heeft dus niet goed geluisterd en het advies is dan ook geen “knip”voor de neus waard.

  104. Goh kenner, misschien ga ik mijn fiets nu ook nog wel ff fout parkeren voor de C1000…..heb verdorie wat vergeten. Was vanmiddag voor wat lekkers bij AH…..daar kun je de fiets alleen maar fout parkeren. Gelukkig heb ik er nog nooit iemand over horen zeuren. Nu is foutparkeren wel heel makkelijk, want dat vriendelijke en uiterst coole veiligheidsman is vast al naar de cv.

  105. @Derk:
    Volgens mij is het een aanname. Persoonlijk heeft hij het in ieder geval niet horen zeggen van de mensen:

    Ik woon al vanaf 2001 in stadshagen, maar ken maar de helft van de wijk.

    8)

  106. Bericht door dick, op 23 januari 2010 om 18:05
    Goh kenner, misschien ga ik mijn fiets nu ook nog wel ff fout parkeren voor de C1000…..heb verdorie wat vergeten. Was vanmiddag voor wat lekkers bij AH…..daar kun je de fiets alleen maar fout parkeren. Gelukkig heb ik er nog nooit iemand over horen zeuren. Nu is foutparkeren wel heel makkelijk, want dat vriendelijke en uiterst coole veiligheidsman is vast al naar de cv.

    De veiligheidsman stond vanmiddag in de parkeergarage.

  107. Wat een heerlijke rust van de week ook op de Werkerlaan! Ik denk inderdaad dat het uitmaakt dat je er niet meer onderdoor kan! Eureka!
    :D:D:D

Reageer