CDA vreest “kaalslag” streekvervoer

Zwolle – Het CDA verwijt de VVD "kaalslag" in het regionaal openbaar vervoer te veroorzaken. "De VVD strooit met miljoenen voor nieuwe wegen, maar vertelt er niet bij dat dit geld wordt opgebracht door een forse bezuiniging op het stads- en streekvervoer", stelt CDA-Kamerlid Eddy van Hijum. "De VVD speelt mooi weer met centen van de regio".
De doorrekening van het Centraal Planbureau maakt volgens de CDA’er duidelijk dat de VVD jaarlijks € 350 mln wil bezuinigen op de exploitatiebijdrage voor regionaal en lokaal openbaar vervoer via de brede doeluitkering (CPB 2010, p. 115). Dit is bijna een derde van het totaalbedrag dat de provincies jaarlijks beschikbaar hebben voor het openbaar vervoer, te weten € 1,2 miljard euro. "Ook in Overijssel zal dit leiden tot het opheffen van buslijnen, minder regionale treinen en/of fors hogere tarieven", aldus Van Hijum.

Volgens Van Hijum hoeft de verbetering van regionale wegen niet ten koste te gaan van het openbaar vervoer. "Het is een kwestie van de juiste regionale prioriteiten stellen, als de Tweede Kamer in november het geld verdeelt voor de realisatie van infrastructuur in de komende jaren", stelt het Kamerlid. Van Hijum ziet het liefst dat het rijk en de provincie komen tot een gezamenlijk investeringspakket. Het CDA is de enige partij die het verbeteren van de A1, de N35 en de N50 als prioriteit concreet in haar verkiezingsprogramma heeft opgenomen.

9 gedachten over “CDA vreest “kaalslag” streekvervoer”

  1. 😀 Edwin Koster; actie openbaar vervoer, top!

    Kan me sp- actie van jaren terug nog herinneren, een hele leuke…een waarzeggers tentje op het perron bij de NS, om te ‘voorspellen’ hoe laat de trein zou arriveren…

    dubbel en dwars LOL;D;D;D

  2. Las van de week nog dat (ik meen) in Hengelo binnenkort heel veel lijnen niet meer in het weekend rijden.
    VVD-stemmers hebben over het algemeen een flinke auto onder de kont, dus interesseren zich niet voor het OV.
    Het is juist aan de overheid om ervoor te zorgen dat alle gebieden goed bereikbaar zijn, alle dagen van het jaar.

  3. @Arie Op zaterdag kun je vanuit Genemuiden al niet meer naar Kampen met de bus. Op Zondag komt er hier helemaal geen bus en dat is al 7 jaar zo. Heel raar want het pondje (ook OV) gaat dus wel iedere dag.

    Lang leve de provincie Overijssel! Wel dure bushaltes verhogingen maken in de regio terwijl chauffeur al zeggen dat er sporadisch een rolstoel of rollator gebruikers in de bus zitten. Mocht het zo wezen dan hielp de chauffeur ze of een mede berijder van de bus. Maarja hun moeten op tijd rijden en flink uitgebuid worden, tijd voor 5 min koffie hebben ze al niet meer.

    In de stad zouden die verhogingen echt wel nodig zijn maar overal in de regio? ( kosten per bushalte 12.000 euro)

  4. Lijn 10… wat een prutslijn was dat zeg. Als ’t gaat om vervoer voor ouderen: geef ze dan gewoon een goede deal met een taxicentrale. Dan heb je 24 uur per dag een deur tot deur oplossing voor een kwetsbare groep en hoef je geen compleet onrendabele buslijnen in dienst te houden.

  5. @ Derk,
    Het beter toegankelijk maken van bushaltes is opgedragen door Verkeer en Waterstaat. Het is wettelijk voorgeschreven, dat bussen rolstoelgebruikers moeten kunnen vervoeren. Overigens, niet alle bushaltes worden aangepast. Wel kunnen de Gemeenten een subsidie van 12.500 Euro ontvangen voor iedere aangepaste halte.
    @ ZwolsKwartier,
    Regiotaxi is al de oplossing in gebieden waar de reguliere bus onrendabel is. De Regiotaxi brengt U naar een Station of een ander OV-knooppunt en zelfs van deur tot deur! In de nabije toekomst wordt dit systeem verfijnd, daar is alle aandacht voor, zowel van de politiek als van de zijde van de gebruikers.

  6. CDA vreest kaalslag streekvervoer? Wat een hypocrisie! Ze hadden het OV nooit moeten privatiseren, nu moeten de streekvervoerders winst maken, dus dat daarmee een stuk dienstverlening is verdwenen is te begrijpen, hoe jammer ook. Die marktwerking is 1 grote mislukking, zie ook de gezondheidszorg, de Spoorwegen, etc. etc.

  7. zelfs in almelo bezuinigen ze op zondagen….ze zijn nu verplicht een regiotaxi te nemen pfff, of je kan thuisblijven, of met de fiets, of ……….?
    en doordeweeks savonds rijden er al uberhaupt geen bus meer op de lijn de riet, belachelijk!!!
    ik vind dat er gewoon altijd een bus hoort te rijden, groot of klein, laat men dan een kleine bus rijden!

Reacties zijn gesloten.