Syntus bussen in straatbeeld van Zwolle

Zwolle – Vanaf zondag 29 augustus verzorgt Syntus, onder de naam Syntus Overijssel, in opdracht van de provincie Overijssel het openbaar vervoer in concessiegebied Midden-Overijssel. Openbaar vervoer waarbij de reiziger centraal staat en dat gekenmerkt wordt door de waarden: betrokken, vooruitstrevend en betrouwbaar. Ondanks dat er veel hetzelfde blijft, zijn er ook zaken die Syntus Overijssel anders gaat doen. Dit gebeurt onder het motto “Het Nieuwe Reizen”.

syntus.jpg
De huidige dienstregeling blijft intact; er zijn slechts enkele verbeterpunten. Ook blijven de voordelige stadskaartjes bestaan, alleen de naam is veranderd: Syntus-CityTicket. De grootste verandering is dat Syntus Overijssel met 106 splinternieuwe, duurzame en schone bussen gaat rijden. In deze nieuwe bussen staat gemak, comfort en duurzaamheid centraal. Zo zorgt onder andere een lage vloer voor een makkelijke instap en zijn er twee stoelen gereserveerd voor mensen met een beperking. De climate control zorgt ervoor dat de bus in de zomer gekoeld en ‘s winters verwarmd wordt. Bovendien bieden de streekbussen extra beenruimte met een uitklaptafeltje en is er een stroomvoorziening voor het opladen van een laptop of telefoon. De bussen voldoen aan de strengste normen op het gebied van uitstoot van uitlaatgassen. De bussen zijn voorzien van roetfilters en zijn een stuk stiller dan voorgaande generaties.

Syntus Overijssel gaat verder dan enkel de busreis; vanaf het moment van vertrek tot het bereiken van de eindbestemming worden zorgen, omtrent de reis, uit handen genomen. Dit alles gebeurt onder het motto “Het Nieuwe Reizen”.

De reisinformatie start niet pas bij de halte. Reeds vooraf kan op verschillende manieren al informatie worden ingewonnen. Onder andere via de website www.syntusoverijssel.nl, via de klantenservice die 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is of via Syntus Maps. Syntus Maps is een interactieve kaart, gebaseerd op Google Maps, waarmee een overzicht van alle buslijnen van Syntus bekeken kan worden. Ook kan er ingezoomd worden op halteniveau en zijn er een aantal speciale punten opgenomen, zoals OV-fiets locaties en verkooppunten voor de OV-chipkaart.
Eenmaal aangekomen bij de eindhalte houdt de service niet op. Syntus Overijssel biedt een servicegarantie, wat inhoudt dat aansluitende bussen op elkaar wachten. Het is bovendien mogelijk om via www.syntusoverijssel.nl een deelauto, regiotaxi of OV-fiets te boeken om de eindbestemming te bereiken.
Syntus Overijssel wil een hoogwaardige dienstverlening bieden en de reiziger daarbij betrekken. De formule “Reiziger aan het stuur” biedt reizigers en inwoners van Midden-Overijssel de mogelijkheid om een wens met betrekking tot (aanvullend) openbaar vervoer aan te dragen. De kans bestaat dat de wens gerealiseerd wordt in een pilot. De “Reiziger aan het stuur” draagt bij aan het verbeteren van het gebruiksgemak en bereikbaarheid van het openbaar vervoer in de regio.

Artikel delen:
Reacties 19
  1. Werken zij ook met OV-chipkaart? Vond het juist zo fijn dat dit met Connexxion kon.. De bus die langs mijn huis rijdt, lijkt wel OV-chipkaart te hebben, maar die lijkt eveneens afgeplakt… Iemand een idee? Ze lijken inderdaad wel stiller, die bussen!

  2. Bericht door Roy, op 30 augustus 2010 om 14:42
    Werken zij ook met OV-chipkaart? Vond het juist zo fijn dat dit met Connexxion kon.. De bus die langs mijn huis rijdt, lijkt wel OV-chipkaart te hebben, maar die lijkt eveneens afgeplakt… Iemand een idee? Ze lijken inderdaad wel stiller, die bussen!

    Eigenlijk geef je zelf het antwoord al.. OV-chipkaart (Openbaar Vervoer chipkaart)

  3. Ik hoop echt, dat de diensttijden blijven gehandhaafd… de eerste lijn waarin meestal wordt gesneden is die van Westenholte… en om het kwartier een bus is wel zo prettig…

  4. Wat een Luxe, wat een ‘Service’, die de firma Syntus zegt aan te gaan bieden aan de reiziger in dit verhaal. Nu dit nog in praktijk gaan brengen. En wat verder opvalt als je naar de begeleidende foto kijkt; is ook deze stadsbus weer zo goed als leeg is. En dat valt mij wel vaker op als ik door de stad fiets; als er dan weer een bijna lege stadsbus langs mij heen rijdt.
    Maar dat kost zeker niks ?…

  5. @petje De stadsbussen zijn inderdaad vaak leeg. Dit komt omdat het ook niet echt aantrekkelijk is om met de stadsbus te rijden. Zo gaat de bus in de spits niet om de 10 minuten en rijden ze doordeweeks hoogstens tot 00.30 uur en niet tot 3.00 uur.

    Verder heb je ook op de zaterdag geen nachtbus waardoor je altijd of de fiets of de taxi moet nemen. Waardoor je dus veel meer geld kwijt bent aan een taxi of het risico loopt om snel beroofd te worden, als je s’nachts met de fiets gaat.

  6. En die bussen van Connexion staan dan weer werkeloos langs de kant of ergens in een weiland. Nog lang niet op…

    Wat een verspilling van geld is dat toch dat aanbesteden en een nieuwe vervoerder met spiksplinternieuwe bussen!

  7. Het zijn mooie bussen, dat moet gezegd. Wel jammer dat ik geen aandelen in Berkhof heb. Het is toch belachelijk dat elke zoveel jaar weer zoveel miljoen aan gemeenschapsgeld over de balk gegooid wordt tbv. nieuwe bussen. Ik vraag me af wat daar duurzaam aan is.

    Verder voor de abonnementshouders: gebruik de OV-chipkaart niet, deze brengt ritten namelijk vrolijk in rekening! Het staat ook op de site van Syntus, maar Connexxion heeft de afgelopen maanden de abonnementshouders juist aangeleerd om in en uit te checken.

    Het afgeplakt zijn van de OV-chipkaartlezer was overigens omdat gisteren het busvervoer gratis was, vanwege de eerste dag Syntus.

  8. Wat een Luxe, wat een ‘Service’, die de firma Syntus zegt aan te gaan bieden aan de reiziger in dit verhaal. Nu dit nog in praktijk gaan brengen. En wat verder opvalt als je naar de begeleidende foto kijkt; is ook deze stadsbus weer zo goed als leeg is. En dat valt mij wel vaker op als ik door de stad fiets; als er dan weer een bijna lege stadsbus langs mij heen rijdt.
    Maar dat kost zeker niks ?…

    Deze bus staat op de uitstaphalte op het station, dus is het niet heel gek dat ie leeg is. En overdag zijn de bussen volgens mij prima gevuld hoor. 🙂

    En die bussen van Connexion staan dan weer werkeloos langs de kant of ergens in een weiland. Nog lang niet op…

    Wat een verspilling van geld is dat toch dat aanbesteden en een nieuwe vervoerder met spiksplinternieuwe bussen!

    Ik las in de Stentor dat de Conexionbussen weer in andere gebieden ingezet gaan worden.

  9. Ze zijn inderdaad een stuk stiller dan de oude bussen. Als ze nu bij de bushalte hier voor het huis staan te wachten, heb je niet meer zo’n brommend, dreunend geluid.

  10. @ Sil, wij wonen langs de busroute maar hebben geen van allen ooit last van de bus gehad. Zien er goed uit idd. Hoorde idd ook dat de Connexionbussen elders worden ingezet: prima. Zal van ’t weekend eens een (de beste) chauffeur naar zijn mening vragen.

  11. @Dick, staan ze bij jou dan ook stil als ze voor lopen op het rijschema? Hier staan ze soms rustig 5, 6 minuten te dreunen voordat ze weer doorrijden. Deze nieuwe bussen hoor je aardig wat minder.

  12. Nee hoor, en nog nooit gehad ook. Ik wist toen wij hier kwamen wonen dat we een bushalte voor de deur hadden. Je kan er zoveel last van hebben als dat je zelf wilt of het gemak ervan nemen dat het ov lekker dichtbij is. Maar het viel me op met die nieuwe bussen dat het minder dreunt, en dat voorbij rijden? Ze rijden hier zovaak voorbij dat je het niet meer ziet en hoort. Gewenning noemt men dat. 😉

  13. Ik vind de bussen mooi. En een aanbesteding is altijd positief.

    De bussen die op dit moment over zijn worden op een ander traject van Conexxion ingezet, dus sprake van verspilling is er niet. En de OV-chipkaart… die is ook gewoon te gebruiken in de bus hoor.

  14. Hopelijk worden de routes ook snel omgegooit. Zo is een deel van Zwolle Zuid busloos. Mijn ouders moeten nu 20 minuten lopen naar de dichtbijzijnde bushalte.

Reageer