‘Zwolle wordt de best bereikbare stad van Nederland’

Zwolle – Cees Berkhout is één van de nieuwe gezichten van het College van B&W. De wethouder heeft onder meer economische zaken en vastgoed in zijn portefeuille. De ex-ondernemer vertelt over zijn eerste kennismaking met Zwolle en zijn visie op de gemeente.

‘Ik heb honderd dagen inwerktijd’, begint Berkhout. ‘Die benut ik volop. Zwolle is nieuw voor mij, dus ik wil én ga met iedereen in gesprek. Na de zomer ben ik door mijn inleesperiode heen, dan kan ik echt full speed aan de slag.’ Hij heeft al één concreet speerpunt: ‘Zwolle moet de best bereikbare stad van Midden-Nederland worden, voor bewoners, ondernemers en recreanten.’

CV

Berkhout heeft een indrukwekkend cv. Als ex-ondernemer weet hij als geen ander hoe het ondernemerschap in elkaar steekt. Deze manier van werken en denken combineert hij met zijn ervaring als wethouder in onder meer Zeist. ‘Ik heb marketing gestudeerd. Dat is geen vak, maar een manier van denken. Door toeval ben ik de politiek ingerold. Eerst in Doorn, later als wethouder in Zeist. Het feit dat je direct de samenleving kunt verbeteren, maakt de politiek zo boeiend.’

Sexy stad

Hij woont nu nog in het midden van het land. Waarom wilde hij wethouder worden van Zwolle? ‘Met name de grootte en de sfeer waren doorslaggevend. Zwolle is de hoofdstad van de provincie Overijssel. Alle voorzieningen zijn aanwezig. Toen ik gevraagd werd, ben ik op ontdekkingstocht gegaan. Ik heb Zwolse balletjes gekocht en ben vervolgens midden in het centrum op een bankje gaan zitten, ik ben naar de verschillende winkelcentra en bedrijventerreinen geweest, maar ook heb ik de evenementenkalender nauwkeurig bekeken. Ik kwam tot de conclusie: Zwolle is een sexy stad, maar haar charmante bescheidenheid verbergt haar enorme potentie.’

Kansen

De wethouder ziet vooral kansen in bereikbaarheid voor de bedrijven- en kantorenmarkt. ‘Ik ben er een groot voorstander van om de markt zijn werk laten doen. Initiatieven, zoals het oude OM-gebouw transformeren tot een woningbouwcomplex, juich ik dan ook van harte toe. Creativiteit van ondernemers en vastgoedeigenaren is van groot belang voor de commerciële vastgoedmarkt. Daarin kunnen wij als gemeente faciliteren. Ik vind dat ondernemers moeten doen waar ze sterk in zijn. De overheid moet niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten, maar er voor zorgen dat ondernemers de gelegenheid krijgen om te ondernemen. Ik ben voor een kleine, daadkrachtige en faciliterende overheid die niet boven, maar naast de ondernemer gaat staan.’

Artikel delen:
Reacties 52
  1. Berkhout heeft een indrukwekkend cv

    Dan vind ik het rijtje wat net genoemd werd een beetje mager. Indrukwekkend is het vooralsnog niet.

    Trouwens….. welke politieke kleur heeft meneer Berkhout? Lees ik nergens namelijk.
    Alvast bedankt voor het antwoord! 😀

  2. Hij spreekt zich nu al tegen:

    Zwolle moet de best bereikbare stad van Midden-Nederland worden

    Hij woont nu nog in het midden van het land

    Volgens het eerste citaat valt Zwolle ook in midden van Nederland en volgens het tweede citaat is dat (na een verhuizing) blijkbaar niet het geval.

  3. Duidelijk een aanhanger van de mantra, "laat de markt zijn werk doen, dan komt alles goed". We hebben gezien wat het Zwolle heeft opgeleverd door te "faciliteren" en "naast de ondernemer te staan". Miljoenenverliezen op Voorsterpoort, Kamperpoort dat een fiasco dreigt te worden, Kraenbolwerk dat maar niet van de grond komt, Flevogebouw dat is vernaggelt en waar de appartementen onverkoopbaar zijn, de kubus van Crepain, (komt gelukkig niet?) nodeloze bruggen, gefinancierd met gemeenschapsgeld, met als voornaamste doel om de ondernemers te "faciliteren", etc.

    De "manier van denken" van deze man bevalt mij helemaal niet. Het "product" Zwolle moet aan de man gebracht worden. Ben benieuwd waarmee Zwolle nu weer "op de kaart" gezet gaat worden. "Best bereikbare stad van Nederland" is alvast de eerste loze kreet.
    "Meest duurzame stad van Nederland" zal op zijn lijstje vast nog niet voorkomen.

  4. Heb een heel kabinet gezien die de eerste 100 dagen van hun bestaan zich ging inwerken en met iedereen in gesprek ging. Het resultaat is bekend, crises en belastingverhogingen.
    Deze meneer slaat wel heel hard op zijn borst dat hij een marketing opleiding heeft gehad.
    Binnen de gemeente is hij op dit moment ook hard bezig een complete maketing afdeling op te zetten bijvoorbeeld om de nog niet verkochte kantooorgebouwen aan de man te brengen.
    Blijkbaar zijn daar nog niet genoeg ambtenaren mee bezig.
    Ik hou mijn hart vast bij zo'n luchtbalon.

  5. Knap hoor, iedereen heeft de analyse van deze man alweer klaar. Op basis van een interview van een paar alinea's kun je dat naturlijk ook prima doen.
    Waar laat hij zich nou voorstaan dat hij marketing heefg gestudeerd? Hij noemt het alleen even. En zo gek is het niet, Zwolle kan inderdaad nog heeeeeeeeeeeeeel veel aan marketing doen. Zelf werk ik niet in Zwolle, mijn collega's denken allemaal dat Zwolle een ongezellige stad is. Als je over de A28 raast, ziet Zwolle er ook verschrikkelijk uit. Met marketing kun je dat beeld bijstellen, lijkt me eerlijk gezegd weinig mis mee.

  6. @droko,
    Voor de goede orde daar hebben wij in Zwolle al een afdeling voor.
    Ik schrijf over een nieuw op te zetten afdeling speciaal voor de afzet van kantoorgebouwen.

  7. @droko ;
    Waar laat hij zich nou voorstaan dat hij marketing heefg gestudeerd?

    "Dat is geen vak, maar een manier van denken"

    Persoonlijk heb ik het niet zo op met bestuurders die zich geen vrije gedachten willen/kunnen veroorloven.

    Jij bent blijkbaar nogal een voorstander van "marketing":
    "Als je over de A28 raast, ziet Zwolle er ook verschrikkelijk uit. Met marketing kun je dat beeld bijstellen"
    misschien kun je uitleggen waarom jij vindt dat Zwolle er vanaf de A28 verschrikkelijk uitziet, en hoe marketing dat beeld dan bij kan stellen?

  8. @Drama…dat verschrikkelijke beeld hoor ik van alle collega's, tijdens werkperiodes in Amsterdam, Hilversum en Harderwijk. De a28 nodigt inderdaad absoluut niet uit: je ziet beton, hoge flats, files en hooguit op de IJsselbrug iets van de schoonheid van Zwolle. Ik heb buiten Zwolle altijd gemerkt dat het beeld wat mensen hebben van de stad (saai, niet mooi, gebeurt niets) gewoon niet klopt met de werkelijkheid. Ik vind Zwolle namelijk prachtig, levendig en afwisselend.

    Ben zelf geen marketingdeskundige, dus de briljante plannen daarvoor laat ik aan anderen over. Maar als je mensen naar de stad wilt halen en dat wat negatieve beeld bijstellen, zul je toch marketing moeten gebruiken. Ze komen niet op niets af.

    Samenwerking met andere regio's lijkt me wel handig. MOet je kijken wat voor omgeving je hier hebt: zo de veluwe op, zo de kop van overijssel in, drente op rijafstand, giethoorn, kampen, deventer….een vakantieregio bij uitstek.

  9. Ik ben het helemaal met je eens, Droko. Het beeld dat mensen van buiten Zwolle van onze stad hebben, strookt totaal niet met de werkelijkheid. Gelukkig weten wij beter! Maar eerlijk gezegd vind ik dat Zwollenaren zelf ook wel wat trotser op hun stad mogen zijn. Ik heb soms het idee dat zij zelf niet beseffen hoe mooi Zwolle is.

  10. @droko ; "Ik vind Zwolle namelijk prachtig, levendig en afwisselend.
    MOet je kijken wat voor omgeving je hier hebt: zo de veluwe op, zo de kop van overijssel in, drente op rijafstand, giethoorn, kampen, deventer….een vakantieregio bij uitstek.

    Helemaal eens! echter,

    ik vind dat je dit NIET moet gaan vermarkten, maar proberen te houden zoals het nu is; en eventueel kleinschalig verbeteren.

  11. @Droko,
    Marketing van de stad is goed maar dan wel op één afdeling.
    Trouwens een paar jaar geleden waren marketing deskundigen ook bezig Almere op de kaart te zetten op T.V. en in tijdschriften, het enigste wat ik er van over gehouden heb is dat het een zeer ongezellige criminele slaapstad is waar je in de supermarkt niet meer met contant geld kunt betalen.
    Maar als deze nieuwe wethouder dan zo graag met zijn marketing opleiding schermt laat hij dan ook vertellen op welk niveau hij dit heeft genoten.

  12. Maar dat beeld van Almere heb je vast niet aan een marketingcampagne overgehouden, maar aan een veelvoud van criminelen.
    Maar goed, het lijkt alsof ik hier de grote marketingfan ben, verre van eigenlijk. Het valt me alleen altijd op dat het beeld over Zwolle niet klopt met de werkelijkheid.

  13. Tsja, nog meer bedrijven naar Zwolle halen ?n de best bereikbare stad worden.
    Dat is lachen geblazen (in de files).
    Laten we de A28 alvast verbreden naar 5 rijstroken nu ze toch bezig zijn.

  14. Ik vind het weer luchtfietserij van de bovenste plank, allemaal holle kreten over hoe het beter en mooier kan. Inderdaad marketing, met inhoud heeft het niets te maken. Ik ben vanuit de Randstad in Zwolle komen wonen en heb het hier prima naar mijn zin. Ga maar na, Zwolle heeft een oergezellige binnenstad, een leuke evenementenkalender, prima voorzieningen op sportgebied en een prachtige omgeving. plus dat de Zwollenaren ook erg nuchter en vriendelijk zijn. Deze nieuwlichter gaat het allemaal NOG beter maken, welja, de man weet niet eens waar hij het over heeft. Kom hier eerst maar eens wonen, dan praten we wel weer verder.

  15. Inderdaad Zo is het, deze man is wethouder in Zeist geweest en wat staat er op zijn conduitestaat.
    Van de burgemeester konden we nog zeggen dat hij een tunnelkluns is.

  16. @droko: Ik zeg dus niet dat we bedrijven buiten moeten houden en die kantoorruimtes maar niet moeten vullen. Ik zeg alleen dat beide ambities elkaar bijten. Als het hier gezellig bedrijvig moet blijven zal de bereikbaarheid van Zwolle onder druk te komen staan.
    Dus inderdaad: leuke luchtfietserij en mooie woorden voor de b?hne.

  17. Let op mijn woorden, deze nieuwe held is binnen een jaar verdwenen uit de Zwolse raad, zo gaat dat met opportunisten. Alleen maar eigenbelang en korte termijn, met het besturen van een stad heeft het allemaal niets te maken. Onbegrijpelijk dat er in Zwolle geen geschikte kandidaat te vinden was/is….De man heeft geen idee waar hij het over heeft.

  18. De wethouder moest in laatste raadsvergadering zijn eigen raadsvoorstel kadernota kantorenlocaties terugnemen zodat het niet weggestemd zou worden. Dat wordt dus in de vakantie doorwerken om niet in tijdsnood te komen met zoveel hooi op de vork.;)

  19. Menige omwonende van de stad Zwolle gaan al naar elders in de provincie winkelen omdat het centrum van Zwolle zeer moeilijk te bereiken is .En nu wil deze nieuwkomer van buiten in de gemeenteraad de stad weer de best bereikbare gemeente maken.Breek dan in de binnenstad het oude stadhuis maar af en maak er een torenhoge parkeergarage dan pas is de stad weer bereikbaar.

  20. Een paar voorbeelden van het vrije marktdenken:
    In de verwachting dat de kantorenprijzen zullen stijgen maakt het zowel voor individuele ontwikkelaars aantrekkelijker kantoorgebouwen te realiseren, als voor overheden om grond te verkopen en voor banken om leningen te verstrekken, waardoor er weer meer kantoortorens worden gebouwd etc. en het mechanisme zichzelf versterkt. Maar dit leidt uiteindelijk wel tot een zeepbel in de kantorenmarkt die uiteindelijk uiteenspat.
    Iets dichter bij huis de file: die is het resultaat van op zichzelf normale individuele afwegingen ?? ga ik vanochtend met de auto of met de trein naar m??n werk? ?? waarbij ieder voor zichzelf ?? natuurlijk geen rekening houdt met de gevolgen van de eigen keuze voor anderen, waardoor we met zijn allen in de file staan.
    De optelsom van al die vrije individuele keuzes zorgt steeds vaker voor ongewenste maatschappelijke effecten. Om dit te voorkomen dient de overheid niet alleen een faciliterende, maar ook een sturende en richtinggevende rol te hebben. De markt is niet alleen zaligmakend.
    Paradoxaal genoeg is het de VVD, marktdenkende partij nr. 1, die nu de overheid, in casu het vorige kabinet, als schuldige aanwijst voor de huidige crisis, omdat zij onvoldoende toezicht heeft gehouden op de markt. Het falen van de (financiële) markt is dán vooral een bewijs van het falen van de overheid.

  21. @Dick…hoor ik jou nou net met droge ogen zeggen dat Zwolle al heel erg bereikbaar is?
    Vertel dat de mensen die dagelijks uit de riching Meppel komen maar niet, of van dorpen om Zwolle heen, of iedereen uit richting Dalfsen…zo bereikbaar is Zwolle niet.

  22. Droko, vind Zwolle uitstekend bereikbaar. Per fiets (uitsttekend dat streven naar een blikloze binnenstad. Per Trein. Per bus (bij ons thuis heel veel ervaring). Per boot (onder Van Eigen Bodem legden nog diverse boten aan. Per traumaheli.

    Ach, sprak gister nog iemand die uit Meppel kwam…past de werktijden ff aan. Zwaai altijd ff vriendelijk naar ze als ik de stad uitga. Mag ook wel vind ik: wij betalen hier ook hogere gemeentelijke lasten 😉 Bovendien kunnen die mensen ook met de trein komen: pitoreske stationnetjes her und der. Om maar helemaal niet te spreken over de gezelligheid bij 't olde station in Dalfsen.

    Jammer dat veel mensen tegenwoordig te beroerd/lui zijn om een stukkie te lopen.

  23. Oeps je kunt zien dat ik de tekst niet heb nagekeken, qua leestekens etc. Ach: boven de 30 graden-krediet neem ik aan.

    Hogere gemeentelijke lasten en veel lagere grondprijzen. Maar goed, hun wonen daar liever dan ik. Ze kunnen ook altijd nog in het mooie Zwolle komen wonen, als ze het hier zo tof vinden. Of is hun probleem dan ineens niet zo groot meer? Wel minder klagen en janken graag, als ze deze kant op komen….

  24. @Dick, die slechte bereikbaarheid valt inderdaad reuze mee. Ik rijd zelf veel auto en als ik in de file sta is dat "een fact of life". En ondanks alle wegwerkzaamheden ter uitbreiding van het wegennet zullen die files ook blijven bestaan. Nederland is een klein land met teveel auto's, het zij zo. Met mopperen lossen die files echt niet op.

  25. Mogen ze geen gebruik maken van een taxi met reductie?

    Of een bus?

    Hoe had jij ze in de stad gedacht droko? Ken veel bejaarden die nog zeer regelmatig naar onze mooie binnenstad (snor-/electrische-) fietsen. De wereld houdt niet op als je bejaard bent.

  26. Dick…als je in Zwolle woont, is dat inderdaad prima te doen. Maar zijn wonen er 15 kilometer vanaf. Enig idee hoe lang je onderweg met bus en lopen etc, als je niet meer zo mobiel bent?

    Ik ben gewoon tegen een autoloze binnenstad. Hoewel de situatie met parkeergarage Eiland wel wat is verbeterd.

  27. Tja, ook vanuit de wijken duurt het even voor je met de bus in de stad bent. Maar zoals ik al schreef, wij hebben de financiële lasten. Mogen hun er wel iets voor doen. Je kunt haar ook ophalen. Treinen duurt dan zeker ook te lang. Ouderen kunnen toch voor een zeer aantrekkelijk tarief taxiën?

    Zie ook niet vaak "vol" op de borden van de parkeergarages staan. Gister sinds tijden op de Diezerpoort geparkeerd. Als je naar AH gaat, heb je het eerste uur gratis. Anders betaal je ook maar een paar duppies.

    Vind het wel een hele goede ontwikkeling om het stinkend blik uit de binnenstad te weren. Het wordt er ook gemoedelijker van. De patsers, met vaak een kort lontje, die alleen maar showrondjes rijden kunnen we missen als kiespijn. En wat wordt het plein tussen het oude postkantoor en Hetebrij verschrikkelijk gaaf; als het eindelijk geen parkeerplaats meer is. Het Bethlehemsekerkplein vind ik ook bijzonder tof geworden….en druk bezocht.

    Het oogt ook allemaal een stuk gezelliger en gemoedelijker.
    Zwolle square city. Het mag overigens bekend zijn dat de meeste goede voetballers, op straat of op pleinen hebben leren voetballen.

    Aangezien het niet meer op straat kan…..

  28. Hoever moet je nou gaan om 120.00 inwoners en nog eens enige duizenden regionale bezoekers met de auto een binnenstadje wat gebouwd is voor hooguit 30.000 inwoners in te willen persen?
    Nog eesn 3 extra bruggen erbij? ik heb het al eens vaker gezegd, Zwolle heeft een nieuw tweede stadscentrum nodig.

Reageer