Fietsers horen op straat

De politie in Zwolle-Noord heeft de afgelopen periode meerdere overlastmeldingen binnengekregen van mensen die hinder ondervinden van fietsers die over de stoep fietsen. Fietsers nemen de regels met name niet zo nauw in het centrum van Stadshagen (de Wade) en ook de stoepen van de Werkerlaan en de Belverderelaan, voor de winkels langs, zijn in trek als ‘fietspad’.

Voetgangers die zich hier netjes op de stoep bevinden, schrikken zich vaak een hoedje als er opeens een fietser op de stoep om de hoek komt razen. “Als voetganger houd je daar namelijk geen rekening mee, omdat fietsers nu eenmaal op de straat horen te fietsen in plaats van op de stoep. Het fietsen op de stoep kan gevaarlijke situaties opleveren. Een vervelende aanrijding tussen een voetganger en een fietser valt door de ontstane situatie niet uit te sluiten. Mocht u als voetganger op de stoep lopen, wees dan toch alert op eventuele fietsers op de stoep.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

15 gedachten over “Fietsers horen op straat”

  1. Behalve fietsers horen ook automobilisten op straat. Bij sommige basisscholen is het ook een regelrechte klerezooi met ouders die hun kinderen met de auto halen/brengen. Parkeren op de stoep (en dan aan weerszijden van de straat zodat je als voetganger niet meer de stoep kan gebruiken) is absoluut geen vreemd voorkomen op tijden dat de school start of stopt. Voetgangers die doen alsof het fietspad voor hun is terwijl er een 2 meter brede stoep loopt is ook niet vreemd. Keuvelen en theeleuten midden op het fietspad schijnt heel normaal te zijn.

    Alle verkeersdeelnemers mogen wel eens gewezen worden op hun gedrag. Niet alleen fietsers komen op plekken waar ze niet horen te komen.

  2. Hmm…. vergeet ik helemaal iets. Ook niet vreemd is brommers op fietspaden zoals het Twistvlietpad waar g?©?©n brommers horen te komen (het is geen brom-/fietspad maar een fietspad). Maar goed, ook zie ik er met enige regelmaat een motor rijden maar ook auto’s/bestelbusjes zie je daar met enige regelmaat.

  3. En dan nog de wielrenners die denken dat het fietspad of de weg van hun is…
    als ze aankomen fietsen en dan schreeuwen dat je moet opr..ten en dat ze lopen teschelden tegen een automobilist die niet hard genoeg doorrijdt >:(

  4. Laat men eerst maar eens zorgen voor bredere en betere fietspaden.
    Vooral het ‘Rondje Zwolle’ moet hoognodig breder worden.
    Maar ja, dat is eigenlijk iets voor een nieuw topic.
    Of een Poll?
    Rondje Zwolle verbeteren? Ja of nee? 🙂
    Ik zou zeggen: Stichting Internetmedia Zwolle, doe je best! ;D 😀

  5. Laat men eerst maar eens zorgen voor bredere en betere fietspaden.
    Vooral het ‘Rondje Zwolle’ moet hoognodig breder worden.
    Maar ja, dat is eigenlijk iets voor een nieuw topic.

    Een beetje onzinnig “de Echte” Rondje Zwolle maakt gebruik van bestaande fietspaden en de kwaliteit van de fietspaden is in Zwolle best wel redelijk. Vooral als je het vergelijkt met de omliggende plaatsen. Ga maar eens fietsen in Deventer…

    Rondje Zwolle kan wel een kwaliteitsimpuls krijgen. Vooral in het gebied tussen Stadshagen en Westenholte.

  6. @Henk
    Rondje Zwolle is aangelegd, met name op de dijken met betonplaten.
    Ik ben van mening dat juist boven op de dijken de fietspaden een stuk breder gemaakt zouden kunnen en moeten worden.
    Vooral op zomerse “topdagen” is het daar akelig smal en enorm druk, terwijl er zowel fietsers alsook wandelaars in beide richtingen gaan.
    Je bent verplicht om achter elkaar te fietsen anders klap je op een tegenligger.
    En het wordt al helemaal lekker als er van die slingerende kinderen aan komen fietsen.
    Een kwaliteitsimpuls? Ja!
    Met eenvoudige voorzieningen onderweg, zoals bankjes of boeren die op kleine schaal drinken verkopen o.i.d.
    De Zwolse fietspaden zijn inderdaad best redelijk, maar best redelijk is dus ook zeker voor verbetering vatbaar.
    Fietsen in …….?
    OKE!
    Maar alleen als jij een mooi blauw/wit shirtje aan trekt! 😉 ;D

  7. Weet je waarom al die fietsers gebruik maken van de stoep en niet van het fietspad? Vanwege het feit dat de drempels in Stadshagen waardeloos zijn! Ik weet niet wie die raar vormgegeven drempels (lijken bijna op een normale stoeprand) heeft bedacht, maar ik kan je in ieder geval wel vertellen dat ze niet goed zijn voor je fiets (ook al rijd je er met een slakkegangetje overheen). Daarom maak ik bijvoorbeeld ook vaak gebruik van de gewone stoep, aangezien ik nog wel langer van mijn fiets wil kunnen genieten.

  8. Wat Linda zegt, wil ik me bij aansluiten.

    Als je bijvoorbeeld de buurt pakt dat langs het Twistvlietpad loopt, daar heb je inderdaad gewoon van die afgeschuinde stoepranden liggen waar je met je fiets overheen moet. Er gezond is dat zeker niet voor een fietswiel. Goed, stapvoets gaan rijden zal geen probleem zijn maar normaal doorfietsen is er niet bij. Gelukkig kom ik op dat soort plekken nagenoeg nooit, ik heb er dus geen last van maar kan me wel levendig voorstellen dat fietsers die er w?©l mee te maken hebben, er flink de balen van hebben.

    Mensen die door de winkelstraat fietsen kan ik me niet echt aan storen zolang ze anderen niet in gevaar brengen. Sommigen rijden gewoon stapvoets, kan ik me niet boos over maken (ik maak me dan eerder boos over enkele minder valide mensen in zo’n elektrisch karretje die met zo’n 15 km/h door de winkelstraat tuffen maar ook dat vind ik best zolang er geen gevaar ontstaat)

    En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook 2x per dag 27 meter stoep meepik maar dan in verband met een ander soort drempel dan ik hierboven heb genoemd, hier gaat het om een langere, hogere drempel waarbij ik met mijn fiets bijna over de kop stuiter als ik er tegenop wil rijden (ik moet een draai maken en in die draai kom ik dan automatisch schuin tegen dat ding op te rijden met kantelen als gevolg. Recht er tegenop rijden gaat het kantelen tegen maar dan lig ik met de neus van m’n fiets aan de grond; zal sommige automobilisten ook wel bekend in de oren klinken en is het niet de neus, dan is het wel de bodem of de trekhaak, maar goed, ook recht er tegenop rijden is dus geen optie voor mij dus kies ik meestal om dan maar 27 meter stoep mee te pikken. Loopt er iemand? Tja, dan is het jammer voor mij, dan zie je mij daar niet rijden)

  9. Naast de genoemde automobilisten, fietsers, voetgangers, brommerrijders, vrachtwagenchauffeurs, taxichauffeurs en andere ‘normale’ weggebruikers is gisteren en vandaag ook weer duidelijk geworden dat er toch nog een partij ontbreekt die gedeeltelijk ‘normale’ verkeersdeelnemer is en in sommige gevallen wat buiten de regels valt: de politie.
    Dat een agent soms zijn voertuig moet parkeren op onhandige plekken omdat er bijvoorbeeld een ernstig iets aan de hand is zoals een aanrijding met persoonlijk letsel of als voor de veiligheid een weg geblokkeerd moet worden, kan ik best inkomen. Maar als een agent z’n auto op een fietsstrook/pad (rode strook tegen de rijbaan aan met fiets erop; niet te verwarren met de fietssuggestiestrook waar g?©?©n fiets op staat) parkeert om een auto aan te houden zonder ernstige dingen zoals gewonden of wapens e.d., kan ik toch alleen maar vreemd vinden. Helemaal als het een verplicht fietspad betreft.

    Artikel 10
    1 Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 (Artikel 5.1: Fietsers/Artikel 5.3: Snorfietsers/Artikel 6: bromfietsen/Artikel 7: gehandicaptenvoertuig/ Artikel 8: Ruiters) gebruiken de rijbaan.
    Zij mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

    (ik zie trouwens dat ik in een eerder bericht mogelijk een fout heb gemaakt. Het is me niet geheel duidelijk of bromfietsers nou wel/niet op het verplichte fietspad (dus niet het verplichte brom-fietspad) mogen komen. Bromfietsers worden her-en-der naar de rijbaan verwezen, op zulke plekken gaat vaak het verplichte brom-fietspad over in het verplichte fietspad (dus zonder de brommer op het blauwe ronde bord)
    in de wet staat:

    Artikel 6
    1 Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.

    )
    Als ik daarnaar kijk, mogen bromfietsers dus toch nog op het verplichte fietspad komen maar MOETEN zij op het verplichte brom-fietspad rijden als deze aanwezig is. Dat brommers op het Twistvlietpad rijden lijkt dus toch terecht.)

  10. Lezen is moeilijk, begrijpen soms nog meer.

    Artikel 6
    1 Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
    2 Zij gebruiken de rijbaan indien een
    fiets/bromfietspad ontbreekt.

    onderscheid tussen fietspad en fiets-bromfietspad (eerder benoemde ik het als brom-fietspad) geeft dus aan of brommers er wel/niet mogen rijden. Dus fietspaden met het ronde blauwe bord met daarop all?©?©n een fiets zijn niet toegankelijk voor brommers.

  11. En nu ga ik h?©?©l snel m’n mond houden voordat ik nog meer domme dingen ga zeggen want het Twistvlietpad is volgens de blauwe bordjes toch een brom-fietspad; dus brommers mogen er wel komen.

Reacties zijn gesloten.