Vragen opstart onderzoek Knip Stadshagen

Zwolle – Sinds enige tijd is de parkeergarage in winkelcentrum Stadshagen weer afgesloten. Deze maatregel is genomen om sluipverkeer van het ene deel naar het andere deel van de wijk door de parkeergarage te voorkomen. Hoewel deze maatregel bedoeld is voor de verbetering van de veiligheid en het voorkomen van overlast, geeft de maatregel tegelijkertijd weer voeding aan de discussie over de gevolgen van de verkeersknip die Stadshagen opdeelt in twee afzonderlijke wijkdelen, waarbij het voor auto’s niet mogelijk is om zonder om te rijden van het ene deel van de wijk naar het andere deel van de wijk te komen.

In verschillende onderzoeken is door een meerderheid van de inwoners van Stadshagen aangegeven dat de tweedeling in de wijk een van de belangrijkste ergernissen is. Het leidt tot nodeloos omrijden, onbereikbaarheid van het winkelcentrum en de daar gevestigde functies zoals het gezondheidshuis en het cultuurhuis. Veel inwoners zijn daarom ook voorstander van het verwijderen van de knip uit Stadshagen. In het collegeakkoord is de afspraak gemaakt om een onderzoek te starten dat gericht is op het weghalen van de knip. De VVD Zwolle wil graag van het college weten hoe het staat met de voorbereidingen van het onderzoek en heeft daarom de volgende vragen:   

  1. is het aangekondigde onderzoek inmiddels in voorbereiding
  2. wat zijn de onderzoeksvragen die in het onderzoek worden meegenomen
  3. wanneer start het onderzoek en wie worden bij het onderzoek betrokken
  4. wanneer kunnen we de resultaten van het onderzoek verwachten

                      Vriendelijke groet, Namens de VVD fractie, René de HeerLambert de Wolf

Artikel delen:
Reacties 62
  1. Het zou prettig zijn als men eens op zou houden steeds weer te verkondigen dat het winkelcentrum onbereikbaar zou zijn. Je kunt notabene onder het winkelcentrum parkeren!

  2. Het word inderdaad eens tijd dat er in de knip geknipt word.
    Wij wonen inmiddels 11 jaar aan de Millingerplaszijde, veel familie van ons woont aan de andere zijde van het centum, bij de woningen richting Westenholte. Op de fiets is het allemaal geen probleem, echter als het regent of in de winter ga ik liever met de auto erheen. Je moet dan helemaal om stadshagen heen, niet echt lekker bereikbaar dus. Veel extra kilometers, mileubelastend en tijd. Hoelang moeten we nu nog wachten dat er wat gebeurt ?
    Tijdens de gemeenteraadverkiezingen had oa de VVD een grote mond dat ze er wel even wat aan zouden veranderen, zelfs op hart van Nederland geweest !!

    Maak nu je woorden maar eens waar, heren !!

  3. @ John, die knip was er al toen je er ging wonen. Is je familie ondertussen ergens naders gaan wonen? Dus niet goed geïnformeerd wat die knip in hield toen je er ging wonen.

  4. @ Dame: het gezondheidshuis staat inderdaad niet recht boven de parkeergarage, maar 150 meter lopen moet toch nog wel te doen zijn, lijkt me. Zeker aangezien je een deel kunt afleggen met een roltrap 😉 .

    @ John: als je je echt druk maakt om het milieu, pak je ook bij regenachtig of koud weer de fiets 😛 .

    Ikzelf denk dat het probleem vooral ligt bij mensen die menen het recht te hebben overal maar met de auto te kunnen rijden, ook als dat ten koste gaat van het woongenot van anderen. Ik vind de verkeersknip juist een groot voordeel van Stadshagen.

  5. Wat een stelletje azijnzeikers zijn jullie. Vroeger liepen hier ook dinosaurussen. Ga eens met je tijd mee. Omdat een jaar of 14,15 geleden toen stadshagen is ontwikkeld een alternatieve wethouder op geitewollen sokken, besloten heeft dat een knip in stadshagen een goed idee was zonder er bij na te denken wat de bewoners jaren later er van zouden vinden. Elk besturend orgaan is toch constant bezig om het bedrijf waar hij werkzaam is zo goed mogelijk te laten werken.
    Daarbij horen nieuwe ideeen en ook aanpassingen in de structuur.
    Soms vallen daarbij spaanders en is niet iedereen er gelukkig mee.

  6. Als mensen hun autootje moeten laten staan, dan is de beer aan. Dan komt er heel wat stress los en dan gaan andere mensen ineens niet met de tijd mee. Alles en iedereen moet wijken voor die kar. Ik wou dat mensen eens wat minder met hun tijd meegingen. De benenwagen of de fiets, ook met koud weer heel verfrissend.

  7. Sorry John, het was niet mijn bedoeling je te irriteren. Er zal inderdaad discussie mogelijk zijn over de precieze invulling, maar ik vind het goed dat is besloten om Stadshagen autoluw te maken. Dit voorkomt een hoop geluidsoverlast in de wijk en de veiligheid gaat er ook door op vooruit.

    Je moet inderdaad met je tijd meegaan: de tijd van ongebreidelde automobiliteit is wat mij betreft voorbij. Het vraagt wat aanpassingsvermogen van mensen, maar ik denk dat we er allemaal beter van worden als we de stalen rossen wat vaker laten staan en de fiets pakken.

  8. Ik werk buiten de stad, 40 km vanaf mijn adres. ’s morgens voor 7 uur ben ik al weg uit Zwolle, terug om 17:00. Elk weekend staat mijn auto nagenoeg ongebruikt voor de deur, en ga ik lekker op de fiets. Maar als de weersomstandigheden er naar zijn wil ik gewoon op familiebezoek met mijn auto kunnen, en is het van de zotte dat ik 4 a 5 km om moet rijden. De mensen welke per se die knip in stand willen houden wonen en werken waarschijnlijk allemaal in Zwolle. Als ik in Zwolle zou wonen en werken had ik waarschijnlijk niet eens een auto. Dat sluipverkeer waar iedereen over loopt te mauwen komt hoogstwaarschijnlijk door al die moeders die hun koters naar school brengen met de auto. Laat die maar met het fietsje gaan, is dan direct het goede voorbeeld voor hun kinderen.

  9. Lekker de bal neer leggen bij een ander,

    Dat sluipverkeer waar iedereen over loopt te mauwen komt hoogstwaarschijnlijk door al die moeders die hun koters naar school brengen met de auto. Laat die maar met het fietsje gaan, is dan direct het goede voorbeeld voor hun kinderen.

    Misschien moeten deze moeders gelijk naar hun werk, zo heeft iederren zijn eigen reden om met de auto te gaan

  10. Ja hoor, gaan we weer. Hoe vaak ik mijn moeder wel niet heb horen zeggen: “Vroeger had ik jou voorop de fiets, je broer achterop en alle boodschappen aan het stuur!”
    Maar dat is toch echt niet meer van deze tijd, hoor! Al was het alleen al, omdat de fietsen niet meer zo robuust zijn als toen! En bovendien heb ik haar vaak genoeg horen klagen hoe gevaarlijk dat eigenlijk was geweest!
    Op mijn fiets kan geen kind voorop het stuur en omdat ik een kinderzitje achterop heb, kan ik ook geen fietstassen meer hebben. Daarom heb ik nu een mandje voorop (blegh!), maar na 3 pakken melk zit die tjokvol! Dus ja, als ik met mijn dochtertje ergens boodschappen wil gaan doen, ga ik liever met de auto.
    Klaag me maar aan!

  11. Nou, dan fiets je toch lekker een paar keer heen en weer.
    Is trouwens ook een stuk beter voor het figuur, al die vrouwen met zo’n breed achterwerk van het heen en weer rijden in de Fiat Panda naar de school en het winkelcentrum. Als ze thuiskomen gaat de stoommaaltijd in de magnetron en gaan we lekker op de bank een glaasje sherry pimpelen.

  12. Bericht door John, op 26 juni 2010 om 19:58
    Nou, dan fiets je toch lekker een paar keer heen en weer.
    Is trouwens ook een stuk beter voor het figuur, al die vrouwen met zo’n breed achterwerk van het heen en weer rijden in de Fiat Panda naar de school en het winkelcentrum. Als ze thuiskomen gaat de stoommaaltijd in de magnetron en gaan we lekker op de bank een glaasje sherry pimpelen.

    Eva slaap de spijker op zijn kop. Beroerd he aan de zijkant staan, voordeel is dan dat je ( net zoals voetbal ouders) hard kan schreeuwen vanaf die zijlijn maar iets opbrengen zal het nooit. Dan zul je je eigen toch echt in het sociale leven moeten begeven.

  13. @John… laat me raden… Dit is dus eigenlijk een stukje zelffrustratie..?
    Want ook jij pakt liever de auto als je 4 km om moet fietsen, toch?

    Maar als de weersomstandigheden er naar zijn wil ik gewoon op familiebezoek met mijn auto kunnen, en is het van de zotte dat ik 4 a 5 km om moet rijden.

    Wat maakt jou dan anders van al die andere automobilisten die ook met de fiets hadden gekund? Zelfde laken int pak, toch?

  14. Niemand heeft volgens mij in de politieke plannen aangegeven wat een acceptabel en veilig alternatief zou zijn (“not in my backyard principe”). Zullen we het daar eens over hebben?

  15. Wat dacht je van het openmaken van alle verbindingen in stadshagen.
    Dus via de bussluis bij het centrum, via de dijk langs het zwarte water, via de weg naast het zonnehuis.
    1 verbinding openmaken heeft ook weinig zin, je krijgt dan een ophoping van iedereen op 1 bepaalde verbinding.
    Als we stadshagen toch bereikbaar willen maken, kan de brug naar holtenbroek ook wel voor het verkeer open.

  16. Ik zeg: De Werkerlaan weer in oude staat herstellen. Of nog beter 4-baans maken, dwars door die nieuwbouwwijk heen, zodat je als Zwollenaar weer snel in Hasselt kunt komen. Dat hele Stadshagen had er toch nooit moeten komen.

  17. Laat mensen toch lekker door die garagerijden. Wat maakt het toch uit, er rijden de hele dag auto’s in en uit. Wat geeft het als je nou gelijk doorrijd? Open die handel

  18. Bericht door Ikwilerdoor, op 27 juni 2010 om 10:27
    Laat mensen toch lekker door die garagerijden. Wat maakt het toch uit, er rijden de hele dag auto’s in en uit. Wat geeft het als je nou gelijk doorrijd? Open die handel

    Helemaal mee eens!!!
    Bovendien voorkomt het ook nog eens een boel ergernis van de automobilisten die gewoon komen shoppen. Hoeveel mensen zie ik wel niet rijden met een kaartje in de mond (hylarisch!) en hoeveel kinderen worden er wel niet terug naar boven gestuurd om dat kaartje nog af te stempelen?
    Mensen (ook ik) kunnen maar niet wennen aan de situatie, als die maar steeds weer veranderd!!!
    En dan bij de stempelautomaten boven… Het staat op een onlogische sta-in-de-weg-plek. Geen wonder dat men vergeet er af te stempelen.
    TIP voor diegenen: Ik stempel al af als ik boven kom en nog moet beginnen met shoppen. Die kaartjes hebben namelijk geen tijdslimiet (behalve dan de dagstempel).
    Je bent dan nog een stuk flexibeler zonder winkelwagen!

  19. Mijn punt is (ik zie dat ik die was vergeten in de vorige post);
    ALSJEBLIEFT gooi die slagbomen er uit! Wat maakt het nou uit of een auto in de garage gaat parkeren of gaat doorrijden?
    En als je daar nou een boel gezeur van inwoners om de Knip kan omzeilen? Dan is toch iedereen blij?

  20. Heb ik nog een punt…
    Er is een soort van stoplicht bij die garage. Soms staat die rood te knipperen. Kan iemand mij vertellen wat die lichten betekenen? Want er staat nergens een uitleg bij!!

  21. @ Eva: Hoe kom je erbij dat iedereen blij is als de knip wordt afgeschaft? Toppunt van egoisme, zou ik zeggen. Probeer je eens in te leven in je medemens.

    Bovendien heb ik een oplossing voor je fietsprobleem: een bakfiets. Daar kunnen je kinderen inzitten als je ze naar school brengt, en op de terugweg kun je dan boodschappen voor de hele week meenemen.

  22. Oké. Het gebruiken van de parkeergarage als sluipweg leidt ten eerste tot overlast voor de bewoners van de appartementencomplexen in het winkelcentrum. Het schijnt door te dreunen als auto’s de garage in- en uitrijden. Bovendien wordt de parkeergarage er onveiliger van en ontstaan er meer verkeersbewegingen rond het winkelcentrum, wat ook onveilig is en het winkelcentrum een minder prettig verblijfsgebied maakt (drukte, geluidsoverlast).

    Maar het zou misschien ook mogelijk zijn – zoals door sommigen al aangegeven – ergens anders de knip te doorbreken en een nieuwe doorgaande weg door de wijk te maken. Probleem hiervan is alleen dat er dan delen van de wijk een stuk meer verkeer te verwerken krijgen. Dit zal het woongenot van de mensen die daar wonen aanzienlijk verminderen. Bovendien zou bijvoorbeeld het Twistvlietpark doorsneden moeten worden, wat de hoeveelheid groen weer verminderd en de speelmogelijkheden van kinderen beperkt.

    Verder vind ik een groot voordeel van Zwolle in het algemeen en Stadshagen in het bijzonder, dat er relatief veel fietsroutes zijn waarbij je als fietser niet steeds last hebt van langsrazende auto’s. Dat maakt het een stuk leuker en relaxter om te fietsen. Dit zou ook best eens kunnen verklaren waarom Zwolle aan de Nederlandse top staat wat fietsgebruik betreft. Vanuit het oogpunt van fietsers zou het daarom denk ik onwenselijk zijn om bijvoorbeeld te Twistvlietbrug open te stellen voor al het verkeer.

    Ik snap best dat de verkeersknip in Stadshagen soms ook onpraktisch kan zijn. Maar gezien de structuur die de wijk nu heeft, is het denk ik onwenselijk en wellicht onmogelijk om de knip af te schaffen. Daarom vind ik het ook opportunistisch dat de VVD onderzoek naar de knip tot campagnepunt maakte bij de gemeenteraadsverkiezingen. Zoals Dennis al min of meer aangaf, heeft de VVD zelf ook geen werkbaar alternatief.

  23. Zucht: Nogmaals…. Lieve mensen, kan iedereen ophouden met ons een probleem aan te janken. Wij zien het niet (meer) als probleem. Volgens mij kan GEMEENSCHAPSGELD voor onderzoek véél beter ergens anders aan besteed worden. Bovendien staan hier alleen al wel een 10-20 topics over “de knip” (die in een andere context extreem belangrijk is voor VVD-ers). Lees die eerst eens zorgvuldig door!

    In de sneeuw stond de voorzitter van de VVD Ivo Opstelten op een zaterdag voor de gemeenteraadsverkiezingen bij ons voor de deur….Camera’s van RTL ronkten achter em en maar populistische taal. Bij 1 tegenvraag over of ie wist wat de knip eigenlijk was en waar nu precies het probleem zat gaf ie niet thuis. Jandoedel! Nee, natuurlijk is dit bezoekje niet uitgezonden op RTL-nieuws. Ging namelijk ook nog over VVD-PvdA

    :D:D:D

  24. Eva, afschaffen KAN niet eens meer. Er IS geen redelijk alternatief. Zonder dat mileuhinderregelgeving, geluids-, ongeschreven tolerantie regelgeving wordt geschaad. Want de staat waar dan de druk komt accepteert dat NATUURLIJK niet. Zou jij ook niet doen, toch?

    Heb hier 2x een gemeenteraadslid gehad waarmee ik samen de knippunten van dichtbij heb gezien. Bij de laatste was er zelfs een nieuw knippunt bijgekomen. Maar ik vraag me af of de mensen die (ook in de gemeenteraad) discusseren uberhaupt de knippunten wel kunnen duiden.

  25. Van mij mag die knip ook verdwijnen, want bedenk wel dat het verkeer fatsoenlijk moet doorstromen voor een wijk wat nu 17.000 inwoners telt en later doorgroeit naar een wijk met 40.000 inwoners.

  26. fietsveilig?? ammehoela! Op de rotonders wordt je bijna van je sokken gereden door idioten die met 50kmh de rotondes opjagen en eraf willen ‘vliegen’ , de oversteekplaats bij Achmea Health Centre (waar je voorraand HOORT te hebben als fietser) is levensgevaarlijk, mensen rijden daar gewoon door met hun auto. Zijn al ongelukken gebeurt daar…. (wordt over een oplossing nagedacht trouwens, in de vorm van een drempel).

    Kwa knip: wil ik naar de Gamma, Hattem, of A28 richting Utrecht, dan moet ik dus kilometers omrijden… dat zijn geen zaken die je met de fiets doet.
    Zeker niet milieuvriendelijk en kost me op jaarbasis toch aardig wat extra euro’s benzine…

  27. met andere woorden, gewoon openleggen die afkorting door de parkeergarage, die mensen hebben toch gekozen om boven een winkelcentum te gaan wonen. Ze weten dat daar auto’s in en uitgaan. Zelf hebben ze daar ook genot van, parkeerplaats overdekt en elke dag gratis koffie met z’n allen bij de Appie, koekje erbij ( wel opeten voordat je bij de kassa bent) .

  28. Jammer dat er niet op gewone toon gereageerd kan worden. Het kan zijn dat er nu ook onveilige situaties plaatsvinden, maar dat neemt niet weg dat die veiligheid (verder) afneemt als de knip wordt afgeschaft.

    @ Freddie: Het is inderdaad vervelend dat als je de auto echt nodig hebt, bijvoorbeeld als je grote spullen bij de Gamma wilt halen, moet omrijden als je in Stadshagen-Noord woont. Maar met de huidige bebouwing in de wijk zie ik geen manier om dat op een verantwoorde manier op te lossen.

  29. Eva ziet het maar vanaf één kant: die van haarzelf.
    Wat maakt het uit of auto’s door de garage mogen rijden of niet? Met name ’s morgens en ’s middags enorm veel verkeer op de Werkerlaan die door veel ouders met kinderen overgestoken moet worden om bij de basisschool te komen of juist weer terug naar huis te gaan.
    Het is een heel pak rustiger en veiliger geworden.

    Verder wat een gejank weer met allerhande kulargumenten door fanatieke automobilisten.

    Omrijden? Ik rijd elke dag 10% van m’n route om omdat ik met m’n fiets een bepaald stuk niet kan nemen. Ik kies voor mijn fiets, ik kies er daarmee ook voor om om te rijden (hoewel ik trouwens wel lekker automobilistje kan irriteren door gewoon door de garage te gaan rijden zonder af te hoeven stempelen 8) )
    Milieu? Als je zo milieubewust bent, ga je fietsen
    Fietsen niet van deze tijd? Kies dan een vervoermiddel die méér bij de toekomst past dan de auto. Een ‘trapauto’ als ik heb is voor veel dingen erg handig. Boodschappen gaan erin, karretje erachter als er véél boodschappen mee moeten, kind achter de fiets of gewoon op schoot. Nat worden doe ik ook niet. Trouwens, weet je wel hoe vaak het regent? Het regent bijna nooit[/url]
    Welke argumenten moeten nog meer van tafel geveegd worden?

  30. @Freddie over de Gamma etc.

    Tja, zwaardere/grotere zaken kunnen natuurlijk wel een probleem zijn met de fiets (hoewel ik toch ook met de fiets nog heel wat dingen mee kan nemen tot een opgevouwen kinderbox aan toe). Maar hoe vaak moet je groot transport van de Gamma halen?

    Hattem is qua afstand gewoon goed te fietsen (uitgaande van een gemiddeld persoon en natuurlijk niet iemand die fysiek gewoon echt niet in staat is het met de fiets te doen).
    Zelf maak ik ook geen problemen van een retourtje Hattem, Kampen, Dronten, Raalte of desnoods Rijssen.

    Maar de snelweg/A28 richting Utrecht zullen we maar niet doen met de fiets uiteraard ;D

  31. @WFvN

    Jij vindt het misschien leuk om vanaf Stadshagen helemaal naar Hattem of Kampen te fietsen, alleen nemen mensen met een auto toch liever de auto dan de fiets. Aangezien Hattem geen treinstation heeft en er ook geen sneltram of metro rijdt vanuit Stadshagen naar Hattem. Ook met de bus kost het veel meer tijd. Kortom allemaal redenen om niet de fiets te nemen.

  32. @Jippiejajo

    Maar mensen die dan toch liever de auto nemen zullen dan vast toch ook niet zo’n probleem ermee hebben om nog fijn een stukkie verder in de auto te moeten zitten? Moe worden ze d’r in ieder geval niet echt van.

  33. Ohja, ik heb dus óók een auto alleen wordt die minder gebruikt dan de fiets. De algemene stelling ‘alleen nemen mensen met een auto toch liever de auto dan de fiets’ gaat voor in ieder geval mij niet op.

  34. @WFvN, ja alleen geldt dit niet voor de meeste mensen met een auto. Maarja dat is natuurlijk al bekend;). En dat je er niet moe van wordt is juist de reden om met de auto te gaan in plaats van de fiets.

  35. Eva ziet het maar vanaf één kant: die van haarzelf.

    Klopt, daarom vroeg ik ook:

    Leg me dan eerst maar eens uit, waarom de knip afschaffen niet goed is voor iedereen. Want dat begrijp ik niet.

    Want in tegenstelling tot waar ik nu toe beschuldigd word, wil ik altijd wel graag alle kanten van het verhaal boven halen…

    Maar ga nou niet zeggen dat ik de enige ben die graag met de auto van het ene deel van Stadshagen naar het andere deel wil kunnen…

  36. Dat antwoord op je vraag heb je (in ieder geval) van mij gehad.

    Maar je bent ongetwijfeld niet de enige. Sterker nog: ik woon vlak bij de knip maar moet ook kilometers omrijden met de auto als ik daarmee naar familie in Westenholte wil. Véél korter was het geweest als de knip en alle bussluizen er niet waren geweest.

    Ik herken het probleem echt wel en ervaar het zelf ook. Alleen kies ik er liever voor een oplossing te zoeken die ik zelf in de hand heb. En laat dat nou ook nog eens beter voor het milieu zijn, beter voor de gezondheid en nog heel wat meer.

  37. @ Eva, (Dui-Eng is toch al verne*kt door Engelsen zelf, scheids & grens en falende fifa -negeren videobeelden!) 16:43; 14:02 + 3 minuten later niet gelezen :o:o:o

  38. @Dick, jawel, wel gelezen. Voor mij was het dus ook inmiddels wel duidelijk dat er ook voorstanders zijn van de knip. Ik had alleen bij remark 15:37 de behoefte om me te verdedigen. Als er IEMAND is die altijd alle kanten van een verhaal belicht, dan ben ik dat wel. Meestal zelfs tot overdrevene af.
    Misschien had ik het er bij moeten laten, vaste loggers kennen mij nu wel een beetje beter, maar het stak me.

  39. Eva, ik was de eerste (misschien wel) die er tegen aggeerde. Maar toen we ons huis in 1999 kochten konden we het al weten! Heb die 2 gemeenteraadsleden thuis gehad en me verschrikkelijk opgewonden tijdens een zeer druk bezochte bijeenkomst (met een mij tot 3x toe negerende Peter Pot). Een broer van Rudeboy en Monique (destijds voorz. van de wijkstichting) waren de enigen die kritisch waren! Dit is ongeveer 2002. Was gefrustreerd dat ik niet gehoord was. Vroegen de heren van Swollwacht en VVD (juist, dezelfde René de H.) ook nog of ik in en Klankbordgroep wou! Ik: “zoek daar lekker je eigen mensen voor”. Bovendien ken ik de waarde van het investeren van tijd in een klbgr. Na 2002 (?) nixxx meer gehoord…..had me er bij neergelegd, mede door de uitleg van de gem.raadsleden…….Begint vlak voor de verkiezingen TWEEDUIZENDTIEN de hele comedy opnieuw. Is’t niet om je te bescheuren? Maar goed dit staat allemaal op 1 van de andere 10-20 topics.

  40. PS. Heb de voordelen inmiddels weten te waarderen. Het grootste voordeel van “Stadshagen-fietswijk”? Het Skutte-tunneltje tussen W.holte en S.hagen. Boodschappen? Mijn vrouw doet ze dagelijks op de fiets en 1x per week de grote boodschappen op de fiets. Grote/veel flessen en kratten en emballage regel ik (soms ergens onderweg naar mijn werk of met het winkelwagentje laatst (haha :D) Ja, zo dicht wonen we erbij.

  41. Vriendelijke groet, Namens de VVD fractie, René de HeerLambert de Wolf

    Klein puntje is de taal:

    Vriendelijke groet,

    namens de VVD fractie
    René de Heer en Lambert de Wolf.

    V

  42. Het gaat met dat gezeur over de knip al net als met het roken van een sigaret. Diegenen die zo graag fietsen willen nu de automobilist het fietsen gaan opleggen. Ik las meerdere keren dat “de fietsers” er zelf voor kiezen om te fietsen. Laat de automobilisten dan zelf ook kiezen wat ze willen. En dat is op een normale manier van de ene kant naar de andere kant van Stadshagen en daarmee bedoel ik dan niet met een omweg van een paar kilometer.

  43. @Snoepie

    Volgens mij interpreteer je bepaalde berichten anders dan ze bedoeld zijn.
    Van mij MOET een automobilist echt niet fietsen hoor, mag hij helemaal zelf weten. Alleen bestaat de situatie zoals hij is. De situatie bestaat al jaren en al zeker 10 jaar kan je weten dat dit eraan zou komen. Nu gaan lopen mekkeren over de omweg vind ik toch wat sneu. Wil je niet omrijden, dan KAN je natuurlijk een ander vervoermiddel kiezen.
    Als ik de auto neem, neem ik het omrijden voor lief.

    Maar de keuze heeft iedereen nog altijd. En wat betreft dat omrijden. Weet je, ik zou graag superstrak asfalt, recht-toe-recht-aan van m’n huis naar m’n werk willen hebben, hoef ik ook geen meter om te rijden.

  44. Hm…. ik denk dat ik maar naar de gemeente ga. Nu moet ik 12,4 kilometer fietsen, als ik rechtstreeks kan, zonder bochten, is het nog maar 8,1 kilometer. Ik moet dus maarliefst 50% omrijden op m’n route.

  45. Beste “Rene en Lambert”,
    Sinds wanneer is dat winkelcentrum onbereikbaar?
    Dat is echt groot nieuws.
    Ik weet niet beter, of het is ook voor auto’s bereikbaar. Vanaf beide zijdes kan men immers terecht in de parkeergarage om het wkc te bereiken.
    Bovendien, wat is er mis met de fiets of benenwagen om het wkc te bereiken? Dat maken jullie niet duidelijk in je verhaaltje.
    Een zuivere zogenoemde “drogreden” dus, die ⤽onbereikbaarheid⤝, een non-argument. In de volksmond ook wel flauwekul genoemd.

    Dan: de verplaatsing tussen beide zijdes van de wijk.
    Ten eerste kan dat ook prima met de fiets.
    Ten tweede, als de verplaatsing tussen beide zijdes, zou moeten met de auto, waar ik me weinig bij kan voorstellen, rijdt men inderdaad maar om. Daar is niets op tegen. Dat omrijden verhoogt het nadenken en bewustzijn bij mensen: moet ik inderdaad in de auto stappen, of kan ik me die honderd meter beter lopend of met de fiets verplaatsen?
    Kortom, leuk om een ⤽onderzoek⤝ te doen onder de bevolking, het is echter aan de politiek om luiheid te bestrijden, als bewoners daar blijkbaar zelf niet toe in staat zijn.
    Bovendien graag bron, uitleg en een uitgebreide toelichting op jullie ⤽onderzoeken⤝. Ook daar blinken jullie dus uit in vaagheid.

    Tot slot:
    Moet men een langere rit maken, dan kan men op prima wijze, van beide zijdes, Stadshagen in of uit.

    Ik ken bovendien in Stadshagen een flink aantal mensen. Opvallend is dat velen de knip prima vinden en een verhoging van de rust en veiligheid.

Reageer