Treinvervoer Vechtdallijnen in 2012 naar Arriva

Zwolle – Arriva neemt het treinvervoer op de spoorlijnen Zwolle – Emmen en Almelo – Mariënberg, de zogenoemde Vechtdallijnen, over van NS en Connexxion. Dit is de uitkomst van de Europese aanbestedingsprocedure die de provincies Overijssel, Drenthe en Regio Twente hebben uitgevoerd. Het treinvervoer wordt verleend tot en met 2027.

Vier vervoerders hadden een offerte ingediend: Arriva, Syntus, Veolia en nieuwkomer Pollarisrail. Na de beoordeling van de offerte van Arriva Openbaar Vervoer NV is als winnaar naar voren gekomen. Arriva gaat vanaf december 2012 de lijn Zwolle-Emmen rijden en vanaf december 2013 ook de lijn Almelo – Mariënberg. 

Verbeteringen

De belangrijkste verbeteringen uit de aanbieding van Arriva zijn:

–          Op de lijn Zwolle – Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden van de Zwitserse fabrikant Stadler. Deze treinen rijden ook elders in Nederland (o.a. Friesland, Groningen en Limburg).

–          De treinen op de lijn Almelo – Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van 1e klas zitplaatsen.

–          De dienstregeling Zwolle – Emmen wordt uitgebreid met extra snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag, waardoor een logische, regelmatige dienstregeling ontstaat.

–          Op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte opgevangen.

–          Op alle treinen op de lijn Zwolle – Emmen komt een steward in plaats van een conducteur. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dienst te zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie, kaartcontrole e.d.). Op de lijn Almelo -Mariënberg zijn nu geen conducteurs aanwezig. Daar zullen stewards flexibel worden ingezet.

Een andere vernieuwing is dat de provincies Overijssel en Drenthe en Regio Twente samen opbrengstverantwoordelijk zijn. Zij streven samen met Arriva naar meer reizigers in de trein door de verbetering van de kwaliteit.

Bezwaartermijn

De provincies Overijssel en Drenthe en Regio Twente willen het treinvervoer op de Vechtdallijnen voor een periode van 15 jaar gunnen aan vervoerbedrijf Arriva. Voor het zover is, geldt er eerst nog een wettelijke bezwaartermijn van 6 weken waarin de overige inschrijvers nog kunnen reageren. Pas na deze termijn wordt de gunning aan Arriva definitief.

Artikel delen:

Reageer