Stichting volhardt in gepimpte Kamperpoortenbrug

Zwolle – Het is nog steeds de wens van de  Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle en meerdere belangengroepen om in plaats van de Rodetorenbrug het alternatief voor een "opgepimpte" Kamperpoortenbrug te onderzoeken.
kamperpoortenbrug_2.jpg 
Op de tekening is een impressie waarbij op ludieke wijze wordt verwezen naar de Ponte Vecchio in Florence, waarbij een gedeeltelijke reconstructie van de Kamperpoort de nodige relatie met het Maagjesbolwerk versterkt.
Zoals bekend was de voormalige Kamperpoort (met bijbehorende brug) één van de drie toegangspoorten tot de stad en was daarmee tevens een belangrijk ontmoetingspunt van de Zwolse "poorters" en de vreemdeling die de stad Zwolle bezocht. De Stichting pleit ervoor om de Kamperpoortenbrug als toegangpoort tot de binnenstad die aantrekkingskracht en de ontmoetings- en verblijfsfunctie weer terug te geven. De Stichting Levende Stadsgeschiedenis Zwolle ziet hiertoe veel mogelijkheden aangezien de extra breedte van de brug veel gelegenheid biedt om boven het water een recreatief verblijfsklimaat te realiseren.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

14 gedachten over “Stichting volhardt in gepimpte Kamperpoortenbrug”

  1. Ik ben absoluut voor oplossingen die recht doen aan de kwaliteit en de maat en schaal van de Zwolse binnenstad. Maar waarom wordt daarbij altijd teruggegrepen op Anton Pieck of op voorbeelden uit een ver buitenland die historisch niks met Zwolle te maken hebben. Als je dan al iets slaafs historiserends wilt, grijp dan tenminste terug op iets Zwols of regionaal-historisch. Maar heb liever de moed om iets eigentijds toe te voegen dat het verleden respecteert, zoals onze vooroiuders deden. Op die wijze heeft de Zwolse binnenstad immers in de loop der eeuwen de kwaliteit gekregen die wij allemaal zo roemen.

  2. Als je zo als de Gemeente Zwolle zegt de wijk Kamperpoort wordt een verlenging van de binnenstad, gebruik dan de brug die er al eeuwen ligt en zie dan af van de brug naar het Rodetorenplein, want deze brug doet afbraak aan de historie van Zwolle, en spekt alleen de projectontwikkelaars en voegt niets bij aan de historie van onze mooie Stad en wijk Kamperpoort.

  3. Aansprekende tekening zeg! Bert Dijkink, lees ik. Ambitieus ook, maar of dat realistisch is? Hoe ver zijn de plannen met dit stukje Zwolle, heb volgens mij een half jaar geleden een hele andere invulling gezien.

  4. Ik geloof niet dat de tekening verbeeldt wat men vindt hoe het eruit moeten komen te zien. Het is slechts een voorbeeld van wat je zou kunnen doen. Er zijn ook heel veel andere variaties mogelijk. Punt is dat de brug van oudsher de toegangspoort aan die kant van de stad is, en dat je de betekenis daarvan kunt versterken i.p.v. een modernistische brug op een plaats die historisch gezien volstrekt niet past en bovendien geldverslindend en onnodig is.

  5. Jacob ik ben het helemaal met je eens,dit is weer een prestige object die net als de brug over de Achtergracht alleen maar een heleboel geld kost.Maar iets terug draaien in Zwolle ondanks de crisis schijnt heel moeilijk te zijn.Hoeveel zwollenaren zouden er achter deze onzinnige ideeen staan?? Daar spreekt niemand over.

  6. Ik vind het apart dat mensen alleen maar oog hebben voor de kosten van een project maar over het oog zien wat het daarna aan inkomsten zal opleveren. Wanneer het project Kamperpoort is opgeleverd zal er in die zone een grotere verkeersdruk onstaan die met het realiseren van de nieuwe brug kan worden verholpen, aangezien men dan kan parkeren in de nieuwe parkeergarage en over de nieuwe brug het centrum in kan wandelen. Anders zou men met zn allen over de huidige brug gaan lopen waar het al vast staat op een gemiddelde doordeweekse dag, en de vetragingen alleen maar zullen oplopen. Nu bespaar je intracentrumstedelijke verkeersbewegingen door een parkeergarage buiten de gracht de realiseren die daarna naadloos aansluit op de binnenstad, zonder opstoppingen en wachttijden. Het belang voor de reeds onder druk staande economische ontwikkelingen zijn dus overduidelijk. Men heeft het over een prestige project, terwijl het hier een overduidelijke nuttige functie heeft. De huidige brug volzetten met kitcherige frutsels, dat is pas een prestige project en draagt alleen maar bij aan de opstoppingen aldaar.

  7. Wichert,

    de bevolking vind bijna nergens meer gehoor. Hoe krijgen wij als bevolking voor elkaar dat een en ander niet doorgaat?
    Volgens mij zijn de gemeentelijk gesprekken met bouwers etc in vroeg stadium al zover gevorderd zijn dat terug trekken bijna niet meer mogelijk is. Want dat volgt er een schadeclaim.

  8. jajajaja ik ben het met je eens wat betreft die frutsels ,maar dat hoeft toch helemaal niet.De verkeersdruk licht dan aan de Kamperpoort kant en de brug is zo breed dat hij heel wat voetgangers kan verstouwen.Het knelpunt is dan alleen de ingang van de parkeergarage van het Maagjesbolwerk.

  9. Het lijkt me heel moeilijk om de Kamperpoort tot een verlengstuk van de Binnenstad te maken als er niet een soort uitnodigende en natuurlijke verbinding is. De suggestie getuigt volgens mij van dat besef. Misschien kan het allemaal wel wat moderner: wat denken we van het (aangepaste) paviljoen “Happy Steet” als verbinding? Dat paviljoen is straks beschikbaar.

  10. Laten we aub eens ophouden met het teruggrijpen naar het verleden als er iets nieuws moet worden gebouwd. Gebouwen van toen zijn prachtig en die moeten we koesteren, maar we moeten geen nieuwe panden of objecten bouwen in de stijl van toen. Vreselijk. In deze tijd zijn er toch ook vast hele goed architecten met moderne ideeen. Een stad moet leven, en niet continue teruggrijpen op het verleden.

  11. @ droko

    Laten we aub eens ophouden met het teruggrijpen naar het verleden

    Past mooi bij het net geposte nummer als reactie op jouw tekst op “Vossebelt en Rojer…..” Voltooooooooooooid Verleeeeeeeeeeeeeeeeeeden tijd” 😀

  12. @jajaja. In de eerste plaats worden de opstoppingen niet veroorzaakt door voetgangers, maar door autoverkeer dat de parkeergarage Maagjesbolwerk in wil. In de tweede plaats dient men ook vanuit de nieuwe parkeergarage de Pannekoekendijk over te steken. Verder komen er nog overstekekende fietsstromen en in de verdere toekomst wellicht nog een busstation bij. Hoe je die verkeersknoop moet gaan ontwarren is mij onduidelijk. Kortom die brug betekent alleen maar extra verkeersproblemen in plaats van dat ze ze oplost. Bedenk dat alles is begonnen met de twijfelachtige stelling dat de parkeergarage zonder een “voetgangersbruggetje” niet exploitabel zou zijn. Voor je het weet ligt er een soort van Rotterdamse “Willemsbrug”. Als een besluit is genomen, worden budgetoverschrijdingen door de raad geslikt als zoete koek, want men kan niet terug. Lichtend voorbeeld van zo’n proces is de brug over de Achtergracht. Dat ging om tonnen, hier praat je over miljoenen.

  13. Beste Jaap Hagedoorn,
    De tekening is slechts een ludieke impressie die moet uitdagen tot stedenbouwkundige creativiteit.
    Uit dit soort denken is het Maagjesbolwerk ook door Ruyssenaars van uit het bastiongegeven ontstaan, zie het dus niet te letterlijk.

  14. Gachte jajajaja gezien uw kommentaar behoort u zeker tot de club die er belang bij hebben. Maar het gaat niet alleen om de brug maar om de mooie villa en het mooie stukje overgebleven groen dat nog aanwezig is op het voormalige eiland wordt, wat dacht u van de overlast als hier horeca komt. Maar schijnbaar vind u 50 meter verder lopen een probleem.

Reacties zijn gesloten.