All Shook Up – Love me Tender in Theater De Spiegel

Zwolle – Joop van den Ende Theater Producties komt dinsdag 15 juni t/m zondag 20 juni a.s met de rock ‘n’ roll musical All Shook Up – Love me Tender naar Zwolle. De met maar liefst 10 nominaties  voor de John Kraaijkamp Musical Awards 2010 genomineerde musical, is een vrolijk verhaal, met komische ontwikkelingen en heerlijke muziek.

all_shook_up_-_love_me_tender.jpg

Vandaag, maandag 7 juni zullen vanaf 20.30 uur, in het elfde John Kraaijkamp Musical Awards Gala, live op Nederland 1, de winnaars uit de genomineerden bekend worden gemaakt. p> Tijdens de musical zullen de 25 grootste hitsongs van Elvis Presley de bühne passeren. Het verhaal van de musical gaat over de macho Chad, vertolkt door René van Kooten, die met motorpech strandt in een klein plattelandsdorpje. Net uit de gevangenis en gewapend met een gitaar, een leren jack en een scherp oog voor vrouwen, wordt het anders zo slaperige plaatsje door hem binnen 24 uur compleet op z’n kop gezet. Ook het leven van Natalie (Brigitte Heitzer), die als reparateur werkt aan het herstel van de motor van Chad, krijgt van de ene op de andere dag een totaal andere wending. De jonge vrouw droomt er al tijden van de wijde wereld in te trekken en ziet in de sexy Chad de ideale reisgezel. Zij probeert hem op eigenzinnige wijze hiervan te overtuigen. Deze swingende jukeboxmusical zit vol liefde, avontuur en humor. In de hoofdrollen ziet u René van Kooten, Brigitte Heitzer, Tommie Christiaan, Gemma van Eck en Harry Slinger. De liedteksten zijn vertaald door Jan Rot.
ATTENTIE! Weblog Zwolle stelt in samenwerking met Joop van der Ende Produkties 2 kaarten voor de voorstelling van zondag 20 juni a.s. ter beschikking aan de winnaar van de eerstvolgende Hotspot Special. Let dus goed op, doe mee en win!

Voor interviews zie “Lees verder”. 10 Nominaties All Shook Up – Love Me Tender voor de John Kraaijkamp Musical Awards 2010. In het RTL4-programma Life4You zijn op 9 mei jl de genomineerden bekendgemaakt voor de John Kraaijkamp Musical Awards 2010. De musical All Shook Up – Love Me Tender kreeg 10 nominaties:
1.   Vrouwelijke hoofdrol in grote musical – Brigitte Heitzer
2.   Mannelijke hoofdrol in een grote musical – René van Kooten 
3.   Beste regie – Carline Brouwer 
4.   Mannelijke bijrol in een grote musical – Joey Schalker 
5.   Beste choreografie – Anthony van Laast 
6.   Beste decorontwerp – Carla Janssen Hofelt 
7.   Beste kostuum/pruiken/make-up – Sjoerd Didden 
8.   Beste lichtontwerp – Andrew Völler
9.   Beste geluidsontwerp – Jeroen ten Brinke 
10. Beste muziek/arrangementen – Jeroen Slevfer

Paspoort en interviews van en met René van Kooten en Brigitte Heitzer

Naam: René van Kooten
Geboren: 24 december 1972 in Den Haag
Carrière: Speelde onder meer Radames in Aïda, Gaston in Beauty and the Beast en Jean Valjean in Les Misérables (bekroond met een John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Mannelijke Hoofdrol)
Liefde: Woont samen
Speelt in All Shook Up – Love Me Tender: Chad, een stoere macho met oog voor vrouwelijk schoon, die met een gitaar en een motor een klein dorpje op zijn kop zet.
Favoriete lied van Elvis: “Ik heb er twee: de rauwe kant van Elvis in Hound Dog vind ik gewoon heerlijk en Can’t Help Falling In Love With You. Een heel mooi nummer, dat Jan Rot echt fantastisch vertaald heeft met Halsoverkop op jou.”

Naam: Brigitte Heitzer
Geboren: 23 augustus 1979 in Heerlen
Carrière: Speelde onder andere in de musicals Passion, Beauty and the Beast en Tarzan voordat zij het televisieprogramma Op zoek naar Evita won. Ze speelde de titelrol in Evita en werd hiervoor genomineerd voor een John Kraaijkamp Musical Award voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol.
Liefde: Woont samen
Speelt in All Shook Up – Love Me Tender: Natalie, een stoer monteursmeisje dat in de garage van haar vader werkt en droomt van reizen. Ze valt meteen op Chad, maar die ziet haar niet staan. Ze verkleedt zich als jongen om dichter bij hem in de buurt te komen.
Favoriete lied van Elvis: “Ik vind You Don’t Have To Say You Love Me zo’n mooi nummer, ik wist eerst niet eens dat het oorspronkelijk van Elvis is. Ik sta op springen (It’s Now Or Never) vind ik de leukste vertaling. Het is heel spannend om al die nummers in de vertaling van Jan Rot te zingen.”    

All Shook Up – Love Me Tender  

Komische verwikkelingen gecombineerd met vrolijke muziek van Elvis In de nieuwe musical All Shook Up – Love Me Tender wordt een komisch liefdesverhaal gekoppeld aan de zinderende rock-‘n-roll-songs van Elvis Presley. De hoofdrollen zijn voor musicalsterren René van Kooten en Brigitte Heitzer.

Wat is het verhaal van All Shook Up – Love Me Tender?
René van Kooten: “Ik speel Chad, ik kom uit de gevangenis en ben op mijn motor onderweg met mijn gitaar en mijn leren jack. Op een gegeven moment kom ik terecht in een dorpje waar het nogal een suffe boel is. Ik zet daar de boel op stelten.”

Brigitte Heitzer: “Ja, daarom heet het ook All Shook Up! Het hele dorp verandert met zijn komst, hij brengt met zijn liedjes en charmes alle vrouwen het hoofd op hol. Ik speel Natalie, een monteursdochter en ik werk in de garage van mijn vader. Lekker sleutelen aan motoren en auto’s, maar ondertussen droom ik er van om de wereld in te trekken. Het dorp benauwt mij. Chad biedt mij perspectief om het dorp te verlaten. Maar hij ziet mij helemaal niet zitten.”

René: “Over mij gaat de uitspraak: ‘He’s had a lot of women, but he travels with men’. En Natalie denkt: Als ik me nu verkleed als jongetje, kan ik wèl bij hem in de buurt komen. Het is in die zin geïnspireerd op het toneelstuk Twelfth Night van Shakespeare, waarin vrouwen zich ook verkleden als mannen. En dan…word ik verliefd op hem! Althans, ik denk dat Brigitte een hij is en dat vind ik natuurlijk heel ingewikkeld. Hoe kan een stoere motorrijder nu op een jongen vallen?”

Brigitte: “Dat levert hilarische scènes op, Chad begint te denken dat hij naast vrouwen ook op mannen valt. Uiteindelijk komt alles goed natuurlijk.”

René: “Daarnaast zijn er allerlei andere personages die verliefd op elkaar worden en elkaar wel of niet krijgen, kortom: een boel verwikkelingen. Een comedy is het eigenlijk, met hele vrolijke muziek van Elvis.”

Wat kunnen jullie er van jezelf in leggen?
Brigitte: “Het is een nieuwe bewerking, dus geen kopie uit Amerika, de productie wordt hier in Nederland opnieuw gemaakt en de personages zijn heel vrij te interpreteren. Als we het goed doen, wordt onze versie de basis voor Europa.” Lachend: “Geen druk, maar we moeten het wel goed doen natuurlijk. Dat vind ik een uitdaging.”

René: “Ik wilde al een paar jaar dat deze productie naar Nederland zou komen. Het is een script dat geïnterpreteerd en gemaakt wordt door ons hele team. Dat is het leukste aan theater maken! Wij doen het niet zoetig of braaf, we geven de voorstelling een randje.”

Brigitte: “Ja, we maken het geheel wat stoerder. Meiden staan in Nederland denk ik wat meer hun mannetje dan in Amerika.”

Als je het verhaal zo hoort en je koppelt het aan de liedjes van Elvis, komt er een jaren-vijftiggevoel naar boven…
René: “Maar dat heeft het niet! De Elviscomponent zit hem meer in zijn rebelsheid. Hij maakte muziek en heupbewegingen die niet mochten. Was tegen het establishment. Dat is een universeel thema, in de jaren vijftig, in de jaren tachtig, maar ook nu. Elvis heeft er mede voor gezorgd dat er een hele jongerencultuur is ontstaan. De voorstelling heeft dus niet te maken met Elvis als persoon, maar wel met waar hij voor stond. De tijdgeest, het idee van beginnende verandering.”

Brigitte: “En het decor is af en toe juist heel surrealistisch, bijvoorbeeld een plafond met duizend blauw suède schoenen. Dat verwacht je niet gauw. Ik zal niet te veel verklappen, maar ik denk dat mensen heel verrast zullen zijn.”

Wanneer kwamen jullie voor het eerst in aanraking met de muziek van Elvis?
René: “Oei, dat zou ik niet weten. Van jongs af aan hoorde ik thuis muziek, ik weet zeker dat Elvis daar ook bij heeft gezeten. Maar ik heb het niet als dusdanig geregistreerd. Toen ik zelf muziek ging maken – ik was 12 of 13 en klooide in bandjes, een ander woord heb ik er niet voor – werd ik me meer bewust van Elvis. Het nummer Hound Dog was mijn officiële kennismaking. Later ging ik geschiedenis studeren en daar speelde hij een grote rol in met name de Amerikaanse geschiedenis, in het kader van alle veranderingen die hij teweeg heeft gebracht.”

Brigitte: “Als ik er aan terugdenk, komt het door mijn moeder. Zij is gek op van die oude muziekfilms met zang en dans. We keken er altijd op zondagmiddag naar. Films met Gene Kelly, Fred Astaire en Ginger Rogers. Dus ook de films met Elvis. En ja, die man is in de muziekgeschiedenis natuurlijk altijd aanwezig geweest. Het is een icoon, zijn nummers blijven gezongen worden.”

René, wat heb je gedaan om je voor te bereiden op de rol?
René: “Veel spelen met mijn eigen bandje Buckshot. Ik ben wat meer gitaar gaan spelen op het podium, dat leek me handig voor deze voorstelling. En ik ben naar Graceland geweest, het huis van Elvis. Ik ben zelf niet zo van de heldenverering, maar ik vond het indrukwekkend om te zien wat een ongelooflijke impact Elvis en zijn muziek heeft op mensen. Het is bijna religieus. Ook interessant vond ik de weidsheid in die streek, bij Memphis, Tennessee. De droogte, de lange, uigestrekte wegen, ineens begreep ik dat een stuk beter. In Nederland geef je één keer gas en dan sta je al in de Alpen.”  

Brigitte, jij werd gevraagd voor deze rol. Wat een contrast met de wekenlange audities op televisie voor Evita!
Brigitte: “Hou op, die bléven maar duren, haha. In die tijd leefde ik van maandag tot zondag.’s Avonds tijdens de uitzending van Op zoek naar Evita hoorde ik dan of ik nog een week door mocht. Een heel raar soort spanningsboog is dat. Nu was ik als eerste binnen bij de productie, ik wist niet wat me overkwam!”

Wat misschien niet veel mensen weten, is dat jullie hele goede vrienden zijn.
Brigitte: “We hebben elkaar leren kennen bij de musical Beauty and the Beast, waar we allebei in speelden. Het klikte meteen, we hebben ontzettend gelachen. René werkt heel hard, hij neemt het vak en zijn talent heel serieus. Hij noemt zichzelf altijd ‘de bestbetaalde amateur’. Die zelfspot herken ik in mezelf.”

René: “Dat klopt, ja. We hebben dezelfde humor. En ik vind: serieus werken is iets anders dan serieus doen. Daarin hebben we elkaar ook gevonden. Tijdens Beauty and the Beast hebben veel met elkaar gepraat over het vak: waar loop je tegen aan? Hoe los je het op? En altijd denken: dit is leuk, maar kunnen we het nog beter maken? Een vriendschap als deze heb je niet voor het uitkiezen, dat ontstaat. En dat moet je koesteren.”

All Shook Up – Love Me Tender is te zien in theaters door heel Nederland.  

Interviews door Rinske Wels  

Artikel delen:

Reageer