SP wil gratis openbaar vervoer voor alle 65-plussers

Zwolle – Als het aan de SP ligt mag het stadsbestuur samen met de provincie Overijssel en Connexxion wel wat ambitieuzer zijn als het gaat om gratis openbaar vervoer voor ouderen. In Zwolle wordt per 1 mei een proef gestart, zodat Zwolse 65-plussers met een laag inkomen gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen. De SP wil – ook gezien succesvolle projecten in andere steden – dat alle 65-plussers gratis met de bus kunnen reizen. ‘Dit is echt weer politieke bekrompenheid, laten we nu eens fatsoenlijk experimenteren. Bovendien zou het goed zijn als de politieke partijen zich uitspreken over hun ambities met gratis openbaar vervoer – afhankelijk van de uitkomsten van het experiment ’, aldus raadslid Edwin Koster.

SP 3.jpg

In steden zoals Nijmegen, Tilburg, Hengelo en Helmond is gratis openbaar vervoer voor alle senioren een groot succes. In Tilburg steeg het aantal reizigers van 7% naar 23%. In het Belgische Hasselt verachtvoudigde het aantal reizigers in de doorgaans lege stadsbussen. Door het gratis te maken voor alle mensen van 65 en ouder wordt het verblijf in Zwolle ook voor ouderen van buiten de stad aantrekkelijk. Bovendien hoeft dan niet een duur systeem met OV-chipkaart te worden georganiseerd, maar kan ieders identiteitskaart als toegangsbewijs gebruikt worden.  

SP-raadslid Edwin Koster: ‘Gratis openbaar vervoer zorgt voor een minder grote drempel om de deur uit te gaan. Neem bijvoorbeeld een ziekenhuisbezoek of een bezoek aan de zaterdagmarkt. Het helpt ouderen niet alleen bij het participeren in de samenleving, maar is ook nog eens heel goed voor het milieu. Het is jammer dan de conservatieve partijen in Zwolle een rem zetten op het stimuleren van het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer kan bovendien zorgen voor een ontlasting van het autoverkeer en van de luchtvervuiling.’.

De SP zou graag zien dat het college bij dit experiment ook meer samenwerkt met andere gemeenten. Er dreigt een versnippering van goedbedoelde experimenten. De provincie start namelijk per 1 maart met twee maanden gratis openbaar vervoer voor alle ouderen. Koster: “Door het breder organiseren van dergelijke initiatieven wordt het een veel sterkere inzet om van gratis openbaar vervoer een succes te maken. Daar kunnen dan ook gemeenten zoals Kampen, Dalfsen, Raalte en Steenwijkerland van profiteren.”  

Artikel delen:
Reacties 53
  1. Logisch dat straks een 65-jarige miljonair gratis met de bus mag en Jan de jonge arbeider met z’n minimumloon, hoge hypotheek en 3 kinderen voor alle gezinsleden een kaartje moet betalen (+ het kaartje vd miljonair van z’n belastingcenten…)

  2. @carola

    Uit een recent onderzoek blijkt dat Nederlandse 45+ ers tot de meest vermogende mensen behoren van Europa en Nederlandse 35-ers tot de grootste schuldenaren van Europa.

    In diverse wetenschappelijke studies wordt ook voortdurend gewaarschuwd voor het gevaar van een generatieconflict.

    Het zal toch immers Jan de Jonge arbeider en zijn vrouw zijn die voor de kosten van het ‘gratis’ OV opdraaien terwijl de demografische druk toch al toeneemt.

    Andere leuke wetenswaardigheid van het CBS: waar in 2005 slechts 6% van de 65+ers nog een betaalde baan had, is dat aandeel tegenwoordig 23%.

    Saillant detail is de trendbreuk aangezien eerdere generaties de volgende generaties een beter leven boden.

    Maar ja demografisch bezit deze groep nog de nodige massa en is dus electoraal interessant in de aanloop naar de verkiezingen.

  3. Helemaal mee eens Carola, de meeste ouderen hebben optimaal van alle regelingen gebruik kunnen maken (supervroeg stoppen met werken, 58-60 jaar, goedkoop een huis kunnen kopen etc., ) dus ??1,20 voor een busritje lijkt me geen probleem. Verwacht ook niet dat er daardoor meerdere ouderen met de bus zullen gaan, of het moet puur het idee zijn. Het is gratis dus ik maak er gebruik van.
    Ik vind zoiezo dat als iemand een auto voor de deur heeft staan het excuus van: “ik heb geen geld” niet op gaat.
    Lijkt me weer een verkiezingsstunt. Ik verwcht over een paar weken een voorstel voor gratis vervoer voor minima en studenten.

  4. @Danny

    In hetzelfde CBS-onderzoek viel te lezen dat de waarde van de woningen in de periode 1990-2009 verviervoudigd is. Deze overwaarde werd veelal door de oudere generatie benut voor verbouwingen aan de woning maar ook veelal voor andere zaken (aandelen, consumeren). Alleen de oudere generatie kon hiervan profiteren, deze hadden namelijk voor 1990 op een relatief gunstige woningmarkt (ABC-koopwoningen, lagere huizenprijzen) hun woning gekocht.

    En daan gaan we deze generatie nu zeker ook nog ff gratiesch OV aanbieden. Ik bedank hiervoor.

  5. @ ja-tja, miljonair moet je tussen aanhalingstekens lezen ‘miljonair’ – je weet wel, bij wijze van spreken…
    Ik bedoel dat veel ouderen meer te besteden hebben dan menig jongere – vaak onder meer a.g.v. een groot verschil in woonlasten.
    Andere bovenstaande reacties verwoorden precies wat ik bedoel.
    Ik weet nog niet waar ik op ga stemmen, maar wel dat het de SP niet gaat worden…

  6. Beetje erg kortzichtig om ervan uit te gaan dat alle 65pussers een dikke portemonnee hebben h?. Ooit nagedacht bij het feit dat er velen binnen deze groep vallen die moeilijk ter been zijn en ook niet zo gemakkelijk meer overal op de fiets naartoe kunnen?

    Maar goed, ik ben beried jullie zielig te vinden hoor. Niet omdat jullie het allemaal zo veel moeilijker hebben, maar omdat jullie zelf ook al aan zelfmedelijden lijden.

  7. Vind het begrip 65+ de laatste jaren ook wel heel erg rekbaar. Bij 64 word je geacht door te werken, bij 65 ben je opeens bejaard. En dat terwijl mensen steeds ouder worden, vrouwen zelfs 81 jaar. Dan mogen ze met dit plan liefst 16 jaar vrij reizen.

    Als er grote financiele obstakels zijn waardoor ouderen in een sociaal isolement terechtkomen mag – en misschien wel moet – de overheid bijspringen. Maar er zomaar vanuit gaan dat 65+’ers geen geld voor de bus hebben gaat veel te ver.

  8. @ Jaspert: je hoort mij niet zeggen dat ALLE 65-plussers een dikke portemonnee hebben, maar ik hoor de SP wel zeggen dat ALLE 65-plussers gratis met de bus moeten kunnen… (dus ook die met een dikke portemonnee)

    Natuurlijk zijn er veel ouderen die niet makkelijk op de fiets kunnen, maar ik vind het wel ‘bijzonder’ dat men dat nu ALLEmaal vanaf 65 jaar niet meer zou kunnen, terwijl men nu tot 65 jaar en straks zelfs tot 67 jaar in staat is (zou zijn) door te werken.

    En als een oudere niet meer met de fiets kan, maar zelf makkelijk die E 0,67 voor een busrit kan betalen, moet dat bedrag dan door anderen worden opgebracht?

    Ouderen die niet meer zelf kunnen lopen/fietsen EN zelf de busrit niet kunnen betalen, mogen van mij gratis met de bus, maar dat is wat anders dan ALLE ouderen…

  9. Misschien verleidt het plan zelfs vitale ouderen wel om maar de gratis bus te nemen ipv de fiets, waardoor ze minder in beweging blijven…

  10. misschien is het Groningse systeem met een Stadspas iets voor Zwolle. Daarbij kan makkelijk een inkomensgrens worden ingevoerd.

    maar belangrijker……..: hoe gaat dit allemaal betaald worden?

  11. Wat een klote idee van mijn partij om de ouderen weer in de watten te leggen, onbegrijpelijk gewoon.
    Laat de jonkies maar weer dokken, een toekomstperspectief hebben ze toch al niet meer moeten ze bij de SP gedacht hebben en wat ze nu weer extra af moeten dragen zullen ze nauwlijks voelen naast alle andere lastenverzwaringen waarmee ze de komende jaren/decennia nog mee geconfronteerd zullen worden.
    Ik ben nu echt super pissig en overweeg mijn lidmaatschap op te gaan zeggen.

  12. Ik vind de keuze voor een leeftijdsgrens om voor gratis OV in aanmerking te komen echt nergens op slaan.
    Dat kan toch geen serieus criterium zijn?
    We kunnen toch veel beter ouderen met een minimum inkomen 50% korting geven? en dan alleen buiten de spits laten rijden.
    En om het inkomen te kunnen controleren is een kleine tatouage met de letters “m i” op het voorhoofd al voldoende.;)

  13. De SP komt vrij fanatiek op voor hulpbehoevenden, dat is m.i. niet verkeerd.
    Maar om in deze ‘inlevertijd’ het openbaar vervoer nu weg te geven aan iedereen van 65 jaar of ouder vindt ik onnodig.
    De gemeente Zwolle moet in 2010 fors gaan bezuinigen en daar past dit gebaar niet bij.

    Misschien is er een regeling te treffen dat iedereen die aan kan tonen geen cent over te houden om de deur uit te gaan een aanvraag bij de Bijzondere Bijstand kan doen?
    Dan verdeel je de poet democratisch.

  14. Ik vind dit ook geen goed plan van de SP. De LWL pakt het anders aan. Willem biedt aan om mensen van huis te halen en weer thuis te brengen. Dat hebben we de afgelopen week al vaak kunnen lezen. :D:D

  15. Ach, verkiezingstijd he?…het CDA zal wel weer op een carnavalswagen kruipen, de CU zal de Grote markt wel weer gaan aanvegen, de PvdA zal wel weer thee gaan schenken in de Kievietsbloem en de VVD zal de ambtsketen van de burgemeester wel weer gaan oppoetsen.
    Vroeger noemden de padvinders dat een heitje voor een karweitje ;););)

  16. Je kunt zeggen wat je wilt maar dé crisismanager van NL stond de vorige verkiezingen wél gewoon op een kissie in hartje Zwolle. En iedereen mocht hem vragen wat ie wilde…..dankbaar gebruik van gemaakt 😉

  17. Dick,
    Ook dat is gedrag van de hogere toneelschool..
    Iedere partij wordt ineens toegankelijk als er verkiezingen in de lucht hangen.
    Je was toch nog wel wakker?

  18. vraag is natuurlijk wat nu goedkoper is:
    1. iedere 65plusser met krappe beurs nu een nieuwe pas sturen waarmee ze gratis in de stadsbus kunnen.
    2. iedere 65 plusser die toch al verplicht is een id-kaart bij zich te dragen op vertoon daarvan in de bus die toch al rijdt gratis mee te laten rijden.

    schijnt nu ook op dit zelfde weblog al weer een nieuw topic geopend te zijn waanin het CDA over het zelfde onderwerp geen mening heeft…

  19. Die hangen bij Wichert aan het biljart Z*z….ook gezellig….HET ANKER-Westenholte :D:D:D

    ================

    On-topic met de laatste vraag van Dick:

    On-topic: ik wil ook gratis ov en wat is het verschil met andere gratis OV-plannen SP?

  20. Mensen,

    Het is niet een SP-plan om 65+ers gratis openbaar vervoer te geven he? Het is echter wel een plan van de SP om het plan van de gemeente, de provincie en Conexxion wat breder te trekken!

    Het is een plan van het stadsbestuur samen met de provincie Overijssel en Connexxion om 65+ers met een laag inkomen gratis openbaar vervoer te geven.

    De SP vindt hier echter dat dat plan veel administratieve rompslomp met zich mee neemt en bovendien welke 65+er (en uberhaupt welk persoon) wil er een pasje of wat dan ook hebben waar uit blijkt dat je iemand bent met een laag inkomen. Bovendien krijg je niet een representatiever beeld als je meer reizigers er bij betrekt?

    Daarom wil de SP deze pilot wat breder te trekken voor alle 65+ers.

  21. Bedoelt de SP inkomen rond de bijstandsnorm en/of vermogen rond de bijstandsnorm. Teveel komt het voor dat vermogenden in onze maatschappij profiteren van allerlei faciltiteiten omdat (toevallig!!!) hun inkomen laag is. Dus mensen met een vermogen op de bank of aan materieel bezit maar – omdat ze bijvoorbeeld (bewust) geen pensioen (wilden) ontvangen – een laag inkomen hebben. Inkomen zegt op zich zeer weinig over de welvarendheid! Wanneer dringt dat nu ook eens bij de SP door!

  22. Goed plan Emile, maar waarom gebeurt dat op dit podium? Is het niet handiger andere woordvoerders voor of na een raadsvergadering te benaderen om zo een draagvlak te creeeren?

  23. Gezien de reacties op dit bericht, plaats ik onderaan het standpunt van de landelijke SP over het openbaar vervoer. Ook na te lezen op http://www.sp.nl bij standpunten.

    Ik vind het dus niet zo gek dat ik dat als lokaal raadslid van de SP dit nog eens onder de aandacht breng.
    Ik ben blij met het expiriment zoals dat nu uitgevoerd kan worden, zeker omdat het best wat tijd en moeite gekost heeft om het voor elkaar te krijgen. Hoewel er een politieke meerderheid was voor het initatiefvoorstel.

    Ik hoop dan ook vurig dat bij een tussen evalutatie blijkt dat er een toename is van aantal reizigers en dat automobiliteit afneemt omdat de bus een beter alternatief blijkt.

    ** standpunt landelijke SP over openbaarvervoer **
    Regeringen hebben de afgelopen jaren vele te weinig geïnvesteerd in het openbaar vervoer (OV). De SP start met gratis OV voor mensen ouder dan 65 en jonger dan 12 jaar. De overige tarieven van het OV kunnen omlaag, onder andere door de NS weer één bedrijf te maken. De NS maakt de afgelopen jaren tientallen miljoenen winst, vooral ook door de exploitatie van vastgoed. Tariefsverhogingen zijn helemaal niet nodig. De kwaliteit van het OV moet omhoog. Bijvoorbeeld door meer reisinformatie door GPS systemen, internetverbindingen in de trein, infoschermen met nieuwsflash, technisch innovatie aan het spoor en snellere verbindingen. Het openbaar vervoer in dunbevolkte gebieden moet in stand worden gehouden. Nu worden veel onrendabele lijnen wegbezuinigd. Er moeten minimale normen komen voor de afstand van elk huis tot de dichtstbijzijnde OV-halte.
    *****************************************

  24. Nog begrijp ik dit niet Edwin:

    maar waarom gebeurt dat op dit podium? Is het niet handiger andere woordvoerders voor of na een raadsvergadering te benaderen om zo een draagvlak te creeeren?

    Wat een voldoening/overwinning zal het zijn als je achter de schermen een draagvlak creeert en met een meerderheid je voorstel door de raad sleept? Kun je gewoon achteraf op WLZ melden: Draagvlak voor OV-plan door SP…

  25. Dag Edwin,

    Jullie opperen het idee, dus ik ben erg benieuwd naar de reactie van SP Zwolle op bovengenoemde punten. Reageer eens inhoudelijk zou ik zeggen, net als John van Boven doorgaans doet.

  26. @ J. Folkersma: Wij willen juist geen onderscheid in inkomen of vermogen. Wij willen 1 regeling voor alle 65+ers. Zie ook mijn reactie van 12:20

    @dick: Ik heb raadslid Koster gevraagd ook hier te reageren. Hij is degene die dit voorgesteld heeft en hij zei nog te reageren. Alleen hij is nu aan het werk en ik ga ook weer aan het werk. Ik vond alleen even dat ik moest reageren op de “verkeerde interpretatie” die hier genoemd werd.

  27. “bovendien welke 65+er (en uberhaupt welk persoon) wil er een pasje of wat dan ook hebben waar uit blijkt dat je iemand bent met een laag inkomen.”

    Vind ik een kul-argument. Ik heb een bonus-, ikea-, bieb-, zwem- en ga zo maar door pas, valt toch helemaal niet op als daar nog een pasje bij zit? En daar zal toch niemand wat van zeggen?

    Gaarne ook een antwoord op de vraag waarom ‘wij’ – ik chargeer even – het buskaartje van een vermogende oudere moeten betalen.

  28. Bericht door rutger, op 21 januari 2010 om 13:09
    “bovendien welke 65+er (en uberhaupt welk persoon) wil er een pasje of wat dan ook hebben waar uit blijkt dat je iemand bent met een laag inkomen.”

    Vind ik een kul-argument. Ik heb een bonus-, ikea-, bieb-, zwem- en ga zo maar door pas, valt toch helemaal niet op als daar nog een pasje bij zit?

    Mensen met lage inkomens hebben (zeer waarschijnlijk) geen ‘bonus-, ikea-, bieb-, zwem- en ga zo maar door pas’ van dure winkels en voorzieningen, dus zou dat ene pasje inderdaad wel opvallen.
    En te koop lopen met je armoede doet (bijna) niemand. Eerder is er sprake van grote schaamte.

    Maar een buskaartje betalen voor vermogende ouderen zie ik ook niet zo zitten, ware het niet dat onderscheid maken tussen de verschillende 65+ers veel kostbare administratieve romslomp met zich mee zal brengen waar ‘wij’ dan ook weer voor opdraaien.

    Maak dan al het OV een jaar op proef gratis, dan kunnen de Essent-miljoenen ook nuttig besteed worden.

  29. Ik vind dat een vreemde aanname. Je laat toch gewoon een pasje zien als je de bus instapt en dan mag je doorlopen? Als ik daarachter sta weet ik toch niet wat voor pasje dat is? En vind ik daar toch ook niks van? Ik zie het probleem echt niet.

    Bij het tweede punt: Als mensen zelf moeten aantonen dat ze recht hebben op een vrijkaart ligt het initiatief bij hen en kost het de overheid al veel minder.

  30. @dick 8:25 het verschil daarmee is dat deze pilot snel opgestart wordt door de gemeente, per 1 mei. En die andere projecten nog niet. En de SP heeft dan zoiets, trek het dan wat breder. Vandaar ons voorstel.

    @dick 12:24, dat gebeurt ook wel.

    En volgens mij heb ik dan alle open vragen beantwoord? Anders hoor ik het graag

  31. Bericht door rutger, op 21 januari 2010 om 13:48
    Ik vind dat een vreemde aanname. Je laat toch gewoon een pasje zien als je de bus instapt en dan mag je doorlopen? Als ik daarachter sta weet ik toch niet wat voor pasje dat is? En vind ik daar toch ook niks van? Ik zie het probleem echt niet.

    Als je (vooraan) in de bus zit kan men die pas dus wel zien.
    Dat jij het probleem niet ziet komt waarschijnlijk omdat jij in de gelukkige omstandigheid verkeert dat je geen armoede hebt.

    Bij het tweede punt: Als mensen zelf moeten aantonen dat ze recht hebben op een vrijkaart ligt het initiatief bij hen en kost het de overheid al veel minder.

    De overheid weet de kosten altijd te laten ontsporen. :'(;)

  32. @Dennis; inderdaad dacht ik ook direct aan de stadjespas welke ze in Groningen al jaren hebben (meer dan 10jr meende ik?).

    Voor de geïnteresseerde: even googlen voor een aantal resultaten…

  33. @ Larry

    Ik loop wel eens met een Zeeman-tas op straat, sterker nog, ons saldo was laatst bij de Zeeman ontoereikend. Ben ik dan ook zielig? Kom op zeg, als je je daar niet overheen kunnen zetten kun je overal een probleem van maken en iedereen tot ‘slachtoffer’ bombarderen. Maar dit is even off topic.

  34. Sorry voor het woord, maar ik vind de discussie over die pas nogal ‘onnozel’. Er hoeft toch niet per se met grote letters ARMESLOEBERSKAART op te staan?
    De doelgroep zou natuurlijk ook een regulier abonnement kunnen krijgen, zoals anderen (die wel zelf betalen) dat ook hebben…

  35. Dan het idee om alle 65+-ers een gratis pas te geven omdat de administratieve rompslomp anders teveel geld kost.
    Zullen we dan ook maar alle huurders huursubsidie geven om rompslomp te voorkomen? (en zo kan ik nog 100 doelgroepen bedenken…)

  36. Vervolgens het idee dat het bedrag van 67 cent, voor een busrit binnen de stad, niet op te brengen is voor de arme en minder valide oudere.
    -> Als dat werkelijk zo is dan lijkt het me beter om de uitkeringen hoger te maken ipv de bus gratis te maken…

  37. Dan het treinkaartje, die is zeker wel duur. Kan me voorstellen dat de tarieven vd NS voor sommige mensen echt moeilijk op te brengen zijn. Maar waarom moet het dan gelijk helemaal gratis worden? Je kunt de tarieven toch ook verlagen? Het is m.i. goed om mensen altijd IETS voor diensten te laten betalen om ze zodoende bewust ermee om te laten gaan. Bovendien kost het nou eenmaal ook echt geld om de trein (bus) te laten rijden! En IEMAND zal dat moeten betalen…

Reageer