Minima 65+ gratis met de bus in Zwolle

Zwolle – Zwolse ouderen (65+-ers) die een inkomen rond de bijstandsnorm hebben, kunnen binnenkort gratis met de bus, binnen de stadsgrenzen. Burgemeester en wethouders verwachten dat gratis openbaar vervoer ervoor zorgt dat senioren met een laag inkomen blijven of weer gaan deelnemen aan maatschappelijke activiteiten. Het gaat om een proef.

19-01-2010_gratis_busvervoer_65_plus.jpg

De gemeenteraad heeft eerder aangegeven dat zij belang hecht aan gratis openbaar vervoer voor 65+-ers. Het college heeft laten uitzoeken hoe dat het beste georganiseerd kan worden. Besloten is tot een proef van twee jaar, met een tussentijdse evaluatie na een jaar. Zwolle doet dat samen met de provincie Overijssel en Connexxion, als verantwoordelijken voor het busvervoer in Zwolle. Als de evaluatie leert dat het gratis busvervoer niet bijdraagt aan een grotere (maatschappelijke) mobiliteit onder Zwolse ouderen, wordt de proef aangepast of stopgezet.

Voordat de proef, volgens planning, op 1 mei begint wordt nog uitgezocht hoe het gratis busvervoer het beste aangeboden kan worden. Uitgangspunt is dat de doelgroep via de OV-chipkaart gebruik kan maken van het gratis openbaar vervoer. Aanmelding kan dan via internet. De gemeente denkt nog na over hoe de doelgroep, wellicht via al bestaande initiatieven, bij de aanvraag begeleid kan worden.

De doelgroep betreft concreet Zwolse 65+-ers met een inkomen op of onder 115 procent van de bijstandsnorm.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Minima 65+ gratis met de bus in Zwolle”

  1. De proef duurt 2 jaar, beginnende per 1 mei maar Connexxion stopt eind augustus 2010 met het rijden van de stadsdienst…..en daar gaat dan ook nog 2 maanden zomerdienstregeling vanaf!
    Wie denkt er nu dat het Connexxion nog écht interesseert?

    Welke oen heeft dit in vredesnaam uitgezocht?

  2. Wil de ezel zich, gecastreerd en al, melden bij de kritische lezer 😮 Ik herhaal: Wil de ezel zich, gecastreerd en al, melden bij de kritische lezer 😮

    Bijvoorbaat dank 😀

  3. De doelgroep betreft concreet Zwolse 65+-ers met een inkomen op of onder 115 procent van de bijstandsnorm.

    En de mensen die voor hun 65e hard hebben gewerkt en hebben nagedacht over hun toekomst en het nu iets minder slecht hebben moeten wél betalen?!?
    Maak dat openbaar vervoer gewoon voor alle 65+ ers gratis! Wat een onzin om weer enkel de mensen die het minder getroffen hebben óf in het verleden niet goed nagedacht hebben over hun toekomst te helpen!

  4. Ik vraag me af in hoeverre gebrek aan geld een reden is voor 65+-ers om niet met de bus te gaan. Een gebrek aan comfort en mobiliteit lijkt me een groter probleem.

    Vorige week ging ik met de stadsbus en toen liep die 5 minuten voor op schema – als je dan niet veel te vroeg bij de halte staat blijf je letterlijk in de kou staan.
    Ook zijn er verschillende chauffeurs die al optrekken voor de ingestapte passagier is gaan zitten – dat is lijkt me erg onprettig voor ouderen.

  5. scheelt veel parkeeroverlast
    parkeerplaatsen tekort
    en
    goed voor het milieu.

    WAT EEN ONZIN.
    Dus straks gratis met de bus en anders met de auto? Als je normaal met de auto naar de stad gaat kun je makkelijk een buskaartje betalen.>:(

  6. ik ben wel geen 65+ maar wel slecht ter been , als ik met rolater de bus in zwolle in wil is dat echt niet makkelijk , de bussen zijn zgnd laagvloers nou probeer er maar eens om alleen met rolater in de bus te komen , bijna onmogelijk . Als je bedenkt dat er vele 65+ die dus ook met rolater de bussen in willen maar het dus niet makkelijk de bus in kunnen wat voor zin heeft het dan om gratis vervoer aan te bieden

  7. Claudia: misschien wil de chauffeur wel even helpen als je het vraagt of iemand anders, we moeten mensen wel de mond gunnen dus geen chagrijn.
    Tevens kunnen we om een vriedelijkheidsbeleid gaan vragen!

    Danny, vaak blijven chauffeurs wel even wachten want ze het kan niet zo zijn dat ze aan het einde van de rit(station) tijd over hebben, want dan ligt het schema in de warm, er rijden er twee volgens mij op een vast traject.

    Ze zullen ook weleens tijd te kort komen door obstakels.

  8. Als je bedenkt dat er vele 65+ die dus ook met rolater de bussen in willen maar het dus niet makkelijk de bus in kunnen wat voor zin heeft het dan om gratis vervoer aan te bieden

    Ik ben het dit keer eens met zusenzo eens! Het één moet eigenlijk geen verband hebben met het ander! Als ik met de bus zou gaan zou ik zeker wel even toe kunnen schieten. Ik mag hopen, dat dat voor meer Zwollenaren geldt!

    Misschien kan het ook wat 65+ ers over de streep trekken om de auto dan maar helemaal weg te doen en over te stappen op openbaar vervoer. Misschien dat daardoor bepaalde risicogevallen niet meer in hun autootje door de stad scheuren 😀

  9. Volgens mij kunnen ouderen met een roze strippenkaart (E 5,- voor 15 strippen) reizen. Een busritje binnen de stad kost hen nu dus ca. E 0,67…
    De vraag is dus of het niet meer hoeven te betalen van 2x E 0,67 gaat leiden tot een grote verandering in de ‘maatschappelijke mobiliteit’.
    Ok, misschien nemen vitale ouderen door deze actie wel eerder de bus dan de fiets 😉
    En voor de minder vitale ouderen blijft de bus belangrijke nadelen houden.

  10. De ‘ouderen’ van nu hebben t over het algemeen financieel niet slecht. Huis is afbetaald en een goed pensioen voorziet in een goed leven. Wat is oud? mijn ouders zijn 60, superfit en werken nog. Dat het geld van de proef terecht komt bij minder draagkrachtigen is een juiste keuze.

    Maar als het dan om inkomenspolitiek gaat, waarom dan geen gratis brood, gratis zwembadkaartje, gratis paspoort? Waarom wel gratis OV? En hoe duur die bus eigenlijk in relatie tot andere kosten???

    Over een andere boeg: gratis OV is vooral gemakkelijk OV. Om opnieuw kennis te maken met de bus. Prima! maar verwacht geen wereldwonderen. Hooguit een klein percentage zal de auto laten staan. Een veel groter deel (huidige gebrukers) zal veel vaker gaan reizen.

Reacties zijn gesloten.