SP wil helderheid over financiering Rode Torenbrug

Zwolle – De fractie van de SP in de Zwolse gemeenteraad gaat maandag mondelinge vragen stellen over de provinciale financiering van de Rode Torenbrug. De SP wil precies weten wat de voorwaarden zijn en hoe groot het risico is dat de gemeente de provinciale bijdrage moet terugbetalen. In de afgelopen gemeenteraad stelde wethouder Vedelaar dat de Provincie als eis voor de 50% financiering van de kosten van 1,5 miljoen stelde dat het project op 21 december 2011 obstakelvrij moet zijn, dat wil zeggen dat alle vergunningen in orde zijn en met de bouw kan worden begonnen.

Uit het verslag van het overleg tussen de Gedeputeerde Staten van Overijssel en het College van Zwolle en bij navraag van de SP bij de Provincie blijkt echter dat de Provincie verwacht dat voor eind 2011 met de bouw begonnen wordt. De fractie van de SP wil nu snel duidelijkheid of er wel overeenstemming is over de precieze afspraken en wat het risico is dat de gemeente loopt. SP-raadslid Edwin Koster: “De uitleg die de wethouder geeft met de term ‘obstakelvrij’ is een andere dan die op papier staat. Het zal nog enige tijd duren voor de brug gerealiseerd kan worden: er moet nog een aannemer gevonden worden, er moet nog een ontwerp gemaakt worden en er moet nog een bestemmingsplan worden gewijzigd. Gaat dit allemaal voor eind 2011 lukken of gaat de Provincie straks haar geld terugeisen? De Rode Torenbrug wordt al een zinloze brug, laten we er zeker van zijn dat het niet ook nog een financiële strop wordt.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

31 gedachten over “SP wil helderheid over financiering Rode Torenbrug”

  1. Hmm ben het niet vaak met de SP eens maar nu absoluut wel.

    @Dennis als ik google staat er ons 21 december ( maar dan 2012) nog wat te gebeuren.

  2. Ben toch wel benieuwd wat eruit gaat komen of we Vedelaar nou moeten geloven of dat hij zijn huiswerk niet goed gedan heeft? SP heeft volgens mij weldegelijk zijn/haar huiswerk beter gedaan zoals het hier staat.

  3. Ach, gelukkig noemen ze het (nog) niet de rodebrug.

    Is er ook iemand die mij wel het nut van een brug op deze plaats kan uitleggen?

  4. @Derk, ik bedoel alleen maar dat dit nou niet bepaalt nieuws is. Kijk als het nou om bijvoorbeeld de problemen en kosten van de NZ-lijn gaat heb je een punt, maar dit is gewoon geen nieuws.

  5. Geen nieuws nee het loopt al langer maar als ik inwoner van zwolle zou wezen en de gemeente er maar zo 1,5 milj. euro over de rug gooit voor gedaane afspraken zou ik me toch even achte de oren krabben.

    NZ lijn kun je vergelijken met dit hoor als je naar verhoudingen van steden kijkt. Trouwens de NZ lijn is al onder de Dam ( allebei geld verkwisting)

  6. @ Derk, ik geloof er in dat de financiering van die brug wel goed komt. Dat de provincie zich, zeker in deze tijd, niet kan veroorloven hun handen terug te trekken. Maar natuurlijk mogen ze helderheid over de financiering vragen.

  7. Ik weet het niet Dick. Oke provincie heeft geld tegoeden zat staan maar als ik zo lees over hoe een wethouder het naar buiten brengt en het eigenlijk in de contracten staat dan ben ik benieuwd naar het juiste verhaal. Sp doet in deze een paar juiste vragen toekomen.

  8. Het voortbestaan van de provincies staat ook ter discussie. Kunnen zich geen negatieve publiciteit veroorloven. We worden nu al “doodgegooid” met peperdure campagnes om te laten zien dat ze nog bestaan en waar ze zoal voor zorgen. Tja als je dan de hakken in het zand zet….

    Eens over het feit dat ze uberhaupt vragen stellen. Waren we ook wel eens aan toe naar vragen over parkeerplaatsen en andere “Hart van Nederland-politiek”.

  9. Nou met die opmerking van Hart van Nederland politiek ben ik het dus niet met je eens.

    Weet wel dit is gemeentelijke politiek ( anders als landelijk) en ik dat dat wethouder Vedelaar in deze fout zien aangezien je de pdf’s van afspraken kan opvragen en inzien. Daar staat heel iets anders in als obstakelvrij en vergunningen klaar. Maar oke ik schop nu even tegen een lid van de PvdA en begrijp je reaktie 😉

  10. @Derk, naar verhouding vindt ik het dan toch nog echt wel een verschil. Ruim 3 miljard voor een metro of 1,5 miljoen voor een bruggetje.

    En klopt ze zijn al onder de Dam;).

    Of het geldverkwisting is? Tsja, de een vindt van wel de ander vindt van niet. Persoonlijk vind ik het wel handig een extra bruggetje en wat betreft de NZ lijn vindt ik het wel weer geldverspilling. Aangezien zoon metro in een stadje als Amsterdam niet echt nodig is en niet echt past.

  11. Derk, ik bedoel dus nadrukkelijk niet deze SP-vraag. Heb al 2x aangegeven dat ze het recht natuurlijk hebben dit te vragen. Met

    Hart van Nederland politiek

    doel ik op al die Jan Judokus verwijt Miep Muts dat ze d’r auto niet goed parkeert. Of MM verwijt JJ dat ie zijn stoepie niet schoon heeft. Zucht-vragen.

  12. @Jippiejajo Stadje Amsterdam Hmm ja werledwijd wel gezien Maar jij woont toch in Zwolle hoeveel mensen zullen er over dat brugetje gaan om naar hun werk te gaan of de stad in te gaan? Ander iets die NZ lijn komt er onder meer om het verkeer uit de stad te krigen die nu door mensen die dus wel naar hun werk gaan of winkelen willen.

    Dit bruggetje wat al bij googelmaps er staat is gewoon een afspraak die al minimaal 5 jaar geleden gemaakt is de wijk moest plat en er moet een mega voorziening komen daar voor wie? de arbeiders van de Wehkamp? Bioscoop super ect ect Gewoon een gefaald plan wat ooit eens bedacht ( jaar of 10 geleden) is. Aanemer/project ontwikkelaar deed toen eens wat extra en vroeg er niet te veel voor allen dit project. Wedden dat al vast staat wie het gaat uitvoeren? Ik vind het gewoon geld verkwisting

  13. Denk overigens wel dat ik dat bruggetje zie zitten. Ze hebben toch ook een meerderheid in de raad? Nu gaat het er toch niet over of ie moet komen, maar over de financiering?

    =============

    Reacties i.v.m. off-topic aangepast.

  14. Bericht door dick, op 13 juni 2010 om 23:41
    Derk, ik bedoel dus nadrukkelijk niet deze SP-vraag. Heb al 2x aangegeven dat ze het recht natuurlijk hebben dit te vragen. Met
    Hart van Nederland politiek
    doel ik op al die Jan Judokus verwijt Miep Muts dat ze d’r auto niet goed parkeert. Of MM verwijt JJ dat ie zijn stoepie niet schoon heeft. Zucht-vragen.

    Dat heb je nou eenmaal in gemeentelijke politiek dick. Oke komkommertijd gaat er aan komen maar ik vind deze toch wel een van de beste die ik de laaste tijd voorbij heb zien komen. Kleine partijen gaan nu trappen om aandacht te vragen.

    John van boven heb ik ook de laatste tijd niet gezien.

  15. @Derk, lijkt me logisch dat een metro er is om het verkeer te verwerken. Echter kan je met 3 miljard een heleboel andere alternatieven bedenken om het verkeer beter te verwerken en was een metro dus niet nodig geweest.

    Er is voor de bouw overigens ook nog eens een referendum over gehouden waar een ruime meerderheid tegen de NZ lijn was.

    Woon inderdaad in Zwolle maar kom van oorsprong uit het westen. Maar jij komt zo te lezen uit het oosten denk ik?

    Hoeveel mensen er van de brug gebruik gaan maken weet ik niet maar zullen er wel genoeg zijn.

  16. @ Derk, dat schreef ik dus ook

    Eens over het feit dat ze uberhaupt vragen stellen. Waren we ook wel eens aan toe naar vragen over parkeerplaatsen en andere “Hart van Nederland-politiek”.

    / Komkommertijd-vragen.

  17. Verslag raadsvergadering:

    Vragen van de SP m.b.t. de financiering van de Rodetorenbrug:

    Wethouder Vedelaar antwoordt op de vragen dat het inderdaad zo is dat de provincie als eis heeft gesteld dat het project voor eind 2011 obstakelvrij moet zijn en dan dus begonnen moet zijn. De voorbereiding en de voorbereidende procedures lopen echter en zij acht het dan ook niet reëel dat de deadline niet wordt gehaald. Op een aanvullende vraag van de ChristenUnie of, bij het niet halen van de deadline er alsnog een beroep kan worden gedaan op de Efro-gelden antwoordt de wethouder dat dat tegen die tijd moet worden bezien maar dat, zoals gezegd, de deadline wel gehaald zal worden.

Reacties zijn gesloten.