Persoon springt van IJsselbrug bij Zwolle

Zwolle – Dinsdagmorgen, rond 11.20 uur, is van de oude IJsselbrug aan de Spoolderbergweg bij Zwolle een persoon in het water gesprongen.

sprong_1.jpg

Vanaf dat moment werden diverse hulpdiensten uit Zwolle massaal ingeschakeld om stroomafwaarts naar de drenkeling te zoeken. De brandweer uit Zwolle rukte met een speciaal duikteam uit om in de rivier naar de persoon te zoeken. Een helicopter van de KLPD bekeek de IJssel vanuit de lucht. Helaas zonder resultaat. Ook twee vaartuigen van Rijkswaterstaat deden aan de zoekactie mee. Rond 13.15 uur werd de schaling van de zoektocht teruggebracht. De komende uren zal het zoeken, zei het op kleinere schaal, doorgaan.

 11-05-2010_zoektocht_slachtoffer_ijssel_2.jpg

sprong_3.jpg

11-05-2010_zoektocht_slachtoffer_ijssel_3.jpg

11-05-2010_zoektocht_slachtoffer_ijssel_4.jpg

11-05-2010_zoektocht_slachtoffer_ijssel_1.jpg

sprong_2.jpg

Artikel delen:
Reacties 37
  1. zusenzo, in sommige dialecten wordt iedereen met hij aangesproken, sommige Zwollenaren hebben dat ook dat iedereen en alles hij is.

    Heb de brandweer/boot rond die tijd inderdaad met loeiende sirenes bij de boni zien langs komen..


    Maak melding

  2. zusenzo en natascha….jullie rakelen wel een hele oude discussie op. Het is lang zo dat je gewoon weer alleen hij schrijft. Continue ‘hij of zij’ schrijven staat ontzettend lelijk, vind ik.
    maar dr is iemand van de brug gesprongen, bij dit bericht past deze discussie niet zo.


    Maak melding

  3. Drako, waar zie jij discussie?

    En jij bent diegene die er verder op ingaat en dus een discussie opstart. Mag je er aan helpen herinneren dat er iemand van de brug is gesprongen?

    Tssss…


    Maak melding

  4. Haha, zo bedoel ik het niet hoor (als een aanval ofzo)…ik dacht dat zusenzo zich irriteerde aan het ‘hij’, maar misschien heb ik het gewoon verkeerd gelezen, en is deze ‘discussie’ (of een discussie met mezelf) dan inderdaad, zoals ik zelf al concludeerde, wat ongepast.


    Maak melding

  5. Bericht door Tim, op 11 mei 2010 om 12:53
    Dan is de kans groot dat hij er niet meer levend uit wordt gevist…

    Inderdaad… Ik vraag me altijd af wat mensen beweegt iets dergelijks te doen.

    bij dit bericht past deze discussie niet zo.

    Ach ja…dat hou je toch soms.


    Maak melding

  6. als iemand van die brug afspringt is het zeker niet dat ie gelukkig is met zijn leven (dus dat zal de ‘beweeg’reden niet zijn).
    als iemand aan een depressie oid lijdt zal die stap over de reling van die brug eerder gemaakt zijn.


    Maak melding

  7. G*darrie – ik reed daar net rond 11:05. Niets bijzonders gezien.
    Dan denk je: had ik het maar geweten – was ik iig even gestopt voor een babbeltje :'(


    Maak melding

  8. Vind elke vermeende zelfmoordpoging ook niet wat voor een toppic. Zie eens wat een onzin er weer onder gekalkt wordt. Doet me denken aan de beschamende sprong van De Peperbus, laatst.


    Maak melding

  9. Hoeveel er van de Peperbus de IJsselbrug of een Zwolse flat springen hoef ik niet te weten. Noch wie zich op een andere manier (door een trein) van het leven beroven. Het is al triest genoeg. Vind het vreemd dat er hier verslag van wordt gedaan. Waarom wel van de ene zelfmoordpoging (destijds ook van de Peperbus) en niet van de ander? Hier lokt het nu al weer zeer respectloze opmerkingen op. Jammer en zeer onnadenkend. Triest bovendien, zo met het leven te spotten. Het vorige draadje moest uiteindelijk ook op slot.


    Maak melding

  10. Ben ik niet met je eens, Dick. Er zullen zat mensen de hele horde hulpdiensten gezien hebben en die vragen zich af wat er gaande is/was. Daar is nu duidelijkheid over.

    Neemt niet weg, dat sommige reacties onnodig zijn, maar ik bedoel meer dat je wel degelijk kan berichten over zoiets.


    Maak melding

  11. Je vindt dat ze elke zelfmoordpoging uitgebreid moeten verslaan? Dan missen ze er nogal niet wat, komt nu over als willekeur. Vraag me af of nabestaanden ook wel zo blij zijn met verslagen over zelfmoord van hun geliefden.


    Maak melding

  12. Ja ik weet ik zit bij die school SBO De brug ik was bij de rekengroep en hoorde allemaal sirenes en toen keek Mijn juf op internet En Tja..
    Het is wel erg hoor!


    Maak melding

  13. Je vindt dat ze elke zelfmoordpoging uitgebreid moeten verslaan?

    Nee hoor, ik snap de code best dat er in de media zo min mogelijk aandacht aan besteed wordt. Wanneer echter een grote groep mensen heeft meegekregen dat er ‘iets’ gebeurd is, kan je daar best op een nette manier openheid over geven.


    Maak melding

  14. Als je van ZOO bent (wanneer beginnen ze eigenlijk); moet je er dan ook over de radioverslag van doen? RTV-Oost moet een camerateam sturen?

    Grote groep meekijkende mensen….tja dat zal bij de andere Peperbussprongen ook gebeurd zijn. En wat is groot?

    Denk er echt anders over.


    Maak melding

  15. Ik vind het erg zielig voor die mensen dat ze een kutleven hebben en van die brug afspringen enzo, maar ik woon aan de IJssel en vond het de vorige keer ook niet een erg prettig gezicht dat ze die man uit het water haalden en hem naast mijn huis hebben geprobeert te reanimeren.


    Maak melding

  16. Mensen,

    Alles weten maakt niet gelukkig. Ik begrijp heel goed dat je als mens nieuwschierig bent. Ik begrijp ook heel goed dat, wanneer je de hulpdiensten ziet uitrukken, je er het fijne van wilt weten. Maar verplaatst jezelf eens in de rol van de “achterblijvers”. Stel jezelf eens de vraag; hoe zou ik het vinden wanneer er zo respectloos wordt gesproken over degene wie jij lief had. Ik denk dat 99% van de mensen hier erg emotioneel van zullen worden. Het spreekwoord ‘wat gij niet wilt wat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’ is dan wel erg van toepassing. Denk voortaan dus beter na alvorens je met je grote waffel van alles op I-net neerzet.

    Groeten, Jason


    Maak melding

  17. respectloos

    Wat is er in vredesnaam respectloos aan bovenstaande berichtgeving??? Het is toch gewoon een heel feitelijk verhaal?


    Maak melding

  18. Triest dat dit soort dingen gebeuren en tevens dat andere mensen daar dan weer getuige van zijn.
    In de discussies ben ik het ff kwijt:

    Zie eens wat een onzin er weer onder gekalkt wordt

    hier lokt het nu al weer zeer respectloze opmerkingen op

    hoe zou ik het vinden wanneer er zo respectloos wordt gesproken over degene wie jij lief had

    maar waar kom ik in de bovenstaande reacties nou dit soort kwetsingen tegen of wordt er nu ergens een vergrooootglas gebruikt.


    Maak melding

  19. Triest.
    Vind het wel belangrijk dat er wat aandacht aan besteed wordt. Zolang de reacties maar espectvol zijn en mensen niet gaan gissen naar de toedracht.

    Denk voortaan dus beter na alvorens je met je grote waffel van alles op I-net neerzet

    Deze opmerking slaat natuurlijk nergens op!



    Maak melding

  20. @ 1stcobra, 11 mei 23:06; Hier is terecht vanalles verwijderd. Begrijp niet dat mensen het nodig vinden steeds weer “lollige en ongepaste teksten” onder dit soort berichten te zetten. Begrijp dus ook het nut en de willekeur van dit soort berichten niet.

    Zal wel iets met zucht naar sensatie en ongebreidelde leedhonger te maken hebben.


    Maak melding

  21. Dick, ik zie eerlijk gezegd niet helemaal welke reacties verwijderd zijn. Het is niet mijn bedoeling ze te herhalen, maar ik zie het echt niet.

    De willekeur van de berichten begrijp ik ook niet helemaal. Maar an sich vind ik wel, dat er wat te zeggen valt voor berichtgeving over dit soort onderwerpen. Zo kan ik voor mezelf zeggen, dat ik wel eens hulpdiensten zie en natuurlijk ook nieuwsgierig ben naar wat er gebeurd is. (Volgens mij is dat een vrij natuurlijke reactie.) Echter, meestal denk ik dan:”Ik ga de boel hier niet ophouden en de ramptoerist uithangen. Ik lees het later wel op weblog Zwolle of nu.nl!” Dan heb je dus juist voordeel uit dit soort berichtgeving!

    Ik vind bovendien het woord “leedhonger” wel erg ver gaan. Ik denk dat je dit soort dingen meer moet zien als een naïeve nieuwsgierigheid waarbij mensen zich niet realiseren hoe hun gedrag door andere mensen opgevat kan worden.

    Bericht door JM, op 11 mei 2010 om 17:15
    Ik vind het erg zielig voor die mensen dat ze een kutleven hebben en van die brug afspringen enzo, maar ik woon aan de IJssel en vond het de vorige keer ook niet een erg prettig gezicht dat ze die man uit het water haalden en hem naast mijn huis hebben geprobeert te reanimeren.

    Hoewel ik het wel met je eens ben moet je voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. Op internet wordt dit vaak opgevat alsof je geen respect voor of compassie met iemand die zelfmoord pleegt zou hebben. Het wordt zelfs doorgetrokken in dat je geen respect zou hebben voor de nabestaanden.

    Ik denk dat we er allen goed aan doen bij dit soort berichten even de eigen reactie nogmaals door te lezen alvorens deze te posten!


    Maak melding

  22. In mijn ogen is het respectloos om al suggesties/oorzaak en het uitdiepen van iemands mogelijke overlijden,zonder rekening te houden dat betreffende ook waarschijnlijk kinderen/broers /zussen/ouders heeft. Voor nabestaanden is dit zeer kwetsend.

    Dit soort trieste gebeurtenissen behoort geen punt van discussie te zijn, laat staan de oorzaak.


    Maak melding

  23. @ Zwolse “eens”. Plantje

    ik zie eerlijk gezegd niet helemaal welke reacties verwijderd zijn.

    Omdat ze weg zijn, stuk voor stuk ongeveer 4.
    Sommigen willen schijnbaar een gelijke sensatiebeluste tekstuitwisseling. Net als toen er rond de Kerst iemand van de Peperbus sprong. Bizar en er is niemand bij gebaat. Dit eindigde ook terecht met een slot op het draadje.


    Maak melding

  24. Had ik even moeten toelichten Dick: verwijderde reacties krijg je meestal nog wel in je mailbox. Vandaar, dat ik ze “gemist” heb. Maar als ik je mag geloven heb ik er in dit geval niets aan gemist.

    Hmmm… Ik had nog wat meer getikt. Maar ik laat het maar zitten. Dit zijn altijd lastige onderwerpen op fora.


    Maak melding

Reageer