Ouders hoogbegaafde leerlingen teleurgesteld

Zwolle – Nadat Inge Koek vorig jaar heeft ingesproken bij de gemeenteraad in Zwolle, omtrent het thuis zitten van haar 2 kinderen, omdat zij geen passend onderwijs konden krijgen in Zwolle, is er weinig veranderd in de Overijsselse hoofdstad. Het is een landelijk probleem voor hoog begaafde kinderen.

De groep hoogbegaafde leerlingen uit Zwolle zijn nog steeds aangewezen op de Leonardo-klassen in Harderwijk, Dronten, Hengelo en Assen. Bij deze locaties zijn de wachtlijsten inmiddels redelijk aangegroeid en groot te noemen. Leonardo-onderwijs is een concept waarbinnen kinderen met een hoog leervermogen in een voor hen uitdagende leeromgeving zich zonder belemmeringen en in een eigen tempo kunnen ontwikkelen. De methodiek en pedagogische aanpak binnen het Leonardo-onderwijs zijn specifiek gericht op hoogbegaafde kinderen. Als bij een intelligentietest een score (IQ) van boven de 130 gemeten wordt en deze hoge intelligentie gepaard gaat aan motivatie en creativiteit, spreekt men van een HIQ. Ongeveer 2 á 3 procent van de bevolking is hoogbegaafd/hoogintelligent.

Lenie Wijkstra uit Haarlem heeft als ouder via het petitieloket Petities.nl een petitie ingediend bij de staatsecretaris van Onderwijs. Deze petitie gaat op 4 juli a.s. richting staatssecretaris. Met deze petitie wil zij bereiken, dat ook hoogbegaafde kinderen passend onderwijs kunnen volgen. De Leonardoschool moet gekwalificeerd worden als speciaal onderwijs en hoogbegaafdheid op zich, moet worden gekwalificeerd als indicatie voor het aanvragen van “een rugzakje” om goed onderwijs binnen de reguliere basisschool mogelijk te maken, aldus de petitie van Wijkstra. Ook u kunt, eventueel anoniem, de petitie ondertekenen via Petitie Leonardoscholen. Binnen maximaal 6 weken krijgen de ondertekenaars van de petitie een formeel antwoord van de overheid via Petitie.nl.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

94 gedachten over “Ouders hoogbegaafde leerlingen teleurgesteld”

  1. Als specialist hoogbegaafdheid ben ik nauw betrokken bij veel hoogbegaafde kinderen in en rondom Zwolle. Vanwege de problematiek rondom het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen wil ik bij deze het belang van deze petitie onderschrijven.

  2. ook ik wil onderstrepen dat het van groot belang is dat deze vorm van onderwijs toegankelijk word voor meer hoogbegaafde kinderen. ik heb mijn zoon vorig schooljaar elke dag naar hengelo gebracht naar de leonardoschool. nu zit hij in dronten op de leonardoschool, nog steeds een flinke opgave. maar wel noodzakelijk voor zijn welzijn.
    Dus: teken alstublieft de petitie!

  3. Als docent Muziek, Media en Kunst aan Leonardo Dronten en Plusgroep Zwolle onderschrijf ik het belang van passend onderwijs voor deze kinderen. Regulier onderwijs doet haar best, maar dat is niet voldoende voor de meeste HB kinderen. De leerstrategie is een andere. Dat vereist specialisatie in aanbod maar vooral begrip voor en inzicht in deze kinderen.

  4. Het wordt inderdaad tijd vooor een Leonardo in Zwolle! John v. Boven (CU) maakt zich daar ook hard voor heb ik hier op Webblog Zwolle gelezen.

  5. Waarom zitten de kinderen thuis? Het lijkt me toch beter om in ieder geval iets aan onderwijs te volgen, dan niets? Of denk ik dan te hoogbegaafd?

    Is het daarnaast zo dat al de personen die binnen die 2 tot 3% vallen gebaat zijn bij speciaal onderwijs voor hoogbegaafden? Het lijkt me toch dat voor een groot deel van die groep ook meer regulier onderwijs als Atheneum+ en Gymnasium moet volstaan?

  6. @ Wilbert
    De kinderen die thuis zitten zijn kinderen die ziek zijn geworden door de situatie op school. Deze kinderen zijn gezien door huisartsen,specialisten, psychologen en/of ggd. Allen hebben zij geconstateerd dat deze kinderen echt ziek en overspannen zijn. We hebben het dan over kinderen vanaf 4 jaar oud.
    Ik denk dat er een groep hb kinderen is die zich prima redden in het reguliere onderwijs. Helaas zijn er ook kinderen met zo’n specifieke leerbehoefte, dat het reguliere onderwijs te weinig kennis en middelen heeft. Dan is speciaal onderwijs zoals een Leonardo school of college bijzonder hard nodig.
    Helaas voorziet het onderwijs in Zwolle hier niet in en rijden er kinderen dagelijks op en neer naar Dronten om passend onderwijs te kunnen volgen. Het goede nieuws is dat deze kinderen weer genieten en een gelukkig kind kunnen zijn. Jammer dat dat niet mogelijk is in hun eigen woonplaats.

  7. Misschien morgen een reactie. De door mij gevraagde analyse is vast en zeker gemaakt.
    Als je echter? afhankelijk wilt zijn van een landelijke petitie (=aalmoes) komt het natuurlijk nooit goed.
    Welke vorm van onderwijs is wel in staat om dit aan te bieden c.q. is wel in staat om dit financieel wel goed te onderbouwen….

    Ik doe de luikjes dicht.

    Tot morgen.

  8. Ik geloof stellig dat veel (waarschijnlijk niet alle) hoogbegaafde kinderen die nu vastlopen/gedemotiveerd raken in het regulier onderwijs daar beter af zouden zijn als de leerkrachten daar een VWO-achtergrond zouden hebben. Niet dat dan alle problemen als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen. Maar ik denk wel dat het aantal slimme kinderen dat zich op de basisschool onbegrepen voelt en niet op zijn/haar niveau wordt aangesproken stijgt naarmate het opleidingsniveau van de leerkrachten daalt.

  9. sorry, vorige bericht is niet compleet. De zin loopt zelfs niet. Dat moest dus worden:

    Opleidingsniveau en de manier waarop kinderen (kleuters, pubers en alles daar tussenin) worden aangesproken, heeft NIETS met elkaar te maken.

  10. De reden dat Leonardo onderwijs in Zwolle niet van de grond komt is dat de schoolbesturen onderling hebben afgesproken dat ze hier niet voor kiezen. Hun wens is dat hoogbegaafde kinderen in het reguliere onderwijs les blijven krijgen. Het feit dat kinderen, ouders, veel onderwijzend personeel en directies ervaren dat dit niet mogelijk is voor een bepaalde groep, doet tot nu toe niets aan hun standpunt af. Mijn ( niet zo ) stille hoop is dat het standpunt van de schoolbesturen wordt bijgesteld en dat ieder kind in Zwolle passend onderwijs mag gaan ervaren. Er bestaat in Zwolle geen vorm van onderwijs die hiervoor ook in aanmerking kan komen. ( mede vastgesteld door De IJsselgroep)
    De Leonardo stichting is druk bezig om leonardo onderwijs aangemerkt te krijgen als speciaal onderwijs. De petitie is een (erg goed) burgerinitiatief die naast de werkzaamheden van de Leonardostichting bestaat. Er wordt dus gewerkt aan een structurele oplossing.

  11. de leerkrachten daar een VWO-achtergrond zouden hebben

    Riep u mij?

    Hoe dan ook, dat verband ontgaat mij – net als WFvN – ook. Het impliceert een beetje dat docenten onvoldoende vakkennis zouden hebben om hoogbegaafde kinderen te kunnen uitdagen. Geloof me, al is het maar HBO, de vakinhoudelijke stof op de lerarenopleiding overstijgt de vakinhoud van het hele voortgezet onderwijs in zeer grote mate.

    Ben ik toch nog benieuwd naar de problematiek in meer detail. Ik werk op een school waar VMBO de hoofdmoot vormt, dus in de praktijk heb ik er niet zoveel mee te maken. Is het het gebrek aan uitdaging, is het het gevoel van onbegrip bij medeleerlingen/docenten? En om de vraag – zonder vervelend te willen zijn – toch maar even te stellen: zijn er raakvlakken op het gebied van ASS? De reden dat ik dat vraag, is omdat het toch gevoelsmatig wat raar klinkt dat kinderen die heel slim en creatief zijn niet mee kunnen komen, voor mijn gevoel zou de problematiek dan misschien wel meer op het sociale en communicatieve vlak kunnen liggen. (Nogmaals: als deze vraag vervelend overkomt mijn excuses, maar ik heb nog steeds geen goed beeld van de problematiek en wellicht is dat het probleem van de lokale overheden ook wel)

  12. Wat een gezeik allemaal,vooral je kids thuis houden dat helpt….ze moeten allemaal naar school.Vaak zijn deze kids onhandelbaar.Deze mensen en kids hebben al zoveel kapot gemaakt,en wat blijkt nu op andere scholen kunnen deze kids ook niet harden.En als je toch graag naar een andere school wilt,ga dan verhuisen dat geklier ik moet zo ver reizen .DAT WILLEN JULLIE TOCH…..

  13. Bericht door R. Derksen, Gelukkig, op 12 april 2010 om 08:37
    De reden dat Leonardo onderwijs in Zwolle niet van de grond komt is dat de schoolbesturen onderling hebben afgesproken dat ze hier niet voor kiezen. Hun wens is dat hoogbegaafde kinderen in het reguliere onderwijs les blijven krijgen.

    Dat geeft mij toch wel het idee, dat de schoolbesturen dus een andere mening is toegedaan. En ik mag hopen, dat in de schoolbesturen mensen zitten die ook het beste met kinderen voor hebben.

    Ik moet zeggen, dat ik ook mijn twijfels heb op het moment dat je leest dat kinderen thuis gehouden worden van een reguliere school. Wat is dan het probleem? Krijgen ze te weinig uitdaging? Worden ze gepest?

    Ik vind dat ook wel mee mag spelen dat het hier gaat om 2-3% van de kinderen. Hoeveel voorzieningen moeten er getroffen worden voor een kleine groep mensen?

  14. (nu hoor ik niet bij de doelgroep waarover gesproken wordt 😉 maar toch)
    @plantje
    Lastig inderdaad, waar leg je de grens en voor wie?
    Is 1% gehandicapten voldoende om allerlei voorzieningen te treffen in de gebouwen en in de stad?
    Is 0,1% daklozen voldoende om een opvang voor te bouwen?
    Wie het weet mag het zeggen…..

  15. Waarom is er wel overal onderwijs voor zwakbegaafden en veel minder onderwijs voor hoogbegaafden? Lijkt me, misschien zeer kort door de bocht, hetzelfde laken in ’t pak? Beide groepen hebben extra zorg en aandacht nodig om het goed te kunnen redden in de maatschappij.

  16. @R.Dersen G. ; Dank voor de reactie. Als ik het goed begrijp is het weer een centenkwestie; dus landelijke politiek; dus landelijke petitie.

    “medevastgesteld door de IJsselgroep” ; wat is dit voor een club?

    Vraag is: hoe kun je politieke partijen hiermee goede sier laten maken.

  17. @ Wilbert Het probleem is dat hoogbegaafde kinderen de leerstof op een andere manier tot zich nemen dan andere kinderen. Het aanbod sluit dus niet aan op de vraag. Deze kinderen zijn daarnaast ook anders denkend en missen inderdaad ook op dat vlak aansluiting.
    ( meer info kun je vinden op http://www.gelukkighb.nl en ook op http://hoogbegaafdinzwolle.weebly.com/ ) ASS komt bij hoogbegaafde kinderen net zo vaak voor als bij iedere andere groep kinderen. Dat is dus niet de oorzaak van de problemen.

    @ plantje Deze kinderen worden niet thuisgehouden. Deze kinderen zijn echt ziek en kunnen niet naar school. Artsen, psychologen, specialisten en ggd stemmen absoluut niet in met het zomaar thuishouden van kinderen. Hier is sprake van een zeer serieus probleem.

    @ drama De IJsselgroep is de onderwijs begeleidingsdienst in deze regio.

  18. IK denk dat kinderen die worden thuisgehouden niet ziek zijn maar dat de ouders hulp moeten zoeken bij de psychiater.
    Stuur deze kinderen de straat op zodat ze leren spelen met hun leeftijdgenoten.
    Het is ook mogelijk bij genoeg aanmeldingen een eigen school op te richten en anders deze kinderen naar een privé school te sturen.
    De wet kent vele mogelijkheden. Maar als ik het bovenstaande goed begrijp moet de plaatselijke overheid het geheel faciliteren, juist in een tijd dat wij de overheids bemoeienissen willen terugdraaien.

  19. ja Ikke, goed idee. Dan doen we dat ook met alle kinderen in het speciaal onderwijs en alle verstandelijk gehandicapten etc. Het zijn toch maar kinderen die afwijken van wat jij normaal vindt. Gewoon allemaal de straat op en doen wat jij als normaal beschouwt. Lekker asociaal gedacht. Sta je er bij stil dat je het hier hebt over kinderen die hulp nodig hebben of gaat dat je petje te boven?

  20. Bericht door ikke, op 12 april 2010 om 14:58
    IK denk dat kinderen die worden thuisgehouden niet ziek zijn maar dat de ouders hulp moeten zoeken bij de psychiater.
    Stuur deze kinderen de straat op zodat ze leren spelen met hun leeftijdgenoten.
    Het is ook mogelijk bij genoeg aanmeldingen een eigen school op te richten en anders deze kinderen naar een privé school te sturen.
    De wet kent vele mogelijkheden. Maar als ik het bovenstaande goed begrijp moet de plaatselijke overheid het geheel faciliteren, juist in een tijd dat wij de overheids bemoeienissen willen terugdraaien.

    @Ikke, als je bovenstaande berichtjes goed gelezen had, dan kon je lezen dat de ouders van de kinderen alle mogelijke hulp hadden ingeschakeld. Ook scholen geven toe dat ze, met deze hoogbegaafde kinderen, tegen hun grenzen aan lopen. Denk je echt dat deze ouders hun kinderen voor hun plezier thuis houden.
    Echt niet en ik kan het weten, ik ben zelf een van deze ouders.

    Mijn kinderen gaan voor het eerst in hun hele basisschool-leven met plezier naar school en krijgen eindelijk op hun niveau onderwijs.

    Nee, de plaatselijke overheid zou dit niet moeten faciliteren maar de plaatselijke school besturen zouden dit gewoon moeten doen, net zoals voor andere kinderen (doof, ADHD, Autistme, alle kinderen in het speciaal onderwijs en alle verstandelijk gehandicapten etc) Deze kinderen zouden ook gewoon recht moeten krijgen op een rugzakje.
    En zo lang de besturen dit niet vrijwillig doen, zou de overheid (landelijk en/of plaatselijk) dit gewoon moeten afdwingen.
    Mijn kinderen hebben ook een leerplicht in plaats van een aanwezigheidsplicht op school.

  21. Uit bovenstaande antwoorden van Maria en Inge blijkt maar weer de beperktheid van hun denken en de gedachtegang die zij er op nahouden over hun uitzonderlijke hoogbegaafde kinderen. Spelen met andere kinderen is asociaal en het initiatief nemen om gezamenlijk een eigen school op te richten voor gelijkgestemden is niet bij hen opgekomen.
    Hulp hebben de kinderen niet gekregen want die pasten niet in het gedachtegoed van de ouders maar voor de goede orde ik schreef ook dat de ouders voor hen zelf hulp moesten zoeken en inderdaad hebben ze gelijk dat elk kind welk iets anders reageert als de meute door het onderwijzend personeel van tegenwoordig liefst zo snel mogelijk naar een andere school wordt doorverwezen, opgeruimd staat netjes.

  22. @ikke
    tekstbegrip is blijkbaar niet je sterkste kant en vrije interpretatie helaas wel. Jammer, dat je zo de aanval opent en in het wilde weg conclusies trekt die nergens op gebaseerd zijn.

    Gelukkig lees ik voldoende reacties van mensen die wel nadenken en open vragen stellen. Ik wens de ouders van de kinderen die vastgelopen zijn in het reguliere onderwijs een fijne tijd toe op de Leonardoschool en ik hoop dat ze toch een keer in ‘onderwijsstad’ Zwolle terecht kunnen.

  23. Als ik de reacties lees, dan moet er nog veel worden uitgelegd over hoogbegaafdheid. En dat is nu net het probleem in algemene zin. Hoogbegaafdheid wil niet altijd zeggen dat deze slimme leerlingen geholpen zouden zij met meer en extra lesstof. Wat aandacht vraagt zijn de leerlingen die vastlopen in het gewone onderwijs, omdat hun manier van leren volstrekt anders is. Voor leerlingen die veel moeite hebben om mee te komen in het gewone basisonderwijs zij er allerlei vormen van onderwijs. Gelukkig maar. En dat vinden we met z’n allen heel erg nuttig. Des te merkwaardiger is het, dat voor leerlingen die (hoog)begaafd zijn en een eigen (dus andere) leerstrategie hebben, geen vorm van onderwijs beschikbaar is, dan alleen het Leonardo onderwijs.
    Nogmaals, meer lesstof aanbieden werkt niet altijd. Het vraagt een specialistische kennis om dat onderwijs te geven.
    Eigenlijk is het een vorm van speciaal onderwijs (= anders dan gewoon onderwijs). Daarvoor moet finncieel ruimte gemaakt worden en dat gaat niet altijd. Er zijn geen voorzieningen beschikbaar vanwege de overheid om dat mogelijk te maken zoals dat er wel is voor de leerlingen die moeilijker meekomen en vaak ook bijvoorbeeld in het ASS spectrum zitten.
    Wat gebeurt er in Zwolle?
    In Zwolle is het openbaar onderwijs op dit moment bezig met na te gaan welke vormen van onderwijs in Zwolle nodig zijn (alle Zwolse kinderen moeten passend onderwijs kunnen volgen), wat is er beschikbaar en welke vormen moeten daarnaast nog worden aangeboden. In Stadshagen is een school die voor eigen leerlingen die hiervoor in aanmerking komen, toegesneden onderwijs verzorgt.
    Dit voorjaar zou de staatssecretaris met een notitie komen, die nagaat op welke manier onderwijs aan hoogbegaafden onderdeel kan zijn van passend onderwijs. Landelijke implementatie duurt altijd erg lang.
    Mijn hoop is, dat het Zwolse onderwijs haar eigen verantwoordelijkheid neemt en binnen de beschikbare middelen ruimte maakt voor onderwijs aan deze groep kinderen.
    Het is hard nodig. Dus teken de petitie, zoals ik ook gedaan heb.

  24. Als je het heel zwart-wit wilt bekijken, is hoogbegaafdheid helaas een handicap. Net als iedere andere handicap zeer prima om mee te leven, maar dan wel met de juist gedoceerde hulp.
    @ikke: Stel je je eens voor, dat je de enige bent in je omgeving, die begaafd is, of dat nu zwak- of hoog- is. Misschien moet je het maar vergelijken als de enige FC Zwollenaar tussen allemaal Feyenoorders. Niemand die je gedachten begrijpt, dus die laten je links liggen. Iedereen vind je abnormaal, terwijl je ook maar gewoon mens bent met gevoelens en behoeften. Op school wordt je gepest, omdat je klasgenoten je maar raar vinden, of je wordt genegeerd. En je leraar begrijpt je ook niet, omdat hij 30 leerlingen heeft die allemaal hetzelfde geleerd moeten worden en hij geen tijd heeft om jouw situatie te leren begrijpen. ?n hij is er niet voor opgeleid! Het levert voor zo’n kind een enorm isolement op. Met bijvoorbeeld gedragsproblemen als gevolg.
    Kleinere klassen, met op de persoon toegepitste lesstof, met meer uitdaging en meer aandacht voor hoe je plek te vinden in de maatschappij. Dat is waar die kinderen baat bij hebben!
    Dus gespecialiseerd onderwijs is een pré voor deze kids.

    Ik wens alle ouders van hoogbegaafde kinderen, die zo moedig zijn om hun mening te geven op deze weblog, veel succes bij het vinden van het juiste onderwijs voor hun zoon of dochter. En veel sterkte bij de acceptatie binnen deze keiharde maatschappij.

  25. Gespecialiseerd onderwijs is voor alle kids een pré.
    Maar aanleren van weerbaarheid in de maatschappij leer je ze niet door ze te pamperen.
    Vanuit de onderwijshoek heb ik wel eens vernomen dat het vaak niet de leerling is maar de ouders.
    Je kunt deze hoogbegaafdheidhandicap ook bestempelen als een welvaartsprobleem.

  26. Beste Eva,
    We kunnen het er ook op houden dat het een combinatie van factoren is waar het kind het slachtoffer van is.

  27. @ikke, Weet je van uit de onderwijshoek heb ik zo vaak iets horen zeggen. Maar helaas was/is er heel vaak een heleboel onzin bij. Maar zolang mensen zoals jij alleen maar dingen roepen die ze zelf van horen zeggen hebben schiet het niet op. Weet je als dit onderwerp je daadwerkelijk interesseert dan zou je eens kunnen gaan lezen op bijvoorbeeld http://www.gelukkighb.nl of op http://hoogbegaafdinzwolle.weebly.com/

    Als het alleen maar ongefundeerd geblaat is en je wil je er niet in verdiepen dan kan je beter je mond houden.

    Een eigen mening is goed, mits onderbouwd en goed geïnformeerd.

  28. @Eva,
    Duidelijk heb je aangegeven dat alleen jouw waarheid de enige is.
    Ook ik heb hoogbegaafde kinderen die geen aanpassingsproblemen hadden en toch zijn ze er gekomen.
    Als er wel schoolse problemen waren behandelde ik ze lankmoedig wat blijkbaar tot goede resultaten heeft geleid.
    En vele generaties zijn ons voorgegaan.

  29. Neem me niet kwalijk Eva mijn vorig bericht was een antwoord op Inge Kroek.
    Ik wens je zo laat in de nacht ook alle liefs toe.

  30. Ik heb erg veel moeite met de benaming “plusgroep” of “pluskinderen”. Op een aantal basisscholen in Zwolle worden deze kinderen zo betiteld. Wanneer je aangeeft dat er pluskindern zijn, zeg je gelijk dat er ook “minkinderen” bestaan. Kinderen die niet goed kunnen leren. Deze benaming is in mijn ogen dan ook absoluur ontoelaatbaar.

  31. @Stadshagen. Ik begrijp je gevoel, maar ik zou niet weten hoe je het anders zou kunnen benoemen zonder niet ook weer op een andere manier een gevoelige snaar te raken. Uiteraard sta ik open voor suggesties… Maar dan wel morgen, want nu sluit ik beide oogjes toe 😉

  32. Ik denk dat je de benaming plusgroep niet moet associeren met een mingroep. Een plusgroep krijgt wat extra (+) lesstof aangeboden buiten het reguliere traject om. Zelf op het verticale KDV-en heb je dat (de 3+ groepen) omdat de oudere kindjes het leuk vinden om met de wat oudere kindjes wat uitdagendere spelletjes te doen. Hoe je je daarbij voelt als ander kind zal normaliter wel meevallen, het hangt er eerder vanaf hoe de ouders erover praten want dat signaal pikken de kinderen op.

  33. Echter….moet ik nog wel iets kwijt en geef wat criticasters daarin gelijk 😉
    Ik neem aan dat er wel een hoeveelheid ouders zijn die hoogbegaafd als een soort van zelferkenning, self-fulfilling prophecy of -zo je wilt- hype zien (“oh mijn kind kan al vroeg verbanden leggen, die is hoogbegaafd en ik dan ook..”)
    Ik neem toch aan dat er op die scholen een intest zal zijn om terleurstellingen te voorkomen? Niets lijkt me erger dan dat een kind niet mee kan komen met de rest van de leerlingen.

  34. @ Ikke, volgens mij lees je niet goed. Ik heb nergens aan gegeven dat mijn waarheid, de waarheid is. Ik zeg alleen dat er voor een aantal hoogbegaafde kinderen geen passend onderwijs is. De kinderen hebben echt baad bij een andere onderwijs vorm, helaas is die vorm niet te vinden in de wijde omtrek van Zwolle.
    Ik ben blij voor je dat jouw hoogbegaafde kinderen geen problemen ondervinden, helaas is voor een groot aantal dit niet zo. Zij ondervinden dagelijks problemen.
    Ikke je zegt:

    Als er wel schoolse problemen waren behandelde ik ze lankmoedig wat blijkbaar tot goede resultaten heeft geleid.

    Als er wel schoolse problemen waren was je in staat veel te verdragen vóór dat je boos werd en dat heeft tot goede resultaten geleid. Want dat is wat je zegt in bovenstaande quote.
    Maar waar staat dat ik, mijn kinderen en ook hulpverleners niet jaren lang lankmoedig zijn geweest. En ik ben nog steeds lankmoedig, ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld. Want als deze kinderen aan de andere kant van “De kromme van Gauss” zouden zitten met hun IQ dan stond heel Nederland op zijn kop als je naar buiten bracht dat deze kinderen geen hulp, geen leerlingenvervoer, geen rugzakje of andere financiële middelen kregen, men zou er schande van spreken.
    Maar deze kinderen (die van jou niet) laten ze wel lekker zwemmen en dat vind ik schrijnend. Ik vind het schrijnend dat er in Zwolle nog steeds kinderen overspannen thuis zitten, die letterlijk ziek worden van school. En gelukkig gaat het goed met mijn kinderen en daar hebben wij als gezin heel veel voor over. Maar alle kinderen die hoogbegaafd getest zijn en toegelaten zouden kunnen worden op een vorm van specialistisch onderwijs voor hoogbegaafde kinderen zouden er gebruik van moeten kunnen maken. Het moet een keuze zijn.

    @1stcobra, De kinderen die toegelaten worden op een gespecialiseerde school, moeten getest zijn door een psycholoog met kennis van hoogbegaafdheid. Ze worden besproken in een team van deskundigen voordat ze toegelaten worden. Het gaat net zo als kinderen die naar een cluster 1,2,3 of 4 school gaan.

  35. Ik denk dat zwakbegaafden kinderen sneller geholpen worden, omdat het algemene idee is, dat hoogbegaafde kinderen uitgelegd kan worden dat ze bijzonder zijn en dat ze wat begrip moeten opbrengen voor kinderen die niet zo bijzonder zijn.

  36. @R.Derksen:

    Er bestaat in Zwolle geen vorm van onderwijs die hiervoor ook in aanmerking kan komen.

    Vergis ik me nu, of hebben we dat wel, namelijk Veerezon in Stadshagen?
    Ik ken een gezin met kinderen met hoogbegaafdheid en die zweren inmiddels bij Veerezon, dat ook nog eens rekening houdt met de dagritmen van kinderen.
    Ik heb zelf geen ervaring met hoogbegaafdheid, maar kan me indenken dat kinderen die een andere aanpak nodig hebben dan het regulier onderwijs kan bieden, baat hebben bij dergelijke initiatieven.

    Dat een stad verplicht zou moeten worden om onderwijs te bieden aan hoogbegaafde kinderen, gaat mij wat te ver. Wel kan je het als wens aangeven, lijkt me.
    De initiatieven die op dit moment zowel door basisscholen in Zwolle als voortgezet onderwijsinstellingen genomen worden (extra lessen op voortgezet onderwijs), lijken mij een stapje in de goede richting, maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet.

    Ik kan me nog geen voorstelling maken bij hoe onderwijs aan hoogbegaafden zou moeten zijn. Ben wel benieuwd naar verschillen met inderdaad al eerder genoemde VWO-plus-klassen en Gymnasia, die al eeuwenlang ervaring moeten hebben met hoogbegaafde kinderen/leerlingen.

    Dat er ook ouders zijn die graag zouden willen dat hun kind hoogbegaafd zijn, lijkt me hier niet zoveel mee te maken te hebben. Ik heb zelf ook moeite om te zien dat een kind niet gewoon aandacht vraagt i.p.v. hoogbegaafd te zijn, maar daarover gaat deze discussie toch nu hopelijk niet? Passend onderwijs zou op iedere politieke agenda moeten staan, want deze mensen kunnen volgens mij ook op andere vlakken op latere leeftijd dan veel betekenen.

  37. @Marrianne

    Ik heb een aantal gesprekken gevoerd met de directeur van Veerezon en ben er zelf wezen kijken. De directeur is zelf van mening dat Veerezon geen specifiek onderwijs voor hoogbegaafden biedt. Hij vertelde in het laatste gesprek dat het hele bioritme-aspect van de baan is vanwege geldgebrek. Veerezon kijkt goed naar de individuele leerbehoefte van kinderen en is daarmee 1 van de vele scholen in Zwolle die daar aandacht voor hebben. Helaas wil dat niet zeggen dat daarmee ook kennis en mogelijkheden aanwezig zijn om aan alle leerbehoeften tegemoet te komen. Voor de groep hoogbegaafde kinderen die buiten deze boot vallen is Leonardo onderwijs wellicht een geschikte vorm.
    Gezien het grote aantal kinderen in en rondom Zwolle dat of naar Leonardo Dronten reist of daar op de wachtlijst staat, zou het meer dan logisch zijn om een dergelijke voorziening in Zwolle te hebben.
    De stapjes die nu gemaakt worden in de vorm van extra lessen zijn heel erg belangrijk en te prijzen. Toch kan dit niet een expliciete vorm van onderwijs vervangen. Zowel kinderen, ouders als leerkrachten hebben deze ervaring.
    Nogmaals, elk initiatief dat genomen wordt om het onderwijs voor hoogbegaafde kinderen te verbeteren is te prijzen. Het is ook geweldig dat er een groep hoogbegaafde kinderen is die zich goed kan redden binnen het reguliere onderwijs. Voor de kinderen die niet uit de voeten kunnen met het reguliere onderwijs kan de Leonardoschool een oplossing bieden en daar gaat deze petitie over.
    Ik neem aan dat iedereen graag gelukkige en gezonde kinderen ziet.

  38. @ R. Derksen GHB
    “Hij vertelde in het laatste gesprek dat het hele bioritme-aspect van de baan is vanwege geldgebrek”
    Begrijp ik daaruit dat deze school dan ook regulier 5 dagen per week open is op vast tijden of moet ik dit anders lezen?

  39. @1stcobra
    Ja dat klopt en ze gaan zich ook houden aan de normale vakanties. Ze hebben nu gewoon op de reguliere tijden les en vakantie. Ze hebben wel buitenschoolse opvang via de Landstede, maar dat hebben veel scholen in Zwolle.

    Ik ben ook wezen kijken op deze school 2x zelfs maar de directeur vertelde mij ook dat deze school geen specifiek onderwijs voor hoogbegaafden biedt.

    Bij mijn kinderen heeft de IJsselgroep (schoolbegeleidingsdienst) onderzocht of er een passende school in Zwolle zou zijn.
    Helaas staat in het advies dat ook Veerezon geen passend onderwijs kan bieden aan deze kinderen.

  40. @ Inge.
    Kijk kijk, ik had vorig jaar het plan v.w.b. bioritme gezien en vond het idee wel aardig, echter het onderwijsconcept(..) op de site:
    “Wij bieden in de nabije toekomst alle inwoners van Stadshagen+ de kans om zich te ontwikkelen en mensen van verschillende leeftijden te ontmoeten. Veerezon ontwikkelt zich namelijk de komende jaren tot een wijkvoorziening. Behalve onderwijs en opvang, omvat dit een activiteitencentrum, ruimte voor voorstellingen en vieringen, een moderne sportvoorziening, een restaurant en een gezondheidscentrum”
    was, naar mijn mening niet echt SMART te noemen en vond toen dat er een hele grote broek werd aangetrokken. Daarnaast schermde men met het feit dat de eerste leerlingen (ik geloof 5 stuks) allen meer begaafd waren en dat dit deels de doelgroep was.

    Uit jouw antwoord blijkt dat nu dat dit een te hoge inzet is geweest?

  41. Daarnaast schermde men met het feit dat de eerste leerlingen (ik geloof 5 stuks) allen meer begaafd waren en dat dit deels de doelgroep was.

    @1stcobra Even een paar dingen de wereld uit helpen: Veerezon schermde niet met het feit dat er vijf hoogbegaafde kinderen op school zaten aan het begin van dit schooljaar. Ze waren er gewoon… Het was gewoon een feit dat die kinderen op Veerezon zijn gestart. Overigens zijn er daarna normaal begaafde, zowel als hoogbegaafde en minderbegaafde kinderen bijgekomen.

    Uit jouw antwoord blijkt dat nu dat dit een te hoge inzet is geweest?

    Veerezon is inderdaad geen school specifiek voor hoogbegaafde kinderen. De inzet van Veerezon is dus niet geweest om enkel hoogbegaafde kinderen aan te trekken. Dus van een te hoge inzet is dus ook geen sprake, echter doordat Veerezon individueel onderwijs nastreeft + als enige school in Zwolle de lesmethodes aanpast aan het kind (dus bv. als de methode Rekenrijk niet past bij dat kind, dan wordt er een andere methode voor dat kind gebruikt) kunnen in principe alle kinderen -ook hoog- en minderbegaafde kinderen- goed tot hun recht komen.
    Wat betreft hoogbegaafde kinderen, zij leren anders dan “gewone” kinderen (top down), maar hierin wordt ook voorzien. Uiteraard kan het nog steeds voorkomen dat kinderen op Veerezon niet voldoende tot hun recht komen. Daarvoor kan Leonardo een goede oplossing/aanvulling in het Zwolse zijn, maar tot nu toe gaat het met de hb kinderen op Veerezon gelukkig erg goed.

    Hij vertelde in het laatste gesprek dat het hele bioritme-aspect van de baan is vanwege geldgebrek.

    Het bioritme verhaal heeft m.i. niet veel te maken met de discussie rondom wat goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen zou zijn. Overigens heeft dit te maken met de opstart kosten van de school. In een latere fase komt dit gewoon weer terug.

  42. Tot voor kort was er geen geschikt fulltime basisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in Zwolle, echter met de komst van Veerezon in Stadshagen op de Oude Wetering, kan men er niet meer omheen. Hoogbegaafde kinderen ontvangen daar passend onderwijs. Individueel taal- en rekenonderwijs wordt gegeven vanuit een methode die het beste bij het kind past. De zaakvakken worden aangeboden op topdownwijze. Hoogbegaafde kinderen halen daar veel bevrediging uit. De school biedt bovendien als enige school in Zwolle Engels als tweede taal aan. Ook zeer uitdagend en een welkome extra.
    Als ouder van twee hoogbegaafde kinderen die problemen hadden in/met het regulier basisonderwijs, kan ik zeggen dat deze school voor hoogbegaafde kinderen, en uiteraard voor de ouders een verademing is. Kinderen mogen op Veerezon zijn wie ze werkelijk zijn en dat doet elk kind goed. Hoofdpijn, buikpijn en faalangst zijn verdwenen. Ze willen graag naar school! Het zijn weer “gewoon” kinderen. Bevoegde leerkrachten met een meer dan gangbare kennis van hoogbegaafdheid begeleiden de kinderen.
    Wij hebben voor Veerezon gekozen, omdat onze kinderen op deze school niet alleen tussen hoogbegaafde kinderen zitten. Ze leren op eigen niveau, maar gaan om met kinderen van alle niveaus. Zo zit de maatschappij ook in elkaar. Het kind zal later omgaan met mensen uit alle geledingen van de maatschappij.
    Wij zijn blij dat wij door andere ouders gewezen zijn op deze unieke basisschool en gunnen alle hoogbegaafde kinderen eenzelfde ervaring als onze kinderen. Bij ons thuis is hoogbegaafdheid niet meer iets waar wij voor moeten knokken op school, het is er en hoe!!

  43. @ moeder van 3: prima verhaal en ik ben benieud wat dit concept zal bijdragen aan de onderwijsinzichten.

    @ Peter: het lijkt bijna wel een stuk uit een folder, dus aan jou graag een vraag: wat ik me afvraag is of in 2014 de gestelde 650 leerlingen gehaald gaan worden en of er dan, verhoudingsgewijs, net zoveel (nu 3 op 25 leerlingen) academisch personeel te vinden zal zijn om zoveel maatwerk te leveren. En zal het dan ook nog betaalbaar blijken te zijn voor iedere ouder of alleen voor the happy few?

  44. @ Moeder van drie hb k, je zegt dus, als ik het goed begrijp dat, voor mijn kinderen is het een oplossing, maar er zijn kinderen die ook niet gedijen op Veerezon. Zitten alle 3 je kinderen op Veerezon?

    @ Peter Hoe kan het dan dat de ijsselgroep zegt dat er geen passend full-time onderwijs is in Zwolle, voor deze specifieke groep hoogbegaafde kinderen.

    Bevoegde leerkrachten met een meer dan gangbare kennis van hoogbegaafdheid begeleiden de kinderen.

    Staat hierboven niet ergens dat de directeur zegt dat er niet genoeg kennis op Veerezon aanwezig is.

    Eerlijk gezegd lijkt dit wel een promotie verhaal voor Veerezon, terwijl dit stuk over een petitie gaat om hoogbegaafdheid onder de aandacht te brengen.
    Dat het goed gaat met jullie kinderen is heel erg fijn, maar helaas zijn er nog veel in Zwolle en omgeving waar het niet goed mee gaat.

    Ouders van deze kinderen sterkte gewenst, ik hoop dat jullie snel passend onderwijs krijgen voor jullie kind/kinderen.

    Ik heb de petitie al getekend. Jullie ook?

  45. @1stecobra Bedankt voor het foldercompliment. Met management vragen moet je niet bij mij zijn. Ik geef weer hoe ik Veerezon ervaar als ouder. Misschien wel iets te enthousiast, maar wel oprecht.
    @ sabrina Dat de directeur zegt dat er niet voldoende kennis in huis is over hoogbegaafdheid is een dikke duim verhaal. Hiermee zou hij zijn bekwame leerkrachten en zichzelf ernstig tekort doen.
    Wat betreft het sterkte wensen: niet nodig, wij/ouders zijn juist erg tevreden over het passend onderwijs dat Veerezon biedt, er is rust gekomen binnen ons gezin. Passend onderwijs gunnen wij jouw kind of kinderen ook en het maakt echt niet uit op welke school.

  46. Moeder van drie hb k, je zegt dus, als ik het goed begrijp dat, voor mijn kinderen is het een oplossing, maar er zijn kinderen die ook niet gedijen op Veerezon.

    @ Sabrina. Nee, Sabrina, je begrijpt het niet goed. Ik zeg dat het kan voorkomen dat hb kinderen niet aan hun trekken komen (zou kunnen toch?), maar het is nog niet voorgekomen.

  47. Hoezo gelukkig HB? Het lijkt één en al mis?re in Zwolle voor hoogbegaafde kinderen. Gelukkig zijn mijn hoogbegaafde kids wel “gelukkig” in Zwolle binnen het reguliere onderwijs. En nee, ik ga niet zeggen welke school dat is, want dan wordt deze school ook afgebrand door bepaalde mensen hier.

  48. @miek, Ik denk dat de doelstelling van “gelukkig hb” juist is, dat ook de kinderen die nu helaas niet gelukkig zijn wel weer gelukkig te krijgen.
    En helaas is de reality voor een heleboel hoogbegaafde kinderen in Zwolle dat ze niet gelukkig zijn. Ik ben oprecht blij dat het met jouw kids wel goed gaat. Ook ben ik blij dat het met mijn eigen kinderen en met de Veerezon kinderen goed gaat.

    Maar de discussie ging niet over een bepaalde school, en zeker niet om het afbranden van scholen. maar gewoon om de feiten. Zoals ze op dit moment zijn. Deze feiten worden ook ondersteunt door de IJsselgroep

  49. Van collega’s hoorde ik dat R. Derksen en Inge Kroek vorig jaar ook op basisschool Octopus veel kwaad aangericht hebben met slechte en verdachtmakende praatjes. Deze school heeft zich jarenlang extra ingezet voor hun hoogbegaafde kinderen. Dit is terug te lezen in de Stentor van vorig jaar.

  50. In veel bovenstaande berichten heerst een grimmige sfeer. Dat is erg jammer, want door samen de schouders eronder te zetten kunnen we veel meer bereiken voor onze kinderen. Vorig jaar zijn mijn kinderen gestopt op de Octopus en gestart op de leonardoschool in Dronten. Dat is in wederzijds respect gegaan tussen ons als ouders, leerkrachten en directie. Van modder gooien was hier geen sprake. De directie heeft mij en Plusgroep Zwolle alle ruimte gegeven om werkzaamheden te verrichten voor de hoogbegaafde kinderen.
    Op dit moment begeleid ik kinderen van de Octopus, maar ook van Veerezon en van vele andere scholen. Dat had niet gekund als er geen wederzijds respect was geweest. Ik hoop dat uitspraken op deze weblog geen afbreuk gaan doen aan het welzijn van de kinderen.
    Bij deze wil ik mij distantiëren van deze uitspraken.
    Als oprichter van GelukkigHB zet ik mij enorm in om hoogbegaafdheid positief en realistisch te benaderen. Dat wil ik graag continueren.

  51. @door vanaf de werkvloer, ik vind dit heel grof wat jij hier neerzet. IK zet mijn naam overal netjes bij. Wat er vorig jaar op de octopus aan de hand was heeft hier niks mee te maken. Wat jij hier nu neerzet over mij vind ik zeer laag bij de gronds, zeker omdat je je naam er niet bij zet. Als je de artikelen van vorig jaar terug leest zeg ik alleen dat de Octopus geen passend onderwijs kon bieden. Maar daar gaat dit hele verhaal niet over. Hier gaat het om een petitie voor passend onderwijs. En ik hoop dat je nu mij en R. Derksen je excuses aan bied. Ook ben ik benieuwd wie je collega’s dan zijn. Want wat jij hier neerzet is pure laster.
    De Octopus heeft binnen hun mogelijkheden alles gedaan om mijn kinderen te helpen. De docenten en directie van de Octopus en wij, ons gezin, zijn verder in goed overleg uit elkaar gegaan.
    Mijn kinderen zitten nu na volle tevredenheid op de Leonardo en ik weet dat de leerkrachten, directie van de Octopus zeer blij zijn dat het nu zo goed gaat met de kinderen.
    Ik vind het heel erg jammer dat ouders van hoogbegaafde kinderen niet samenwerken, maar elkaar tegenwerken en zwart maken. We willen allemaal toch het beste voor hun kind.

    Vriendelijk verzoek om te stoppen met het verspreiden van deze laster, het is laster en dus strafbaar.

  52. Het mekwaardige aan sommige reacties is, dat wanneer het ene kind dat hoogbegaafd is, wel aan zijn trekken komt, dat ook zou moeten gelden voor alle andere hoogbegaafde kinderen.
    Als we dat idee loslaten, komt dat de discussie ten goede lijkt mij.
    Ik heb in de afgelopen periode geleerd dat de door iedereen erkende diversiteit aan mogelijkheden van kinderen aan de ene kant van het spectrum, ook geldt voor de andere kant.
    En daar moet een oplossing voor komen.
    Het is niet meer en niet minder.

  53. Volgens mij zijn we er allemaal al lang achter dat het gemiddelde kind niet bestaat. Elk kind is anders en heeft zijn eigen unieke eigenschappen. En als ouder willen we allemaal graag dat het ons kind goed gaat. En elke ouder zoekt via zijn eigen weg naar een goede plek voor zijn eigen kind. En daar kun je alleen maar respect voor hebben.

    Deze petitie is een opzet om beter onderwijs te krijgen voor een groep kinderen die het niet redt op het gewone onderwijs. Je kunt het daar mee eens zijn of je kunt het daar niet mee eens zijn.

    Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Maar het zou fijn zijn als we respect voor elkaars mening kunnen tonen en elkaar de ruimte geven om een eigen mening te hebben zonder het op de persoon te gaan spelen.

    Commentaar geven op anderen is makkelijk, maar daadwerkelijk je handen uit de mouwen steken en deze kinderen helpen is fantastisch!!! Laten we daar maar een voorbeeld aan nemen, want uiteindelijk komt dat onze kinderen alleen maar ten goede!

  54. en zo is het kringetje weer rond: ik ondertekende gisteren de petitie.

    ps: de kritische noten die ik in bovenstaande berichten heb proberen te kraken vallen, hoop ik, toch niet onder afbranden? Ik ben juist benieuwd hoe conceptonderwijs gedijt en hoe men e.e.a. gepast denkt te realiseren. Ik zou nl niet willen dat (extreme) groei afbreuk zou doen aan de kwaliteiten van een school.

  55. @R.Derksen
    De sfeer is grimmig omdat er een paar mensen zijn die reageren onder een nick-name. Er zitten zelfs (echte) mensen tussen die reageren op hun eigen nick-name reacties. Te triest voor woorden,en tevens een slecht voorbeeld voor hun eigen kinderen!

  56. Je kan vrij eeenvoudg met een goede vraag de redactie of de webmaster (zie onderaan bij technische realisatie) mailen hoor.

  57. Ligt het aan mij of zijn er meer mensen die zo langzamerhand een toch wat commerciële boodschap beginnen te lezen in de berichten van R.Derksen,GelukkigHB? Ik begin er in ieder geval een beetje jeuk van te krijgen.

  58. @WFvN, als je doelt op het promoten van ‘GelukkigHB’ dan gebeurde dat alleen in een bijdrage van 12 april 2010 om 11:00 van R. Derksen.
    Als je doelt op het promoten van die school de Veerezon dan is Marrianne daar mee gekomen op 13 april 2010 om 14:15.

    Verder blijf ik dit topic met interesse volgen en is er in ieder geval bereikt dat raadslid John van Boven getriggerd is.

  59. @WFvN ; aan jeuk hebbieniks. En ook niet aan dat soort opmerkingen; vertel dan duidelijk wat volgens jou zou schelen aan dit petitieverhaal?

  60. Aan het petitieverhaal vind ik niets mis. Mij gaat het om reacties waar herhaaldelijk gelukkighb wordt aangehaald. Let wel: het gaat om een commerciëel gebeuren, iets waar geld aan verdiend wordt. En op zich is daar ook weinig mis mee als iemand ‘geen aandelen heeft’ maar in dit geval betreft het wel iemand ‘met aandelen’.

    Het is me wel duidelijk dat R.Derksen en inge kroek op één lijn zitten en achter hetzelfde staan. Niets mis mee. Maar ik zie wel een redelijk verschil in manier van reageren tussen de twee dames. De ene schuwt niet met het promoten van eigen site waar ook geld aan verdiend wordt.

    Maar wat betreft de petitie: gewoon draaien dat ding. Ik zie ook graag dat kinderen krijgen waar ze recht op hebben/wat ze nodig hebben qua onderwijs.

  61. Er is een (groot) aantal ouders van hoogbegaafde kinderen in Zwolle en daarbuiten die andere ervaringen hebben in het reguliere onderwijs dan bijvoorbeeld mevrouw Kroek en mevrouw Derksen. Deze ouders delen niet de mening van mevrouw Kroek en mevrouw Derksen, maar worden wel met hen over één kam geschoren. (Zelf aan de lijve ondervonden, terwijl ik beide dames niet persoonlijk ken) Misschien kunnen we de uitspraak van John van Boven beter omdraaien: wanneer het ene kind dat hoogbegaafd is, niet aan zijn trekken komt, dat ook zou moeten gelden voor alle andere hoogbegaafde kinderen…
    Ik denk dat deze ouders alleen maar aan willen geven dat Leonardo onderwijs ook niet zaligmakend is en dat je soms ook kunt gaan roeien met de riemen die je hebt. Gelukkig (hb) zijn, zit uiteindelijk in het kindzelf/jezelf en Leonardo onderwijs betekent niet perse dat je kind pas dan gelukkig kan zijn. Leonardo onderwijs is wat mij betreft zeker van harte welkom in Zwolle, maar laten we het er op houden dat Leonardo onderwijs zeker niet de enige manier van onderwijs voor HB kinderen is.

  62. @ Miek, je hebt gelijk, Leonardo is ook een vorm van onderwijs net als regulier onderwijs. Het hangt van het kind af hoe deze met de methode om zal/kan gaan. Ik lees dat er op meer http://www.poraad.nl/index.php?p=358141 fronten wordt nagedacht over deze materie maar dan noemt men het niet ‘hoogbegaafd’ (wat inderdaad een ongewenst onderscheid kan maken) maar van excellerende leerlingen, ik vind het in ieder geval beter klinken

  63. Ik volg deze discussie zijdelings.

    In de eerste plaats valt me op, dat er bij dit onderwerp veel nieuwe mensen zijn die reageren. Van harte welkom op het weblog natuurlijk, maar het springt er wel een beetje uit.

    Daarnaast…

    Gelukkig (hb) zijn, zit uiteindelijk in het kindzelf/jezelf en Leonardo onderwijs betekent niet perse dat je kind pas dan gelukkig kan zijn. Leonardo onderwijs is wat mij betreft zeker van harte welkom in Zwolle, maar laten we het er op houden dat Leonardo onderwijs zeker niet de enige manier van onderwijs voor HB kinderen is.

    Hierboven wordt echter geclaimed dat verschillende hoogbegaafde kinderen wegens “gewoon onderwijs” nu ziek thuis zitten.
    Ik vind het wel interessant om ook wat andere meningen te zien, want dit wordt anders een erg eenzijdig draadje. Zelf heb ik hoogbegaafdheid niet aan den lijve ondervonden, dus ik kan er niet met 100% zekerheid alles van zeggen. Maar dat ik mijn twijfels heb bij sommige zaken is wel duidelijk. Daarnaast zien we hier de mening van slechts enkele personen natuurlijk.

  64. Wat mij in deze discussie duidelijk wordt is dat de meningen te veel uiteenlopen, het gaat bijna hard tegen hard. Het zou fijn zijn, om met elkaar door één deur te kunnen blijven gaan, samen tot een compromis komen in mening. Natuurlijk is het zo, dat iedereen zijn eigen mening mag hebben, maar een beetje respect voor de mening van een ander zou wel zo gepast zijn.
    Ik stel het volgende compromis voor :): Iedere ouder wil het beste voor zijn of haar kind. En ieder kind is weer anders. Wat voor het ene kind werkt, hoeft voor een ander kind niet het geval te zijn. Zodoende werkt de ene school voor het ene kind beter dan voor een ander kind. Laten we met zn allen wensen, dat ieder kind op een juiste plek terecht kan.
    Make peace, not war.

  65. Wat mij in deze discussie duidelijk wordt is dat de meningen te veel uiteenlopen, het gaat bijna hard tegen hard.

    Daarom valt mij het aantal nieuwelingen juist op 🙂
    Het gaat namelijk nog helemaal niet zo hard als ik het vergelijk met vele andere discussies hier. Van scheldpartijen mag nooit sprake zijn, maar over het algemeen zijn veel discussies behoorlijk scherp hier! Mensen geven gewoon eerlijk aan wat ze van iets vinden.

    Ik vind ook, dat je ook dingen mag vinden die je niet zelf ervaren hebt of waarvan je geen argumenten die op feiten gebaseerd zijn kunt aandragen.

    Maar voorop gesteld: iedereen moet zich in ieder geval welkom voelen hier op het weblog!

  66. @WFvN 19.35 ;
    “Let wel: het gaat om een commerciëel gebeuren, iets waar geld aan verdiend wordt. En op zich is daar ook weinig mis mee als iemand ‘geen aandelen heeft’ maar in dit geval betreft het wel iemand ‘met aandelen’.”
    “De ene schuwt niet met het promoten van eigen site waar ook geld aan verdiend wordt.”

    Op bovenstaande kwoots wil ik toch reageren. Ik vind dat iedereen op dit log mag reageren; maakt niet uit welke betrokkenheid hij/zij met het onderwerp heeft. In geval R.Derksen GelukkigHB: zij toont haar betrokkenheid met het onderwerp op een transparante manier; maakt nergens een geheim van. Het commerciele/aandelenverhaal ontgaat mij. Is de onderwijsadviesdienst dan ook commercieel, want men verdient geld? Maar je kunt het advieswerk van R.Derksen altijd commercieel noemen want zij vraagt centjes voor haar professionele advies. Wel of niet commercieel blijft, evenals Promotie, een persoonlijke interpretatie. Maar dat mag volgens mij geen enkel beletsel vormen om, op welke wijze dan ook, op dit log te reageren.

  67. We gaan offtopic maar heel kort:
    Eenieder mag hier de boel dus gaan volspammen? Voor reclame maken zijn er volgens mij de banners aan de zijkant, dan heeft ook Weblog Zwolle er nog wat aan.

  68. Het lijkt wel een soort competitie,school A is beter dan school B.
    Het gaat hier om keuzes beste mensen! Een ieder van ons wil graag een goede school op de hoek van zijn/haar straat.
    Of je nu een half uur of uur moet rijden om je kind naar een goede school te brengen, die keuze maak jezelf!!!!!!!!
    Maar laten we a.u.b. stoppen met het afkraken,of ophemelen van bepaalde scholen. Het gaat om onze kinderen,en niet om ouders die hun frustratie of teleurstelling niet kunnen onderdrukken.
    Ik wens een ieder een goed weekend en succes met de te maken keuzes voor nu en in de toekomst!

  69. Bericht door WFvN, op 16 april 2010 om 12:47

    Eenieder mag hier de boel dus gaan volspammen?

    Jij hebt blijkbaar op dit log voorbeelden van spammen gezien.
    Noem erris drie….;)

  70. drama123:
    Onlangs (nog geen week geleden) nog zo’n pipo in het topic over ADHD.
    Maar daar gaat het niet om, je reageert op het wel/niet mogen volspammen. Het feit dat je ingaat tegen mijn opmerking over het spammen geeft mij het idee dat jij het normaal vindt als de boel volgespamd zou worden.

  71. @WFvN ; jij en ik zitten niet te wachten op spam.(wie wel?) Dat is mij wel duidelijk.
    In mijn posting 10.24 heb ik met geen woord gerept over spam, en in jouw reactie daarop ga je ervan uit dat ik accoord zou gaan met het volspammen van dit log. Die jump was mij iets te kort door de bocht.

  72. @Eva, ik denk dat de discussie niet meer dan gezond is, kritisch zijn is nog geen oorlogvoering (moet je eens op NUJIJ kijken voor hard op hard..). Ik denk dat we hier alle voors- en tegens wel voorbij zien komen met af en toe een uitlokkende prikkel 😉

  73. @1stcobra: Het is het maatschappelijk werk-hart in mij… Ik kan slecht tegen al te lange negativiteit over en weer, die in mijn ogen onnodig lang duurt. Dan bemiddel ik graag even om te nuanceren.
    Maar, je hebt gelijk, lekker los laten en maar laten gebeuren.

  74. @Eva: laat onverlet dat het compromis prima is (maar is ook niet echt een compromis maar eigenlijk een inkoppertje haha)
    Ik denk dat het vuur ondertussen wel uit dit draadje is….

Reacties zijn gesloten.