Brok ijs schiet door voorruit van auto in Zwolle

Zwolle – Een brokstuk van 3 kilo ijs dat uit de lucht kwam vallen, heeft in Zwolle de voorruit van een auto verpulverd. Sterrenkundige Theo Jurriëns van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) stelde dinsdag dat de brok vermoedelijk afkomstig is van een vliegtuig.

„Het gaat hier om zogeheten wc-eendijs", stelt Jurriëns. „Daarover is weinig twijfel.” Jurriëns suggereert dat er vermoedelijk een lek is geweest in de rubberen afdichting van de spoeltank van een verkeersvliegtuig dat overvloog. „Dat lekkende water wordt ijs en groeit tot een klomp dat afbreekt, zodra het vliegtuig gaat landen.” Volgens Jurriëns komen dergelijke gevallen een à twee keer per jaar in Nederland voor. Het ijs kleurt blauw door een desinfecterend middel dat de vliegmaatschappijen gebruiken. Ook gewoon ijs dat zich afzet aan de vleugels van vliegtuigen, wil nog wel eens naar beneden vallen. „Wc-eendijs is zeldzamer, maar daarvan is wel gemakkelijker te achterhalen waar het vandaan komt”, stelt Jurriëns.

Schade

Het is de sterrenkundige niet bekend of er ooit slachtoffers zijn gevallen. Wel ontstaat er vaak schade. „Vorig jaar sloeg een ijsklomp een flink gat in een fabriekshal in Zwolle.” De sterrenkundige van de Rijksuniversiteit Groningen wil binnenkort de klomp gaan bekijken. Het slachtoffer bewaart het bizarre kleinood na het incident in zijn vriezer.

Artikel delen:
Reacties 17
  1. Begrijp ik nou goed dat dit 2 à 3 keer per jaar gebeurt in heel Nederland. En dat van die 4 tot 6 keer per 2 jaar, twee gevallen afgelopen 2 jr in Zwolle terecht zijn gekomen?

  2. Het is vrij logisch dat het vaker hier gebeurt. Zwolle ligt onder een zeer veel gebruikte aanvliegroute naar Schiphol. Lelystad en Enschede ook, maar Zwolle zal wel op precies de juiste plek liggen waar het ijs los smelt.

  3. Je zult je einde maar vinden onder een brok pis uit een business-class-vliegtuig 😮

    Zwolle overkappen, verplichte valhelmen, vliegroute aanpassen, zorgen dat het pas in Duitsland loslaat?

    * Dat het ernstige gevolgen kan hebben, lijkt me duidelijk.

  4. 3fm/NOS-nieuws heeft nog steeds een interview met de man (die de troffee in de ijskast heeft bewaart)….en brengt het “WC-eendijs-nieuws” als hét nieuws van de dag.

    Sander & Coen hebben zo een professor die het verder analyseert. Dit wordt nu uitvoerig met zijn 3-en voorbeschouwd 😮

    17:20 3fm :D:D:D

  5. Die kerel het vorige uur op 3fm: “Zwolle is misschien toch niet zo’n goede plek om te wonen”….hun: “Als je het leven zat bent moet je naar Zwolle”

    Hahahahaha (vast nog wel terug te luisteren).

  6. @ Simone: Volgens Jurriëns komen dergelijke gevallen een à twee keer per jaar in Nederland voor
    En verder lees ik dat het dit jaar in Zwolle is gebeurd en vorig jaar in Zwolle is gebeurd… ->
    Volgens Carola komen dergelijke gevallen een a twee keer per jaar in Zwolle voor 😛

  7. Was toevallig (ik dacht) 2 dagen geleden boven zuid? Zag toen wel een joekel behoorlijk laag overvliegen…. Iig veel lager dan ik normaal zie (viel me op door de hoeveelheid geluid)

  8. Toen wij terug kwamen met het vliegtuig van vakantie, vlogen wij ook behoorlijk laag over Zwolle. Dus als je dan bedenkt hoeveel vluchten per dag alleen al vanuit Antalya vertrekken, dan komen er heel wat vluchten over Zwolle heen.

  9. Komt het echt Een of twee keer per jaar voor, of wordt het een of twee keer per jaar opgemerkt.
    Als het ergens in een weiland terecht komt, zal er geen haan naar kraaien. (oke die haan dan natuurlijk net wel…). En zal waarschijnlijk niet meegeteld worden?
    Maakt wel een groot verschil!

  10. Vliegen over Zwolle, richting Schiphol gebeurt op een hoogte van +/- (FL 150) oftewel 4,5 km. Hierdoor kan het gebeuren dat het boven Zwolle wel loslaat, omdat hij al wel 20 min in de landing zit, en het steeds warmer wordt van -50 tot +5 en hoger.

  11. Zou er nixxx aan te doen zijn? De gevolgen kunnen natuurlijk nogal heftig zijn. Hoe lang word er in de wereld al over stedelijk gebied gevlogen? Hoe vaak gebeurd zoiets? Zo frequent? Kunnen/willen de vliegtuigmaatschappijen (die ongetwijfeld niet gezamenlijk georganiseerd zijn) hier nixxx aan doen? Hun zijn wel verantwoordelijk voor schade lijkt me. Al zal het slachtoffer het wel teveel trammelant vinden om de voorruit vergoed te zien worden. Begreep dat verzekeringen (WA?) nixxx doen.

Reageer