Met een gedegen plan op zoek naar suikeroom

Zwolle – Om het noodzakelijke bestaansrecht voor je evenement of organisatie te garanderen kom je niet onder sponsoring uit. Op zoek naar geld dus. Een potentiële suikeroom werf je niet alleen, die win je vooral voor het gedachtegoed van jouw organisatie. Zoveel en meer leerde het symposium ‘sponsoring nieuwe stijl’ dat het Zwolse verenigingsleven bijeen bracht in de kantine van voetbalclub WVF. ‘Denk niet in geld, maar denk in waarde.’

Toen TDK begin jaren tachtig als eerste shirtsponsor op het shirt van Ajax verscheen, heette dat innovatieve sponsoring te zijn. Het werven van sponsoren is in de loop der jaren zonder meer een kunst op zichzelf geworden. Erik Ruts, Rutger Brenninkmeijer, Fons Roosenboom en Henk Kinds kennen er de kneepjes van dat bijzondere vak. Vandaar dat SportService en de Vrijwilligerscentrale het kwartet uitnodigde voor een inspirerend betoog, gevolgd door twee workshops. Kernboodschap richting de honderd aanwezige sponsorjagers luidde: Kom goed beslagen ten ijs om een cheque van de potentiële suikeroom in ontvangst te kunnen nemen. Bedenk vooral een gedegen plan waarom de betreffende sponsor niet om jou heen kan. Het standaard belrondje met de Gouden Gids op schoot blijkt anno 2010 niet afdoende om sponsoren te strikken. ‘Dan kun je nog beter bedelen om geld binnen te krijgen’, sprak sponsorbrein Ruts uit eigen ervaring.

Sponsoren werven is niet een kwestie van halen, maar tevens van brengen. ‘Denk hierbij vooral in waarde en niet aan geld.’ De link naar maatschappelijke betrokkenheid is vaak een gouden. Wie een goed doel bij haar organisatie betrekt of zich inzet voor een maatschappelijk belang kan al snel rekenen op een geïnteresseerde tegenpartij.  Zo raakten Ben & Jerry’s en het Wereld Natuur Fonds met elkaar verbonden doordat de ijsproducent haar producten milieuvriendelijk verpakte. En wat te denken van Unicef en Barcelona. Goodwill scoort, evenals betrokkenheid, hoog. Het op de hoogte houden en uitnodigen van een sponsor en hem in contact brengen met andere relaties, is in deze tijd niet meer dan vanzelfsprekend. Met de moderne communicatiemiddelen en de ingeburgerde term netwerken ligt de wereld bovendien aan ieders voeten. Ruts: ‘We zijn allemaal maar drie connecties verwijderd van Barack Obama.’

Als de aanwezige delegaties van Zwolse sportverenigingen en andere organisaties vervolgens plaatsnemen bij een workshop blijkt de kostbare uitleg zijn vruchten te hebben afgeworpen. ‘Wie van jullie heeft er mailtjes rondgestuurd.’ Geen enkele vinger gaat de lucht in. ‘God zij dank, begin er ook maar niet aan.’ Gespreksonderwerp is niet het geld, maar de middelen, die tot euro’s op de rekening van de penningmeester moeten leiden. Het initiatief om sponsoren gratis te laten dineren – en zodoende kennismaken –  met  een onthaastcafé voor mensen met een verstandelijke beperking wordt met gejuich ontvangen door de experts. Wanneer Ruts de VORK-theorie uit de doeken doet, en bij de slotletter is aangekomen, weten de deelnemers van de workshop genoeg. ‘Kassa!’

Artikel delen:
Reacties 4
  1. Goh

    ??Denk niet in geld, maar denk in waarde.??

    Hebben wij het vorige week of in het weekend ook over gehad hier.

    Tja, zo kun je ook in ’t leven staan

    ??Wie van jullie heeft er mailtjes rondgestuurd.?? Geen enkele vinger gaat de lucht in. ??God zij dank, begin er ook maar niet aan.??

    Sorry, maar ik vind dit geen écht duidelijk stuk.

  2. Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen Dick. Ik was een van de sprekers. En het was, al zeg ik het zelf, een hele goede avond. Denk niet in geld maar in waarde is een belangrijke tip. En daar hebben we mee gespeeld in de workshops. De boodschap is dat om geld vragen niet werkt. Maar een sponsorship aanbieden waarmee een bedrijf zich kan onderscheiden wel. En uiteraard uiteindelijk heb je het ook over geld. Maar niet bij het begin. Op mijn site staat de presentatie, wie weet wordt het daar duidelijker van. Anders kom de volgende keer ook.

Reageer