Electrabel Zwolle neemt plaats in De Electrische Stoel

Zwolle – Als u wel eens over de A28 in Zwolle rijdt, kan het u niet zijn ontgaan: het nieuwe 80 meter hoge kantoor van Electrabel. Maandag was voor het personeel van Electrabel de eerste dag om aan de slag te gaan in het nieuwe pand. Het gebouw kreeg in de volksmond al snel de titel "De Stoel’ toebedeeld. De medewerkers van de energieproducent noemen het gebouw ‘De Electrische Stoel’. Het inpandige restaurant kreeg vandaag de naam De Binnentuin.

de_stoel.jpg

Het gebouw is onderdeel van een kantorencomplex wat later geheel door water omringd zal zijn. In het gebouw zal het grootste gedeelte bezet worden door Electrabel. Het nieuwe pand heeft een bruto kantoorvloeroppervlak van 29.000 m² en 14.000 m² voor parkeren. In de ‘plint’ van zo’n 12 meter hoog onder de twee kantoortorens is een parkeergarage van vier lagen met plaats voor 437 auto’s. Op het dak van de ‘plint’ is een daktuin aangelegd. Energiebedrijf Electrabel huurt voor haar Nederlandse hoofdvestiging in het gebouw circa 20.000 m² kantooroppervlak. Die ruimte is goed voor 700 werkplekken. Na de bijna 100 meter hoge ABN AMRO-toren is de nieuwbouw het tweede kantoor dat de ontwikkelingscombinatie Spoolderwerk aan de A28 realiseert.

electrabel-311.jpg

electrabel-297.jpg 

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

18 gedachten over “Electrabel Zwolle neemt plaats in De Electrische Stoel”

  1. @ Jambers, at bedoel ik. Als dat waar is en de prognose voor de toekomst is eventueel nog minder rooskleurig. Dan ben ik wel benieuwd wat de wethouder over doorontwikkeling heeft te zeggen. Volgens mij wil ie helemaal los gaan op Zwolle; maar wel met beleid graag! Denk eraan dat je ons Zwolle niet vern**kt in een paar jaar tijd. Bijvoorbeeld ter meerdere glorie van je jezelf….een wethouder zit er tijdelijk….Onze stad heeft een rijke historie en hopelijk nog een glorieuze toekomst!

    Misschien moet dit stukje ook nog ff naar ’t politieke log:o

  2. 437 parkeerplaatsen en 700 werkplekken…. dat is toch om problemen vragen?!?
    Ik snap niet, dat dit soort verhoudingen nog opgeleverd worden!

    Mensen die in de buurt van het nieuwe Achmea kantoor wonen zeuren ook al tot en met dat er mensen bij hen in de straat de auto parkeren!

  3. En mensen die een flexplek bezetten hebben geen auto? Dat was ook EXACT het probleem bij Achmea: voor externen geen parkeerplaats. Gelukkig kon ik zelf altijd op de fiets.
    En in mijn tijd bij Electrabel zag ik maar weinig mensen op de fiets, met het openbaar vervoer en als carpooler komen.

  4. Ja maar Plantje, als ergens 700 werkplekken zijn moeten er dan ook 700 parkeerplaatsen komen? Weet je wel hoe duur een vierkante meter is? Daar kunnen die projectontwikkelaars wel wat anders mee hoor. Gaat allemaal om de centen.

Reacties zijn gesloten.