Taalonderwijs van de toekomst?

Zwolle – De School of Education van Windesheim organiseert op 1 oktober een seminar rondom het thema tweetalig onderwijs. Wetenschappers en professionals uit het onderwijs informeren de bezoekers in lezingen en workshops over vroeg vreemdetalenonderwijs (VVTO) en tweetalig onderwijs (TTO). Het seminar is bedoeld voor medewerkers van basisscholen, ROC’s en scholen voortgezet onderwijs.

Scholen bereiden hun leerlingen voor op een leven in een wereld waarin contacten met mensen uit andere landen en culturen, hier of over de grens, alledaags geworden zijn. Voor deze contacten in werk of studie is communicatie in meerdere talen nodig. Veel scholen, zowel basisscholen als scholen voor voortgezet onderwijs en ROC’s, zoeken naar manieren om hun leerlingen meer te bieden dan het verplichte deel Engels en/of Duits. Meer tijd besteden aan vreemdetalenonderwijs in een school heeft een positief effect op het eindniveau van de leerlingen. Schoolleiders en leerkrachten kunnen hierover hun licht opsteken tijdens het seminar.

Programma

Een greep uit de sprekers die een lezing en/of workshop zullen verzorgen. Paul Groot, auteur van het beroemde ‘ roze’ boekje ‘Stepping Stones, Op weg naar vroeg vreemdetalenonderwijs’. Groot is directeur van de Enschedese Schoolvereniging. Prof.dr. Sieneke Goorhuis, werkzaam aan de RUG, houdt een lezing over taalverwerving bij kinderen nadat het eerste bewustwordingsproces rond taalregels op gang is gekomen. Candy Snow verzorgt een lezing en een workshop over cultuur en communicatie binnen een tweetalige stroom op een school. Verder is er een presentatie van een vmb-school die start met TTO Duits. Ook tonen een aantal uitgevers hun materialen op het gebied van meertalig onderwijs.

Het volledige aanbod en de mogelijkheid voor aanmelding staan op:  www.windesheim.nl/agenda.

Artikel delen:

Reageer