SP wil opheldering over sluiting Bakkerij in Pierik

Zwolle – De SP wil maandagavond opheldering van de wethouder over de sluiting van Bakkerij Martini in Pierik. De bakkerij moet haar deuren sluiten, omdat er asbest in het huurpand is geconstateerd. Woningstichting Openbaar Belang wil zo snel mogelijk saneren. De bakkerij moet daarom per 1 februari dicht zijn. Omdat voor de sanering alles uit het pand moet worden gehaald en opnieuw moet worden ingebouwd is het voor de bakkerij niet mogelijk om de kosten daarvan (€ 80.000) te dragen. Dit betekent sluiting van de bakkerij.

SP 3.jpg

SP-fractievoorzitter Tjitske Siderius: ‘Het pand staat er al sinds 1934. Het is dus heel verwonderlijk dat het asbest niet bij eerdere inspecties van Openbaar Belang is ontdekt. Als de woningstichting nalatig is geweest bij eerdere inspectie, dan is wat ons betreft niet redelijk dat de huurder alle indirecte kosten voor het saneren van het asbest moet opbrengen. Bij een eerdere ontdekking van het asbest waren de kosten waarschijnlijk veel lager geweest. Wat de SP betreft moet de wethouder zo snel mogelijk in overleg met de woningstichting en de bakkerij om uit deze impasse te komen. Het zou zonde zijn als de laatste voorziening in Pierik – na buslijn 10 – ook uit de wijk verdwijnt, met name voor de oudere bewoners van de wijk.’  

De SP wil van de wethouder weten wie er verantwoordelijk is voor de brandveiligheidsinspecties en hoeveel van deze inspecties zijn uitgevoerd in het pand van bakkerij Martini. Ook wil de partij weten of Openbaar Belang verantwoordelijk is voor deze inspecties. Bovendien vraagt de SP aan de wethouder welke impact de sluiting van deze bakkerij heeft op het voorzieningenniveau in de wijk.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

56 gedachten over “SP wil opheldering over sluiting Bakkerij in Pierik”

  1. Woningstichting Openbaar Belang gaat waarschijnlijk voor een tijdje Woningstichting Gesloten Belang heten.
    Denk maar niet dat ze daar enig helderheid in gaan verschaffen. Te gek voor woorden dat ze de zaak dicht (laten) gooien om te voorkomen dat ze bij een eventuele brand zelf voor l*l staan. Stukje geschiedenis (1934) of niet, weg met die toko. Eigen gezicht eerst.

  2. Heb het gevoel dat het verhaal niet helemaal compleet, ze is kunnen een huurder toch niet zomaar met 80 mille opzadelen. En zowel, dan is daar vast jurisprudentie over. Kortom: hoe zit het precies?

  3. Men komt hier van heinde en ver het lekkerste brood halen. Typisch geen openbaar belang om deze bakkerij te sluiten. Openbaar Belang zou verplicht moeten worden om in ongeveer dezelde omgeving vervangende ruimte aan te bieden. OB heeft nog wel een paar centen…

  4. Het bericht in de Zwolse via Internet gelezen. Er is dus wel degelijk overleg geweest tussen OB en de Bakker over vervangende ruimte etc.. Van de laatste overigens nog geen reactie gelezen.

  5. Tja de eerste keer dat ik het met de SP eens ben. Ik haal er altijd mijn brood sinds bakker nijmeijer uit de vechtstraat is verdwenen.

    Kan me voorstellen dat er aan de asbest gedaan moet worden, maar dat hoeft toch niet zo op stel en sprong ?

    80.000 euro is veel maar voor een woningbouwereniging toch wel overheen te komen, kan de bakker geen ‘zachte’lening krijgen van OB ?

    Door deze actie verliezen 6 mensen hun baan, dat kan toch niet in deze tijd.

    Esther, haar man en overige personeelsleden veel sterkte toegewenst

  6. @Theo

    samengevat: alternatieve ruimte is geen optie aangezien de apparatuur en machines dermate verouderd zijn, dat verhuizen niet kan. Nieuwe inventaris kost 80 mille, is er niet, dus sluiten is stoppen.

  7. @Dennis, bedankt. Ben nog steeds benieuwd naar des Bakkers mening. Als alles vast zit op een investering van 80K, en OB zou daar een rol in willen spelen, blijft nog de vraag of de Bakker toch al had willen stoppen etc.

  8. Goed dat hier vragen over worden gesteld, dan komt misschien het HELE verhaal naar buiten, en kan er een objectief oordeel worden geveld. Waarom is dit verhaal niet eerder naar buiten gekomen? Tis al bijna 1 februari.

  9. Ik bedoel daarmee het verhaal van de ondernemer het verhaal van de woningbouwvereniging, vind dit een verhaal van de woningbouwvereniging is fout (en als ik dit zo lees denk ik dat ook), maar waarom komt de ondernemer pas 2 weken voordat e.e.a afgelopen is naar buiten met zijn verhaal. Waarom niet eerder?

  10. @ingrid

    ik kan mij voorstellen dat mijnheer de Bakker wel andere dingen aan zijn hoofd heeft dan ” met zijn verhaal naar buiten komen”.

  11. Zou het niet zo kunnen zijn dat Openbaar Belang andere plannen met dit pand heeft? Ze maken mij niet wijs dat ze niet geweten hebben dat er asbest aanwezig is.

  12. Ik heb het artikel in de Stentor niet kunnen lezen (kon het zo snel niet vinden op stentor.nl en op de krant zijn we idd niet geaboneerd).

    Het zou jammer zijn dat de laatste bakker in dit deel van de wijk vertrekt. Mijn indruk is dat er nog aardig wat klandizie is. Daarnaast wordt geleverd aan de creche en tussenschoolse opvang van Landstede (ook ’t ukkie Pierik?).
    We moeten zuinig zijn op de kleine ondernemer in de buurt…

  13. @ dennis

    “ik kan mij voorstellen dat mijnheer de Bakker wel andere dingen aan zijn hoofd heeft ”

    Dat lijkt me nou juist niet, als het volkomen onterecht is dan zoek je toch als eerste gratis publiciteit en mogelijk een advocaat? Voor 80 mille loont dat de moeite…

  14. Alhoewel er grote kans bestaat dat dit niet het volledige verhaal is omtrent de asbest in de bakkerij, wil ik toch kosteloos mijn diensten aanbieden om te kijken of er niet een eenvoudigere en goedkopere oplossing is te bedenken.
    Met 6 à 7 jaar werkervaring bij de eerdergenoemde bakkerij Nijmeijer, 24 jaar als verhuizer (waaronder machineverplaatsingen) en sedert enkele jaren ook als Deskundig Asbest Verwijderaar, denk ik wel een steentje te kunnen bijdragen.
    De bakker, woningbouwvereniging en/of de SP mogen gerust contact opnemen.
    Mijn gegevens zijn bekend bij de redactie van Weblog Zwolle.

  15. Tja misschien willen ze verder met de zaak in Zwartsluis en dan op een makkelijke manier het personeel kwijt, de meisjes achter de toonbank bleven altijd maar een jaartje en als het contract omgezet moest worden naar vast dan konden ze gaan.

    Dit is natuurlijk onzin, Esther en haar man werken keihard en waarschijnlijk voor weinig winst want 80 k is veel geld , maar moet voor een beetje bedrijf wel op te brengen zijn. Ik denk dat de marges klein zijn.

    Welke ambachtelijke bakkers zijn er nog ? Marjan Beumer in Ittersum is een jaar geleden gestopt, die op de Forelkolk krijgt brood uit Hattem, waar moet je naar toe ?

  16. hmm mijn quotjes met cynisme aan en cynisme uit zijn weggevallen bij het plaatsen van het vorig bericht.

    Dus voor alle duidelijkheid, de eerste alinea in het vorig bericht is niet serieus bedoeld !!!!

  17. Dit verhaal roept heel veel vragen op. In ieder geval goed dat de SP er een aantal stelt. Als het allemaal waar is, ben ik het helemaal met de SP eens. Wat ik me nog afvraag hoe je brood kunt maken waarvoor men kennelijk van heinde en ver komt met machines die zo verouderd zijn dat ze niet meer verplaatst kunnen worden? Andere vraag die ik heb; waarom moet het zonodig verhuist worden. Inpakken kan toch ook?
    En applaus voor Larry; wat een zeldzame combinatie van relevante ervaringen:-*.

  18. Nu even technisch:
    Mits de huurder het asbest niet zelf heeft aangebracht is de verhuurder gewoon aansprakelijk voor dit probleem.
    Eventjes een bedrijf aanzeggen weg te wezen kan hier niet!
    De huurder kan je niets aanrekenen, die is leek op dat gebied.
    Sterker nog, de verhuurder is verantwoordelijk voor het verhuren van een veilig pand en moet dit op eigen kosten oplossen.
    De huurder moet daarin geheel gecompenseerd worden.

    Wettelijk gezien mag het aanwezige asbest geseald en gestikkerd worden. Een ontruiming is dus onzin!
    (nog los van het feit dat dit sinds 1934 speelt…)
    De huurder en (ex)werknemers kunnen de verhuurder ook aansprakelijk houden voor asbestziekten die zich in de toekomst openbaren.

    Een goede zaak van de SP om dit uit te zoeken.

    (Ik heb opleidingen m.b.t. asbest gegeven. Van slopers tot en met toezichthouders)

    Heel vaak blijkt dat gemeentes en woningbouwclubs de klok hebben horen luiden en niet weet waar de klepel hangt. Ofwel het asbestbeleid lijkt nergens op…

  19. Bakkerij Martini in de Zwolse wijk Pierik sluit per 1 februari haar deuren. In het pand aan de Gladiolenstraat is asbest gevonden.

    Woningstichting Openbaar Belang, eigenaar van het pand, wil per 1 februari beginnen met het verwijderen van de asbest. De kosten voor verhuizing en herinrichting zijn zo hoog dat de bakkerij ze niet kan betalen. Op dinsdag 26 januari is de winkel voor het laatst open. Door de sluiting telt Zwolle nog maar een ambachtelijke bakker.

    RTV Twente

  20. Kort verslag raadsvergadering:

    Bakker wil zelf stoppen.

    SP meldt dat aan de Gladiolenstraat meerdere woningen zijn met asbest. Die hoeven niet direct aangepakt worden, zegt de partij.

    GL/DG vraagt of OB nog meer meldingen heeft.

    CDA vraagt of de gemeente zelf mogelijkheden ziet om de bakkerij te steunen.

    Wethouder:
    De wethouder was 2 weken geleden geinformeerd door OB.
    Is van mening dat het een zaak betreft tussen verhuurder en huurder.
    Insteek; behoud van bakker en sanering van het pand.
    Er was hulp bij opslag en noodwinkel aangeboden.
    Verkorten naar 4 weken.
    Er is ook financiele ondersteuning aangeboden.
    Er is een scheur boven oven gevonden. Het betreft gebonden asbest.
    De bakker heeft 20 januari aangegeven zelf te stoppen. Uitstel sanering was niet mogelijk.
    Afdekking asbest technisch niet mogelijk.
    OB heeft gepoogd de bakker voor de wijk te behouden. Er is geen bemoeienis van de gemeente dat zou leiden tot ander resultaat.

    SP: gemeente kan aandringen de bakkerij voor de wijk te behouden.

    Geen inspecties door gemeente. Daar is geen aanleiding voor geweest. Gemeente doet dat niet. Pas bij sloop.
    Gemeente vindt dat OB er alles aan heeft gedaan, en heeft vertrouwen dat huurder en verhuurder er uit gaan komen.
    Stoppen was een eigen beslissing van de bakker. Die wilde 3 a 4 maanden doorgaan. Dat was niet verantwoord.

  21. Maar weet je waarom moet dit dan door de SP met zoveel spektakel naar buiten worden gebracht.Terwijl een belletje naar de bakkerij hetzelfde resultaat had gegeven.
    Dit gebeurd dus alleen als de verkeizingen er aan komen?

    Ben benieuwd wat de SP nu als resultaat naar buiten brengt, of horen we nu niets mee van de SP.

  22. Beste mesen even een berichtje van de mensen waar dit allemaal omgaat.
    Wij zijn Vincent en Esther en runnen de bakkerij sinds 1997
    Ten eerst weten wij pas sinds 15 januarie dat er asbest in onze bakkerij zit.Dit kwam voor ons dus ook als een verrassing .En gezien het feit dat we er 1 februarie al uit moeten is er dus letterlijk over ons heen gewalsd.
    wij worden geacht 4 a 5 weken dicht te gaan en de gehele bakkerij leeg te halen . dit alles voor onze kosten .
    Deze kosten zijn eenvoudig weg voor ons niet op te brengen waar door wij niet anders kunnen dan stoppen .Anders hadden wij nog vele jaren met veel plezier door gegaan.
    Een ieder die meer wil weten mag contact met ons opnemen.

  23. @ ester Bedankt voor je reaktie.
    Citaat
    Er was hulp bij opslag en noodwinkel aangeboden.
    Verkorten naar 4 weken.
    Er is ook financiele ondersteuning aangeboden.

    Vertel eens wat er is voorgesteld, ben ik wel benieuwd na.

  24. hulp bij opslag :ze zouden kijken wat ze konden doen
    maar dit zijn de kosten niet !
    de kosten zijn het demonteren van de diverse machines
    wat gespecialiseerd werk is ,onder andere koel technische apparatuur.
    de kosten zijn dat wij 4 a 5 weken geen inkomen hebben door de winkelsluiting .
    er is geen financiele vergoeding aan geboden pas toen wij zelf besloten hebben noodgedwongen te stoppen kregen we een vergoeding van tienduizend euro WAT EEN SCHEINTJE IS vergeleken met de kosten die wij hebben , personeels kosten alleen komt al veel hoger uit , duizenden euros aan verpakking met naam dat zo naar het oud papier kan enz enz.

  25. Ok, dit is het verhaal van de andere kant.
    Gemeente vindt dat OB er alles aan heeft gedaan, en heeft vertrouwen dat huurder en verhuurder er uit gaan komen.
    Stoppen was een eigen beslissing van de bakker. Die wilde 3 a 4 maanden doorgaan. Dat was niet verantwoord.

    Snap er niets meer van, als ik dit lees, zijn ze met een kluitje in het riet gestuurd.

  26. @ester: lees larry van 25/1 00:37u en bel je rechtbijstandverzekering! OB moet dus idd gewoon sealen en de kosten (die schat ik dan een fractie van 80k zullen zijn) zelf dokken.

  27. @ Admin., op 25 januari 2010 om 19:31

    Misschien promoot je op deze (ongetwijfeld goedbedoelde) wijze “vragen voor de buhne?” Wie wil er niet met zijn/haar vragen in de gemeenteraad op het onvolprezen weblogZwolle? En welke onderwerpen ga je op deze manier verslaan?

    ==============

    Dit zal niet structureel zijn.

  28. @ Ingrid, kosten sanering asbest zijn belangrijk. De gemeente kan natuurlijk niet voor de één wel asbest-saneringskosten betalen en voor de ander niet. Er zullen wel weer wat judisch onderlegde figuren rijker van worden. Verder heb ik mij er ook niet in verdiept.

  29. Hechtgebonden asbest zijn o.a. platen. Zoals ook de bekende grijze golfplaten op schuurdaken.
    Ondanks geklapper door de wind mogen die dakplaten blijven zitten.
    Dakplaten vormen een uitzondering in de wet.

    Platen die binnen zitten bewegen niet en vormen geen gevaar zolang je er verder afblijft.

    Ik neem aan dat er een gespecialiseerd en geaccrediteerd laboratorium is geweest die een monster heeft genomen?
    Zo niet dan is er nog niets bewezen over asbest!
    Zijn er duurmetingen gedaan die uitsluitsel geven over de concentratie in de lucht?

    Sealen van hechtgebonden asbest is technisch gezien geen enkel probleem.

    Maar de gemeente weet weinig tot niets van asbest…
    Ik vraag mij dus af of de juiste procedures gevolgd zijn.
    Zo niet dan is alles nog lang uit te stellen.

  30. Beste Esther
    Ik wil jullie even heel veel sterkte wensen bij wat is en komen gaat.
    Hoop dat jullie toch nog tot een oplossing komen.
    Het probleem is dat er teveel mensen iets zeggen over asbest en er te weinig instanties weten hoe er mee om te gaan.
    En dan in de strijd om de regels en wetten het humane vergeten,en dat is toch wel het belangrijkste.Spreek uit ervaring.Veel sterkte

  31. Brief aan omwonenden bakkerij:

    Geachte heer, mevrouw,

    Via de krant of andere bronnen heeft u wellicht vernomen dat er asbest is aangetroffen in de bakkerszaak ⤽Martini⤝ aan de Gladiolenstraat. Na het ontdekken van het asbest zijn we direct in gesprek gegaan met de bakker en hebben we alles geprobeerd om tot een voor beide partijen passende oplossing te komen, met als doel het behoud van deze bakkerszaak voor de buurt. Helaas zonder resultaat. Wij betreuren het enorm dat de bakker zich genoodzaakt voelt te stoppen en dat deze voorziening uit de buurt verdwijnt.
    We begrijpen dat de ontdekking van asbest in de bakkerszaak wellicht vragen of gevoelens van ongerustheid bij u oproept. Voor de volledigheid wil ik de volgende informatie met u delen.

    Technische controle
    Begin van dit jaar werd er bij een technische controle van de bakkerszaak asbest gesignaleerd. Direct hierop hebben wij TNO ingeschakeld om verder onderzoek te doen. Hieruit bleek dat het om asbest gaat van het meest ernstige soort. Gelukkig hebben metingen uitgewezen dat er tot op heden geen concentratie asbest in de lucht aanwezig is. Toch is het risico erg groot dat bij de geringste beschadiging asbest in de lucht komt. Hierdoor zijn wij genoodzaakt snel maatregelen te nemen.

    Sanering asbest
    Begin februari starten we met het saneren van de bakkerszaak. Wij hebben hiervoor een gespecialiseerd asbestverwijderingsbedrijf, Scheffer Groep, ingeschakeld. Scheffer voert namens Openbaar Belang de sanering zorgvuldig uit, waarbij het van groot belang is dat de veiligheid van eenieder wordt gewaarborgd. De werkzaamheden in het pand nemen circa 4 weken in beslag.

    Omliggende woningen
    Uit zorgvuldigheid en om mogelijke ongerustheid bij u weg te nemen, controleren wij op 2 februari in elke straat één woning op de aanwezigheid van asbest. We verwachten echter geen asbest aan te treffen. Zodra de uitkomsten van dit onderzoek bekend zijn, laten wij u deze schriftelijk weten.

    Overleg met bakker
    De afgelopen weken hebben wij intensief contact gehad met de bakker. Wij hebben aangeboden hem tijdens de tijdelijke sluiting van zijn bedrijf waar mogelijk te ondersteunen. Zoals hierboven vermeld heeft dit niet geleid naar een voor beide partijen passende oplossing. De bakker heeft aangegeven te stoppen met zijn werkzaamheden en ziet geen mogelijkheid om zijn bedrijf met hulp van andere middelen voort te zetten. De huurders van de kamers boven de bakkerszaak hebben inmiddels vervangende woonruimte gekregen.
    Openbaar Belang betreurt dat er een buurtfunctie verdwijnt. De nieuwe invulling van het pand is momenteel niet bekend. Onze eerste prioriteit ligt bij het zorgvuldig opruimen van het asbest.

    Als u technische vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met Bert Huizenga. Voor overige vragen kunt u via hetzelfde telefoonnummer vragen naar Ryanne Hooijer.

    Met vriendelijke groet,

    Gerke Brouwer
    Directeur

  32. Beantwoording vragen Openbaar Belang:

    Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 25 januari is mij gevraagd een antwoord te geven op twee vragen:

    1.Wat heeft Openbaar Belang aangeboden aan de bakker om het bedrijf voort te kunnen zetten?
    2.Wat wordt gedaan met woningen in de buurt.

    Antwoord vraag 1: Welk aanbod heeft Openbaar Belang gedaan?

    Via een melding uit de buurt is er in de eerste helft van januari een brandveiligheidsonderzoek gedaan in het pand van de bakker. Bij de inspectie wordt niet hechtgebonden asbest aangetroffen. Dit hebben we direct laten onderzoeken door TNO en het blijkt asbest van een van de ergere soorten te zijn (amosiet, is bruine asbest), omdat het niet hechtgebonden is, in combinatie met diverse beschadigingen (zie foto).
    Ook hebben we onderzocht of er asbestdeeltjes in de ruimte waren. Dit bleek gelukkig niet het geval. Het steeds groter wordende risico van de gevolgen van de aanwezigheid van de beschadigde asbest en daarmee voor de volksgezondheid van de bakker, het personeel en de klanten heeft ons doen besluiten om de verwijdering van de asbest zo spoedig mogelijk te laten plaatsvinden. Daarnaast hadden we de zorg over het voortbestaan van de bakker. Voor de leefbaarheid vinden wij het namelijk enorm belangrijk dat de bakker gevestigd blijft in de buurt.

    We zijn daarom direct in gesprek gegaan met de bakker om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken. Het blijkt dat de sanering ongeveer vier weken in belag neemt. Insteek daarbij was het behouden van de bakkerij.

    We hebben aangeboden om:
    . te helpen bij het verplaatsen en tijdelijk opslaan van de apparatuur;
    . tijdelijk een noodwinkel plaatsen;
    . met de aannemer de afspraak te maken dat 12 tot 16 uur wordt doorgewerkt om de sanering zo kort mogelijk te houden;
    .financieel te ondersteunen.

    We hebben alles uit de kast gehaald om de bakkerij te behouden. Maar dat gaf de bakker helaas geen
    mogelijkheden de zaak voort te zetten.

    Op 21 januari heeft de bakker ons aangegeven te willen stoppen met het bedrijf en heeft hij gevraagd
    hem 3 á 4 maanden de tijd te geven om het bedrijf af te ronden en het asbest af te dekken (blijkt
    technisch niet mogelijk). De bakker geeft aan dat investeren in de zaak financieel niet haalbaar is. Dat
    financiële probleem was ook ontstaan als er een apparaat was uitgevallen.
    De bakker heeft aangegeven een faillissement te willen voorkomen en geeft aan dat hij bij het afbouwen van het bedrijf nog een aantal maanden salariskosten en kosten voor het verplaatsen van apparatuur moet worden betaald. Openbaar Belang heeft uit coulance een financiële ondersteuning aangeboden, die door de bakker is geaccepteerd.

    Antwoord vraag 2: Wat doen we met de woningen in de omgeving?
    Op 2 februari houden we een steekproef en inventariseren we bij drie woningen of er asbest aanwezig
    is. Dat doen we bij een woning in de Hyacintstraat, Gladiolenstraat en de Fuchiastraat.

    Zwolle, 28 januari 2010

    Gerke Brouwer
    Directeur Openbaar Belang

  33. Gerke brouwer
    lekker vent ben jij!!! Als jij gewoon geld had ingestoken had ik nog werk gehad en jij een bakkerij in de buurt!!! En als je een echte vent was kwam je is met ons praten met het personeel want jij neemt mijn baan af!!! waar ik het 4,5jaar met plezier heen ben gegaan en dat doet zeer dat mag jij best weten!! Want wat wil je nu met dat pand 2 huurhuizen van maken wat denk je dat dat kost!! Want er komt echt geen bakker meer in hoor!!! En je moet ook niet doen dat je niet weet dat er geen asbest in zat want dat was 30jaar geleden al bekend!! bij jullie jullie hebben het er zelf in gedaan!!
    Dus ik hoop nog steeds dat jullie vincent en esther twee zeer harde werkers en een hart voor de zaak want dat weet ik!! te gemoet komen met financiele injectie en niet 10.000euro want dat weet jij ook daar heeft hij niet eens genoeg aan dat is een lachertje dus wees een echte vent en help hem!!

  34. Dit blijft een een zaak die mij een nare smaak in de mond blijft geven.
    Wat is dan het bedrag dat reëel is?
    Welke financieeël bijdrage werd er van de bakker verwacht?
    Zit de asbest in zowel de winkel als in de daadwerkelijke bakkerij?
    Kon er voor het personeel niet tijdelijk WW worden aangevraagd.
    Zodat ze naar 2 maanden weer terug konden komen.

  35. hij blijft dingen verdraaien eerst was bouwkundige inspectie om dat het een oud gebouw is en nu omdat er in de buurt een melding was gekomen voor brandveiligheid wat is waar 21 januari moesten wij de beslising nemen om NOODGEDWONGEN te stoppen dat is een keuze die we met veel pijn in het hart hebben gemaakt en daarbij maakt hij wel ons gezin kapot onze kinderen begrijpen het niet dat ze niet meer naar de bakkerij gaan dat het voorbij is ze slapen slecht en weten niet hoe het nu moet ze zijn 5 jaar en 7 jaar de heer Brouwer is zelf nog helemaal niet langs geweest maar maakt wel ons leven kapot mag dat zo maar in nederland in welke wereld leven we nu nog we zijn er ziek van maar moeten door want de bakkerij moet leeg geruimt worden als dat straks klaar is zullen we pas gaan begrijpen wat er werkelijk is gebeurt in 2 weken tijd wie ons kan helpen omdat allemaal op te lossen is heel erg welkom we zijn nog 3 dagen de bakkerij aan leeg halen weet je iets over asbest of de wet er over huurrecht kom langs
    en als er bv een machine kapot gaat kun je naar een bank gaan en het uitleggen en dan was er niets aan de hand maar nu moetje geld vragen niet voor iets nieuws maar voor lucht welke bank doet dat in deze tijd

  36. @essie, is er geen mogelijkheid om bezwaar te maken tegen deze beslissing zodat je dit nog kunt rekken en de tijd hebt om één en ander uit te zoeken?

    Ik denk eerder dat Openbaar Belang jullie er uit wil hebben en aan dit pand een andere bestemming wil geven. Die asbest die in het pand zit, wat al jaren bekend is, is dan een mooi excuus.

  37. Wat een vervelende zaak,jullie moesten binnen wel hele korte tijd beslissingen nemen.Als er zoiets ontdekt wordt,weet je al niet wat je overkomt.
    Teken eens eerst bezwaar aan tegen deze situatie.
    Een voorbeeld van bezwaar maken vindt je op het internet.
    Zo kun je misschien nog iets voorkomen.
    Hoe zitten jullie met een rechtsbijstandsverzekering?
    En al gedacht aan Mr Bob Ruers,telefonisch advies bij deze advocaat kan altijd.Hij is de beste op asbestgebied. En de politieke partijen betrekken denk aan de verkiezingen.
    Probeer het eens met de nationale ombudsman,die is er ook voor jullie.
    En hoe zwaar het ook is temeer omdat er kinderen bij betrokken zijn,
    probeer even door te zetten.Ik wens jullie nogmaals sterkte en succes en de kracht om de juiste beslissingen te nemen.

  38. Ik denk niet Larry, dat er meer bekend gaat worden. Wat ik begreep is het over en uit voor deze mensen. Wat er zo links en rechts over te lezen viel, kregen ze van geen enkele kant genoeg steun. Alleen een tegmoetkoming in de kosten.
    Omdat wij als lezers er te ver af staan weet je natuurlijk nooit of ze nog met iets bezig zijn. Ik hoop het.

  39. Nee, ze gaan nu ook steekproefsgewijs bij huizen in de buurt (die van OB zijn dan denk ik) bekijken waar en hoeveel asbest er in de huizen zit.
    En dan zullen ze in “‘ overleg” met de bewoners maatregelen treffen.

  40. ze weten presies welke huizen asbest heeft en daar gaan ze dus niet kijken de buurvrouw van de bakkerij heeft ook asbest en daar willen ze niet kijken dus ik kan ook wel een steekproef doen. Als je weet welke huizen asbest zit zal ik er ook niet heen gaan en dat doen ze ze controleren alleen huizen waar het niet in zit waardeloos volk is het!!
    En de mensen van bakkerij martini zijn nog steeds bezig!!!

  41. Lekker ingrid, wie betaald die maatregelen?
    O bakker: juist daar niet kijken….

    Feit is dat de gemeenteraad hier (asbest-bespreek-verhaal) strak op moet zitten!!

  42. In drie woningen in de Zwolse wijk Wipstrik is asbest aangetroffen. Nog eens 38 andere woningen uit hetzelfde bouwjaar worden ook onderzocht.

    Woningbouwvereniging Openbaar Belang besloot de drie panden te controleren nadat in een naastgelegen bakkerszaak asbest was geconstateerd. Daar vormde de asbest een gevaar en moest de bakkerij direct sluiten. Ook de bewoners van een studentenhuis boven de bakkerij moesten hun huis uit. In de drie woningen die nu zijn gecontroleerd is een luchtmeting gedaan waaruit blijkt dat er geen direct gevaar is. Nadat ook de andere woningen in de Fuchsiastraat, Gladiolenstraat en Hyacinthstraat zijn gecontroleerd wordt de asbest verwijderd. Woningbouwvereniging Openbaar Belang draait op voor de kosten.
    RTV Oost

Reacties zijn gesloten.