SP Zwolle: OV-Chipkaart leidt tot prijsstijging van 18%

Zwolle – de SP in Zwolle heeft onderzoek gedaan naar de introductie van de OV-Chipkaart in Zwolle. Uit een steekproef blijkt dat de invoer van de OV-Chipkaart leidt tot hogere kosten en een afname van het gemak voor de reiziger. De gemiddelde prijsstijging bedraagt 18%.

 

In het onderzoek heeft de SP alle Zwolse raadsleden op alfabetische volgorde geplaatst en ze vervolgens een fictieve rit laten maken naar de eerstvolgende op de lijst. De ritprijs met de chipkaart is vergeleken met die van de strippenkaart. 65,7% van de raadsleden zou duurder uit zijn met de OV-chipkaart. SP-raadslid Edwin Koster: ‘De OV-chipkaart zou volgens het Kabinet niet leiden tot hogere kosten. Een kleine steekproef in Zwolle laat gelijk zien dat dit niet het geval is. De bewering dat er geen prijsstijging zou plaatsvinden is dus aantoonbaar niet waar. Bovendien leidt het ook niet tot meer gemak. Waar ik nu nog met één strippenkaart met mijn gezin kan reizen, moet ik straks wel drie kaarten hebben. Wel duurder, niet eenvoudiger!'

Raadslid Van Boven is het duurste uit in het SP-onderzoek. Voor een busrit naar zijn collega – de heer Brink – moet hij € 1,16 meer betalen met de OV-chipkaart dan met de strippenkaart. Als het Swollwacht-raadslid Land haar PvdA-collega de heer Karst persoonlijk wil overtuigen van het belang van een spoedige beslissing over de knip in Stadshagen is zij voor de heen- en terugreis € 2,08 extra kwijt met de chipkaart. Zij kan dan beter haar partijgenoot de heer Yildirim sturen, die € 0,32 goedkoper uit is met de OV-chipkaart als hij een busrit wil maken naar zijn PvdA-collega de heer Ben Ali Ahlaq.

 

De partij hekelt – naast de prijsstijging – ook de onduidelijkheid van het tegoed op de OV-chipkaart. In Zwolle zijn de servicepunten waar iemand kan zien hoeveel saldo op de chipkaart staat beperkt. Stadshagen en AAlanden moeten het doen met slecht één servicepunt. De oude stadswijken Pierik, Kamperpoort en de Wipstrik hebben helemaal geen servicepunt.

 

Onderzoek:

De OV-chipkaart zal binnenkort het enige betaalmiddel worden in het openbaar vervoer. Eén kaart voor alle vormen van openbaar vervoer. Meer gemak, minder kaartjes en niet duurder voor de reiziger. De SP in Zwolle wilde weten wat het effect van de introductie in Zwolle is en deed onderzoek.

In een onderzoek heeft de SP alle 39 raadsleden op alfabetische volgorde gezet. Vervolgens hebben alle Zwolse raadsleden een fictieve busrit gemaakt naar het eerstvolgende raadslid op de lijst. De prijs voor zowel de strippenkaart als voor de OV-chipkaart werd berekend en met elkaar vergeleken. In vier gevallen was er geen busverbinding, omdat het vertrekpunt op loopafstand ligt van de bestemming. In totaal bleven er dus 35 ritten over. Het SP-onderzoek heeft een vergelijking gemaakt tussen het reizen met een blauwe strippenkaart (15 strippen, vol tarief) en een OV-Chipkaart op saldo (vol tarief). Deze keuze voor het vol tarief en het reizen op saldo is gemaakt omdat dit het meest eerlijke beeld geeft van wat mensen gaan betalen. Bij de strippenkaart wordt uitgerekend hoeveel zones de reis doorkruist, zodat het aantal reisstrippen kan worden berekend. Hier komt standaard één extra strip aan instaptarief bij. Van het totale aantal strippen worden vervolgens de kosten de kosten berekend. Bij een reis over twee zones bijvoorbeeld kost het dus drie strippen à 50,67 cent (€7,60 / 15) wat de reiskosten in totaal op €1,52 brengt. Vervolgens wordt de prijs bepaald met de OV-chipkaart. Hierbij wordt uitgegaan van het opstaptarief. Vervolgens wordt het aantal reiskilometers bepaald welke wordt vermenigvuldigd met de kilometerprijs.

Zwolle: duurder uit met OV-chipkaart

Bij het onderzoek in Zwolle zijn alle raadsleden op alfabetische volgorde geplaatst. Vervolgens hebben zij een fictieve rit gemaakt naar de eerstvolgende op de lijst waarbij de prijs voor zowel de strippenkaart als voor de OV-chipkaart is berekend. Twaalf van deze busritten bleken met de OV-chipkaart goedkoper dan met de strippenkaart, maar bij de overige 23 ritten zijn de reiskosten met de OV-chipkaart hoger dan met de strippenkaart. 65,7% van de Zwolse raadsleden zou in onze test dus duurder uit zijn. De gemiddelde prijsstijging bedraagt 18%. Terwijl de introductie van de OV-chipkaart volgens het Kabinet niet zou leiden tot hogere tarieven.

Het raadslid van Boven is het duurst uit in het SP-onderzoek. Voor een busrit naar zijn collega – de heer Brink – moet hij € 1,16 meer betalen met de OV-chipkaart dan met de strippenkaart. Als bijvoorbeeld het Swollwacht-raadslid Land haar PvdA-collega de heer Karst persoonlijk wil overtuigen van het belang van een spoedige beslissing over de knip in Stadshagen is zij voor de heen- en terugreis € 2,08 extra kwijt met de chipkaart. Zij kan dan beter haar partijgenoot de heer Yildirim sturen, die € 0,32 goedkoper uit is met de OV-chipkaart als hij een busrit wil maken naar zijn PvdA-collega de heer Ben Ali Ahlaq.

Onduidelijk inzicht gemaakte reizen

Op de OV-chipkaart zelf is het onmogelijk om te zien wat het saldo is en of er wel of niet is ingecheckt. Dit kan alleen bij speciale (blauwe) informatiepalen en bij betaalautomaten. Als de reiziger wil dat er een medewerker naar kan kijken dan kan dit alleen bij servicepunten. Hiervan is de spreiding behoorlijk beperkt. Zwolle-Zuid, waar 32.000 mensen wonen, heeft maar twee servicepunten, Stadhagen en Aa-landen met respectievelijk 20.000 en 13.000 Zwollenaren slechts één. Kleinere oude stadswijken als Pierik, Kamperpoort en de Wipstrik hebben helemaal geen servicepunt. Daarnaast hebben klanten natuurlijk te maken met de beperkte openingstijden van de winkels waar servicepunten aanwezig zijn.

Om een goed beeld te kunnen krijgen van de gemaakte reizen zijn reizigers aangewezen op het aanmaken van een persoonlijke account via www.ov-chipkaart.nl. Hierop valt terug te vinden welke reizen er zijn gemaakt en hoeveel hiervoor is betaald. Dit kan echter alleen met een persoonlijke OV-chipkaart. Met een anonieme OV-chipkaart kan er geen gebruik worden gemaakt van deze dienst. Daar tegenover staat dat je bij een strippenkaart elk moment kan zien hoeveel tegoed er nog is.

Overige problemen

Het nadeel van de OV-chipkaart is dat je als reiziger bij het in- en uitstappen moet opletten dat er wordt uitcheckt. Bij de strippenkaart is dat niet het geval: na het afstempelen door de chauffeur is de transactie afgerond. Ook de geldigheidsduur bij overstappen met de strippenkaart is aanzienlijk ruimer dan de duur die bij de OV-chipkaart wordt aangehouden. Bij een reis van bijvoorbeeld 2 strippen heeft de reiziger een uur en vanaf 5 strippen zelfs anderhalf uur om over te stappen of retour te reizen Ook daardoor wordt het reizen in veel gevallen duurder. Als een reiziger binnen de tijd van 35 minuten teruggaat, betaalt deze met de OV-chipkaart het instaptarief niet dubbel, maar de gereisde kilometers op de terugreis wel. Met de strippenkaart is dit gratis binnen de eerder genoemde (ruimere) termijn. Na die periode van 35 minuten betaalt men zelfs de gehele retourreis opnieuw inclusief het opstaptarief. Met een strippenkaart kan je eenvoudig met meer personen reizen, bij de OV-chipkaart werkt dit niet. Daar moet per persoon met een OV-chipkaart worden in- en uitgecheckt. Bovendien wordt er per regio met een ander tarief gerekend.

Conclusie

De OV-chipkaart maakt het openbaar vervoer duurder en daarmee ook aanzienlijk minder voordelig ten opzichte van het reizen met bijvoorbeeld de auto. Het Zwolse onderzoek staat niet op zichzelf: in alle andere door SP-afdelingen onderzochte steden in Nederland blijkt de OV-chipkaart te leiden tot prijsstijgingen. De bewering dat er geen prijsstijging zou plaatsvinden is dus aantoonbaar onwaar. De drempel voor reizigers is echter niet alleen een financiële, maar ook een praktische. De OV-chipkaart werkt nog verre van goed en is zeker nog niet feilloos of veilig. Men is er nog steeds niet in geslaagd om een makkelijke en begrijpelijke universele reiskaart met transparante tarieven in te voeren. De servicepunten in Zwolle zijn geconcentreerd in en rond het centrum en daarom voor veel burgers niet gemakkelijk te bereiken, zeker niet voor mensen die slecht ter been zijn (en dus juist afhankelijk van het openbaar vervoer). Al met al komt de SP in Zwolle tot de conclusie dat invoer van de OV-chipkaart zal leiden tot hogere kosten en afname van het gemak en dat is niet het doel van de invoer van de OV-chipkaart. De kaart die is bedacht om het reizen makkelijker te maken voor de reiziger maakt het reizen vooral aantrekkelijker voor de vervoerders.

Namens de fractie van de SP in Zwolle;

Edwin Koster Gemeenteraadslid

Artikel delen:
Reacties 19
  1. Ik ben inderdaad ook duurder uit met de OV-chipkaart dan met de strippenkaart. En ik moet er ook echt aan wennen om uit te checken bij het uitstappen. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als bij het uitchecken het slado te laag is. Gaan dan de busdeuren weer dicht en mag je niet uitstappen?

  2. Dit alles is een verkapte prijs verhoging>:(>:( en je kan er niets tegen doen behalve niet reizen maar als je zelf geen vervoer hebt moet je wel wat:'( ik hoop dat door al die onderzoeken en bevindingen de politiek de ov-chipkaart terug trekt en de strippenkaart weer overal toelaat!!!!!

  3. Merije misschien is het goed om dan een collectebus mee te nemen,dat is de enige bus waar je geen ov-chipkaart voor nodig hebt.Ze verzinnen van alles maar het wordt er maar zo weinig keren beter van.

  4. Voor goed totaaloordeel: als je de automatische opwaardeerfunctie activeert (en waarom zou je dat niet meteen doen?) hoef je nooit meer iets anders te doen dan in- en uitchecken, dus geen treinkaartjes meer kopen of kijken of je nog genoeg strippen hebt. Lekker makkelijk!! Ook hoef je in bepaalde twijfelgevallen niet meer na te denken of je dezelfde dag retour gaat, want het nieuwe systeem werkt alleen met enkeltjes. En dan hebben we uit A'dam en R'dam vernomen dat er veel minder onveiligheid en zwartrijders zijn ……:)

  5. Eens met bovenstaanden. Ook terecht dat Edwin zich hier druk over maakt. Heb destijds al niet begrepen dat mevr. Huizinga hier niet op afgerekend werd; terwijl ze diverse malen door de kamer op haar vingers is getikt! Het was puur haar ding: zij was er verantwoordelijk voor.

    Op het moment dat er niet werd afgerekend wist iedereen: dit blijft (voorlopig) een kosten en irritatie verslindend gedrocht!!…..zéker niet alleen in Zwolle.

    Mijn punt: Het hand boven het hoofd houden van verantwoordelijk persoon, staat averechts op de geloofwaardigheid in de politiek! Of is dit hand in eigen boezem van ONZE 2e Kamer? Dan wil ik graag dat de partij waarop ik stem de verantwoordelijk persoon gestraft heeft (onverkiesbare plek) mits deze voor doorgaan Huizinga heeft gestemd.

  6. Ik vraag me wel af wat er gebeurt als bij het uitchecken het slado te laag is.

    Als je een persoonsgebonden kaart hebt schrijven ze het juiste bedrijag gelijk van je rekening. Niet gebonden kaarten moet tenminste 4 euro bevatten, anders kun je de bus helemaal niet in. Vergeet je uit te checken ben je maximaal 4 euro kwijt.

    Uit een steekproef blijkt dat de invoer van de OV-Chipkaart leidt tot hogere kosten

    Klopt, ritje naar de stad kost me met de strippenkaart ?? 1,08. (15 strippenkaart) als ik nu op dezelfde plaats in en uitstap kost me dat ?? 1,41.

  7. En gij allen hebt geloofd en vertrouwd dat het NIET duurder zou worden? Go to sleep.Ook als gebruikers van Openbaar Vervoer behoort u tot de grote middengroep: dus daar is, zoals altijd, het meeste geld te halen; helaas pindakaas.

  8. 150 man/vrouw

    Lekker blijven zitten en verroer je niet.

    CU en CDA dekken haar wel…zo zijn ze dan ook wel weer….maar waar zijn vooral de grootste skreeuwerts? Hoeven alleen maar ff naar de interuptiemic te lopen >:(

  9. Het idee achter de chipkaart vind ik niet slecht. De uitwerking is waardeloos en jaagt de klant op kosten. De aanschaf van de persoonlijke kaart (elke 2 jaar vernieuwen) kost ook nog eens 7,50. Het activeren is een marteling.
    De sites "mijn ov-chip" en "mijn ns" werken slecht, etc.

  10. Mijn ov-chip ervaring:
    – geen gedoe meer met (verschillende) kaartjes
    – automatisch opwaarderen: helemaal geen kaartjes meer kopen
    – overal zo doorlopen
    – altijd een vervoersbewijs op zak
    Kortom: handig, snel en efficiënt
    Ander voordeel is oa idd het tegengaan van zwartrijden
    Prijsstijginkjes lijken vooralsnog vooral op korte trajecten op te treden. Vinger aan de pols houden daar dus. Verder komen de vele negatieve reacties mij als nogal koudwatervrezerig over.

  11. Zaterdag naar Amersfoort geweest met een vriend. Hij had een OV chip kaart en ik een los kaartje. Moest wel lachen dat in Amersfoort het oplaad en uitcheck paaltje defect was. Kon ie helemaal terug lopen naar spoor 4. Hij had nog in de trein gezegd dat het zo handig was. Kan iemand mij uitleggen wat de voordelen zijn????

  12. Beste mensen,

    Die zogenaamde voordelen kloppen niet.
    Ten eerste zwartrijders vinden bij elk systeem wel een weg.
    Ten tweede voor persoonsgebonden en automatisch opwaarderen,
    lever je je privacy in.
    Ten derde begrijp ik het probleem niet van kaartjes kopen als je een incidentele reiziger bent.
    Ten vierde als je op een vast traject heen en weer reist voor je werk dan kun je gebruik maken van een abonnement, waardoor je dus ook niet steeds een kaartje hoeft te kopen.
    iedereen die dit systeem zat is of sowieso tegen kan een petitie ondertekenen zie; http://petities.nl/petitie/stop-ov-chipsysteem

Reageer