Ondernemersbloed stroomt bij Zwolse kinderen

Zwolle – De leerlingen van groep 8 van basisschool de Campherbeek in Zwolle hebben de afgelopen weken meegedaan aan het ondernemersspel ‘Kids in Bizz’. Dit is een ondernemersspel waarbij de leerlingen onder begeleiding van hun leerkracht en een begeleider van ABN AMRO een eigen bedrijf runnen. De winst van de opbrengsten van het spel  wordt geschonken aan Stichting Doe Een Wens.

In 4 dagdelen kwamen de leerlingen in aanraking met diverse aspecten van het ondernemerschap. Ze deden marktonderzoek, kochten producten in bij Fair Trade Original en maakten hun eigen reclamecampagne. Daarnaast produceerden de leerlingen hun eigen verpakking, verkochten ze hun producten en is er berekend hoeveel er uiteindelijk is verdiend.

Enthousiasmeren voor het ondernemerschap
Erwin Schouten, begeleider en sinds begin dit jaar zelf ook ondernemer: “Het is fantastisch leuk om dit project samen met de basisschoolkinderen te doen. Het leuke aan dit project is het enthousiasme en de creativiteit van de kinderen, de onderlinge competitie tussen de “bedrijven”, de motivatie en discussies tussen de kinderen om voor een bepaald goed doel te kiezen en ga zo maar door. Afgelopen woensdag zijn de kinderen druk in de weer geweest met het maken van posters, folders en andere zaken om zo de aandacht op “hun product” te vestigen.”

Verkoopbeurs
Om de verkoop te stimuleren organiseerden de leerlingen van de Campherbeek een verkoopbeurs. De leerlingen presenteerden hun bedrijf en verkochten tevens hun producten aan de bezoekers. Esmee: “Ik vind Kids in Bizz heel erg leuk omdat je zo met je klas kunt leren hoe je een eigen bedrijf moet beginnen en wat er allemaal bij komt kijken. Ook is het fijn dat de winst naar een goed doel gaat. Binnenkort komt er iemand van Stichting Doe Een Wens op school om het geld in ontvangst te nemen.”

Ondernemerschap ontwikkelen
Nederlands ondernemerschap blijft achter bij dat van de rest van Europa en de Verenigde Staten. Stichting Jong Ondernemen, initiatiefnemer van Kids in Bizz, wil hier verandering in brengen. Daarom brengt Stichting Jong Ondernemen sinds 2006 het ondernemersspel onder de aandacht bij scholen. In de afgelopen twee jaar deden zo’n 5.000 kinderen in de leeftijd van 10 t/m 12 jaar en 250 begeleiders van ABN AMRO mee aan het project. 

Over ABN AMRO
ABN AMRO is mede-oprichter van de Stichting Jong Ondernemen. Sinds drie jaar is de bank middels financiering en vrijwilligers betrokken bij Kids in Bizz. Dankzij de financiële steun van ABN AMRO kan Kids in Bizz kosteloos aan de basisscholen worden aangeboden. 

Artikel delen:

Reageer