‘Beleef’ autisme op de Ambelt met het ‘Hoofdkwartier’

Zwolle – Van 19 tot en met 29 april 2010 is het mogelijk om op de hoofdlocatie van de Ambelt – school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs – te ervaren hoe iemand met autisme de wereld om zich heen beleeft.

 hoofdkwartier.jpg

Dit kan in het ‘Hoofdkwartier’, een audiovisuele voorstelling van de belevingswereld van iemand met autisme, ontwikkeld door het Dr. Leo Kannerhuis. Initiatiefnemer en directeur Hendrien Zijlstra van de Ambelt is enthousiast over de komst van de rondreizende expositie: “Nu kunnen wij, maar ook ouders/verzorgers en andere belangstellenden zelf ervaren waar veel van onze leerlingen mee te maken hebben”.

Het Hoofdkwartier heeft tot doel om meer begrip te krijgen voor mensen met autisme. Ouders, verzorgers en belangstellenden zijn van harte welkom op de hoofdlocatie van de Ambelt aan de Herfterlaan 39 om het Hoofdkwartier te bezoeken. Dit is mogelijk op vrijdag 23 april van 15.30 tot 17.00 uur en zaterdag 24 april van 10.00 tot 15.00 uur. Als men liever op een andere dag of tijdstip langskomt, kan er een afspraak worden gemaakt door te mailen naar hoofdkwartier@ambelt.nl. Aan een bezoek zijn geen kosten verbonden. Er zijn professionals en ervaringsdeskundigen van de Ambelt aanwezig om vragen te beantwoorden en ervaring uit te wisselen.

Het ‘Hoofdkwartier’ is een multimediaal theater gevormd door een groot stalen hoofd. In het hoofd hangen drie beeldschermen en negen koptelefoons die onder andere de chaos, overprikkeling en detailwaarneming weergeven waarmee mensen met autisme dagelijks te maken hebben. Het ‘Hoofdkwartier’ is samen met mensen met autisme, ouders en deskundigen ontwikkeld. De filmbeelden die worden vertoond in het ‘Hoofdkwartier’ duren ongeveer zeven minuten. Voor meer informatie zie http://www.stapindewereldvan.nl/.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “‘Beleef’ autisme op de Ambelt met het ‘Hoofdkwartier’”

  1. Gezien op tv en het slaat nergens op, ik zou zeggen; het is nuttiger om een dag te spenderen bij speciale opvang, waar veel autistische kinderen zijn, dat is waarschijnlijk een eye opener voor velen… Autisme heb je in zoveel gradaties…waarom niet vragen aan de mensen hoe zij dingen beleven, tegen dingen aankijken, dat heeft veel meer nut.

  2. Vragen aan mensen met autisme hoe zij de wereld zien?
    Leg eens uit hoe jij de wereld ziet, is net zo moeilijk.
    Ik ga er zeker heen, met mijn autistische zoon

  3. Hoezo? Beetje stigmatiserend door te concluderen dat alle autistische mensen in plaatjes denken gezien de videoschermen waarmee ze dit proberen na te bootsen…

  4. john; dát bedoel ik dus… nogmaals; je hebt 6% die hoogbegaafd is, en verder heb je vele vormen van autisme…zo een tentoonstelling is hoogstends een impressie.
    Ga dan naar een lezing over autisme, of kijk eens op CNN.com, dr.Sanjay Gupta heeft een hele hoop informatie aldaar.

  5. Het gaat erom dat je een beeld krijgt! Ik ben in de psychose simulator geweest, het geeft een beeld weer.
    Wat denken jullie nou, dat al die mensen die achter dit soort zaken zitten niet goed snik zijn? Ik vind het prima, familie etc moet zelf beoordelen, zij weten als geen ander hoe hun kind in elkaar steekt en kunnen heel goed het kaf van het koren scheiden.

    Is de ene diabetes patient gelijk aan de andere?

  6. Ik zou niet jullie- en , zusenzo, mijn jongste heeft een dusdanig autistische aandoening dat ‘ie door een arts, die al 1000den patïentjes voorbij zag gaan, als ergste geval ooit beschreven staat.

    toch weiger ik te ‘verzuipen’ als zogenaamd ervarings deskundige en/ of in een of andere ‘zie ons eens bijzonder zijn’ of aanverwante slachtoffer rol.
    Neem de dingen zoals ze zijn, en kijk hoe ik verder kom.

    Heb één keer de fout gemaakt ‘bij te willlen komen’ in een weekend georganiseerd voor ouders van kinderen met – autistische= beperking.Dat NOOIT meer, het enige wat de meesten kunnen is klagen en etaleren hoe zielig ze wel niet zijn…aaaaarrrgghh

  7. idd, eerste stap is acceptatie daarna kijken wat je kind allemaal wel kan en niet wat hij of zij niet kan.

    “Geef me de 5” vind ik een betere eye opener, maar dat is natuurlijk niet zo mooi met zo’n kooi met schermen en geluid.Vergeet je de popcorn niet?

  8. QM,

    toch weiger ik te ‘verzuipen’ als zogenaamd ervarings deskundige …

    dat bedoel ik ook absoluut niet.
    Maar ik ben blij in die simulator te zijn geweest.

  9. Ik ga zeker even kijken met mijn kids, maar ik begrijp QM wel. Beide kids zijn totaal verschillend en toch beide ASS.
    Mijn oudste zat ooit erbij toe we moesten wachten samen met andere moeders terwijl mijn jongste aan het groepstherapieen was. Kind vroeg mij of het een wedstrijd was wie het ergste kind had.
    Ik kijk graag naar de mogelijkheden van mijn kids en richt mij daar op. Dat het zwaar is weten we nu wel, daar wil ik niet meer over klagen.
    Maar persoonlijk snap ik wel een beetje wat mijn kids ervaren, zet mij op zaterdag in een winkel en dan wil ik ook alleen maar weg!!!
    😮

  10. Voor iedereen zal de ervaring heel anders zijn, onze dochter heeft ook autisme. Een ieder die denkt er ook maar iets aan te hebben, moet dit zeker bekijken. Er zullen vast nog andere data gepland staan. Iedere persoon met autisme is weer anders er zijn zoveel gradaties. Het zal niemand kwaad doen om eens te zien hoe een autist zo ongeveer de wereld ziet!!!!

Reacties zijn gesloten.