Imago van Zwolle is verbeterd

Zwolle – Om een goed beeld te krijgen van het toeristisch imago van een stad voeren LA Groupe en NBTC-NIPO Research om de vier jaar een toeristisch imago onderzoek uit onder 18 steden in Nederland. Zwolle heeft hieraan meegedaan in 2002, 2006 en nu weer in 2010.  

Op de ranglijst van het totaal toeristisch imago met 18 steden in Nederland voert Maastricht de lijst aan met een 7,5. Zwolle staat op een gedeelde 10e  plaats samen met Rotterdam en een score van 6,5. Dat is een stijging ten opzichte van 2006. Tevens is Zwolle op de ranglijst gestegen van de 14e  naar de 10e plaats. Het algemene beeld van bezoekers aan Zwolle is nog positiever geworden (90% in 2006 en 94% in 2010). Ook onder niet-bezoekers aan de stad is het algemene beeld positiever (van 44% naar 53%). Opvallend is dat bijna niemand van de respondenten negatief is over Zwolle. Wel hebben niet-bezoekers aan de stad opmerkelijk vaker de associatie “Hanzestad” en “ver weg” met de stad Zwolle. Bovendien hebben 50+ ers vaker de historische binnenstad als eerste associatie genoemd. 

Reden van bezoek is vooral winkelen en uit eten gaan.

De meest passende activiteiten om Zwolle te bezoeken zijn achtereenvolgens winkelen (56%), uit eten gaan (38%) en museumbezoek (29%). Winkelen en museumbezoek zijn hiermee gestegen ten opzichte van 2006. Gezien de omvang van Zwolle wordt er goed gescoord op restaurantbezoek. Opvallend is dat bij de voornaamste bezoekmotieven het motief voor zakelijke doeleinden, bezoek aan beurs of congres is afgenomen van 23% naar 18%. Hier ligt een mooie rol voor Stichting Congresstad Zwolle.

Verwachtingen zijn gematigd over het Zwolse culturele aanbod

Ongeveer de helft van alle respondenten verwacht dat Zwolle aantrekkelijke culturele voorzieningen heeft. Het cultuurhistorisch erfgoed/monumenten, musea en theaters /schouwburgen scoren redelijk. Bij poppodia en filmhuizen is de categorie “weet niet” heel groot. Een indicatie dat men geen goed beeld heeft van dit specifieke aanbod. Het Zwols UITburo onlangs opgericht in december 2009 kan hier voor de toekomst verandering in brengen.

Zwolle Marketing, VVV Zwolle en Zwols UITburo gebundeld

Eind 2008 zijn de organisaties SESZ (evenementensupport) Zwolle StadsMarketing (citymarketing) en VVV Zwolle (toeristische informatie) samengevoegd tot Zwolle Marketing. Deze organisatie die samen met de culturele partners in de stad, ook het Zwols UITburo runt houdt zich sindsdien actief bezig met het beter vindbaar en zichtbaar maken van Zwolle. De resultaten uit het bovengenoemde imago onderzoek wijzen uit dat met deze bundeling van krachten de goede weg ingeslagen is. Met de Stichting Congresstad Zwolle, gevestigd in hetzelfde pand, werkt Zwolle Marketing bovendien nauw samen om ook op het gebied van zakelijk bezoek het imago van Zwolle verder te versterken.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

16 gedachten over “Imago van Zwolle is verbeterd”

  1. 2 bisocopen toch en filmhuis?

    Podia genoeg toch ook dacht ik? In de wijken heb je bijvoorbeeld het Stadshagense Cultuurhuis. Odeon, De Spiegel, Hedon, Buitensoos, feesttent in Assendorp, Eureka, schieten me zo spontaan te binnen. Of bedoel een ander soort Podium?

    Discotheek is idd een afgang van jewelste: Dat de X-Ray puur door de macht van Heineken al zo lang leeg staat. Een jaar of 4 geleden met het Stratenfestival stond ik met mijn broertjes nog met Edwin Evers en zijn broer (van Podium Hardenberg) te praten. Ze hadden verregaande belangstelling…nixx geworden dus.

    Zouden er nog wel zoveel mensen in het weekend naar de discotheek gaan? het draagvlak? Gezellige cafeetjes zat.

  2. Alleen De Kroon en Filmhuis .De Buitensoos , zo noem ik het nog steeds,heeft het in de zomer nog geprobeerd maar er kwam geen hond(nou ja het is ook geen asiel).

  3. Wel hebben niet-bezoekers aan de stad opmerkelijk vaker de associatie ⤽Hanzestad⤝ en ⤽ver weg⤝ met de stad Zwolle

    Hoezo ver weg ?

  4. Tegenwoordig nog maar 1 bioscoop, die naar mijn mening verouderd is. Maar daar zijn als het goed is plannen voor.

    Met podia bedoel ik zoiets als Hedon, kan ook samengevoegd worden met een discotheek, club of hoe je het ook maar wilt noemen :P.

    Naast Hedon zou ik namelijk geen een plek kunnen aanwijzen met muziek/feesten (o.a.) voor jongeren. Zoals Podium, Takens of Zaal Dijk.

  5. @ Natas…Er komt toch een nieuwe Bios bij de Kamperpoort? Volgens mij is er een breed aanbod films. Onze kinderen zijn in de vakantie een paar keer na volle tevredenheid geweest.

  6. Van dit soort onderzoeken krijg ik altijd jeuk, helemaal als ik lees welke (door gemeenschapsgeld in stand gehouden) instanties zich hier allemaal mee bezig houden. Zwolle is Godzijgeloofd geen Amsterdam, zo’n 8 jaar geleden ben ik hier vanuit Utrecht komen wonen en guess what? Ik wil hier nooit meer weg, Zwolle is buitengewoon gezellig, heeft prima restaurants en de mensen zijn er over het algemeen nog een stuk vriendelijker en socialer dan in de meeste Randsteden. Gelukkig is de VVD zo verstandig geweest om een luchtfietser uit Zeist te vragen in het Zwolse pluche te gaan zitten. Deze meneer heeft zichzelf 100 dagen de tijd gegeven (hoe origineel) om de stad Zwolle beter te leren kennen, maar heeft ook al aangegeven Zwolle “op de kaart te gaan zetten”. Nou beste meneer Berkhout, daar heeft Zwolle u niet voor nodig, dat kan Zwolle namelijk prima zelf, door gewoon zichzelf te blijven. Ik adviseer u lekker in Zeist te blijven, natuurlijk mag u best naar Zwolle komen om een biertje te drinken of een hapje te eten, maar ga de mensen hier a.u.b. niet vertellen hoe Zwolle nog mooier, beter of populairder kan worden. Wat u wel mag doen is 80% van de ambtenaren ontslaan die bezig zijn het imago van Zwolle te verbeteren, lijkt me een prima bezuiniging!

  7. Ik wil hier nooit meer weg, Zwolle is buitengewoon gezellig, heeft prima restaurants en de mensen zijn er over het algemeen nog een stuk vriendelijker en socialer dan in de meeste Randsteden.

    :D:D:D

  8. Nog beter! Vind de rest van de post overigens ook aardig aansprekend. Overdreven comedy om Zwolle helemaal uit te willen melken. Natuurlijk aan het eind van zijn wethoudersperiode wel willen pronken met de borst vooruit (zoals zijn partijgenoten zo goed kunnen en niet alleen bij de rotary): “Heb IK gedaan mensen, jaaaa wat kan ik niet?”.

    Zwolle hoeft geen kopie te worden. Laat Zwolle maar gewoon Zwolle.

  9. Zwolle zonder dolle, and still, als we van Kooten en de Bie moeten geloven.. Toch; Mag zo onderhand wel eens wat actie komen buiten StudioTas en poppodium Hedon om. Die het overigens rete goed doen en zowat de enige zijn die zwolle op de welbekende kaart zetten. Time for some action if you ask me.

  10. Winkelen en museumbezoek zijn hiermee gestegen ten opzichte van 2006.

    Hulde aan museum De Fundatie die met aansprekende tentoonstellingen bezoekers van heinde en ver weet te trekken.

Reacties zijn gesloten.