Stadsdienst MAXX in Zwolle succesvol

Het succes van MAXX, de stadsdienst Zwolle, zet door. In de maand november 2005, enkele maanden na de introductie in september van dat jaar, bleek er al een reizigersgroei van 25 % ten opzichte van de maand november 2004 te zijn.

Bij vergelijking van de periode september-december 2006 ten opzichte van de periode september-december 2005 (in beide periodes reed de stadsdienst volgens de MAXX formule), blijkt er een groei van 19 %. Ten opzichte van dezelfde periode (september-december) van het jaar 2004, toen de oude stadsdienst nog reed, is het aantal reizigers op de stadslijnen in Zwolle in 2006 gestegen met 34 %.

Gedeputeerde Klaasen van de provincie Overijssel, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincie, en vervoerbedrijf Connexxion, de exploitant van MAXX, zijn uiterst tevreden met dit resultaat. ‘Openbare aanbesteding kan dus wel degelijk gunstige effecten hebben op de kwaliteit van het openbaar vervoer. De keuzes die bij de aanbesteding zijn gemaakt blijken de juiste te zijn geweest.’, aldus Klaasen.

De MAXX formule biedt maximale kwaliteit. Op maandag t/m zaterdag, op koopavond en op koopzondag elk kwartier een bus op alle belangrijke stadslijnen, introductie van het MAXX kaartje waarmee voor 1 euro een rit met de bus kan worden gemaakt, nieuwe toegankelijke bussen en kortere (en betrouwbare!) reistijden dankzij vrije busbanen in het centrum van de stad. En, sinds november 2006, een eigen verkooppunt bij GWK Travelex in de NS stationshal.

De MAXX formule is ontwikkeld door Connexxion. Na een succesvolle introductie in Almere is Zwolle de 2e stad in Nederland waar dit concept zichzelf bewezen heeft. Voor 2007 rekent Connexxion vooral op groei uit Stadshagen, het vernieuwde Holtenbroek en de grote onderwijsconcentraties. Door gerichte acties zal Connexxion nieuwe inwoners informeren over de voordelen van MAXX.

Artikel delen:
Reacties 27
  1. Fijn die groeicijfers, maar he tis me al regelmatig gebeurt dat ik op de bus zit te wachten en dat hij niet komt. Terwijl ik echt wel 5 minuten van te voren aanwezig ben. Vooral de laatste keer was balen, wacht je op lijn 4 bij het Eekhoornveld op de laatste bus, komt ie niet opdagen !!!!!!!

  2. Ontopic: Ik zie in Zwolle-Zuid de bussen wel erg vaak leeg of vrijwel leeg rijden! Ik zie ze meestal niet in de spits, maar ook buiten de spits zie je de bus zelden maar halfgevuld.

  3. Wat een negatieve reacties allemaal. Als er helemaal geen bussen rijden is het niet goed, als er wel bussen rijden maar half gevuld is het ook niet goed. Denk dat het juist een prima zaak is dat er genoeg aanbod is. Laten wij ook eens positief kijken naar dit soort initiatieven..per slot van rekening liegen de groeicijfers niet en zijn er dus WEL mensen die verstandig en milieubewust zijn en dus de bus pakken !

  4. Ik kom alleen in de bus met Carnaval.
    Gezelli de hel bus vol met van die maf geklede mensen. En moet je dan de gezichten zien van iemand die niets vermoedend binnenstapt…. 😀 😀 😀

    Nog 13 nachtjes slapen ;D ;D

  5. @chris
    ga maar is met de bus rond 16-18 uur savonds van af station naar zuid ben benieuwd hoe halfvol die bussen dan zitten volgens jou

  6. Dat is het probleem met het OV. Tijdens de spits zitten de bussen wel goed gevuld, maar buiten de spits wordt er met hetzelfde rooster gereden, wat de gemeente bakken vol geld kost.

  7. Ik ben niet zo busserig of treinerig. Het duurt mij allemaal te lang. Je hebt een wereldreis achter de rug voordat je er een keertje bent. Ik pak in Zwolle de fiets wel, en buiten Zwolle het autootje. Ben ik nog goedkoper uit ook dan met openbaar vervoer. 8.50 voor een enkeltje Coevorden…. :'(

  8. Misschien niet goed gevuld, bij mij hoeft er niemand mee naar Zwolle-Zuid elke dag. Ik betaal het veelvoudige aan accijnzen, btw, wegenbelasting etc dan ik terugkrijg in de vorm van wegverbetering. Zeker als je het collectief gaat bekijken. Slechts 10% van wat de automobilist betaald wordt ook weer uitgegeven aan het wegverkeer. Een slechte zaak.

  9. De gelukkig maar anders lag heel Nederland onder het asfalt.

    Flauwekulargument, maar doet het altijd goed bij de milieubeweging. FYI: 0,19% van het landoppervlak wordt in beslag genomen door rijkswegen.

  10. @Chris
    De bestaande infrastructuur voor het OV heeft al flink wat geld gekost en zal ook nog wel flink wat geld blijven kosten.
    Als het gratis wordt zal het OV optimaler benut worden, ook buiten de spits, en dat kost echt niet gek veel meer dan nu.
    Er zijn nu veel administratieve overheadkosten die zullen komen te vervallen en daarmee geld besparen.
    Veel meer mensen zullen de auto laten staan bij een gratis alternatief.
    Minder auto's op de weg is meer ruimte… voor jou. 😉 😀 ;D

  11. Autos rijden er echt niet minder om. Gratis OV jaagt alleen maar wandelaars en fietsers, en recreanten de bus in, het is immers toch gratis. En dat is verre van milieuvriendelijk beleid.

    Bovendien moeten OV en de auto niet concurreren, maar elkaar aanvullen! In grote steden is het OV erg handig, maar daarbuiten is de auto in het gros van de gevallen veel sneller en handiger.

Reageer