Nieuwe spoorbrug op 15 cm na compleet!

Zwolle – Mooi, mooier, mooist of helemaal niet mooi. Zeg het maar. Ieder heeft zijn eigen mening en dat is maar goed ook. In het begin van de zondagmorgen was het redelijk weer, hetgeen in de middag wijzigde en bij vlagen behoorlijk vervelende regenbuien opleverde.

ijsselbrug_ophijsen_4879_470.jpg
Rond 18.00 uur was het sluitstuk op zijn plaats gehesen …

Het maakte de werknemers van de Max Bögl, Zublin, Wellingbouw en Sarens niets uit, zij zorgden er voor dat het sluitstuk van de nieuwe spoorbrug over de IJssel, rond 18.00 uur op zijn plaats was gehesen. De nieuwe spoorbrug is werkelijkheid geworden, een historisch feit dat vanaf heden de mond van menigeen zal doen spreken. Het was tot nu toe voor velen altijd maar een plaatje of een voorstelling hoe het zou worden. Één grote massa metaal en beton ingepakt in grijsgrauwe steigerbuizen. Nu ligt de nieuwe verbinding over de IJssel klaar om door eenieder gekwalificeerd te worden. Helemaal gesloten is de overbrugging nog niet. Aan de Hattemzijde bevindt zich nog een ruimte van plusminus 15 cm. Vrij gehouden om rek en krimp van het metaal door temperatuurverschillen op te vangen. In de aankomende week zal naast het vele laswerk, ook deze ruimte worden gedicht. Hiervoor wordt het deel aan de Gelderse zijde, dat reeds klaar ligt, opgeschoven. Dat zal gebeuren met een speciale trekinstallatie.

ijsselbrug_ophijsen_3262_470.jpg
Mamma de camera, de kids water …

ijsselbrug_ophijsen_3268_470.jpg
Hoogvliegers namen ook een kijkje …

ijsselbrug_ophijsen_4865_470.jpg
Koud en regelmatig regen in de middag …

Naast het invaren, was ook het hijsen een zeer imposant schouwspel, waar eens te meer duidelijk werd, dat de wereld niet meer buiten computers kan. Bijna de gehele operatie van zaterdag en zondag is door bits en bytes gestuurd geweest. Voor de tweede maal waren er weer honderden belangstellenden die de weg gevonden hadden naar de Hattemer uiterwaarden. Zondagmiddag om half vier stond de teller op 3500 bezoekers tegen zaterdag, naar schatting, 2000 belangstellenden. Hoewel het regende en koud was aan de oevers van de IJssel, trokken vanaf half vier, nog steeds velen richting publieksterrein bij de bouwplaats. Ondanks de trieste weersomstandigheden een goede opkomst. Prorail had voor deze twee dagen een “Open Huis” georganiseerd, om geïnteresseerden een kans te geven de werkzaamheden veilig en van dichtbij te volgen. Na een vertraging, zaterdag opgelopen bij het invaren, waren rond elf uur de kabels bevestigd aan het sluitstuk. Met een snelheid van drie meter per uur werd rond 15.00 uur het 2500 ton zware gedeelte op zijn bestemming geplaatst. In tegenstelling tot de oude spoorbrug, is deze brug een vaste brug en op Rijnvaarthoogte gebouwd. Een maat in het leven geroepen voor de bouw van schepen en bruggen. Deze Rijnvaarthoogte is vastgesteld op 9,10 meter boven het hoogste waterniveau van de IJssel. Of deze hoogte onder invloed van de klimaatsverandering haalbaar blijft, is de vraag. De Deltacommissie heeft de minister laatstelijk aanbevolen het waterpeil in het IJsselmeer met anderhalve meter te verhogen. De tijd zal het leren. De nu te slopen oude spoorbrug was voorzien van een hefgedeelte, dat bij regelmaat geopend moest worden voor passerende schepen. Zeker voor de scheepvaart op de IJssel betekent deze vaste brug een welkome tijds- en aanwinst.

De brug in cijfers:

Totale lengte: 938 meter
Boven de IJssel: 300 meter
Oever Zwolle: 438 meter
Oever Hattem: 200 meter
Hoogte vanaf het water (NAP): 26 meter
Doorvaarthoogte: 9 meter

Breedte spoorbrug: 18 meter
Breedte fietsbrug: 4 meter
Betonpalen: 763 stuks
Constructiestaal: 9100 ton
waarvan hoofdoverspanning: 2500 ton
Beton voor 18 pijlers: 15.000 m3

(Deze laatste gegevens zijn afkomstig van Prorail.)

ijsselbrug_ophijsen_3152_470.jpg
Het begin van de hijsoperatie, er moet nog heel wat overbrugd worden …

ijsselbrug_ophijsen_3202_470.jpg
Luchtfoto’s met een camera gemonteerd onder een heliumballon …

ijsselbrug_ophijsen_3294_470.jpg
Zo zocht en vond iedereen zjn plekje …

ijsselbrug_ophijsen_3309_470.jpg
De pontons worden weer gevuld met water om de brug vrij te maken …

ijsselbrug_ophijsen_3327_470.jpg
Rijkswaterstaat verwijdert illegale bezoekers …

ijsselbrug_ophijsen_3427_470.jpg
De laatste loodjes …

ijsselbrug_ophijsen_3455_470.jpg
Nog even en dan mag deze trein over de nieuwe brug …

ijsselbrug_ophijsen_3451_470.jpg
De onderstellen worden weer van de pontons gereden …

ijsselbrug_ophijsen_3494_470.jpg
De brug vanuit een ander perspectief …

ijsselbrug_ophijsen_4849_470.jpg
Ook de werknemers maakten hun foto’s voor thuis …

Artikel delen:
Reacties 22
  1. Er kan door pro rail/ns wel een wedstrijd uitgeschreven worden wie heeft de mooiste foto gemaakt de afgelopen dagen gemaakt. Heb al vele mooie plaatjes gezien. Prijs: leuke vakntie met de trein naar: laat de ns dat maar invullen.


    Maak melding

  2. @Derk,
    Zwolle een kunstwerk rijker??? Wat denk ie van .attem dan??
    Niet voor niets dat het evenement aan Hattemse kant was georganiseerd ;):D


    Maak melding

  3. Bericht door dick, op 2 mei 2010 om 22:06
    ‘Attem? Waar ligt dat dan? Toch niet aan de overkant van Zwolle?

    In een keer goed! 😀


    Maak melding

  4. Bericht door dick, op 2 mei 2010 om 22:12
    Ook “onder de rook van…” en “in de schaduw van” de veelzijdige, aansprekende provinciehoofdstad?

    Nee dat plaatsje waar mensen die veel centjes verdienen in Zwolle gaan wonen onder de bomen 😉 ïn de schaduw van”Hmm er staan in Zwolle ook een 2 mooie grote hoge gebouwen langs de A28 hmmmmm Zou het zon verlies in Hattem zijn die gebouwen?


    Maak melding

  5. Hattemse brug? Oh, die brug die voor 2/3e in Zwolle ligt? 😉

    En het is ook wel typisch dat de Hattemenaren hem, om dat laatste gat van 15 cm te dichten, nog weer meer de Zwolse kant op proberen te douwen. Daar spreekt ook niet veel “commitment” uit. 😛


    Maak melding

  6. @ribo 22.42uur,
    Zo zie je maar dat Hatten vrij flexibel is (beetje geven en een beetje nemen) We kijken niet op 15 cm.
    Aan Zwolse kant is er geen beweging meer in te krijgen;):D


    Maak melding

Reageer