Sassenpoort afgesloten voor verkeer

Zwolle – De Sassenpoort is sinds maandagmiddag afgesloten voor het verkeer. Alleen voetgangers mogen nog onder de poort door, fietsers en auto’s kunnen hier geen gebruik meer van maken. Wethouder Van As gaf maandag de opdracht de poort te sluiten. Stadsdichteres Alet Boukes droeg een passend gedicht voor. Naast het sluiten van de Sassenpoort voor het gemotoriseerd en fietsverkeer veranderen ook de rijrichtingen in het zuidelijke deel van de binnenstad.

31-05-2010_sassenpoort_afgesloten_voor_verkeer_6.jpg

Het wijzigen van de rijrichtingen in het zuidelijk deel van de binnenstad is één van de maatregelen die getroffen werden om het centrum autoluw te maken. Het ‘autoluw’-beleid komt voort uit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad 2004-2015. Samen met bewoners, gebruikers, bezoekers en andere betrokkenen zet de gemeente in op een mooie binnenstad waar het aangenaam verblijven is. Waar ruimte is om te winkelen en te werken, met ruimte voor de warenmarkt, voor terrassen en voor evenementen. Waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen en waar de auto een stapje terug doet. Maar ook een binnenstad die goed bereikbaar is en blijft door voldoende en duidelijk vindbare parkeergelegenheid aan de randen van het centrum.

31-05-2010_sassenpoort_afgesloten_voor_verkeer_1.jpg

31-05-2010_sassenpoort_afgesloten_voor_verkeer_2.jpg

sassenpoort.jpg

 

Wat is er veranderd?

·         Op 31 mei 2010 wordt de Sassenpoort afgesloten voor alle verkeer. Het autoverkeer kan vanaf dat moment alleen nog via die weg de stad uit.

·         De Sassenstraat wordt heringericht: parkeerplaatsen verdwijnen en de straat zal worden ingericht voor eenrichtingsverkeer.

·         De Nieuwe Markt wordt heringericht en autoluw gemaakt: in het najaar van 2010 verdwijnen de betaalde parkeerplaatsen.

·         De afsluiting van de Sassenpoort brengt met zich mee dat de rijrichting in de Sassenstraat, de Walstraat, de Praubstraat en de Vijfhoek wordt gewijzigd:

·         Sassenstraat: gaat deels van tweerichting- naar éénrichtingsverkeer (Bloemendalstraat ->Sassenpoort) en deels wordt de rijrichting omgedraaid (Grote Kerk -> Bloemendalstraat)

·         Walstraat: rijrichting wordt omgedraaid (Gasthuisplein -> Sassenpoort) ·         Praubstraat: rijrichting wordt omgedraaid (Koestraat -> Grote Kerk)

·         Vijfhoek: rijrichting wordt omgedraaid.

31-05-2010_sassenpoort_afgesloten_voor_verkeer_5.jpg

Het wijzigen van de rijrichtingen in het zuidelijk deel van de binnenstad is één van de maatregelen die getroffen worden om het centrum autoluw te maken. Het ‘autoluw’-beleid komt voort uit het Ontwikkelingsprogramma Binnenstad 2004-2015.Samen met bewoners, gebruikers, bezoekers en andere betrokkenen zet de gemeente in op een mooie binnenstad waar het aangenaam verblijven is. Waar ruimte is om te winkelen en te werken, met ruimte voor de warenmarkt, voor terrassen en voor evenementen. Waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen en waar de auto een stapje terug doet. Maar ook een binnenstad die goed bereikbaar is en blijft door voldoende en duidelijk vindbare parkeergelegenheid aan de randen van het centrum.

31-05-2010_sassenpoort_afgesloten_voor_verkeer_3.jpg

 

                                     In mijn Sas

 

Ik was mijn leven vaak niet zeker.

‘Sta- in – de- weg, gesloopt die poort’

maar steeds ging hij voorbij, de beker,

’t idee werd in de kiem gesmoord.

 

Nog sta ik hier, de tijd trotserend,

maar ook geschonden door de tijd.

Wijs stadsbestuur dat altijd lerend,

kwam met verfrissend, nieuw beleid.

 

Ik kan het weten, ’t is een mijlpaal,

’t getuigt van moed, want ommekeer.

De stap terug, noem ik vooruitgang

‘k verdroeg al lang geen auto’s meer.

 

©2010 Alet Boukes, stadsdichter Zwolle

 

Artikel delen:
Reacties 27
  1. “Maar ook een binnenstad die goed bereikbaar is en blijft door voldoende en duidelijk vindbare parkeergelegenheid aan de randen van het centrum.”

    Ik weet wel dat ik mijn inkopen voortaan ergens anders ga doen en mijn geld niet meer in de Zwolse binnenstad ga uitgeven. De binnenstad autoluw maken, prima, maar parkeerplaatsen creeeren die verder dan een steenworp afstand van de binnenstad verwijderd zijn, daar bedank ik voor.
    Gemeente Zwolle, u snijdt u behoorlijk in uw blauwe vingertjes…. Trieste zaak.

    Daarnaast….. de Sassenpoort afsluiten voor fietsers???? Waarom? Dat is me helemaal een raadsel.

  2. Het Gasthuisplein en de Nieuwe Markt twee richting verkeer?
    Waarom, om de taxi’s in de nacht nog harder door de binnenstad te laten jagen?
    Dit dient geen enkel doel en duidt op het kortzichtig beleid van deze gemeente

  3. @ Admin 11:58 Boukes….waar heb ik die naam vandaag meer gelezen (Alg.Log reunie). Maar hopelijk zijn we wel zo verstand geweest die niet op het WLZ te gebruiken. Te criptisch? Han kan vast wel uitkomst bieden 😉

  4. Ik doe de aankopen in de thomas a kempisstraat en als ik echt wil shoppen dan ga ik naar meppel.
    20 minutjes rijden en altijd een plekje in het centrum.
    Tevens ook veel gezelliger winkelen dan in zwolse diezerstraat.
    De ondernemers moesten massaal hun huurcontracten opzeggen en harder van hun afbijten eens zien wat er dan gebeurd.
    Slaap hap die gemeenteraad in zwolle

  5. Vreselijk, dat op de tweede foto een vrouw met een camera het mooie plaatje van Harry verknalt! Mooi gedicht van Boukes.

  6. Ik kan wel een beetje volgen waarom de Sassenpoort in de richting van de gracht naar de binnenstad afgesloten wordt. Maar dat dit ook voor fietsers gaat gebeuren kan ik niet helemaal volgen…

    Ik fiets dus tot aan de poort, stap af, loop onder de poort door en fiets weer verder. Zeker als ik bij de winkeliers in de sassenstraat wil zijn. Via de “zijstraten” als de wolweverstraat e.d. is het een mijl op zeven om deze winkeliers te gaan bezoeken als fietser zijnde.

  7. Weet je wat mij verbaasd, dit is de 1ex dat ik lees dat je er ook niet meer met de fiets onder door mag. Heb tot nu toe alleen maar gelezen over gemotoriseerd verkeer.

  8. Nou als ik een toerist was en ik lees dit zou ik niet zo snel naar de binnenstad van Zwolle gaan zeg. Alles autoluw en onbereikbaar (zelfs met de fiets wordt het lastiger). Ben trouwens heel benieuwd naar het effect dat het met zich gaat meebrengen.

  9. Ik ga er met de fiets nu gewoon langs trouwens…. door de stad is nog altijd sneller dan er omheen… ook met die opbreking van de sassenstraat.

    Maar komt er niet uiteindelijk ook een terras ofzo bij de poort??

    En parkeren bij de stad kan best goed…. maagjesbolkwerk, eiland, turfmarkt en emmawijk zijn iets verder weg… maar goed te doen.

  10. Ik ben meestal niet zo’n klager bij overheidsinstanties/gemeentes, maar heb nu wel een klacht gemaild naar de gemeente over het afsluiten van de Sassenpoort voor fietsverkeer.

  11. Het wordt de ondergang van het centrum van Zwolle ben al tijden niet meer in het centrum geweest .Hoor van veel vrouwen dat die vaak gaan shoppen in Apeldoorn en daar veel gezelliger is .

  12. Simpel toch pieters: doeiiii. Apeldoorn gezelliger dan Zwolle. Ernstig: ok smaken verschillen. Het Orderbos is wél helemaal gaaf in Apeldoorn. Maar daar kun je niet winkelen….verder bijna alles: kamperen, feesten, live-muziek, zeer gevarieerd sporten, wandelen, fietsen…..zaterdag is er weer de Landelijke Waterschapssportdag. Ook al op 5 juni.

  13. Ik woon zelf parttime in Zwolle, ben gek op de stad, maar het anti-autobeleid is gewoon heel ongunstig voor niet-Zwollenaren, zeker mensen die wat ouder zijn. Mijn ouders komen al jaren niet meer in de stad. Voor de hoek Sassenstraat etc is dit volgens mij de doodsteek. Moet je kijken hoever je moet lopen om daar nu te winkelen.

  14. Ach wat parkeren betreft zijn automobilisten net fietsers. Het vervoersmiddel vlak voor de winkel waar je zijn wilt. 😉

    Iedereen klaagt wel dat de winkeliers in de stad minder klanten krijgen door het autoluw maken van de stad maar wordt daarbij ook wel eens gedacht aan de stijgende lijn in aanschaf van spullen via internet?

  15. Zo is het Frank….en laaaaang niet iedereen klaagt. Als de klagers echter hard schreeuwen en zelfs een podium in De Swollenaer hebben….tja dan kan het heel wat lijken. Mooi “autoluw” hoort bij een unieke binnenstad waar we zuinig op zouden moeten zijn. Bovendien ontstaat er staks nog een beregaaf plein….voor De Hetebrij 😀

  16. Deze week in Den Bosch geweest ook daar net als in Groningen een Transferium.Ideaal voor mensen buiten de stad .Twee euro kostte het in Den Bosch en drie in Groningen met 5 personen,de auto neerzetten net zolang je wilt en ook nog eens in de binnenstad afgezet te worden.Dit is toch echt een systeem wat in Zwolle ook moet gebeuren.Geen opstoppingen meer in de binnenstad.

  17. @Frank ; internet heeft natuurlijk invloed op de omzet in toonbankwinkels. Maar dat geldt niet speciaal voor binnensteden of wijkwinkelcentra; d.w.z. het heeft bijv. niet meer impact op de binnenstad van Zwolle dan op die van Almelo.
    Misschien bedoel je dat ook 🙂

  18. Alles autoluw en onbereikbaar (zelfs met de fiets wordt het lastiger).

    Ik heb een auto voor de deur staan, maar ga altijd met de fiets de stad in. (en als het regent met de bus) Ik herken dit niet dat het steeds lastiger wordt om met de fiets de stad in te komen. Ik heb geen enkel probleem.

  19. Helemaal eens Danny:

    Ik heb een auto voor de deur staan, maar ga altijd met de fiets de stad in. (en als het regent met de bus) Ik herken dit niet dat het steeds lastiger wordt om met de fiets de stad in te komen. Ik heb geen enkel probleem.

    Bovendien geldt dit ook voor al mijn 4 huisgenoten.

  20. Fietsers mogen trouwens wel langs de Sassenpoort nu. Er staat een bordje bij het verbod op inrijdenbord: uitgezonderd fietsers.

Reageer