Start restauratie oliemolen De Passiebloem

Zwolle – Deze week is de gemeente Zwolle gestart met de restauratie van oliemolen De Passiebloem op de locatie aan de Vondelkade. Hierbij wordt onder meer de fundering van het vuister hersteld. Het vuister is de stenen haard waarop het lijnmeel wordt verwarmd. Ook worden delen van het houtwerk aan de stelling van de molen wordt vervangen.

 11-08-2010_restauratie_passiebloem_5.jpg

Tevens wordt een nieuwe sprinklerinstallatie in de molen aangebracht. De meest ingrijpende verandering is de vervanging van de molenroeden. Volgende week worden, als het weer het toelaat de wieken van de molen gehaald. De roeden worden vervangen omdat de huidige volgens de landelijke richtlijnen voor stalen molenroeden te licht zijn. Het vervangen van de molenroeden duurt ongeveer een maand. Gedurende de restauratie van De Passiebloem is de molen tijdens de reguliere openingstijden gewoon geopend voor publiek.

11-08-2010_restauratie_passiebloem_1.jpg

11-08-2010_restauratie_passiebloem_3.jpg

11-08-2010_restauratie_passiebloem_hiervan_wordt_de_fundering_vernieuwd_2.jpg

Bijzondere molen

Oliemolen De Passiebloem is gebouwd in 1776 en de werking van de molen is tegenwoordig nog precies zoals vroeger. In de tijd van de olieslagerij stonden er in Zwolle minstens vijf oliemolens aan de Nieuwe Vecht. De Passiebloem is de enige molen die ons nu nog herinnert aan de destijds voor Zwolle zo belangrijke industrie. “Het is bijzonder dat we een dergelijke gave oliemolen in Zwolle kunnen bewonderen”, vindt wethouder Gerrit Piek. “We moeten er dan ook alles aan doen om te zorgen dat deze molen en de geschiedenis die hij vertegenwoordigt, behouden blijft”.

11-08-2010_restauratie_passiebloem_4.jpg

De kosten van het onderhoud en de restauratie bedragen ca. € 190.000, -. Voor de restauratie heeft de gemeente een subsidiebedrag van zowel het rijk als van de provincie Overijssel ontvangen. De werkzaamheden aan De Passiebloem zijn eind van dit jaar afgerond.

Artikel delen:
Reacties 5
  1. De roeden worden vervangen omdat de huidige volgens de landelijke richtlijnen voor stalen molenroeden te licht zijn.

    Waren de huidige roeden dan niet origineel? Of moet de molen aangepast worden aan nieuwe richtlijnen, wat ik dan weer vreemd vind voor een historische molen.

Reageer